חיפוש

לוח אירועים


שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

תספורת ספירת העומר

האם מצד ר"ח מותר להסתפר בעומר (בלי קשר לההיתר של יום העצמאות)

לא.

אביא לך כאן מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור:

סיכום ימי השמחה שבספירת העומר

טז. בחול המועד פסח מותר לנגן ולשמוע מוזיקה שמחה, מפני שמצווה לשמוח בחג. אמנם לא מתחתנים בחול המועד, מפני שאין מערבים שמחה בשמחה. עולי מרוקו וחבריהם נוהגים לחגוג במוצאי החג את ה'מימונה' שבו מתפללים לברכת התבואה ולגאולה שלמה, ומרבים בשירות ותשבחות בשמחה.

יז. כאשר ראש חודש אייר חל בשבת, למנהג יוצאי אשכנז מותר להסתפר ביום שישי, וכן להינשא ביום שישי לפני שבת, כך שהשמחה והסעודה יהיו בשבת וראש חודש.

יח. לכבוד יום העצמאות נכון להתגלח ומותר להסתפר (עי' להלן ד, י), והרוצה להקל רשאי להתחתן.

יט. בל"ג בעומר, למנהג יוצאי אשכנז וחלק מיוצאי ספרד, מותר להסתפר ולהינשא. וכאשר ל"ג בעומר חל ביום שישי, לכל המנהגים מותר להסתפר לכבוד שבת. וכאשר ל"ג בעומר חל ביום ראשון, למנהג יוצאי אשכנז מותר להסתפר ביום שישי, ולמנהג יוצאי ספרד אסור. והנוהגים על פי האר"י נזהרים שלא להסתפר במשך כל ימי ספירת העומר, עד ערב חג שבועות, שאז מסתפרים לכבוד החג.

כ. בכ"ח באייר – יום ירושלים, גם ליוצאי אשכנז המחמירים, מותר לקיים שמחות גדולות ולשאת אישה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-08 06:42:52

קריאת שמע וברכותיה

שלום רב. אני עובד במקום מסויים ואני מתפלל שחרית רק ב10 בבוקר יחיד כי אין לי זמן אחר. האם לומר קריאת שמע בזמנה עם ברכת יוצר אור עד סוף קריאת שמע? האם בתפילה אחר כך לומר שוב ברכת יוצר אור על הסדר?

אביא לך תחילה את ההלכה העקרונית של סוף זמן קריאת שמע ותפילת שחרית מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה פרק יא:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

ח. 'שעות זמניות': מחלקים את היום לשנים עשר חלקים, וכל חלק נקרא 'שעה זמנית'. בקיץ שהימים ארוכים – השעות ארוכות, ובחורף שהימים קצרים – השעות קצרות. יש אומרים שחישוב שעות היום נעשה לפי האור – מעלות השחר ועד חשכה גמורה (זמן 'מגן-אברהם'), ולדעת רוב הפוסקים החישוב לפי השמש – מ'הנץ החמה' ועד שקיעת החמה (זמן 'הגר"א'), וממילא כל שעה זמנית יותר קצרה. שני הזמנים מגיעים יחד לזמן של חצות היום.

ט. מכיוון שמצוות קריאת שמע מהתורה, נכון להחמיר ולחשב את סוף זמנה לפי זמן 'מגן-אברהם'. ואילו ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה מדברי חכמים, ולכן אפשר להקל ולחשב את סוף זמנם כזמן הגר"א, וטוב להחמיר ולחשב גם אותם כזמן 'מגן-אברהם'.

י. במניין שבו יגיעו לקריאת שמע לאחר שלוש שעות זמניות לפי זמן 'מגן-אברהם', יודיעו למתפללים שיקראו לפני התפילה את פרשת 'שמע'.

 

לאחר שהדין העקרוני הובן, אביא לך את זמני היום המדוייקים ליום זה כפי שמופיעים באתר 'חזון שמים'. הזמנים לפי ירושלים, אם אתה נמצא במקום אחר, תכנס לאתר לבדוק את הזמנים לפי מקומך.

סוף זמן ק״ש לפי המגן אברהם
8:21
סוף זמן ק״ש לפי הגר"א
9:11
סוף זמן תפילה לפי המגן אברהם
9:46
סוף זמן תפילה לפי הגר״א
10:19
חצות היום
12:35

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-06 17:59:22

שבת

האם מותר למרוח משחה בשבת? או שמן רוזמרין

התשובה לשאלתך מופיע בפניני הלכה, וכעת גם בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא לאור, פרק יד:

ט. אסור למרוח על השפתיים והגוף דבר שאינו נוזלי, כגון ווזלין, קרם ושאר משחות, משום איסור 'ממרח'. ובמקום צער משמעותי, מותר למרוח משחה רפואית שמעוניין שכולה תיבלע בגוף ולא יישאר ממנה דבר על העור.

י. מותר לסוך את הגוף בשמן או כל דבר נוזלי להנאתו. אם זהו שמן רפואי, השימוש בו מותר רק לבריא או במקום צער משמעותי, ולא במקום מיחוש מטריד בלבד. ואם הוא שמן שגם בריאים משתמשים בו – מותר לכל (כמבואר בפרק כח, יא). כמו כן, מותר לסוך את הגוף בנוזל שנועד להרחקת יתושים.

יא. מותר להתיז על הגוף והשיער בושם, אך אסור להתיז בושם על בגד, מפני שדומה למלאכה ('מוליד').

