חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
פסח
האם ניתן למכור במכירת חמץ, בורגול יבש ( לא מבושל ) או חייבים לסיימו לפני פסח ?
בורגול עובר תהליך של בישול וייבוש, ולכן הוא חמץ גמור. ואמנם מעיקר הדין מותר למכור במכירת החמץ גם חמץ גמור, אך המנהג הוא שלא למכור חמץ גמור אלא אם כן מדובר על הפסד משמעותי, כפי שמובא בפניני הלכה פסח.
אביא לך את הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
"עיקר מכירת החמץ מיועדת לבעלי מפעלים, רשתות מזון וחנויות, כדי שלא להפסיד את השווקים בימים שאחר הפסח. וכן כל אדם רשאי לכתחילה למכור דבר שיש בו ספק חמץ, או חמץ גמור שיש לו הפסד גדול בביעורו. אבל עדיף שלא למכור מעט חמץ גמור."
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-04-01 11:13:24
הליכה לחתונה חד מינית
לאשתי ישנה חברה שעומדת להינשא לאישה. האם מותר ללכת לחתונה כזו?
ודאי שלא. איך אפשר להיות שותף בדבר כזה?!
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-04-01 06:47:27
פסח
שלום, רשום: "אין דינן של הקטניות חמור יותר מדין חמשת מיני דגן, וכל מה שכשר במיני דגן כשר גם בקטניות. לפיכך, אם לא באו עליהן מים, או שבאו עליהן מים אבל נזהרו שלא ישהו שמונה עשרה דקות עד שאפאום כמצות, מותר לאוכלן. ויש שנהגו להחמיר בזה, ודעת רוב הפוסקים להקל (פסח, ט, ו). לא הבנתי את ההלכה, הרי קטניות אסורות, אז איך הן מותרות אם לא נגעו בהם מים וכו'?
היתכן שקטניות יהיו אסורות יותר מחמשת מיני דגן שעושים מהם מצות ?
לכן למשל מותר לאכול את הפרכיות אורז של חברת B&D, כפי שמופיע כאן – https://www.kosharot.co.il/index2.php?id=413768&lang=HEB
וכאן – https://www.kosharot.co.il/index2.php?id=414016&lang=HEB
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-03-31 11:47:30
פסח
שלום, האם מי ששומר ר' תם עובר איסור בסוף פסח כאשר הרבנות קונה בחזרה את חמצו מהגוי? חשבתי לדמות זאת לתושב חו"ל שנמצא בארץ שעליו לנהוג יו"ט שני של גלויות ואיסור חמץ חל עליו עד סוף היום השמיני, מכיוון שהוא עדיין בפסח כמנהג בני חוץ לארץ ואין הוא מעוניין לקנות את החמץ. החמץ נשאר הפקר או ברשות בית הדין, ורק לאחר שיסתיים יום טוב שני של גלויות, יחזור החמץ לרשותו. הדימוי נכון? (פסח, ו, ה)
שמירת זמן ר"ת היא הידור שרבים פקפקו עליו, ולכן אין צורך להתחשב בו לגבי נידון השאלה, כמו שאין צורך להתחשב בו כשרוצים להתחיל את ליל הסדר כמה שיותר מהר כדי שלא להטריח את האורחים והילדים לחכות.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-03-31 10:23:14
כשרות רבנות עם הרבה על אפייה על פי הרמ״א
בארוע בעבודה הביאו מזון חלבי עם כשרות רבנות שמופיעה שם ההערה שבישול, טיגון ואפייה על פי הרמ״א האם לי כבן המזרח מותר לאכול ממזון זה?
אם אתה רגיל לאכול כשרות רגילה, זה בסדר. אמנם אם אתה מקפיד על כשרות מהדרין, תאכל באירוע כזה דברים שאינם מבושלים.
דין זה מבואר בפניני הלכה כשרות ב' פרק כח.
אביא לך את הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
השתתפות ישראל בבישול
יח. אם יהודי ישתתף בתהליך הבישול, כל עוד הדבר ייעשה בשלב שמועיל לשיבוח התבשיל – התבשיל מותר, ולכתחילה יעשה זאת לפני שהתבשיל יגיע לחצי בישולו. כמו כן, לכתחילה ההשתתפות צריכה להיות בשעה שהתבשיל על האש (כמנהג יוצאי ספרד ע"פ השו"ע), כגון לערבבו או להניחו עליה, או להדליק את האש תחתיו, או להנמיך מעט את אש הגז או התנור ושוב להגבירה. ובדיעבד שההתעסקות עם האש נעשתה קודם שהיה התבשיל עליה, התבשיל מותר (כמנהג יוצאי אשכנז ע"פ הרמ"א). לפי זה, כאשר רוצים לטגן על אותה מחבת כמה חביתות בזו אחר זו, צריך שבמשך כל הטיגון, ישראל הוא שיניח את הביצים על המחבת, מפני שלכתחילה הדלקת האש תחת המחבת מועילה רק למאכל שמונח עליה באותה שעה, שכן שותפות הישראל צריכה להיות בעת הבישול עצמו. ובדיעבד כל החביתות שהוכנו מכוח הדלקת האש על ידי הישראל, מותרות.
יט. במקומות שבהם אין קִרבה אישית בין המבשל לסועדים, כגון במטבח ציבורי או במסעדה שהטבח אינו יוצא בה אל הסועדים, אפשר מלכתחילה להעניק כשרות רגילה כדעה המקילה, אבל כשרות מהדרין אפשר להעניק רק לנוהגים כדעה המחמירה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-03-31 06:19:48
ממונות
שלום וחודש טוב! הולך ברחוב בשבת והתחיל לרדת גשם ורואה על המדרכה תחת כיפת השמים ארגז עם ספרי קודש שכתוב עליו מחיר כל ספר ומצורפת קופה לתשלום. הרי כל הספרים הולכים לאיבוד מיד בעקבות הגשם.האם זה הופך אותם להפקר ואפשר לקחת?
לא. מצווה גדולה לכסות אותם מפני הגשם.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-03-30 15:28:48
הגדות
איזה הגדות פסח הכי מומלצות? תודה על העזרה.
ההגדה שמשתמשים בה בזמן ליל הסדר צריכה להיות כמה שיותר פשוטה, עם ההלכות הבסיסיות בלבד, ועם כמה שפחות פירושים. הרוצה ללמוד את ההגדה צריך לעשות זאת לפני או אחרי הסדר. יש הרבה הגדות נחמדות ללימוד, אני ממליץ ללמוד מתוך פירוש של רב ציוני מזמננו שמודע לתהליך הגאולה שאנו בתוכו, כמו למשל ההגדה של הרב אלי אלדר – והגדת לבנך.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-03-30 11:37:39
טבילת מעבד מזון (פוד פרוססור)
בוקר טוב הרב אורן מצא, האם צריך להטביל את חלקי מעבד המזון? הוא כולל דיסקיות חיתוך, להבי ריסוק וקערות פלסטיק. חודש טוב ומבורך
טבילת כלי גויים היא רק לזכוכית ומתכת. לכן אין צורך להטביל את קערת הפלסטיק, ויש להפריד את הדסקית והלהבים מהמכשיר ולהטביל רק אותם.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-03-30 07:56:59
שבת
שלום הרב ענה לי לגבי סחיטת לימון בשבת שסוחטים במקום אחד בסלט ומוציאים את הגרעינים יחד עם האוכל. האם זה לא בעיה כמו שיש 'כמה חרקים' שצריך הרבה אוכל? או שמכיוון שבדכ יש כ 3 -4 גריעינים זה מועט?
3-4 זה מעט. כמו כן גרעין שנופל ממש על חתיכה למעלה ולא התערבב בתוך הסלט בין החתיכות באופן שיש טרחה קלה להוציאו – מותר להוציא רק אותו, שהרי אין זו תערובת.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-03-28 14:21:03
כתבי הרב קוק
האם כדאי ללמוד את כתבי הרב קוק אם ביאור? או אם יש ערך במאבק להבין? תודה על העזרה.
אין שום צורך להאבק להבין ! יש ספרים נפלאים כמו ספרי הרב זאב סולטנוביץ באתר של מכון הר ברכה. וכן יש שיעורים נפלאים באיטרנט כמו אלו של הרב אורי שרקי ושל הרב גור גלון.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-03-28 13:29:18
פסח
שלום רב לרב ! אנחנו מתוכננים לטוס לחו"ל ביום חמישי י"ב ניסן לפנות בוקר, ולחזור ביום ראשון איסרו חג לאחר תום פסח, בע"ה. משך תקופה זו לא יהיה אף אחד בבית. האם, איך, ומתי אנחנו צריכים לנהוג לקראת פסח בקשר ל-: הכנה ונקיון הבית, נקיון והכשרת המטבח, בדיקת חמץ, ביעור חמץ, וכן בבקשה כל דרישה נוספת. תודה מראש וחג שמח !
לכתחילה עדיף שלא למכור חמץ גמור, כגון לחם, בסקוויטים, וופלים ועוד (קמח אינו מוקצה גמור). ולכן הנכון הוא לוודא לפני שיוצאים מהבית שאין בבית חמץ גמור. אמנם מי שרוצה למכור גם חמץ גמור – רשאי.
בשטר מכירת החמץ שאתה ממלא (אפשר למכור חמץ דרך האתר של צוהר למשל), אתה בעצם משכיר את כל הבית לגוי ומוכר את כל האוכל שבו, חוץ מחדר אחד שבו אתה מקיים את מצוות הבדיקה בתחילת ליל י"א בניסן בלא ברכה. אתה צריך לכתוב בשטר שבאתר שאתה מוכר את כל האוכל שבבית חוץ מחדר מסוים שאתה מתאר אותו (ראשון משמאל לדוגמא). למה למכור את כל האוכל ולא רק את האוכל שיש בו חשש חמץ? כי אתה מן הסתם לא מתכוון לעשות סדר בבית ולמיין את האוכל שיש בו חשש חמץ.
לאחר הבדיקה הקצרה מאוד שתעשה בליל י"א בחדר שלא מכרת כדי לקיים בו את מצוות הבדיקה, אתה אומר את נוסח ביטול החמץ שבסידורים כמו כולם, ובזה אתה מבטל את החמץ שאולי לא מצאת בחדר שלא מכרת לגוי.
את החמץ שאתה לוקח איתך או קונה בהמשך, אתה תבטל בשבת לאחר תאכל אותו בסעודת הבוקר ולפני זמן ביטול חמץ המופיע בלוחות.
הערה – אם אתם לא מתארחים בחו"ל בבית של יהודי שומר מצוות שמקיים את מצוות הבדיקה, אלא בבית מלון או משהו כזה, אפשר למכור את כל הבית בארץ כולל כל האוכל שבו (עדיף לא להשאיר חמץ גמור כמו למשל פסטה, קוסקוס ופתיתים), ולקיים את מצוות הבדיקה בליל יום שישי בברכה במקום שתשהו בו בפסח.
פסח כשר ושמח.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-03-28 11:35:31
פסח
שלום, רשום בספר פסח, ה, ג – שהביטול צריך להיות בלב שלם וגם אחרי הפסח לא ישתמש בחמץ. אבל אם בדעתו להשתמש בחמץ אחר הפסח, אין ביטולו ביטול, והוא עובר על חמצו באיסורי בל יראה ובל ימצא" – כל שנה אני מוכר את החמץ לגוי ומשאיר אותו במחסן עד אחרי פסח. לפי זה האם אני עושה איסור משום שבשעת הביטול עדיין החמץ לא נמכר לגוי ואני מתכנן להשתמש בו אחרי פסח אז הביטול כלפי חוץ?
מה שכתוב שם לא שייך לחמץ שאתה מוכר, שהרי אותו אתה מוכר ולא מבטל ומחשיב כעפר הארץ, שכן הוא שווה הרבה כסף. מה שכתוב שם שייך רק לחמץ שלא התכוונת למכור ולא שמת לב אליו בבדיקה, אזי כדי שלא לעבור עליו באיסור, אתה מבטל אותו ומחשיבו כעפר הארץ, ואם במקרה תמצא חמץ כזה בתוך הפסח, אתה תבער אותו בשריפה. לגבי האוכל שאתה מוכר – הוא לא שייך לך כל הפסח, כך שבוודאי אינך עובר עליו באיסור.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-03-28 08:55:37
פסח ושבת
שלום וברכה! 1. בימות השנה הרב מתיר להשתמש בשפתון עם טעם ללא כשרות (כשרות ב לז,ח) ואילו לפסח הרב כתב שצריך כשרות למשחת שיניים או שפתון עם טעם טוב (פסח ח,ט) מדוע החילוק? 2. כיצד ניתן לסחוט לימון לסלט בלא לעבור על איסור בורר?
- על משחת שיניים צריך כשרות כל ימות השנה. לגבי שפתון, הסיבה לחומרה בפסח היא מפני חומרת חמץ שאינו בטל בפסח, ומפני שיש תחליפים בקלות. אם יבדקו ויימצאו שאין חשש חמץ בכל השפתונים, הם לא יהיו צריכים כשרות לפסח, אבל איני מכיר בדיקה כזו.
- סוחטים אותו במקום אחד מעל הסלט, ואז אוספים את הגרעינים יחד עם אוכל.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-03-27 23:56:22
הכשרת סכום בסיר חמץ ואינדוקציה שלא הוכשרה
שלום, האם יש בעיה לשים סיר חמץ על אינדוקציה שלא הוכשרה, להרתיח בפנים מים, לשים בתוך המים הרותחים סכו"ם והסכו"ם יהפוך לכשר לפסח? תודה
אם לא השתמשו בסיר ובסכו"ם ב-24 השעות האחרונות לחמץ רותח – אפשר, כפי שמובא בפניני הלכה ובספר הקיצור לפניני הלכה.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-03-27 22:42:16
פסח
שלום, ציינתם בתשובה לשאלה שאיסור לא תחנם הוא במכירת קרקע לגוי. אז איך מותר למכור לו?. אולי יש חילוק בין א"י שאסור לבין חו"ל שמותר? – פרק ד, יא – "יש משפחות שנוסעות מביתם לכל ימי הפסח, וברצונם להיפטר מניקוי הבית ובדיקת חמץ, והשאלה האם על ידי שימכרו את כל הבית או ישכירוהו לנוכרי ייפטרו מבדיקת חמץ. נחלקו בזה הפוסקים: יש מקילים, שהואיל ובפועל הבית אינו ברשותו בערב פסח, שכן הוא נמכר או הושכר לגוי, אינו חייב לבודקו (חק יעקב וגר"א בדעת הטור ורמ"א).
אז איך מותר למכור לו? זהו בדיוק העניין, שלא מוכרים לו את הבית אלא משכירים, ומוכרים רק את החמץ. בחו"ל אכן נהגו למכור, כי איסור מכירת בית לגוי הוא רק בארץ ישראל.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-03-27 17:26:20
פסח
שלום, רשום בפניני הלכה פסח, ד, י: "והטוב ביותר שמי שנסע ושכח לבדוק – ישכיר את ביתו לגוי וימכור לו את כל החמץ שבו" – איסור לא תחנם להשכיר בית לגוי בא"י?
האיסור אינו על שכירות אלא על מכירה, לכן אף שבגלות היו מוכרים גם את מקום החמץ, בארץ ישראל מקפידים לכתוב בשטרות שהחמץ מכור והמקום מושכר.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-03-27 17:09:23
כשרות הכיור
צהריים טובים כבוד הרב, השאלה שלי היא ככה יש לנו כיור העשוי מחרס, וכלפני 15+ שנים הייתה משפחה לא דתייה שהגיוני שערבבו את הדברים החלביים עם הבשריים, ועכשיו אנו בשאלה האם בגלל שעבר כל-כך הרבה זמן מאז שזה אולי קרה וגם שטפו את הכיור עם אקונומיקה וכ׳ו, האם אפשר להשתמש בכיור? או האם יש התיר מסוים?
מותר להשתמש בכיור כרגיל, מפני שהשימוש בו אינו בחום שהיד סולדת בו, וגם מנקים עם סבון כך שהטעם פגום. אם בכל זאת רוצים להדר, אפשר לשפוך עליו מים רותחים מהקומקום.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-03-27 14:53:42
הלכות בורר
שלום הרב, רציתי לשאול על מקרה בו אני נתקל מידי שבת, בנוגע לסלט מלפפונים מטובל – הסלט מכיל חתיכות גדולות של מלפפונים יחד עם טיבול וחתיכות קטנות של שמיר, בצל וכו'. האם מותר תוך כדי האכילה להזיז את השמירהבצל מעל המלפפון על מנת לקחת רק את המלפפון? לכאורה זה ברירת הפסולת מהאוכל, מצד שני: א. זה תוך כדי האכילה ב. זו דרך האכילה עצמה ג. זו לא פסולת אובייקטיבית אלא רק סובייקטיבית בשבילי. תודה רבה
אני מבין שאינך מתכוון כלל לאכול את השמיר והבצל וגם לא לתת למישהו אחר שסועד עמך (שאז אין בזה כלל איסור ברירה), ואם כן טענה ג' בשאלתך אינה נכונה כפי שמובא בפניני הלכה. אבל טענות א' וב' נכונות למקרים בהם אין אפשרות אחרת, כגון הסרת קליפת פרי והסרת עצמות הדג תוך כדי אכילה, כפי שגם זה מובא בפניני הלכה. ולכן גם במקרה שאת מציג, מותר להסיר מעט ולאכול ושוב להסיר מעט ולאכול, שכן אין אפשרות להסיר את האוכל מהפסולת.
דוגמאות נוספת מפניני הלכה, וכפי שהן מובאות בספר הקיצור לפניני הלכה:
הסרת גרעינים ועצמות
יח. גרעיני פירות: האוכל שזיף, כשיגיע לגלעין, רשאי להוציאו ולהמשיך לאכול. והאוכל משמש או תמר, יפתחם לבדוק שאין בהם תולעים, ויוציא את הגלעין ויאכלם. והפותח מֵלון או אבטיח לצורך אכילה סמוכה, רשאי להוציא תחילה את כל הגרעינים. אבל אסור להסיר את גרעיני הלימון לפני שסוחטים אותו לתוך אוכל, שכיוון שלא אוכלים את הלימון, אין הסרת הגרעינים נחשבת כדרך אכילה אלא כדרך ברירה.
יט. עצמות שבדג ועוף: האוכל דגים או עוף שיש בהם עצמות, רשאי להוציאן כשיגיע אליהן תוך כדי אכילתו, ולצורך ילד קטן מותר להוציאן לפני אכילתו. אבל עצמות שמעורבות בתבשיל ללא בשר עליהן, הרי הן כפסולת רגילה שאסור להוציאה מתוך האוכל, אלא יאכל את התבשיל וישאיר את העצמות בצלחתו.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-03-27 11:36:42
לימוד גמרא
שלום וברכה, ברוך ה' בזמן האחרון אני לומד הרבה גמרא, אבל בדרך כלל שאני לומד זה עם שטיינזלץ ואז גמרא עוברת מהר ויותר קל ללמוד. כאשר אני בכל זאת מנסה ללמוד לבד ללא שטיינזלץ אני מתקשה ויש פעמים שאני פשןט מתבאס. אז רציתי לדעת איך כדאי לי ללמוד והאם ראוי לחלק נגיד בהתחלה x זמן לבד ואז שטיינזלץ? תודה רבה!!!
אינני רואה שום צורך ללמוד גמרא בלי כלי עזר. המטרה אינה להתמודד עם הטקסט הגמרתי אלא להבינו היטב. לכן גם איני רואה שום סיבה לא ללמוד גם את הגמרא עצמה מתוך העריכה היפה של שטיינזלץ עם ניקוד ופיסוק, במקום מהגמרא הרגילה. הלוואי שכל בחורי הישיבות היו לומדים כך יפה את הגמרא במקום לבזבז זמן על דברים מיותרים. התורה כיום ארוכה ורחבה מאוד, כך שאת הזמן צריך להשקיע בהבנה ובזכירה ולא בדברים אחרים. וכמובן ללמוד את המסכתות המעשיות לנו כיום ביום-יום, לפני שלומדים סנהדרין ובבא מציעא!
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-03-26 15:17:54
מצה אחרי ראש חודש ניסן
שלום האם מותר אחרי ראש חודש ניסן לאכול מצת חמץ מפוררת בתוך מאכלים (למשל כשהמצה מהווה רכיב מפשטידת בשר או מצה בריי – מצה מפוררת המטוגנת עם ביצה)? כל טוב
מותר גם לאכול מצה רגילה. האיסור הוא רק ביום י"ד בניסן, כפי שמובא בפניני הלכה פסח.
אביא לך את הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
איסור אכילת מצה
ז. מעלות השחר של יום י"ד בניסן אסור לאכול מצה, כדי שתהיה חביבה בעת אכילתה בלילה, וכדי שיהיה היכר בין אכילת הרשות שלפני פסח לאכילת מצת מצווה בליל הסדר. איסור זה חל גם על ילדים שמבינים את משמעות המצה, שהיא זכר ליציאת מצרים.
ח. מאכל מבושל העשוי מקמח מצה, כגון קציצות, אינו בכלל האיסור. וכן דין עוגות ועוגיות העשויות מקמח מצה, ויש נוהגים להחמיר במאפה מזונות. לדעת רבים מצה מבושלת אינה בכלל האיסור, והרוצה להקל, רשאי.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-03-26 11:59:21