שאלות ששלחתם
מה אתה עושה? פותח פניני הלכה בסעיף העוסק במי שהיה ער כל הלילה. אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר.
אביא לך את הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
ו. נטילת ידיים: מי שלא ישן כל הלילה, למנהג יוצאי ספרד ייטול ידיים לפני תפילת שחרית ללא ברכה, ולמנהג יוצאי אשכנז ייטול בברכה לאחר שיתפנה לפני התפילה וייגע במקום מכוסה שבגופו (נשים מברכות רק אם מתכוונות להתפלל תפילת עמידה).
ז. ברכות התורה: לכל המנהגים מברכים ברכות התורה, ומי שלא ישן חצי שעה על המיטה במשך כל היום והלילה, לכתחילה טוב שיכוון לצאת בברכותיו של מי שישן (ואישה חייבת לצאת בברכת אחרים או בברכת 'אהבת עולם'/'אהבה רבה', ותאמר את פרשת 'שמע').
ח. 'אלוהי נשמה' ו'המעביר שינה': אם לא ישן כל הלילה, נכון לשומען מאדם שישן. וכאשר אין שם מי שעומד לברכן, למנהג יוצאי ספרד וחלק מיוצאי אשכנז יברך בעצמו, וכך יעשה אשכנזי שאינו יודע מה מנהגו.
ט. על פי ההלכה אומרים את כל ברכות השחר סמוך לתפילת שחרית, ויש נוהגים על פי הקבלה לומר את ברכות השחר אחר חצות הלילה, אבל את ברכות התורה יש להקפיד לומר אחר עמוד השחר.
י. הניעורים בלילה יתפללו כ'ותיקין' המתפללים עמידה של שחרית עם הנץ החמה. והמתקשים להישאר ערים, יכולים להקדים מעט את התפילה, ובלבד שיקפידו לברך על הטלית ולהתחיל את ברכות קריאת שמע אחר זמן 'משיכיר', שהוא כחמישים דקות לפני 'הנץ' (עי' בהלכות תפילה יא, א-ו).
יא. מותר לאכול ולשתות במשך כל הלילה, ובחצי שעה הסמוכה לעלות השחר אסור לאכול לחם או מאפה מזונות בשיעור 'כביצה', ומשעלה השחר מותר רק לשתות מים, והמתקשה להתרכז בתפילה יכול לשתות קפה (עי' בהלכות תפילה יב, ח-יב).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-11-28 03:12:16
בוודאי. כל איפור שלא יורד במים, מותר לטבול איתו, כפי שמובא בפניני הלכה טהרת המשפחה.
ניתן לקרוא מהספר דרך האתר. אביא לך את הדברים הלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שאני כותב כעת כהמשך לספר הקיצור שכבר יצא:
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
ל. לק או מבנה על הציפורניים, אינם חוצצים כל עוד לא נפגמו באופן שהיא או רוב הנשים מקפידות להסירם או לתקנם. וכן איפור שיש לו ממשות, אינו חוצץ אם אינו נפגם במי המקווה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-11-27 15:31:12
https://ph.yhb.org.il/category/%D7%A9%D7%91%D7%AA/29-%D7%A2%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%91%D7%99%D7%9F/#_te01ftn29_6
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-11-27 03:38:32
אין צורך להחמיר בזה כיום, כמבואר בפניני הלכה כשרות. אבל אם הן מיועדות לאכילת אנשים אחרים שאולי מקפידים על כך, תשים כף מלח ותערבב.
אביא לך את הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
חששות סגוליות
ו. אין צריך לחוש כיום למנהגי זהירות שנהגו בעבר מפני חשש סכנות סגוליות הנובעות מרוחות רעות ושדים, כגון הזהירות מלשתות כוסות או לאכול מאכלים במספר זוגי, או לא לאכול שום, בצל או ביצה קלופים שעבר עליהם הלילה.
אבל אנשים שעדיין נותנים מקום לשדים ורוחות בתפישת עולמם, מפני נטייתם או מפני חינוכם, צריכים לחוש לזוגות. וכן מי שבמשפחתו נהגו להימנע מאכילת שום, בצל או ביצה קלופים, ובטעות השאירם גלויים בלילה ללא חלק מהקליפה או השורש, וללא מעט מלח או שמן, אף שעדיף שיאכל אותם, רשאי לזורקם בלא לחשוש לאיסור בל תשחית.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-11-26 14:33:32
לא
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-11-26 13:16:48