חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
בגדים
אפשר לכבס את בגדים ותחתונים של ילדים? ומה עם יש לילד בגד נוסף שהוא בוכה שאינו מוכן ללבוש?
לא צריך לבכות, רק ללמוד פניני הלכה…
בגדי ילדים שרגילים ללכלך את בגדיהם – מותר במקום הצורך (להלן לג). לא רוצה ללבוש? נחשב כמקום הצורך.
תחתונים וגרביים שנגמרו – אפשר גם של גדולים (להלן לו).
אביא לך את הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
כיבוס
לא. למנהג יוצאי אשכנז ומקצת יוצאי ספרד אסור לכבס בכל תשעת הימים, ולמנהג רוב יוצאי ספרד אסור לכבס רק בשבוע שחל בו תשעה באב. בכלל האיסור גם גיהוץ בגדים וכיבוסם בכיבוס יבש.
לב. מותר לנקות כתם מקומי בעזרת חומר ניקוי, ועדיף לעשות זאת בעודו לבוש. ומי שהתלכלכו כל בגדיו באופן שאינו יכול לצאת בהם, מותר לכבס בגד אחד.
לג. במקום הצורך מותר לכבס בגדים ומצעים של ילדים שרגילים ללכלך את בגדיהם, משום שאין בכיבוס למענם צד של שמחה.
לד. בכלל איסור כיבוס גם לבישת בגד מכובס, ושימוש במגבת מקלחת מכובסת. וכן אסור לפרוס מצעים מכובסים על המיטה, או מפה מכובסת על השולחן. ולכבוד שבת חזון (השבת שלפני תשעה באב) גם האשכנזים נוהגים ללבוש בגדי שבת מכובסים, ומי שלא נותר לו בגד שבת מגוהץ, מותר גם לגהצו.
לה. בגד מכובס שלא לבש אותו לפני זמן האיסור כשעה ויותר, יניחו על הרצפה למשך זמן מה, או ידרוך עליו מעט, וכך לא ייחשב מכובס.
לו. מותר ללבוש בימים אלו תחתונים וגרביים מכובסים ולהחליף מגבות ידיים שנזדהמו, משום שאין בהחלפתם תענוג אלא הסרת מיאוס. וכאשר לא נותרו מהם נקיים, מותר אף לכבסם. וכן בבתי חולים מותר להחליף את המצעים ולכבס את בגדי החולים, ובבתי מלון מותר להחליף את המצעים והמגבות לקראת האורחים החדשים.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-07-29 07:48:02
סעודה שלישית בשבת של ערב תשעה באב
הכלל הוא שאין אבלות בשבת. ובביתי נוהגים לאכול סעודה שלישית שהיא לא בשרית ברוב השבתות. האם יש בעייתיות מסויימת להחליט שדווקא הסעודה שלישית של ערב תשעה באב תהיה בשרית? אשמח בבקשה לדעת/לקבל הפניה למקור הלכתי שמדבר בנושא, אם קיים. תודה רבה
אין צורך במקור לזה. כתוב שבשבת זו מותר לאכול חופשי בלי חילוקים. ברור שאנשים אוכלים בשבת כזו באופן שונה כדי להיות יותר מוכנים לצום וזה בסדר גמור, אך לא יאמרו שמכינים את עצמם לצום. אמנם איני בטוח שכדאי לאכול בשרי בסעודה שלישית מסיבה אחרת, והיא שלפי יועצי הצומות, ארוחה בשרית לפני צום אינה טובה להצלחת הצום מכיוון שמלבד העומס שלה על הגוף, היא גורמת להרגשת צמא מתמשך.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-07-29 05:47:31
נטילת ידיים אחרי התפנות
שלום וברכה, האם לכתחילה צריך ליטול ידיים אחרי כל סוג של התפנות לצרכים במשך היום, או שמספיק לשטוף את הידיים?
מספיק לשטוף
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-07-29 04:57:13
הכשרת שיש
שלום – אנחנו עוברים לבית חדש. בעלי הבית שומרים כשרות. יש צורך להכשיר את השיש? אם כן, כיצד? אם לא, למה? תודה על העזרה. כל טוב, ברנדון
אם בעלי הבית שומרים כשרות למה שיהיה צריך להכשיר את השיש? הרי כדי ששיש יהיה טרף, צריך שיהיו עליו מאכלים רותחים בשריים וחלביים, וכדי שהוא גם יאסור את המאכלים שלך צריך שהמאכלים הרותחים יהיו עליו באותו יום, ואחר כך שיהיה עליו מאכל רותח שלך גם באותו יום. כל זה לא שייך כלל בבית שאתה אומר שבעליו שומרים כשרות גם אם הם שומרים כשרות ברמה בסיסית. יחד עם זאת, אם אתה רוצה, אתה כמובן יכול להכשיר אותו בקלות כמו שמכשירים לפסח על ידי שפיכת מים רותחים עליו מהקומקום, כפי שכתוב בפניני הלכה.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-07-28 17:30:18
הכשרת פלטה מבשרי לחלבי
שלום – כיצד להכשיר פלטה לשבת שאנשים חיממו עליה בשר לשימוש עם מאכלים חלביים. כלומר, כיצד להפוך פלטה בשרית לפלטה חלבית? תודה על העזרה. כל טוב, ברנדון
כפי ההכשרה שעושים לפסח – לאחר נקיונה מחממים אותה על החום הגבוהה ביותר לחצי שעה.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-07-28 16:52:59
אבלות שנה ראשונה
שלום וברכה מדוע לא עולים או ממעטים לעלות לקבר בשנה הראשונה? תודה מראש
כי בשנה הראשונה הנפטר עומד בדין בשמים, והעליה לקבר מפריעה לו.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-07-28 08:58:47
המתנה בין בשר לחלב
שלום רב לרבנים. בכרך כשרות ב בדיני ההפסקה כותב הרב מלמד שליט"א שפלאפל שטוגן בשמן בשרי נחשב רק בחזקת בשרי ולכן מותר לאכול לאחריו חלב ואין צורך לחכות שש שעות. ובהערה 6 נכתב שיש מקום להחמיר אם שיירי הבשר נותנים טעם ברור בפלאפל…אבל כאשר אין מרגישים טעמו אין להחמיר… השאלה היא האם אין חשש של ממשות בשר שתידבק בפלאפל ובכך יווצר מצב שיאכל אדם בשר ממש שלכאורה צריך לחכות עליו שש שעות? (כדין הלועס לתינוק וכדומה). תודה רבה לרבנים על כל העזרה!
אכן אחד הטעמים להחמיר להמתין שש שעות לאחר אכילת תבשיל בשרי ללא הבשר שבושל עמו, הוא הסבירות שאכל שאריות בשר. אבל במאכל שאינו מוגדר כתבשיל בשרי, כגון המקרה שלנו, רק כאשר יודע שאכל בשר צריך להמתין.
מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
תבשיל בשרי
י. האוכל תבשיל בשרי, אף שלא אכל את הבשר שבו, צריך לשמור שש שעות לפני שיאכל מאכל חלבי או תבשיל חלבי. 'תבשיל בשרי' הוא מאכל שהבשר שבו הוא חלק מהתבשיל, כגון תפוחי אדמה או מרק שבושלו עם בשר.
אבל אם אכל מאכל שהבשר שהיה בו אינו מרכיב בתבשיל, כגון סלט שלקחו ממנו עם כף שאכלו בה בשר, או כדורי פלאפל שטוגנו בשמן שטיגנו בו לפני כן בשר – אם אין בהם טעם ממשי של בשר, אינם נחשבים 'תבשיל בשרי', ולכן אף שאסור לאוכלם ביחד עם מאכל חלבי (לעיל כה, ח), מותר מיד לאחריהם לאכול מאכל חלבי, אפילו באותה סעודה. כמו כן, לאחר אכילת בשר מותר לאכול מאכל שאינו 'תבשיל חלבי', כל זמן שטעם החלב אינו מורגש בו.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-07-28 06:58:47
ביאור הדברים ברביבים תכלת
שלום הרב כתב ברביבים 'תכלת להלכה' : "נכון למי שמהדר להטיל תכלת שידגיש שהוא עושה זאת בלי נדר, ואף ראוי שיתעטף לעיתים בטלית של לבן.." מה הביאור של הדברים? זה לא כ"כ מציאותי שלאדם יהיה עוד טלית כדי שפעם ב יתעטף בה. אני חושב שאפשר לאמר שאדם שהולך בט"ק עם תכלת ובט"ג בלי זה יכול להתאים לדברים או בט"ק של חול לשים ושל שבת לא וכד'ו. האם זה לא נכון?
