חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

סירוס כלב

שלום הרב הייתי השבוע אצל הוטרינר ושאלתי אותו למה הכלב שלי לא רגוע הוא כבר בן כמעט שנתיים ועדיין הורס את הבית מלא באנרגיות וכדו' הוטרינר אמר לי לסרס אותו ואמר שבשלב מסויים בחיים הכלב גם יהפוך להיות תוקפני כלפי כלבים אחרים ויכול להיות גם כלפינו בגלל שהוא לא מסורס בנוסף אם יראה כלבה מיוחמת ויהיה עוד כלב שיריח את הטוטסטרון שלו ( כשמסרסים כבר אין ריח כזה ) הכלב השני יתקוף אותו והשניהם יפגעו במיוחד הכלב שלי שהוא קטן האם אפשר להקל ולסרס את הכלב ( מדובר בזכר ) ? ואם כן באיזה אופן ( סירוס כימי הוא בעייתי גם יותר צער בעלי חיים וגם יקר מאוד וצריך לעשות אותו פעם בחצי שנה ) ? תודה מראש

יש כמה פתרונות למצב כזה שהוא שעת הדחק :

  1. ברבנות של מועצה אזורית שומרון, ניתן למכור את הכלב לגוי, והוא נותן אותו לוטרינר גוי כדי לסרסו. צריך ליצור איתם קשר ולהביא אליהם את הכלב.
  2. אם אין הדבר באפשרותך, אתה יכול בעצמך למכור את הכלב לגוי כמו שמוכרים חמץ או כלי שצריך טבילה ולא ניתן להטבילו. צריך היינו להעביר את הכלב לידיים של הגוי, תוך הסבר שהוא קונה אותו בכך, ואתה לוקח אותו אחר כך בהשאלה בלבד, ואז אתה בעצם נותן את הכלב של הגוי לוטרינר גוי שיסרס אותו.
  3. אם אין לך גוי למכור לו את הכלב, אפשר לסרסו על ידי וטרינר גוי בגרמא, כלומר לא בהתעסקות עם איבר הרביה, אלא על ידי זריקה וכדומה.
  4. אם אין וטרינר גוי, אזי אם אכן מדובר על שעת הדחק, מותר על ידי וטרינר יהודי שיעשה סירוס זמני על ידי כדורים או שבב.
  5. אם גם זה לא אפשרי, יעשה סירוס קבוע בגרמא. אם אין גוי ואין אפשרות לסרס בגרמא – אסור.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-02-21 19:28:07

בין בשר לחלב

אם סיימתי לאכול ארוחה עם בשר. עברו 6 שעות מסיום אכילת הבשר, אך לא בירכתי ברכת המזון. מותר אז לאכול חלב?

מונים שש שעות מסיום אכילת הבשר ולא מברכה אחרונה, כמו כן צריך לברך ברכה אחרונה על הארוחה הבשרית לפני שאוכלים מאכל חלבי.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-02-23 12:15:20

התרת נדר בלימוד תורה

שלום, בערך בכיתה ו' התחלתי ב"ה ללמוד כל יום פרק אחד בתנ"ך. ב"ה זכיתי לעבור על התנ"ך כמה פעמים, ועכשיו אני עומד לסיים שוב ומרגיש שאני לא רוצה להמשיך את הלימוד הספציפי הזה עוד, משום שכבר ביצעתי אותו הרבה מאוד שנים, ואולי אעבור ללימוד בספר אחר או אמשיך ללמוד לפעמים אבל לא בתור חובה או פעם ביום. כשקיבלתי על עצמי, זה היה לפני הרבה מאוד זמן, ואני לא זוכר בוודאות שאמרתי שזה בלי נדר. האם זה נחשב לי כנדר? אם כן, איך מתירים? תודה רבה!

לפני ראש והשנה ולפני יום כיפור, אנו עושים התרת נדרים על כל השנה, ומודיעים שבכל השנה הקרובה מה שנעשה יהיה בלי נדר. לכן זה לא נחשב לך לנדר. יחד עם זאת, כיון שמדובר על לימוד תורה, מן הראוי שהזמן שהקדשת ללימוד בכל יום, ימשיך להיות מוקדש ללימוד (כל לימוד תורה), שכן הראת במשך השנים שאתה מסוגל ללמוד זמן מסוים בכל יום, ולכן נכון להמשיך בזה.

עלה והצלח

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-02-25 17:31:36

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

דבר תורה לפרשת בהעלותך – החטאת המטרה של דמויות מופת

בחג השבועות העברתי שיעור אודות מהות רעיון המשיח ביהדות, וכיצד הוא מתבטא באירועי הקיצון של שבט המלוכה, כדוגמת: גילוי עריות במשפחת לוט, מעשה יהודה ותמר, המפגש בלילה של רות עם בועז ומעשה דוד ובת שבע.

אחת מהנשים הרגישה אי נוחות מהנושא, וביקשה לשאול את השאלה הבאה: "כיצד ניתן לומר שדוד  המלך נפל ושב בתשובה?! הרי חז"ל אומרים במפורש: "כל האומר דוד חטא – אינו אלא טועה!!" (שבת נו, ע"א).

