חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
ברכת אשר יצר
אם שכח לברך ברכת אשר יצר. תוך כמה זמן מותר לברכה
מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
ברכת 'אשר יצר'
יא. שכח לברך מיד כשסיים לעשות צרכיו, יברך כל עוד לא נצרך להתפנות שוב, ורבים מיוצאי ספרד נוהגים לברך רק עד חצי שעה או 72 דקות.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-09-17 17:12:20
יו״ט שני של גויות
שלום, אני גר עם הסבים שלי שיש להם בתים בארה”ב ובישראל. בדרך כלל אני מבלה פסח וסוכות בישראל, שבועות בארה”ב, ורוב השנה בארה”ב. השנה אני בישראל מאז הקיץ ואחגוג כאן את סוכות. אני רווק ולא יודע היכן אתגור כשאתחתן אבל מקוה שיהיה בארץ הקודש. האם עליי לשמור יום אחד או יומיים של חג השנה?
כפי הנראה גם אתה וגם הסבים שלך אינם מחויבים ביום טוב שני של גלויות.
סוגיה זו מבוארת בפניני הלכה מועדים פרק ט. אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה כדי שתוכל לבחון בעצמך (שים לב בעיקר לסעיף ז):
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
ט – יום טוב שני של גלויות
עיקר הדין
א. הגרים בחוץ לארץ צריכים לקיים את כל הימים הטובים יומיים, היום הראשון מהתורה והשני מדברי חכמים, ונקרא 'יום טוב שני של גלויות'. את ראש השנה גם בארץ ישראל תיקנו לעשות יומיים בגלל שזמנו בתחילת החודש (הלכות ימים נוראים ג, ה), וביום הכיפורים גם בחוץ לארץ עושים יום אחד מפני הקושי הגדול להתענות יומיים רצוף.
ב. יום טוב שני שווה ליום טוב ראשון בכל הלכותיו, ואף מברכים בו 'שהחיינו' (לגבי מצוות סוכה וד' מינים, עי' בהלכות סוכות ו, ט-י. ולגבי קבורת מת עי' לעיל ז, ה). יש להיזהר שלא להכין שום דבר מיום טוב ראשון ליום טוב שני, וגם את נרות יום טוב שני נכון להדליק לאחר צאת הכוכבים. לכתחילה נכון שלא לאכול ביום טוב ראשון סעודה בתוך שלוש השעות הסמוכות לשקיעת החמה, כדי שיאכל את סעודת ליל יום טוב שני לתאבון (עי' לעיל ב, כב-כה).
דין היוצא לחוץ לארץ
ג. היוצא מארץ ישראל להשתקע בחוץ לארץ, דינו כבן חוץ לארץ. אבל אם בכוונתו לחזור, דינו כבן ארץ ישראל, ואם הוא נמצא מחוץ לתחום שבת של קהילה יהודית (הלכות שבת ל, א), אינו נוהג יום טוב שני של גלויות. אבל אם הוא נמצא בקהילה יהודית או בתחום שבת שלה, דינו כדלהלן:
איסורים: עליו לנהוג בכל איסורי החג כמותם, ורק בשעת הדחק יכול להקל אם אף אחד מאנשי חוץ לארץ לא רואה אותו.
מצוות: עליו לקיים את המצוות שחייב בהן כאילו הוא יום חול, ולכן יבדיל בצנעה במוצאי יום טוב ראשון, ויניח תפילין בצנעה. וכדי שלא יראה סותר את מנהגם, יקפיד ללבוש בגדי יום טוב וידליק נרות לכבוד יום טוב שני בלא ברכה. ואם הוא מתארח בליל הסדר, ישתתף בסדר בלא לומר את ברכות המצוות, אלא יענה אחריהן 'אמן'. ואם אינו מעוניין לשבת עמהם – רשאי.
תפילה: כיוון שהוא צריך להתפלל בנוסח של חול המועד או יום חול, יכול להתפלל ביחיד. ואם יוכל להצניע את נוסחו, ואין חשש שיקראו לו לעלות לתורה בלא שיוכל לסרב, טוב שיתפלל בציבור. ואם ישימו לב שאינו נמצא בתפילה, צריך להתפלל בציבור ולהשתדל שלא ישימו לב שהוא מתפלל בנוסח שונה, ואם קראו לו לתורה ולא יכול לסרב – יעלה, ואם הוא כהן יעלה עם הכהנים גם בתפילת מוסף ויבליע את שם השם בברכה כיוון שאינו מתפלל מוסף, ואם הוא הכהן היחיד – יעלה ויברך.
אסור לעשרה מבני ארץ ישראל לעשות מניין לבד אפילו בצנעה, ויש נוהגים להקל בזה ברשות רבני המקום.