- לרוב האנשים המבוגרים יש שתי טליתות, אחת לשבת ואחת ליום חול. 2. ודאי שהרב מתכוון גם לציצית. אין הבדל ביניהן. הרב לפעמים לא נכנס לפרטים, אלא סומך על חכמת האנשים שלאחר שהסביר את העקרון, הם יבינו ויבחרו כל אחד מה לעשות. אכן כיום, בגלל שיש ספרים שמנסים לומר הכל, אנשים התרגלו שאומרים להם הכל, אבל כמובן שהנכון הוא שאדם ישתדל להבין את העקרון ויפעל לפי חכמתו. לאחר כמה שנים שאדם משתדל להבין את היסוד ומתוך כך את הפרטים היוצאים ממנו, הוא לאט לאט יסמוך על עצמו יותר וישאל פחות.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-07-27 23:14:33
צניעות בטיולים למעיינות/קייאקים וכו
שאלה בנוגע לצניעות וקדושה: יש לנו שני בנים במשפחה, אחד בן 15 והשני בן 12. השאר בנות. עכשיו בחופש, המשפחה שלנו עושה טיולים לכל מיני מעיינות, ולפעמים אנחנו מגיעים למעיין או בריכה טבעית, ויש שם בנות שוחות. השאלה, מה לעשות במקרה כזה: האם אפשר גם לשחות באותו מעיין/בריכה טבעית? אם הבנות קצת רחוקות מאיתנו, האם אז זה בסדר לרחוץ שם? מה מוגדר מספיק רחוק? האם זה משנה אם זה בנות ששוחות בבגדי ים, או בנות צנועות שנכנסות עם בגדים (חצאית וחולצה)? מצד אחד מאוד חשוב לילדים שלנו לצאת, מצד שני חשוב לנו לשמור על גדרי צניעות והקדושה, גם בחופשה. נראה שאם נאמר שלא ללכת למעיין שיש שם גם נשים, כמעט לא יישאר לאן ללכת. מה אתם מציעים לעשות. נשמח לתשובה בהקדם. כמו״כ מה לגבי טיולים עם קייאקים, שלפעמים יש שם גם בנות. מותר/אסור? תודה
אם יש בתוך המעיין בנות, לא שייך שבנים יכנסו, ואם הבנות לא רק בתוך המים אלא גם לבושות בבגדים לא צנועים, לא שייך להיות בקרבת מקום. אפשר לעשות בינתיים טיול קצר באזור ולקוות שהמצב ישתפר. אם הבנות רחוקות ולא לבושות באופן מוגזם, זה בסדר. יש להבדיל בין טיול שבו הולכים ועוברים דרך מקומות שיש בהן בנות לא צנועות, לבין שהייה במקום כזה שזה בוודאי יותר חמור. זה שיש במקום בנות, לא פוסל אותו, הכל לפי העניין כנ"ל. וכל אחד ישקול כל מקרה לגופו וישתדל לא להכנס מראש לבעיות שאין להן פתרון טוב.
אביא לך תשובה לשאלה דומה כדי שתוכל יותר להתבונן בדברים: אין אפשרות להיות בחוף שבו מצויות נשים עם בגד ים לא צנוע, אבל אפשר להקל ולהיות במקומות שיש בהן נשים, כמו בטיול, אפילו אם אינן מתלבשות בצניעות גמורה. מה ההבדל? החוף מיועד לחוסר צניעות גמור ונמצאים במקום אחד זמן רב. ואילו בטיול חולפים על פני מטיילים אחרים, או מקסימום יושבים רחוק מהם לאכול/לנוח קצת וממשיכים. חוף משפחות – אם ההתנהלות ראויה, ולא כחוף מעורב רגיל – מותר.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-07-27 12:08:03
כשיש ספק אם משהו חלבי או לא
שלום וברכה, אני בדר״כ מחכה 6 שעות בין בשר לחלב. היה לי מקרה שאכלתי ארוחה בשרית (עוף), ואחרי כשעתיים רציתי לאכול ביסקוויטים תוצרת חוץ (כשרים בוודאות), ולא ידעתי אם זה ביסקוויט חלבי או פרווה. העטיפה נזרקה לפח. רציתי לדעת, כשיש ספק כזה אם משהו הוא חלבי או פרווה, האם אפשר לאכול אותו בתוך 6 שעות לארוחה הבשרית או לא? האם זה משנה אם אכלתי בשר עוף או בשר בקר? תודה
משתי סיבות לא ניתן להקל למרות שמדובר על ספק דרבנן: א. מאכל זה נחשב כדבר שיש לו מתירים שבו לא מקלים במקום ספק, וממילא מכיוון שיהיה מותר לאחר שש שעות, אין לאוכלו קודם. ב. מדובר כאן בספק בחסרון ידיעה שניתן לבררו בדרך כלל בקלות על ידי האינטרנט (מאכל קנוי) או על ידי שאלת מי שהכינו (במקרה של עוגה ביתית וכד'), לכן יש להחמיר גם כאשר באופן זמני לא ניתן לברר כגון שכעת שבת או שנמצא בלי קליטה וכד'. אמנם כאשר מדובר על מאכל שאין סיבה מיוחדת לחשוש שהוא חלבי, ולא ניתן לברר זאת בקלות, אפשר להקל מכיוון שאולי אין כאן כלל ספק.