יב. נוהגים להחמיר ולרחוץ בסבון נוזלי ולא קשה, כיוון שיש בזה דמיון לממרח ומוליד. והנוהגים להקל, יש להם על מי לסמוך. בשעת הצורך ניתן להקל ולצחצח שיניים במשחה סמיכה.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-06 10:09:44

תספורת בספירת העומר

שלום רב יש לי הצעה לדייט אני בשביל הפגישות יצטרך להיסתפר ולקנות בגדים מה אני יכול לעשות מצד ספירת העומר

לקנות בגדים מותר בימי הספירה, כפי שמובא בפניני הלכה, וכעת גם בספר הקיצור לפניני הלכה הלכות זמנים פרק ג סעיף טו: "אין איסור לקנות בימי הספירה דברים חדשים ולברך עליהם 'שהחיינו' ".

היום הקרוב ביותר שמותר להסתפר בו, זה ביום העצמאות. וכך מובא בספר הקיצור לפניני הלכה זמנים פרק ד סעי י: "מי שנראה לא מכובד בשערותיו, ראוי שיסתפר לקראתו, ומי שנראה בסדר, רשאי להסתפר ביום העצמאות עצמו."

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-03 11:53:07

יש לך שאלה?

מאמרים אחרונים:

הלכה

אכילה בקדושה כיצד

הבעיה המוסרית באכילה גסה – היגררות אחר הגשמיות ● לדברי הרמב"ן, המצווה "קדושים תהיו" אוסרת אכילה תאוותנית משולחת רסן ● אין להינזר ממאכלים טובים ולצער את עצמו ● דיאטה חריפה אינה מטפלת בשורשי הבעיה.

תאכלו לבריאות

שמירת הבריאות – מצווה ● הנזק הבריאותי שגורמת אכילה מרובה ● עצה מעשית למיעוט אכילה ● האם הלכות הבריאות בגמרא וברמב"ם נוהגות בימינו? ● כללים לאכילה בריאה על פי רפואת זמננו.

ונתתי אותה לכם מורשה

מצוות ביעור מעשרות, ומשמעותה בימינו לעניין מעשר שני ● חילול מעשר שני לאורך זמן באמצעות שתי מטבעות ● זמן 'ביעור מעשרות' בשנה רביעית ושביעית, וכיצד לבער את המעשר-שני שחולל על מטבע.

פורים בכל יום

להמשיך את שמחת פורים לכל השנה * עוד על הצורך לחקור לפני שסומכים על כשרות שאינה 'מהדרין' ● מעשה באולם חתונות שהמשגיח שלו מוכן לערוב רק לכשרות החומוס והחצילים.

על הלחם ועל הלחימה

צה"ל מפסיד לוחמים בגלל שילוב חיילות ● דתיים 'מתונים' מכשילים את בכירי הצבא בהחלטות שגויות ומזיקות ● המאבק על טוהר המחנה קדם בהרבה ל'התנתקות' ● תגובה לדברי הרבנות הראשית על בד"צים בעייתיים.

תעודת כשרות אמיתית

מדוע יש להקפיד על כשרות 'מהדרין' במסעדות ● עדות מהשטח על עבודת השגחה לקויה במסעדה ירושלמית עם הכשר לא מוכר ● בד"צים חדשים שהשגחתם רשלנית מחלקים הכשר 'מהדרין'.

עץ עושה פרי

נטיעת אילנות כדבקות בדרכי ה' ● השחתת עצי מאכל – איסור דאורייתא, וגם סכנה ● האם יש לחוש לסכנה גם כשמצד ההלכה העקירה מותרת ● מתי נחשב עץ ככזה שאינו מניב ומותר לעוקרו ● עקירה לצורך הרחבת הדירה.

דברים שיש להם שיעור

הטעם לתקנת חכמים לברך ברכה אחרונה ● מהו שיעור כזית המחייב ברכה ● האם צריך למדוד במשקל את המאכל כדי לוודא את שיעורו ● כיצד מעריכים שיעור של פופקורן וקרמבו ● האם מותרת המתת חסד בבעלי חיים חולים.

ואתא שונרא

אין חשש איסור בגידול חיות מחמד שאינן טהורות ● פעמים שגידול חיית מחמד מועיל לבריאות ● האם מותר לגדל כלב מפחיד? ● בעיית ריבוי החתולים בערים והאם מותר לסרסם ● איסור סירוס בעלי חיים, וההבדל בין זכר לנקבה.

תלמוד תורה של ציבור

חשיבות ההתאספות הכללית לשיעור תורה בשבת משום כבוד התורה ● דרישת הצבא מישיבות ההסדר להאריך את השירות הצבאי ● ערכו המיוחד של תלמוד תורה בישיבות ברוח הרב קוק.

מערכת כשרות תורנית-לאומית

להיזהר מחנופה לבג"ץ גם כאשר מרוצים מפסקיו ● חנופה לרשעים מעניקה להם כוח עד שיפגעו גם במחניף עצמו ● ביקורת פנימית על רבנים ודיינים ● רמת ההכשר של 'הרבנות' משתנה ממקום למקום.

בלי בג"ץ

כניעת הרבנות לתכתיב בג"ץ בנושא היתר המכירה ● מעמד הרבנות מתדרדר ● דין בית המשפט כערכאות של עכו"ם שאסור לדון בפניהם ● בית המשפט מסכן את חיי היהודים ואת החיים היהודיים.

דילוג לתוכן