היוצא לזמן רב ודעתו לחזור
ד. היוצא מהארץ למשך שנה לפחות, למטרה שאין לה זמן קצוב, אף שדעתו לחזור, דינו במשך שהותו שם כבן חוץ לארץ. ואם יש לו משפחה שגרים איתו בבית, הוא נחשב כבן חוץ לארץ באותה שנה רק אם גם משפחתו יצאה עימו.
ה. היוצא למטרה ברורה שיש לה זמן קצוב שבסיומה הוא מתכנן לחזור לארץ, כגון שיוצא להשלמת לימודים גבוהים, או לשליחות חינוכית או עסקית – אם הוא מתכוון לחזור בתוך פחות מארבע שנים, נחשב עדיין כבן ארץ ישראל. יצא למטרה מוגדרת למשך שנתיים, ואחר כך החליט להישאר עוד שנתיים, משעה שהחליט להוסיף שנתיים ינהג כבן חוץ לארץ. אמנם כשיגיע לבקר בארץ דינו כבן ארץ ישראל, הואיל ויש לו זיקה עמוקה לארץ.
ו. אם רב הקהילה שנמצא בה הוא מורה הוראה מובהק שכל בני הקהילה נשמעים להוראותיו, ולדעתו כל השוהים בקהילתו שנה ומעלה דינם כבני חוץ לארץ, צריך לנהוג לפי פסיקתו.
דין העולה לביקור או לשהייה בארץ
ז. מי שגדל בחוץ לארץ ואין לו כוונה לגור בארץ ישראל, כיוון שזיקתו לארץ אינה ניכרת, כשמגיע לביקור בחגים צריך לעשות יום טוב שני של גלויות. אבל כל מי שזיקתו לארץ ניכרת, אינו צריך לעשות יום טוב שני כשמגיע לארץ, ואלו הם:
– יש לו ילדים או הורים שעלו לארץ.
– קנה דירה בארץ כדי לגור בה במשך ביקוריו.
– החליט לעלות לארץ כאשר הדבר יתאפשר, אף שיעברו שנים עד שיוכל להגשים את תוכניתו.
– עלה לארץ למשך שנה, אף שבתוכניתו לחזור לחוץ לארץ. וכן מי שביקוריו בארץ במשך השנים נצברו לזמן של שנה.
– התגורר במשך שנים בארץ, ויש סיכוי שיחזור.
מנהג בני חו"ל שמבקרים בארץ
ח. הנמצאים בביקור בארץ ישראל וצריכים לקיים יום טוב שני של גלויות, רשאים לעשות מניין לעצמם ולהתפלל בו יחד את תפילות החג (ועי' בהלכות סוכות ו, י).
ט. לצורך מצווה או לצורך גדול, מותר לבן חוץ לארץ לבקש מבן הארץ לעשות עבורו מלאכה ביום טוב שני, שהוא יום חול או חול המועד לבן הארץ (עי' בהלכות שבת ט, יא).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-09-16 08:47:37
אבלות שלושים
שלום. מה ההלכה לגבי גזירת ציפורניים באבלות שלושים, לא מצאתי התייחסות בפניני הלכה. תודה רבה, ושנה טובה ומתוקה.
אסור, אלא אם כן עבור טבילת אישה להטהרתה או גזיזה בידיו או בשיניו ולא בעזרת כלי.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-09-15 16:11:35
ברכות
שלום הרב. האם הענבים מגדלים באזור לכיש ראש הר גידולי קרקעות אם קיים באזור הזה, הדין שלהם הוא גידולי ארץ ישראל לעניין ברכה אחרונה וכן לשאר הדינים והלכה? באופן כללי האם מופיע אצל הרב בספרים באפליקציה בירור לגבי אזורים איזה מהן הם בוודאי ארץ ישראל ואיזה לא? תודה רבה
סוגיה זו מבוארת בפניני הלכה כשרות פרק יב.
הלכה למעשה – כל השטחים כיום תחת שלטון מדינת ישראל, נחשבים ארץ ישראל לכל דבר ועניין.
אביא לך את הדברים הלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
גבולות הארץ
ד. ארבעה גבולות ישנם לארץ ישראל:
א – גבולות ההבטחה לאבות, מנהר מצרים עד נהר פרת (עי' בהלכות העם והארץ ג, יח).
ב – גבול עולי מצרים בימי יהושע בן נון, שכולל את כל עבר הירדן המערבי וחלקם של שניים וחצי השבטים בעבר הירדן המזרחי. בגבולות אלו התחייבו ישראל במצוות התלויות בארץ, עד הגלות וחורבן בית המקדש הראשון. בגבולות ההבטחה שמחוץ לגבול עולי מצרים, לא התחייבו במצוות התלויות בארץ כל זמן שלא נכבשו על ידי כלל ישראל (להלן ד). את סוריה כבש דוד המלך ככיבוש יחיד, ולכן התחייבו שם במצוות התלויות בארץ מדברי חכמים.
ג – גבול עולי בבל, אלו המקומות שבהם התיישבו ישראל בימי בית המקדש השני, בתחילה ביהודה ובנימין בימי עזרא הסופר, ובמשך הזמן ההתיישבות התרחבה לשומרון, למישור החוף מאשקלון ועד עכו, לגליל, לגולן ולעבר הירדן המזרחי. גבול זה כולל שטחים מצומצמים יותר מגבול עולי מצרים. בגבולות אלו התחייבו ישראל במצוות התלויות בארץ מהתורה כשחזרו מגלות בבל. מעבר לגבולות אלו – בגבול עולי מצרים (כולל סוריה), התחייבו מדברי חכמים.
ד – הגבולות שתחת שלטון מדינת ישראל כיום, שכוללים את כל גבול עולי בבל ואת רוב גבול עולי מצרים מהצד המזרחי (לא כולל עבר הירדן המזרחי), ויותר ממנו מצד דרום (כולל אילת). הכלל לגבי שטחים אלו הוא, שכיוון שנכבשו על ידי כלל ישראל, חלים עליהם כל המצוות התלויות בארץ באופן מלא, ויסוד חיובם מהתורה.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-09-15 15:26:03
הפסק באלוקי נצור
הגעתי לתחילת א-לוקי נצור כשהציבור הגיע לקדושה(אמרתי את 'יהו לרצון' הראשון, כשנגמרה אמירת הקדושה וברכת הא-ל הקדוש ברגע של היסח הדעת ניתקתי רגליים וישבתי מבלי להגיד א-לוקי נצור ועושה שלום. האם עלי לחזור לראש התפילה? ואם לא, מה עלי לעשות במקרה כזה?
אין צורך לחזור לראש התפילה. קמים ואומרים אלוקי נצור ועושה שלום.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-09-14 15:43:46
לקראת ראש השנה
האם מותר בליל ראש השנה להחליף רוביה בשומשום? קראתי שיש אוכלים בליל ראש השנה שומשום משום שהוא מבטא ריבוי (וגם יותר טעים…).
אין בזה מותר ואסור, מדובר על מנהג יפה שנהגו בו ישראל בשל העובדה שביום זה השמיים פתוחים בכל עת. לכן אפשר לקחת גם בננה ולומר 'יהי רצון מלפניך ה' אלוקינו ואלוקי אבותינו, שייבנו בשנה זו בתים רבים בישראל, הן בניין בתים של זוגות חדשים והן בתים ממש". או על אורז – "יהי רצון… שיארזו אויבינו את חפציהם ויעופו מארצנו".
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-09-14 07:31:49
Tactical Training on Shabbat
Shalom Achi, I was wondering about Tactical Training on Shabbat? Tactical Training refers to using firearms in various tactics that might one day save lives. Including various drills with firearms and tactics. Many courses are sadly on Shabbat and I have refrained from them. Thanks for your help and insight! YHVH be with you… Titu John Negovan/Eliyah
אסור בשבת, הן מצד הירי שאסור בשבת, והן מצד עצם האימון גם בלי ירי שאסור בשבת מדין 'עובדין דחול', כלומר כל אימון של חול אינו מכבוד השבת ואסור מדברי חכמים, כמבואר בפניני הלכה שבת פרק כב. לכן בשבת אסור גם לעשות בצבא ההגנה לישראל אימונים. אם לא היו כלל אימונים בימי החול, וללא אימונים באמת היתה בעיה של הצלת חיים, היה מקום להקל מצד פיקוח נפש, אבל אין זו המציאות ב"ה.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-09-13 21:22:26
תרומת ספרים לעילוי נשמה
שבוע טוב, האם תרומת ספרים (סידורים למשל) לבית כנסת לעילוי נשמה, מועילה לנפטרים? תודה רבה ושנה טובה!
כל מעשה טוב שנעשה בזכות הנפטר ולא היה נעשה בכל מקרה, מועיל לעילוי נשמה, וככל שהוא יותר יעיל הוא יותר מועיל. לכן אם כבר יש בבית הכנסת סידורים ואין להם צורך בנוספים, זה פחות יעיל, ועדיף לקנות ספרים מועילים יותר.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-09-13 19:55:47
סליחות נוסח ארץ ישראל
שבוע טוב, אני נוהג לומר סליחות נוסח ליטא. לאחרונה החליטה הקהילה לעבור לסליחות נוסח א״י (נוסח אחיד של ליטא, פולין וספרדים-כך הבנתי…). בקהילה סמוכה החלו לומר סליחות נוסח הקיבוץ הדתי (ואיני יודע מה טיבן). מה נכון לעשות? להתפלל בבית כנסת המקפיד על נוסח ליטא/פולין, לומר סליחות א״י או בכלל לעבור למניין סמוך שמתפלל בנוסח הקיבוץ הדתי? תודה רבה!
אין זה משנה מה הנוסח, אלא באיזה מקום נוח לך יותר מצד השעה ומצד הכוונה וכו'.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-09-13 19:13:19
סליחות
שלום, האם זה בסדר ללכת לסליחות ב10 וחצי בלילה, רק במוצאי שבת?
לא. אם זה היה בסדר זה היה כתוב בפניני הלכה או בספר הקיצור.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-09-13 17:39:40
מוסיקה בשנת אבל
שלום אני בשנת אבל על אימי ע"ה. בספר פניני הלכה, מובא שמותר שהאיסור לשמוע מוסיקה בשנת אבל הוא מוסיקה שמחה, מה ההגדרה של מוסיקה "רגילה" שאותה כן מותר לשמוע ? האם שירים ישראליים/לועזיים רגילים מוגדרים מוסיקה שמחה או רגילה ? ומה לגבי מוסיקה קלאסית ? כמו כן, האם ניתן לשמוע פיוטים / שירים של ימים נוראים בליווי כלי שיר ? זו מוסיקה שגורמת לי עונג מצד כלי השיר אך האם זו מוגדרת מוסיקה שמחה ? תודה אופיר
התשובה לכל השאלות היא שמוזיקה שמחה זו בדרך כלל מוזיקה שאפשר לרקוד איתה ריקוד קצבי, מה שלא שייך במוזיקה רגילה.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-09-09 13:11:39
תחנון לספרדי במניין אשכנזי
שלום, אני ספרדי ומתפלל לפעמים במניין "אשכנז" שלא אומרים בו תחנון וישר עוברים לנפילת אפיים. הרבה פעמים אני מעדיף במקום להשלים מהר את התחנון ולקרוא את הנפילת אפיים אחרי זה במהירות, לדלג על התחנון ולקרוא נפילת אפיים בנחת ובכוונה. מותר לעשות את זה או שעדיף לקרוא מהר ופחות בכוונה?
לא רק שמותר אלא עדיף לעשות כפי שאתה עושה, שכן הדבר הנכון הוא שכל המתפללים מתפללים יחד לפי נוסח החזן בדברים הבולטים, לכן אם אתה מתפלל במניין 'אשכנז' עדיף שלא תאמר באותו יום תחנון אלא תאמר עם כל הקהל נפילת אפיים (אתה יכול לומר את המזמור שאתה נוהג בו ללא נפילת אפיים אלא בישיבה בלבד). כך אנחנו נוהגים כולנו בכל המניינים שלנו ביישוב – כולם עושים לפי החזן בדברים הבולטים, וכפי שמובא בפניני הלכה תפילה.
אביא לך את הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
בני עדות שונות המתפללים ביחד
ז. כאשר מתפללים בני עדות שונות יחד באופן קבוע, נכון להתחלק בתפילות וללכת לפי נוסח החזן, וכשיש הבדלים גדולים בין המנהגים, הולכים אחר המקצרים. לכן למשל, כאשר החזן מיוצאי ספרד, לא יקרא בקול את כל חלקי התפילה, ולא את שיר-השירים לפני קבלת שבת, ולא את סדר הקרבנות שלפני התפילה.
ח. הנהגת היחיד: בדברים בולטים, כגון דברים שאומרים בקול כאמירת י"ג מידות, נכון שכל הקהל יהיו ביחד. ובדברים שאינם בולטים, כל אחד יתפלל כמנהגו. הנהגה זו נכונה גם למי שמתפלל בקהילה בעלת נוסח אחר משלו, אבל אם הוא רוצה להיות שם חזן, צריך להתפלל כמנהגם, מפני שמתפלל בשליחותם.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-09-09 11:42:35
שבת
אם פספסתי את הקידוש בליל שבת ורק בבוקר נזכרתי ששכחתי לעשות קידוש אתמול, מה עלי לעשות?
עניין זה מבואר בפניני הלכה שבת. אביא לך את הדברים כלשונם מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
ד. מי שלא קידש בליל שבת, יקדש ביום לפני סעודת שחרית, ויאמר את ברכת הקידוש של הלילה בלא פסוקי 'ויכולו'. ואם גם לפני סעודת שחרית לא קידש, כל זמן שלא שקעה החמה, מצווה עליו לקדש, ויקפיד לאכול מיד אחר הקידוש לחם או מיני מזונות בשיעור 'כזית' (נפח חצי ביצה).
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-09-09 07:01:39
תפילה
שלום רב, אני מורה בכיתות נמוכות. לא מספיקה להתפלל בדרך כלל בבוקר, ומאוד חשוב לי להתפלל עם הילדים בכיתה. הם לא מתפללים את כל התפילה, אלא בעיקר את ברכות השחר ואת אהבה רבה ושלוש הפרשיות של קריאת שמע. האם אני יכולה לשנות את סדר התפילה: פסוקי דזמרה ואת עמידה, לפני התפילה בכיתה ואז ברכות השחר ושמע ישראל?
בעייתי לא לומר על הבוקר 'על נטילת ידיים' ו'אשר יצר' ו'אלוקי נשמה'. כמו כן בעייתי לא לומר לפני אמירת מזמורי התהילים של פסוקי דזמרה את ברכות התורה. בדיעבד מי שהתפלל עמידה לפני ברכות השחר, לא יברך 'על נטילת ידיים' ולא 'אלוהי נשמה', ואת ברכות התורה לא ניתן לברך לאחר אמירת ברכת אהבת עולם.
לכן אם שייך, תברכי 'בכאילו' עם הילדים, כלומר תאמרי איתם בקול את כל הברכה, בלי שתגידי את שם ה' איתם כשהם אומרים בקול את שם ה'.
אם לא שייך – את ברכות ענ"י, אש"י, אלוקי נשמה וברכות התורה יש לברך בבית, ואת שאר הברכות מ'הנותן לשכוי בינה' אפשר לברך עם הילדים.
לגבי שינוי הסדר של אהבת עולם וקריאת שמע אחרי שהתפללת עמידה בבית – זה בסדר.
אם כבר שאלת, אביא לך את הפרק שמסכם את חובת האישה בתפילה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
כז – תפילת נשים
החובה והרשות בתפילה
נשים חייבות במצוות התפילה למרות שהיא מצווה שהזמן גרמא, משום שכל יהודי צריך לפנות אל ה' בתפילה בכל יום ולבקש רחמים על עצמו ועל עם ישראל. אלא שיש הבדל בין תפילת שמונה עשרה וברכות השחר, לבין שאר חלקי התפילה:
א. תפילת שמונה עשרה: טוב שאישה תתפלל כל יום תפילת עמידה של שחרית ומנחה כדעת רוב הפוסקים (ועי' לעיל יח, כב). והרוצה להקל, יכולה להסתפק בתפילה אחת, ועדיף שתהיה זו תפילת שחרית כדי לפתוח את היום בתפילה. ומי שלא הספיקה להתפלל שחרית – תתפלל מנחה, ובדיעבד אם לא הספיקה להתפלל מנחה – תתפלל ערבית. אישה שאינה יכולה למצוא זמן להתפלל בעמידה, ורוצה להקל ולהתפלל בקביעות בישיבה בדרך לעבודתה, רשאית.
בשעת הדחק או אישה שטרודה בטיפול בילדיה ובענייני הבית ואין לה פנאי להתפלל תפילת עמידה, יכולה להסתפק בשנים אלו בברכות השחר וברכות התורה, אותן כל אישה חייבת לומר. הדבר שונה מאישה לאישה, ותלוי במספר הילדים, בגילם ובאופיים, וכן האם היא שולחת אותם למעון, והאם היא עובדת לפרנסת המשפחה. אמנם צריכה כל אישה לשים לב שלאחר שילדיה יגדלו ועול הבית יפחת, או בימים בהם היא פחות טרודה, כגון בשבתות, תתפלל תפילת עמידה.
ב. שאר חלקי התפילה: ראוי שכל אישה תאמר בכל יום את שני הפסוקים הראשונים של קריאת שמע – 'שמע ישראל' ו'ברוך שם', כדי שתקבל על עצמה עול מלכות שמיים (זמן ק"ש מבואר בפרק יא). והרוצה להדר ולומר חלקים נוספים בתפילה, זהו סדר החשיבות: הזכרת יציאת מצרים בפסוק האחרון של פרשת 'ויאמר', ויותר מהודר שתזכיר את יציאת מצרים על ידי אמירת ברכת 'אמת ויציב'; פסוקי דזמרה – ברוך שאמר, אשרי, חמשת מזמורי ההללויות, ישתבח; שלושת פרקי קריאת שמע וברכותיה; פרשת התמיד והקטורת שלפני פסוקי דזמרה; שאר מזמורי פסוקי דזמרה והמזמורים המובאים בסוף התפילה.
ג. במוסדות החינוך, יש מקום לחנך את הנערות לומר את כל סדר התפילה עד אחר תפילת עמידה (בפסוקי דזמרה ניתן להסתפק במובא לעיל), ולאחר שיכירו ויתרגלו לכל התפילה, אם המחנכות יראו שהתפילה הארוכה פוגעת בכוונה, ראוי לאפשר לבנות שרוצות לקצר לומר את עיקר התפילה בלא תוספות.
ד. מוסף והלל: מצד הדין נשים פטורות ממוסף והלל, אך טוב שיתפללו מוסף, ובמיוחד בראש השנה ויום הכיפורים. והאומרת גם הלל תבוא עליה ברכה, ולמנהג הרווח של יוצאות ספרד לא תברך עליו (דיני מוסף והלל הובאו בהלכות זמנים פרק א, יא-טו).
ה. קריאת התורה: נשים פטורות משמיעת קריאת התורה. אמנם אישה שיכולה, טוב שתשמע את הקריאה בשבת.
ו. קריאת שמע שעל המיטה: נשים חייבות לומר לפחות את פרשת 'שמע' וברכת 'המפיל' לפני השינה בלילה (ועי' לעיל פרק כו). וטוב שיכוונו לשם מצוות קריאת שמע של לילה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-09-09 04:55:07
כפרה על חטאים
שלום וברכה כיצד יכול אדם בן 87 לכפר על מעשים נוראים שעשה בחייו? האם צום ותפילה ביוה"כ מספיקים? תודה ויום נפלא
צום ותפילה אינם מספיקים.
כפרה על עבירות שבין אדם למקום נעשית על ידי וידוי בפה מול בורא עולם על העבירה שנעשתה, כלומר הזכרת החטא והודאה שאכן היה זה חטא, ולאחר מכן חרטה גמורה על המעשה, ולאחר מכן קבלה בפה שלא לעשות דבר זה לעולם. אפשר לעשות זאת על כמה חטאים יחד.
כפרה על עבירות שבין אדם לחברו נעשית על ידי בקשת סליחה מהחבר, ולאחר מכן כפרה מול בורא עולם כפי שעושים על עבירות שבין אדם למקום על כך שציערת אדם מישראל שנחשב כבנו של הקב"ה.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-09-09 04:41:30
ציצית
שלום בליקוטים הרב הביא את פסק המ"ב שראוי לעשות גם ט"ק וגם ט"ג מצמר כדי לצאת ידי חובה לכו"ע מהתורה. מה הדין בחום כבד? לדעת הרב מה השיעור המינימלי בט"ק? (ומה הדין בגופיות ציצית המפורסמות שמאד גבולי אם יש שם שיעור. מצד שני לדעת ערוך השולחן אין צריך שיעור בט"ק). האם מותר לדעת הרב לשים את בגד ציצית ישירות על הגוף? מה הדין ציצית בשירותים? הנוהג להוציא את הציציות צריך להכניסם? מה הדין בבגד עצמו יכול להיכנס שהוא לא מכוסה כלל?
מה הדין בחום כבד? אין חובה ללכת עם ציצית, לכן אדם יכול לעשות את השיקול שלו במצווה זו.
שיעור הציצית: מעיקר הדין בגד הציצית צריך לכסות את רוב החלק העליון של הגוף, כלומר להגיע עד הטבור. ילד בגיל תשע בערך – 22.8 רוחב 45.6 אורך, ילד שעבר בר מצווה – לכתחילה עדיף רוחב 34.2 (שלושת רבעי אמה) ואורך 68.4. וילד יותר גדול בגופו – המהודר רוחב 45.6 (אמה) ואורך 90.2.
ישירות על הגוף? כן
האם צריך להכניס ציציות בשירותים – לא.
כניסה עם ציצית קטן מעל בגדיו לשירותים – מותר.
כניסה עם טלית עליו – אסור מכיוון שזה בגד המיוחד לתפילה.
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-09-08 14:26:14
מע"מ
שלום וברכה האם זה בסדר לשלם לבעל מקצוע במזומן ללא מע"מ? תודה ויום נפלא
אביא לך את הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
ו – מהלכות מדינה
דינא דמלכותא דינא
א. לכל התקנות וחוקי המדינה, בין בארץ ובין בחוץ לארץ, יש תוקף הלכתי המחייב כל אחד (גיטין י), כגון תשלומי מיסים ושמירה על חוקי התנועה והבנייה, בין אלו שנתקנו על ידי הממשלה ובין אלו שנתקנו על ידי הנהלת העיריה או היישוב. אלא אם כן מדובר על חוק שסותר את ההלכה, או חוק שיש בו עוול מובהק שנוגד את ההגיון והמוסר המקובל בעולם, כגון חוק שמפלה לרעה קבוצה מסוימת. אבל שחיתויות והפליות רגילות, שמצויות כמעט בכל שלטון, אינן מבטלות את הכלל 'דינא דמלכותא דינא'.
העלמת מס
ב. טוב לאדם שיראה בתשלום המיסים חובה נעימה, שעל ידו הוא נעשה שותף בקליטת העלייה, בביצור הביטחון, ובכל מהלך בניינה של מדינת ישראל. וכל מי שמעלים מס או מבריח את המכס, לא רק שעובר על הדין של 'דינא דמלכותא דינא', אלא עובר גם על איסור תורה של לא תגזול (שו"ע חו"מ שסט, ו).
ג. כאשר המוכר מציע תשלום נמוך בלי חשבונית ותשלום גבוה יותר עם חשבונית, חייב הקונה לקנות עם חשבונית, כדי שלא להיות שותף באיסור. אמנם במקרה מיוחד, כאשר המוכר או איש המקצוע הוא חבר קרוב שבאמת היה מוכן לעבוד עבורו בחינם, מותר לשלם לו בלא חשבונית, כך שהתשלום יכול להיחשב כסוג של מתנת הוקרה ולא כשכר החייב במס.
ד. כאשר אין סיכום בין המוכר לקונה שלא לתת חשבונית, אין הקונה חייב לדרוש חשבונית, כיוון שלא בטוח שהמוכר גונב את המס, שכן אולי יש לו דרכים אחרות לדווח על המכירה, ואולי הוא פטור מתשלום. אמנם ראוי לדרוש חשבונית כדי לצאת מן הספק.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-09-07 09:47:05
מליחת סלט בשבת
א. הרב כותב שיש בורר בשימורי טונא, ואסור לשפוך את השמן של הטונא מהקופסא, אלא לקחת את הטונא שהוא האוכל. האם אפשר לעשות נקב בקופסת שימורים, וכך השמן יזל החוצה, או לשים את הטונא בצלחת שעומדת בשפוע, וכך הטונא יזל החוצה. ב. הרב כותב שאסור למלוח מלפפון בשבת, ועגבניה מותר. מה הדין כשיש לי סלט מעורב מלפפון ועגבניה, האם מותר במליחה תודה
א. נקב אסור, שכן אז הקופסה משמשת כסוג של כלי סינון. אבל מותר לשפוך את כל תכולתה על צלחת הפוכה כך שהנוזלים יזלו לצדדים והאוכל יישאר על הצלחת.
ב. מכיוון ששמים בסלט גם שמן מותר לשים מלח כדי להטעים סלט המעורב מעגבניה ומלפפון.
אביא לך את שתי ההלכות מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
בורר
כג. אם החתיכות שבמרק גדולות ואין שום טורח במציאתן והפרדתן מהמרק, אינן נחשבות מעורבות בו ואין בהן איסור בורר, ולכן מותר להוציאן על ידי כף מחוררת אף כדי לאוכלן לאחר זמן. ומטעם זה מותר לשפוך את הנוזל שבקופסת שימורים של מלפפונים חמוצים. אבל בקופסת שימורים של זיתים, טונה, תירס ואפונה, חלים דיני בורר משום שהם קטנים, אך מותר לשפוך את כל הקופסה על משטח ישר כך שהנוזל יישפך לצדדים, ולאחר מכן לקחת את המאכל.
כבישה ומליחת מאכלים
יג. כמה דברים אסרו חכמים בעניין כבישה ומליחת מאכלים, משום שהמעשה דומה לבישול או לעיבוד עורות:
אסור לכבוש מאכלים במי מלח או חומץ. אמנם מותר להחזיר את המלפפונים החמוצים והזיתים הכבושים לתוך הכלי שהוציא אותם ממנו.
אסור ליתן מלח על מאכלים שהוא מפיג את מרירותם או חריפותם, כדוגמת צנון, בצל ושום. וכן על מאכלים שהוא משנה את טבעם, כדוגמת מלפפון. אמנם מותר לטבול חתיכה אחת במלח ולאוכלה. ואם מוסיף שמן, מותר אף למלוח כמה חתיכות יחד, או לשים מלח בסלט שיש בו מלפפון או בצל, מפני שהשמן מפיג את המליחות.
אסור להכין כמות גדולה של מי מלח או שאר משקים שרגילים לכבוש בהם מאכלים. אבל מותר להכין כמות שנועדה לצורך טיבול מאכלים בסעודה אחת, ובלבד שיהיה אחוז המלח במים פחות משני שליש.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-09-07 09:25:10
ברוקולי
שלום, ראיתי שהרב כותב בפניני הלכה שמותר לאכול ברוקולי לאחר שטיפה של כמה דק במים עם חומץ, מדובר רק על ברוקולי מפוקח מתולעים או גם על כזה שלא?
הרוצים לאכול מהדרין – יקנו ירק מפוקח וישטפו לפי ההוראות שעל המוצר. ומי שאינו רוצה להחמיר יכול לקנות ירק לא מפוקח ולשטוף היטב ואחר כך לבשל/לאפות או לטחון היטב.
אביא לך את הדברים מתוך ספק הקיצור לפניני הלכה:
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
מאכלים שלא ניתן לנקות כראוי
כ. בכרובית, ברוקולי וקלחי תירס אין אפשרות להוציא בהשרייה ושטיפה את כל השרצים הזעירים, הואיל וזרם המים אינו מגיע בעוצמה למקומות שהם נחבאים בהם. לכן המחמירים צורכים רק גידולים שגודלו בתנאים מיוחדים שלא מתפתחים בהם שרצים. והנוהגים על פי עיקר הדין מסתפקים בשטיפה טובה, שאין לחשוש לשרצים זעירים שאדם אינו רואה. ונכון ללכת לפי דרך האמצע ולהשרותם במים עם חומר ממוסס למשך כארבע דקות, ולשוטפם היטב ואז לבשלם או לאפות אותם.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-09-07 05:13:51
בקשר לנדר
אני מבקש לדעת, מה זה בדיוק נדר? כי יש לי הרגשה שבלי נדר, אני אומר בלי נדר, גם שלא חובה להגיד בלי נדר בתודה מראש
אומרים 'בלי נדר' לפני שמתחילים לעשות מנהגים טובים שמתכוונים להמשיך בהם, שכן מנהגים כאלו שעשה שלוש פעמים עלולים להחשב כנגד. וכן אומרים כך לפני שמקבל על עצמו לעשות מצווה שמתכוון להמשיך בה, כגון שאומר שמעתה יתחיל ללמוד כל יום שעה, או מעתה יבקר את הוריו כל שבוע. לא אמר בלי נדר – יכול לסמוך על התרת הנדרים ומסירת המודעה שעשה לפני ראש השנה ויום כיפור, כפי שמובא בפניני הלכה.
אביא לך את הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:
קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא
התרת נדרים
כה. נוהגים להתיר נדרים בערב ראש השנה, כדי להיכנס לראש השנה נקיים מהעוון החמור של נדרים. ויש נוהגים להתיר נדרים גם בערב יום הכיפורים. גם אמירת 'כל נדרי' בפתיחת יום הכיפורים נועדה למטרה זו.
כו. התרה זו מועילה לנדרים שאדם שכח שנדר, או למנהגים טובים שנהג שלוש פעמים בלא לציין שמקיימם בלי נדר, או למצוות שקיבל על עצמו ולא אמר "בלי נדר". אבל נדר שאדם זוכר שנדר, אין מתירים בלא שיפרט אותו בפני שלושה דיינים שיתירו לו את הנדר על ידי פתח וחרטה.
כז. נדר אדם נדר בחלומו, לכתחילה יתירו. אם יכול בקלות – יתיר בפני עשרה, ואם לא – יתיר בפני שלושה. ויש מהדרים לקיים את מנהג התרת הנדרים שבערב ראש השנה בפני עשרה, שמא אירע שנדר נדר בחלום ושכחו.
כח. פרטי ההתרה של ערב ראש השנה ויום הכיפורים: באים לפני שלושה גברים שמסוגלים להבין דברי תורה ומבינים את משמעות התרת הנדר, ואומרים את הנוסח המובא בסידורים. שלושת המתירים יכולים להיות קרובי משפחה וקרובים למבקש ההתרה, אבל בעל לא יכול להיות אחד משלושת המתירים של אשתו.
נוהגים שמבקש ההתרה עומד ושלושת המתירים יושבים כמו בית דין. אפשר שיעמדו אנשים רבים לפני השלושה ויבקשו ביחד התרה על נדריהם, והשלושה יתירו לכולם כאחד. כמו כן, אפשר להתיר בלילה.
אישה נשואה יכולה לבקש מבעלה שיהיה שליח עבורה, וכשיתיר לעצמו יתיר גם לה. אבל אישה שאינה נשואה, אינה יכולה למנות אישה או איש אחר שיתיר עבורה. ונשים רבות נוהגות לבוא לאמירת 'כל נדרי' כדי להתיר את נדריהן.
מודעה לביטול הנדרים לעתיד
כט. אמרו חכמים: "הרוצה שלא יתקיימו נדריו כל השנה, יעמוד בראש השנה ויאמר – כל נדר שאני עתיד לידור יהא בטל". מעיקר הדין ניתן לומר את 'מסירת המודעה' הזו בקול לעצמו, אך נכון לומר אותה בפני שלושה. לכן נוהגים לאומרה יחד עם התרת הנדרים, גם בערב ראש השנה וגם ב'כל נדרי' באמירת: "מיום כיפורים זה ועד יום כיפורים הבא עלינו לטובה". נשים שלא מגיעות ל'כל נדרי', נכון שיאמרו את מסירת המודעה בקול לעצמן.
ל. נוהגים שלא לסמוך על מודעה זו לנדרים ממש, אלא רק למנהגים טובים שנהג שלוש פעמים ולא אמר "בלי נדר", או לצדקה ומצוות שקיבל על עצמו ולא אמר "בלי נדר" (כמובא בסעיף כו).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2025-09-05 15:30:33