מכיוון שכבר שאלת, אביא לך את פרטי הדינים בעניין שש שעות הלכה למעשה כפי שהם מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה:
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
אכילת חלב אחר בשר
ג. טעם הבשר חזק ונמשך בפה לאורך זמן, וכן הבשר קשה ועלול להיתקע בין השיניים זמן רב. לכן מנהג יוצאי ספרד ורוב יוצאי אשכנז להמתין שש שעות מסיום אכילת בשר בהמה, חיה או עוף ועד לאכילת מאכל חלבי. יש מיוצאי אשכנז שנוהגים להמתין שלוש שעות. ומקצת יוצאי אשכנז נוהגים להמתין שעה אחת, ומקפידים לברך קודם ברכה אחרונה על הסעודה הבשרית. ויש נוהגים להחמיר בבשר בהמה ולהקל בעוף.
אין לשכנע את הנוהגים להקל לשנות את מנהגם, אבל מי שאין למשפחתו מנהג מובהק להקל בזה, נכון שיקפיד לשמור שש שעות כמנהג רוב ישראל. ונכון שכל אישה תנהג כמנהג בעלה.
מנהגי שש שעות
ד. בשעת הצורך, כגון במוסדות חינוך שבהם המתנה של שש שעות פוגעת בסדרי המוסד, אפשר להקל ולהמתין חמש וחצי שעות, ובשעת הדחק – חמש שעות. והרוצה להקל לכתחילה ולאכול מאכל חלבי לאחר חמש שעות, יש לו על מי לסמוך. והמהדרים מחמירים להמתין גם בשעת הדחק שש שעות, אמנם כאשר הם מסופקים אם עברו שש שעות מסיום אכילת המאכל הבשרי, יכולים להקל לכתחילה ולאכול מאכל חלבי.
ה. מונים שש שעות מרגע סיום אכילת הבשר בלא להתחשב בבשר שתקוע בין השיניים. אמנם לכתחילה המוצא בשר בין שיניו, יוציאו מפיו ולא יבלענו. מצא את הבשר בין שיניו לאחר שש שעות ורוצה לאכול מיד מאכל חלבי, ינקה תחילה את פיו בצחצוח או באכילה ושתייה (כמבואר לעיל, א), ואז יכול לאכול את המאכל החלבי גם אם בדיעבד בלע את חתיכת הבשר. והיודע שיש בשיניו סדקים שחתיכות בשר נתקעות בהם, לכתחילה ינקם בקיסם לאחר אכילת הבשר.
ו. מי שלעס בשר עבור תינוק, צריך להמתין שש שעות אפילו שלא בלע אותו, משום שהבשר יכול להיתקע בין שיניו. וגם מי שאכל בשר רך שלא נתקע בין השיניים, צריך להמתין שש שעות, מפני שטעמו יכול להישאר בפיו עד שש שעות.
ז. אדם שטעה ובירך על מאכל חלבי לפני שעברו שש שעות, אם פיו נקי משאריות בשר, יטעם מהמאכל החלבי מעט כדי שלא תהיה ברכתו לבטלה (ועי' בהלכות ברכות יב, יז).
ח. חולה שנצרך לאכול מאכל חלבי, יכול להסתפק בהמתנה של שעה לאחר אכילתו בשר, ויקפיד לנקות את פיו לפני כן.
קטנים
ט. אסור להאכיל אפילו תינוק מאכלים אסורים, ובכלל זה נתינת המאכל בידו. ומשהגיע לגיל שלוש, על ההורים להתחיל לחנכו שלא לאכול מאכלים אסורים, כיוון שמגיל זה הוא מסוגל להתרגל לכך שהדבר אסור תמיד (ועי' הלכות שבת כד, א-ג). לפיכך אסור להאכיל תינוק בבשר וחלב יחד. אבל לגבי שהיית הזמן, הדבר תלוי בהבנתו ובמצבו הגופני והנפשי:
עד גיל שלוש בערך, הקטן לא מבין את ההבדל בין בשר לחלב, ולכן מותר להאכילו חלב אפילו מיד אחרי בשר, ובלבד שפיו וידיו נקיים משאריות בשר. מגיל שלוש עד חמש בערך, הקטן מבין את ההבדל שבין בשר לחלב, אבל עדיין לא מסוגל להבחין בין זמנים ארוכים לקצרים, ולכן נכון כשאפשר שימתין כשעה בין בשר לחלב. וכאשר יש צורך מיוחד לתת לו מאכל חלבי, אפשר לעשות זאת לאחר ניקוי פיו וידיו בלא להמתין שעה.
מגיל חמש עד תשע בערך, הילד מתחיל להבחין מעט בזמנים, ולכן מתחילים להרגילו להפסיק כשלוש שעות בין בשר לחלב. ומגיל תשע, הוא כבר יודע לחשב את השעות ומסוגל להמתין יותר זמן, ולכן נכון כשאפשר להרגילו להמתין כשש שעות. ובשעת הצורך, כגון כאשר הוא אוכל עם אחיו הקטנים, וקשה לתת לו אוכל אחר כך, אפשר שימתין רק שלוש שעות בין הסעודות. וכשנה לפני שיגיע למצוות, יתרגל להמתין שש שעות.
תבשיל בשרי
י. האוכל תבשיל בשרי, אף שלא אכל את הבשר שבו, צריך לשמור שש שעות לפני שיאכל מאכל חלבי או תבשיל חלבי. 'תבשיל בשרי' הוא מאכל שהבשר שבו הוא חלק מהתבשיל, כגון תפוחי אדמה או מרק שבושלו עם בשר.
אבל אם אכל מאכל שהבשר שהיה בו אינו מרכיב בתבשיל, כגון סלט שלקחו ממנו עם כף שאכלו בה בשר, או כדורי פלאפל שטוגנו בשמן שטיגנו בו לפני כן בשר – אם אין בהם טעם ממשי של בשר, אינם נחשבים 'תבשיל בשרי', ולכן אף שאסור לאוכלם ביחד עם מאכל חלבי (לעיל כה, ח), מותר מיד לאחריהם לאכול מאכל חלבי, אפילו באותה סעודה. כמו כן, לאחר אכילת בשר מותר לאכול מאכל שאינו 'תבשיל חלבי', כל זמן שטעם החלב אינו מורגש בו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-07-27 07:52:39
שבת
שלום לרב. ארגז ממתכת אטום לגמרי, שיש לו דלת מלמעלה, ובתוך הארגז יש פלטה לשבת. בתוך הארגז יש סירים עם אוכל לא מבושל שהניחו לפני כניסת שבת. האם מותר בשבת לפתוח ולסגור כרגיל את הדלת, או שבסגירה יש איסור של זירוז פעולת הבישול? לכאורה, ברגע שפתחתי את הדלת, החום יוצא ולא נראה לי שבפעולה קצרה כזו של פתיחה וסגירה יש חשש של תוספת חום. וגם אם נאמר שיש תוספת חום בסגירת הדלת, האם באמת יש כח לתוספת החום לזרז את פעולת הבישול?
ודאי שאסור. מה שכתבת אינו ניתוח נכון הלכתית. ודאי שאם תסגור מיד אין בזה תוספת בישול, אבל אנו לא מסתכלים על מהירות הסגירה אלא על התפוקה שלה אם לא היית עושה אותה, שכמובן תפוקתה משמעותית לבישול, בדיוק כמו שכתבו הפוסקים לגבי החזרת מכסה של סיר לאחר פתיחתו, ואפילו על הנחת מגבת על סיר שעדיין לא נגמר בישולו, כפי שמובא בפניני הלכה שבת פרק י. בדיעבד שעשה כן, אם התבשיל הגיע לשליש בישולו, כיוון שניתן היה לאוכלו בשעת הדחק, מותר לאוכלו בשבת
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-07-24 21:30:15
ט באב
האם מותר להמשיך ולשפץ דירה להשכרה בט' באב ? התחלנו לפני שלושה שבועות את השיפוץ. העבודה נעשית ע"י גויים. והאם מותר להמשיך ולשחות ב9 הימים כחלק מספורט שעושה כל השנה ?.
דינים אלו מובאים בפניני הלכה זמנים פרק י. אביא לך את הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
בתשעה באב עצמו זו בעיה גם כשמדובר על גויים, שכן ההלכה היא שאף שמותר ליהודי להורות לגוי לעשות עבורו מלאכה בתשעה באב, יש לכך סייג – "ובלבד שאינה נעשית בפרהסיא, כבניית בית או מסחר בחנות", אלא אם כן מדובר על הפסד משמעותי, כגון שלא סיכמתם זאת מראש ותצטרכו לשלם על יום זה כאילו הוא יום עבודה.
לגבי שחיה כחלק מאורח חיים בריא – לפי המובא בפניני הלכה החומרה היא בשבוע שחל בו תשעה באב, והשנה שתשעה באב חל ביום ראשון, אין שבוע שחל בו, ולכן מותר כל שבוע הבא. וכך כתוב בספר הקיצור לפניני הלכה: מי שמסיבות בריאותיות הורו לו לשחות, מותר לשחות בתשעת הימים. ומי ששוחה כחלק מאורח חיים בריא, או מי שנמצא באמצע לימוד שחייה, נכון שיעשה הפסקה בשבוע שחל בו תשעה באב.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-07-24 16:57:55
תכלת
שלום האם לדעת הרב אפשר לקחת חוט של ראבד ולחבר לו על ידי קשר חוט לבן בקצה ולשים על הקשר מעט דבק כדי לקשור תכלת כרמב"ם? האם זה לכתחילה העניין של הקשר?
נראה שאין בזה בעיה, בדיוק כפי שמותר בחוטי הלבן בציצית לקשור שני חצאי חוט וזה מועיל לכך שהחוט יחשב כאחד: משנ"ב י"ב, ס"ק ז: "מסקי האחרונים דדינא הכי אם מתחלה קודם שעשה הציצית מהחוטין נפסקו החוטין וקשרן בקשר קיימא ואח"כ עשה מהן ציצית כשר, דקשירה הוי חיבור גמור".
כמובן שכל זה לפני הטלת הפתילים בבגד ועשיית הגדיל, משום שאם יקשור לאחר שהפתילים הוטלו כבר בבגד יש בזה איסור של תעשה ולא מן העשוי.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-07-24 14:54:20
תפילה
מה צריך לומר מי שמשלם מניין בערבית שחרית ומנחה?
אם הוא כבר התפלל, הוא רק עונה לקדיש ולקדושה ולברכת כהנים ואומר איתם פסוק ראשון של קריאת שמע ומודים של חזרת הש"ץ וי"ג מידות רחמים, ובנתיים שהם מתפללים הוא לומד תורה.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-07-23 17:56:01
עריכת טקס חינה לפני לג בעומר
נקבע טקס חופה במוצאי לג בעומר תשפטו מתי ניתן לערוך טקס חינה ואם מותר לראש חודש אייר
תחליט אתה לפי המובא להלן. הדברים על פי המבואר בפניני הלכה:
הטוב ביותר הוא לעשות את החינה לפני פסח.
לגבי חול המועד פסח – המיקל לעורך מסיבת שידוכין עם סעודה בחול המועד, יש לו על מה לסמוך.
לגבי יום העצמאות – הרוצה להקל רשאי.
לגבי שאר ימי הספירה – מותר לערוך מסיבת אירוסין ביתית, והרוצים להקל ולהשמיע באירוסין מוזיקה, ואף לנגן ולרקוד, רשאים, וטוב שיחזקו את שמחת המצווה על ידי סיום מסכת.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-07-23 13:06:44
כשרות צוהר
שלום וברכה האם כשרות צוהר דינה כלא כשר כלל? תודה מראש
כשר בדיוק כמו כל כשרות אחרת. מי שרגיל לאכול מהדרין מקפיד שעל התעודה יהיה כתוב מהדרין, ומי שאוכל כשרות רגילה מספיק לו שתהיה תעודת כשרות. בפועל הכשרות שמסעדות דורשות מצוהר זו כשרות רגילה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-07-23 10:08:48
חרקים בירקות עלים
שלום רב לרבנים. האם לדעת הרב מלמד שליט"א יש חובה לקנות ירקות עלים "גוש קטיף" או שאפשר לקנות אפילו ירקות ללא פיקוח (מהשוק וכדומה)? ואם לא חייב לקנות בפיקוח כמה שטיפות/שריות הם צריכים? תודה רבה רבה על כל העזרה!
כפי שמבואר בפניני הלכה כשרות, אין חובה לקנות גוש קטיף אם שוטפים היטב לאחר שרייה במים עם סבון כמה דקות.
מתוך ספר הקיצור של פניני הלכה:
ירקות עלים
טז. הרוצים להדר כשיטת המחמירים, אינם יכולים לאכול ירקות עלים מגידול רגיל, כדוגמת חסה, כרוב, פטרוזיליה, שמיר וכוסברה, משום שגם שרייתם במים עם סבון ושטיפה טובה, לא תמיד מורידה את כל השרצים הזעירים שיש בהם. לכן הם קונים ירקות עלים שגידולם נקי יותר משרצים. אמנם גם אותם לפעמים צריך לנקות, לפי ההוראות שעל השקית.
יז. הנוהגים כדרך האמצע, משרים את ירקות העלים של גידולים רגילים כארבע דקות במים עם חומר שממוסס את הדבק שברגלי השרצים, כמלח, חומץ או סבון (סבון יעיל יותר, וסבון 'סטרילי' בריא יותר), ולאחר מכן שוטפים אותם במים זורמים. פעמים רבות התוצאה לאחר ניקוי טוב, מועילה גם לשיטת המחמירים.
יח. הרוצים ללכת כפי עיקר הדין, מסתפקים בשטיפה טובה והתבוננות בעלים במבט רגיל לוודא שאין שרצים. אבל נכון יותר לנהוג כדרך האמצע. לעיתים העלים מאיכות גרועה, ומלאים בשרצים שנראים היטב לעין, וכדי לנקותם צריך לשטוף שוב ושוב, עד שיהיו נקיים לגמרי.
יט. יש לשים לב בעת השריית העלים ושטיפתם, שהמים יגיעו לכל הקפלים והסדקים שבהם. לפיכך, בירקות כדוגמת חסה, כרוב וארטישוק, צריך לפרק את העלים לפני ניקיונם. כאשר מתכוונים לחתוך את העלים לסלט, עדיף לחותכם תחילה ואחר כך להשרותם ולשוטפם, מפני שככל שהם חתוכים יותר, כך המים מגיעים יותר בקלות לכל המקומות שבהם.
מאכלים שלא ניתן לנקות כראוי
כ. בכרובית, ברוקולי וקלחי תירס אין אפשרות להוציא בהשרייה ושטיפה את כל השרצים הזעירים, הואיל וזרם המים אינו מגיע בעוצמה למקומות שהם נחבאים בהם. לכן המחמירים צורכים רק גידולים שגודלו בתנאים מיוחדים שלא מתפתחים בהם שרצים. והנוהגים על פי עיקר הדין מסתפקים בשטיפה טובה, שאין לחשוש לשרצים זעירים שאדם אינו רואה. ונכון ללכת לפי דרך האמצע ולהשרותם במים עם חומר ממוסס למשך כארבע דקות, ולשוטפם היטב ואז לבשלם או לאפות אותם.
כא. עלי בצל ירוק וכרתי (כרישה-לוף): למחמירים יש לקנות גידול מיוחד, או לחתוך כל עלה לשניים, להשרותו במים עם סבון ולשוטפו תוך שפשופו לכל אורכו. לפי עיקר הדין לא צריך לחותכו, אלא לשוטפו כמו שהוא. ונכון לחתוך כשלושה ס"מ ממקום החיבור שבין הבצל לעלה ולזורקו, שבאזור זה החשש לשרצים גדול יותר, ואת שאר העלים להשרות כמו שהם במים עם חומר ממוסס ולשטוף.
כב. תות שדה: למחמירים ניתן לאכול תותי שדה מגידול רגיל רק אם מקלפים את קליפתם, או משרים אותם במים עם חומר ממוסס, ושוטפים תוך הברשה יסודית של הקליפה. לפי עיקר הדין מותר לאכול תות שדה כדרכו. ונכון יותר לחתוך את מקום החיבור של התות לענף, להשרות במים עם חומר ממוסס ולשטוף היטב. כך יש לעשות גם בפטל ובתות עץ.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-07-22 12:19:48
שלשת השבועות תספורת
שלום הרב כתב (זמנים ח,ח): "ויוצאי אשכנז וחלק מיוצאי ספרד, ובתוכם יוצאי מרוקו וג'רבא והנוהגים על פי האר"י, נוהגים להחמיר באיסור תספורת בכל שלושת השבועות (רמ"א תקנא, ד; כה"ח פ; קיצשו"ע טולידנו שפז, ח, ברית כהונה ב, יב). ועולי תוניס, אלגי'ר ולוב מחמירים מראש חודש אב (עפ"י מהר"י עייאש). ונחלקו המחמירים אם יש להחמיר בזה גם לקטנים, ובשעת הצורך אפשר להקל לספר קטנים עד שבוע שחל בו תשעה באב (מ"ב תקנא, פב)." קטנים הכוונה כאן עד גיל בר מצווה?
כן. אמנם מכיוון שמדובר על גיל חינוך, ככל שהילד גדול יותר וממילא מבין יותר, הצורך צריך להיות חשוב יותר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-07-21 13:18:21
צום תשעה באב
שלום וברכה האם יולדת שילדה לפני שבועיים ומניקה מחויבת בצום תשעה באב? האם יש בעיה לשבת עם חברות בבית קפה בתשעת הימים? תודה רבה
יולדת פטורה מהצום עד שלושים יום מהלידה.
מינקת חייבת בצום תשעה באב, אלא אם כן תרגיש חולשה גדולה. ומינקת שהחלב שלה מתמעט בצום, תיתן לתינוק תחליפים, ורק אם אינו מוכן לשתותם, תפסיק את תעניתה כדי להניקו כראוי. וכן כאשר יש חשש סביר שבעקבות הצום חלבה ייפסק ולא תוכל להניק יותר, לא תצום. אבל מלכתחילה תכין עצמה כראוי שלושה ימים קודם הצום תאכל כראוי ובעיקר תשתה הרבה מים, כך שהסיכוי שתצטרך להיות פטורה מהצום יהיה קטן.
בית קפה עם חברות בתשעת הימים – ממעטים בשמחה בימים אלו, לכן מכיוון שאין צורך חשוב להיות איתן דווקא בשבוע זה, עדיף לוותר.
דינים אלו מבוארים בפניני הלכה זמנים, ובספר הקיצור לפניני הלכה.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-07-21 11:20:12
שבת
ביום שישי האחרון כיוונתי את המזגן דרך השלט באופן כזה שהוא יידלק בשבת בצהריים.למחרת נוכחתי לדעת שאין צורך במזגן. האם מותר לי לפני שהמזגן אמור לפעול להעביר את השלט למקום אחר – להרחיק את החיישן שנמצא בשלט מהמזגן ובכך למנוע את הפעלתו ? ואם לא, האם אפשר לכסות את השלט במגבת כדי שלא יהיה קשר בין החיישן בשלט למזגן?
אם הרחקת השלט או כיסויו אינם עושים שום פעולה חשמלית מיידית, כגון הדלקת נורה בשלט או סימון מסוים על הצד – מותר.
דין זה כדין שעון שבת המבואר בפניני הלכה שבת פרק יז. אביא לך את הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
שעון שבת
ז. מותר לכוון לפני שבת את תאורת הבית, המזגן והמיחם על שעון שבת שיכבה וידליק אותם בשעות הרצויות, ומותר בתוך השבת להמשיך את המצב הקיים של השעון. לכן כאשר השעון מכובה, מותר להוריד את הזיזים שלו ולהמשיך את זמן כיבויו. וכאשר השעון עובד, מותר להעלות את הזיזים ולהאריך את זמן עבודתו.
מותר להמשיך את המצב הקיים גם כאשר אינו המשך רצוף. דוגמה: השעון כעת עובד בין שמונה לעשר, ומתוכנן להיכבות בין עשר לארבע, ושוב לעבוד בין ארבע לשש – מותר כעת להרים איזה זיזים שרוצה לפני ארבע או אחרי שש.
כשם שמותר להמשיך את המצב הקיים על ידי הזיזים של השעון, כך מותר כאשר האור כבוי, להוריד את המתגים של חלק מהנורות בבית, כדי שהם לא יידלקו כשהשעון ידליק את האור.
ח. במקום צורך גדול, הפסד משמעותי, או צורך מצווה, ניתן לשנות את המצב הקיים בשעון ולהקדים את פעולת הכיבוי או ההדלקה. כגון במקרה שהאור יישאר דולק לשעות הקרובות, ויש בבית חולה שצריך לישון – מותר להוריד את הזיזים ובכך לגרום לכיבויו מוקדם מכפי שתוכנן, ובלבד שיקפיד שהורדתם לא תכבה את האור מיד אלא לאחר זמן ('גרמא'). וכן כאשר האור מכובה, מותר להעלות את הזיזים ובכך לגרום להדלקתו לאחר זמן לצורך מצווה, כגון לימוד תורה.
תרמוסטט
ט. גם במכשירים חשמליים העובדים על פי תרמוסטט, מותר להמשיך את המצב הקיים. לכן כאשר התרמוסטט הפסיק את פעולת החימום של הרדיאטור, מותר לסובב את כפתור הוויסות לרמה נמוכה יותר, כך שהפסקת החימום תארך יותר זמן. וכאשר הרדיאטור עובד, מותר לסובב את הכפתור לרמה גבוהה יותר, כך שימשיך לעבוד יותר זמן.
וכן דין מקרר שיש לו כפתור לוויסות החום ללא כתיבת המעלות על צג: בשעה שמנוע הקירור עובד, מותר לסובב את הכפתור לטמפרטורה קרה יותר, כך שימשיך לעבוד יותר זמן. ובשעה שהמנוע מפסיק לקרר, מותר לסובב את הכפתור לטמפרטורה חמה יותר, כך שיעבוד פחות.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-07-21 07:32:19