שאלה יפה, והשבתי לה את הדברים הבאים:

מנגד, חז"ל גם אומרים כי 'אין מקרא יוצא מדי פשוטו' (שבת סג א), כלומר, גם אם ישנן דרשות חכמים הצומחות מהפסוקים, צריך לדעת כי הפסוק לא יוצא מהקשרו, ומעביר ברובד הפשט את המסר כפי שכתוב – 'פשט'.

לכן, אם הנביא מתאר כי נתן הנביא הוכיח את דוד המלך על מעשה בת שבע באמצעות משל כבשת הרש, ודוד נענש במות בנו שנולד לבת שבע, כנראה התרחש משהו בין דוד לבת שבע שהוא לא ראוי. יתרה מזו, חז"ל אומרים כי מעשה התשובה של דוד מלמד לדורות כיצד צריכה להיראות תשובה אמיתית: "נאם הגבר הוקם על" (שמ"ב כג, א) – "שהקים עולה של תשובה"  (מועד קטן טז, ע"ב).

ולכן, צריך להבין את עומק דברי חז"ל אודות דוד המלך בהקשר רחב יותר.

תנ"ך בגובה תנ"ך

לצערנו, יש שקוראים את התנ"ך כפי שהם קוראים ספר חול. מבחינתם, ישנה כאן עלילה ודרמה כפי שקיימת בכל ספר המעניין את קוראיו.

אך, זו לא היא הגישה הנכונה.

התנ"ך הוא כתב הקודש של עם ישראל, כאשר יש מדרגות בין חלקיו. התורה – הקדושה ביותר, ניתנה מפי הגבורה ונכתבה ע"י משה רבינו. וקיימת מחלוקת בחז"ל מי כתב את הפסוקים האחרונים המתארים את מות משה – יהושע או משה בעצמו (בבא בתרא טו, א).  מדרגה אמצעית –  ספרי הנבואה שנכתבו ע"י נביאי ישראל. ובדרגה האחרונה ישנם הכתובים – שנכתבו באמצעות רוח הקודש.

המכנה המשותף הוא שהתנ"ך אינו יצירה אנושית, אלא תוצר אלוקי. גם הדמויות המופיעות בו הם אנשי מופת בעלי קומה רוחנית גדולה. ובכדי להבין את פועלם צריכים אנו לרומם את קומתנו ביראת כבוד.

לכן, חז"ל מורים כי גם מה שנראה לך חלילה בהסתכלות ראשונית כי חטאי האבות נבעו מאינטרסים רדודים, מיצריות ומתאווה גדולה  – טעות בידך! תדע, שלפי האמת, אכן התרחש כאן דבר מה. אולם, צריך להעמיק במהות המעשה מתוך יראת רוממות וענווה גדולה. לכן, 'כל האומר דוד חטא – לפי תפיסת עולמו, ולפי עולם המושגים בו הוא חי – אינו אלא טועה.

דיבור מרים ואהרן על משה

בסוף פרשתנו, אנו למדים על ענישת מרים בצרעת לאחר שהיא ואהרון דיברו לשון הרע על משה רבינו. לאור דברינו הקודמים,  נצטרך להבין כי יש כאן חטא ועונש לפי מדרגתם, אין כאן חלילה אמירה שנבעה מזלזול ומרכילות סתמית, שהרי אנו עוסקים כאן בשתי דמויות מופת.

הרי בזכות מרים, עמרם החזיר את יוכבד אשתו לאחר גזרת פרעה, והיא החייתה את הבנים היהודים שנולדו חרף ציווי פרעה להורגם. מרים הייתה זאת ששמרה על משה מרחוק בזמן שתיבת הגומא שטה בים סוף, והיא פנתה לבת פרעה והציעה להביא למשה מינקת (שזו אמו..). ובל נשכח שהיא הובילה את שירת האמונה לאחר קריעת ים סוף, והיא הייתה גם נביאה.  כמובן, גם אהרון היה נביא ה', ולא בכדי קיבל את תפקיד כהן הגדול.

אהרן ומרים חלקו על משה רבינו בתפיסה מהי קדושה וכיצד ניתן לשלבה בחיים הרגילים של בני האדם. מרים היא זאת שהתחילה, ולכן מתארת התורה בלשון יחיד: "וַתְּדַבֵּר מִרְיָם וְאַהֲרֹן בְּמֹשֶׁה…". לפי הבנתם, הקדושה אינה עומדת בסתירה לטבע החיים, ואין צורך לפרישות! לכן, לא מובן מדוע משה מחיי האישות עם אשתו. שהרי הם בעצמם גם מתנבאים ולא הצטרכו לפרוש. לכן, מעשהו של משה רבינו הוא אינו אלא חומרא בעלמא.

הקב"ה משיב לטענתם ואומר כי דרגת משה רבינו אינה דרגת קודש רגילה כפי שהם מכירים, כי "פֶּה אֶל-פֶּה אֲדַבֶּר-בּוֹ…". משה רבינו הוא 'בספירה אחרת', לא מהעולם הזה. לפי תורת הקבלה מתואר שיש כאן זיווג עליון בין משה רבינו לבורא, שאינו מאפשר זיווג תחתון גופני – ולכן משה רבינו נאלץ לפרוש מאשתו.

ויש עוד להרחיב בנושא, אך הדברים ממחישים כי מרים ואהרון החטיאו בהבנתם את מהות דרגתו הגדולה של משה, ולא, חלילה, ריכלו עליו סתם כך.

שבת שלום

 

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן