חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
קדיש
שלום הרב 1. אני כבר לא בשנת אבל. האם מותר לי לומר קדיש דרבנן בסוף שיעור תורה, יחד עם האבלים בשנת אבל? 2. האם זה מועיל לנפטרת? 3. בקרוב יחול היארצייט של דודי. האם נכון שאומר קדיש בתפילות יחד עם האבלים בשנת האבל שלהם, אף שב״ה יש לו ילדים שעוברים לפני התיבה ואומרים קדישים? תודה רבה ובשורות טובות במהרה!!!!
- מותר, אבל המנהג הוא שאם יש אבל הוא אומר, ורק אם אין אבל אומר יתום.
- כל דבר טוב מועיל, וכאשר יש מי שבכל מקרה אומר, יש לזה פחות תועלת. זה כמו לומר על לימוד שבכל מקרה אתה לומד, שהוא לעילוי נשמת מישהו. אבל אם תוסיף לימוד, יש לזה תועלת ממשית.
- לא נוהגים לומר קדיש על דוד שיש מי שיאמר עליו קדיש.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-11-25 19:24:27
תשלום מס במקום מעשר
האם תשלום מס הכנסה יכול להיחשב דרך להפריש מעשר. אני יודע שתקציב המדינה כולל שני אחוז לרווחה, אחוז לשירותי דת ו-15 אחוז לחינוך. אלו בעיקר מטרות צדקה.
לא, משתי סיבות: 1. רוב הכסף לא הולך לצדקה. 2. כל הוצאת החובה של אדם, אינם יכולים להיחשב למעשר (פניני הלכה ליקוטים ב' פרק ו) .
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-11-22 19:10:38
ברכה על ציצית
אם לא בירכתי על טלית באותו היום, האם צריך לברך על ציצית ואם כן מה הברכה?
ברכת הציצית היא 'על מצוות ציצית'. מי שלא לובש טלית בתפילת שחרית, מברך על הציצית בבוקר, וכן מברכים כל פעם שלובשים את הציצית לאחר הפסקה של שעה, כגון שהוריד אותה כדי לעשות ריצה או לישון צהריים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-11-22 13:20:11
תפילה, אקטואליה ושבת
שלום 1. האם מותר להוסיף בברכות שמונה-עשרה בקשות פרטיות על הכלל? למשל, לבקש ב"קבץ נדחי ישראל" שה' יעשה עלייה גדולה של יהודים לארץ כבר השנה, או לבקש ב"ריבה ריבנו" וב-"למינים ולמלשינים" שה' יתן לצה"ל ולמדינת ישראל ניצחון ענק ומכריע על החמאס ושאר אויבי ושונאי ישראל? או שאולי בגלל שחכמים תיקנו את הברכות כבקשות על כלל ישראל, אין טעם להוסיף בהן בקשות על כלל ישראל? 2. האם חייבים לקצר בבקשה הפרטית בשמונה עשרה, או ניתן לשפוך את הלב לפני ה' באריכות? 3.איך להתנהג בימים אלה של מלחמה? אני נמנע מאז שמחת תורה מלשמוע מוזיקה, האם להמשיך כך? האם נכון לעשות סיגופים שונים בשבת: כמו לא לישון בשבת לפני מנחה ולימוד התורה של אחה"צ, או לא ללגום ליקר? לבסוף, האם יש למעט בעבודה בימים אלה? 4. לפעמים הניירות ששמים בשבת לנטילת ידיים בבית כנסת, נקרעים כשמוציאים אותם (בגלל ששמו אותם בצורה לא מוצלחת, אבל הם לא מחוברים), האם מותר להוציא אותם או מיד להפסיק? תודה
- מותר ויש בזה טעם, שכן הברכה היא כללית ואתה מוסיף עניין פרטי השייך לימיך.
- בברכות המפורטות – מקצרים. בברכת שומע תפילה שהיא ברכה כללית – אפשר יותר להאריך. והרוצה להאריך הרבה – יעשה זאת בסוף התפילה לפני 'יהיו לרצון' השני.
- יפה שאתה נמנע משמיעת מוזיקה, אבל כיון שאין בזה חיוב, זה עניין של החלטה אישית. יש בהחלט מקום להימנע בימים אלו משמיעת מוזיקה שמחה. בשבת לא עושים סיגופים. אין שום עניין למעט בעבודה. יש בהחלט עניין להוסיף בלימוד תורה.
- כיון שבכל הוצאה אתה משתדל שלא יקרע, ממילא לא בטוח שיקרע, ולכן מותר. אם תדחוף את הניירות כלפי מעלה, יהיה לך קל יותר להוציא בלי שיקרע.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-11-21 20:12:57
עניית אמן
שלום הרב, לפי ידיעתי, יש חיוב לענות "אמן" כאשר שומעים ברכה. מה קורה במצב שבו מברכים עשרות ברכות תוך דקה-שתיים (לדוגמה באזכרה), האם השומע צריך לענות "אמן" על כל ברכה מכל מאכל של כל יהודי?
החובה לענות היא כשאתה פנוי לענות. אבל אם אתה באמצע האוכל אינך חייב לענות.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-11-21 18:27:48
שמירת נגיעה אח ואחות
שלום לרב. כרגע יוצא שאני שומר נגיעה מאחותי היקרה, להבנתי על בסיס דברים שראיתי באינטרנט בנושא שחיבוק זה "מכוער" (לא זוכר מי אמר) וכדו'. רוצה לוודא שאכן כך ראוי ואני לא טועה בזה. במידה ואכן כך, יש דרך טובה להנגיש את הנושא…? תודה רבה!
נגיעה שאינה של חיבה – מותרת בין אחים. נגיעה קלה של חיבה – הרוצה להקל רשאי, כגון לתת לה 'כיף'. נשיקה וחיבוק של חיבה בין אחים – לאחר גיל מצוות המנהג להחמיר בזה כדברי הרמב"ם והשו"ע אבן העזר סימן כא סעיף ז: "המחבק או המנשק אחת מהעריות שאין לבו של אדם נוקפו עליהם, כגון אחותו הגדולה ואחות אביו וכיוצא בהם, אף על פי שאין לו שום הנאה כלל הרי זה מגונה ביותר ודבר איסור הוא ומעשה טפשים".
על פי זה, איני רואה צורך להנגיש את הנושא, שכן סביר להניח שאינכם מתחבקים.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-11-21 12:46:50
פינג'ן
שלום לרב. במידה ובדואי / חילוני רוצים להציע לי קפה מפינג'ן, האם מטעמי כשרות ניתן לשתות? אם הבדואי (גוי 😉 מציע בשבת, במידה וכשרות לא בעיה, יהיה מותר לשתות? תודה רבה!
אין בקפה איסור בישולי גויים, לכן אם אתה בטוח שהקפה כשר והכלי שמכינים אותו בו כשר, מותר לשתות אותו. באופן כללי, קפה שחור 100%, ללא טעמים, הוא כשר גם אם אין עליו כשרות.
גוי שהרתיח מים בשבת עבור עצמו, אסור ליהודי ליהנות מהם, שמא הוסיף הגוי מים עבורו, או שמא כשיראה שהיהודי משתמש במים שנותרו, יבוא בשבתות הבאות להוסיף לחמם עבורו עוד מים. אבל אם הגוי אינו מכיר את היהודי, רשאי היהודי להשתמש במים החמים, כי אין חשש שהוסיף או יוסיף עבורו בעתיד.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-11-21 12:41:31
פתיחת שימורים בשבת
שלום לרב. לא ראיתי התייחסות מפורשת בפניני הלכה בפרק טו יא לגבי פתיחת שימורים על אופן הפתיחה בשבת. האם בלא מתכוון ליצור כלי מותר "פתח יפה" ולפתוח עם הלשונית, או שצריך עם פותחן + נקב מלמטה? במידה וחילוני פתח עם הלשונית, האם מותר לי לאכול? תודה רבה!
כתוב שמותר לפתוח בלי סייגים, אז אין סייגים, כל הסעיף כולל ההערה מסביר מדוע מותר לפתוח כרגיל .
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-11-21 12:39:39
הורדת כביסה מהחבל ביום שבת.
האם מותר להוריד כביסה שהתייבשה כבר ביום שבת.
אם זו כביסה שהיה ברור במאה אחוז שתהיה יבשה במהלך השבת – מותר להורידה לצורך השבת. ואם לא היה ברור – אסור.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-11-20 11:23:23
כשרות
שלום רב, עוגיות עם חמאה ושוקולד חלבי נאפו בתנור חלבי על תבנית אפיה בשרית על נייר אפיה. התבנית היתה נקייה ולא בת יומה. התנור לא היה בן יומו וחומם בחום של 200 מעלות זמן רב ריק לפני האפיה. מה דין העוגיות התבנית והתנור?
העוגיות כשרות והתנור החלבי כשר, רק צריך להכשיר את התבנית הבשרית על ידי חימומה בתנור לחום הגבוה ביותר למשך כחצי שעה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-11-19 09:29:19
מסעדות
שלום כבוד הרב רציתי לשאול אני אוכל מידי יום במסעדה ויש להם מגבונים אישיים שאפשר לקחת השאלה שלי כמה כאלה מותר לקחת בלי שזה יחשב גזל תודה מראש
צריך להחליט לפי ההגיון, או לשאול את עובדי המסעדה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-11-17 13:30:42
לשון הרע
האם מותר לספר למישהו דברים לא רעים על מישהו אחר, וגם לא יכול להשתמע מהם דברים רעים, והם לא יגרמו שנאה לשומע כלפי הבן אדם שעליו מסופר הדברים?
אם לא אכפת לאדם שמספרים עליו שידעו את הדברים, ולא מדובר על דברים רעים – מותר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-11-16 17:10:41
ביזה
מה עמדת ההלכה לגבי לקיחת רכוש מבתים בעזה(שטיחים מנורות וכ'ו) שלא לצורך הלחימה
גזל הגוי אסור מדאורייתא (רמב"ם בתחילת הלכות גזלה, שו"ע חו"מ שמ"ח, ב). אנשים אלו יחזרו לביתם לקחת את החפצים שלהם, לכן לא ניתן לומר שהוא הפקר. וגם אם הם לא היו חוזרים, הדבר אסור על פי החוק (להלן), וממילא זהו איסור תורה על פי הכלל דינא דמלכותא דינא (פניני הלכה העם והארץ פרק ו).
בנוסף לזה, יש כאן גם חילול ה', שאם גוזלים, המלחמה כבר אינה לשם שמיים בלבד למען הצדק והאמת ומפני פיקוח נפש. אני כבר רואה את התקשורת העולמית חוגגת על כך… כך מובא בתוספתא בבא קמא פרק י הלכה טו, שיש צד שגזל הגוי חמור מגזל ישראל מפני חילול ה'.
החוק:
סעיף 74 לחוק השיפוט הצבאי, על פי כללי המשפט הבינלאומי ואמנת ז'נבה, את העונש על ביזה בלשון זו: "חייל שבז ביזה, או שפרץ לבית או למקום אחר כדי לבוז ביזה, דינו – מאסר עשר שנים".
ועי' עוד כאן – https://www.idf.il/%D7%90%D7%AA%D7%A8%D7%99-%D7%99%D7%97%D7%99%D7%93%D7%95%D7%AA/%D7%90%D7%AA%D7%A8-%D7%94%D7%A4%D7%A7%D7%95%D7%93%D7%95%D7%AA/%D7%A4%D7%A7%D7%95%D7%93%D7%95%D7%AA-%D7%9E%D7%98%D7%9B-%D7%9C/%D7%90%D7%A4%D7%A1%D7%A0%D7%90%D7%95%D7%AA-%D7%95%D7%90%D7%A4%D7%A1%D7%A0%D7%99%D7%94-50/%D7%AA%D7%A4%D7%99%D7%A1%D7%AA-%D7%A9%D7%9C%D7%9C-%D7%90%D7%A4%D7%A1%D7%A0%D7%99%D7%94-%D7%A0%D7%98%D7%95%D7%A9%D7%94-%D7%90%D7%95-%D7%A8%D7%9B%D7%95%D7%A9-%D7%90%D7%95%D7%99%D7%91-03/%D7%AA%D7%A4%D7%99%D7%A1%D7%AA-%D7%A8%D7%9B%D7%95%D7%A9-%D7%94%D7%90%D7%95%D7%99%D7%91-%D7%91%D7%A9%D7%98%D7%97-%D7%9B%D7%99%D7%91%D7%95%D7%A9-50-0303/
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-11-16 08:25:39
פצוע דכא להלכה
שלום הרב, קרה לי משהו באשך ואני מפחד שזה נחשב סריס לפי ההלכה. אבקש שהרב ישפוך קצת אור על הנושא מבחינה הילכתית ?
כמובן שאם יש בעיה צריך ללכת לרופא (משום מה לא הזכרת זאת).
דין זה מובא בפניני הלכה שמחת הבית וברכתו פרק ז. אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה, וזהו קיצור הדברים מתוך הספר שלי קיצור פניני הלכה (הדגשתי את המשפט הרלוונטי לשאלתך):
ז – סריס והשחתה
איסור סירוס
א. אסרה התורה כל פעולה שפוגעת באיבר ההולדה הזכרי של אדם או בעל חיים, עד שאינו יכול להוליד. ואף אם כבר נפגע איבר ההולדה עד שאינו יכול להוליד, אסור מהתורה לעשות פעולה נוספת שפוגעת ביכולת ההולדה, כגון לכרות ביצים שכבר נמעכו.
ב. נחלקו הפוסקים האם שתיית סם שגורם לסירוס הזכר אסורה מהתורה או מדברי חכמים. אבל סירוס זמני על ידי תרופה או הזרקה כימית, אסור רק מדברי חכמים, ולכן לכל הדעות הדבר מותר לצורך מניעת אונס וניאוף גם כאשר אין סכנת נפשות.
ג. איסור סירוס אישה הוא מדברי חכמים, ולא אסרו לעשות זאת בדרך עקיפה, כגון על ידי שתיית סם, ובתנאי שבעלה מסכים לכך ויש לה בכך צורך מיוחד, כגון שהיא סובלת מאוד בלידתה, או שבניה הולכים בדרך לא טובה והיא חוששת להרבות ילדים כאלה, והאפשרויות למנוע היריון בדרכים המקובלות אינן פתוחות לפניה.
יש אומרים שגם סירוס על ידי ניתוק החצוצרות מהרחם דינו כשתיית סם, ובשעת הדחק ניתן להקל. ואם יסתמו את החצוצרות בדרך עקיפה של 'גרמא', אפשר יותר להקל. (דין סירוס בעלי חיים, מובא בהלכות כשרות טו, כא).
איסור נישואין
ד. אסרה התורה לגבר שנעשה סריס בעקבות חבלה באיבר ההולדה שלו לשאת בת ישראל, ואף אם היה נשוי ועבר סירוס, צריך לגרש את אשתו. אבל מותר לו לשאת גיורת ושפחה משוחררת, ואפילו כהן סריס יכול לשאת גיורת שאינה גרושה. אישה שעברה סירוס, רשאית להינשא לבן ישראל (ועי' לעיל ה, ג).
ה. נעשה האיש סריס בעקבות שתיית סם וללא כל פגיעה באיבר ההולדה, מותר בבת ישראל. וכן כאשר נפגע האיש באיבר ההולדה, אך על פי הרופאים הוא עדיין יכול להוליד, כגון שנכרתה לו ביצה אחת, מותר לו להתחתן עם בת ישראל. ונראה שכן הדין בסריס שניתן להוציא מהביצים שלו זרע ולעבר את אשתו.
ו. גם מי שנעשה סריס בידי שמיים, כגון שנולד כך או שנעשה סריס בעקבות מחלה, רשאי להתחתן עם בת ישראל. לכן מי שכדי להציל את חייו או להצילו ממכאוביו, נצרך לעבור כריתה של בלוטת הערמונית שדרכה עובר צינור הזרע, או שנצרך לעבור כריתה של הביצים, או הקרנות שהרסו את היכולת שלו לייצר זרע, מותר בבת ישראל ואינו צריך לגרש את אשתו, אף שאינו יכול לעבר אותה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-11-15 17:07:58
מעשר כספים
האם מותר לתת מעשר כספים לצורכי ציבור ? מה נחשב צורכי ציבור ? האם מותר להחשיב למעשר כספים את הדברים הבאים: 1. שווי של בגדים שברצוני לתת לעניים ? אם כן, מה שווים ? 2. כיבוד לציבור לשיעור תורה או למטרה חיובית 3. כסף למכירות לעליות לתורה בבית כנסת
שלוש מדרגות למעשר לפי סדר החשיבות: 1. לטובת עמלי תורה שאין להם יכולת לכלכל את עצמם (= ישיבות שאתה מזדהה עם דרכן, כפי שכתוב בפניני הלכה). 2. לצרכים בסיסיים של עניים. 3. לצורך מצוות שאין אדם חייב בהם. בתוך כל מדרגה יש גם מדרגות.
- האם ניתן להמיר שווי של מוצר בכסף – כן. לפי השווי הנמוך שהיית יכול למכור זאת (עי' פניני הלכה ליקוטים ב פרק ו, יב). אם בפועל לא היית מוצא מי שיקנה זאת ממך, לא ניתן להחשיב זאת כמעשר. כמו כן, אם נותנים בגדים לחנות יד שניה, לא ניתן להחשיב זאת כמעשר, כיון שרוב האנשים שקונים שם אינם עניים.
- כיבוד לשיעור תורה – כיון שבפועל בזכות זה באים אנשים, אפשר להחשיב זאת כמדרגה 3 לעיל. למטרה חיובית – אם מדובר על מצווה, זה שייך למדרגה 3 לעיל.
- בדרך כלל אפשר להחשיב זאת כמדרגה 3 לעיל, כיון שנועד לתחזק את בית הכנסת.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-11-14 19:13:35
תפילות לאור המצב
שלום כבוד הרב, האם תוכל לייעץ לי לגבי תפילות נוכח המצב? אין לי שאלה לגבי אמירת תהילים בשעות 13.30 ו-19.30 שפסקו הרבנים הראשיים, והוספת אבינו מלכנו ותהילים בתפילות שחרית ומנחה ושני פרקי תהילים במעריב, כפי שמקובל בבתי-כנסת רבים. וודאי שאין לי שאלה לגבי לימוד הפנינה היומית להצלחת כוחות הביטחון. שאלתי קשורה לתפילות ובקשות שונות שמצאתי במקומות שונים (אפרט בסוף השאלה את רשימת התפילות למקורותיהן). מתי נכון לאומרם? האם כל הזמן במשך שעות הערות שלי? האם פעמיים במרוכז ביום ובלילה? האם פשוט כשאני חש תחושת מצוקה ופחד ביחס לניצחוננו במלחמה? או אולי במרוכז בשעות 13.30 ו-19.30? בכלל, לומר תמיד את כ-ל התפילות, או רק חלק מהן בהתאם להרגשתי באותו רגע. מצאתי בסידור ישן שהעורך כלל בו מנהגים ופסקים של הגר"א, וטען שהגר"א נהג ללמוד מעט תורה ואז לשאול שאלה ולפתוח תנ"ך כדי למצוא את התשובה רמוזה בפסוק בו יפתח הספר. האם לנהוג כך מדי יום כדי לפסוק ביחס לאילו תפילות להתפלל על המצב, ומתי להתפלל? רשימת התפילות שמצאתי: תפילת רבי ישמעאל כהן גדול בספר "תפילה למשה" חלק א' תפילה להינצל מאויב ושתי תפילות למלחמה מהספר "אוצר תפילות ישראל" חלק א'. תפילה להצלחת צה"ל ותפילה להינצל מצרה בספר "תפילה למשה" חלק ג'. תפילת הרב אליהו שליט"א לניצחון במלחמה גירסאות שונות למי שברך לחיילי צה"ל שמצאתי ברשת, למן הנוסח המקורי שתיקן הגר"ש גורן זצוק"ל ועד לגירסאות מי שברך שתיקנו הרבנות וגופים שונים והנוסח המקובל כיום בסידור קורן. גירסאות שונות לתפילה לשלום המדינה, למן תפילות שתיקנו רבנים שונים ערב כ"ט בנובמבר, דרך הגירסה המקורית של הגר"י הרצוג זצוק"ל, דרך התפילה שתוקנה בבית הכנסת הרמב"ן ועד לנוסח הרבנות הראשית היום (שנמצא בסידור קורן). בנוסף שילובי פרקי תהילים שונים, שעוברים ברשתות החברתיות. תודה רבה!!!
מעבר לתפילות הקבועות שיש לנו בכל יום, ומעבר לתהילים שאתה אומר בכל יום, הכי חשוב זה להוסיף במעשים טובים ובעיקר בלימוד תורה. כמה שיותר. כמה שאתה יכול. ללמוד הרבה תורה להצלחת עם ישראל. כאשר אתה נצרך לעשות הפוגה בלימוד כדי להתאוורר וכד', תחפש מעשה טוב שאתה יכול לעשות. ואם לא מצאת או שאתה חושק מאוד להתפלל מעט, תאמר את התפילה שאתה הכי מתחבר אליה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-11-13 08:14:14
הנהגה
שלום לרב רציתי לשאול. א. יש לי אפשרות לצאת לחופשה של 48 שעות האם אני חייב לצאת ביום שבת כדי למנוע חילול שבת או אפשר גם יום חול. ב.בשבת עשיתי קידוש לכל החברים שלי יש ביד בקבוק קטן של יין.רק אני שתיתי.האם כולם יצאו ידי חובה ג. האם אפשר לעשות קידוש בזמן בדיקת קשר בנגמ"ש והאם כל מי ששומע יוצא ידי חובה? ג. יוצא לי לשמוע בקשר תפילה בשידור חי. האם אני מצטרף לתפילה הזאת? ד. שאין אפשרות ליטול ידים ללחם האם להימנע מלאכול או ניתן לעטוף הלחם? ה.אנו רואים ניסים כל יום מתי לברך הגומל?? בחופשה או כל יום או בסיום המלחמה. תודה לרב. מאיר
א. אפשר לכתחילה לצאת ביום חול. כל מה שאתה עושה שם בשבת לצורך הלחימה, לא נחשב חילול שבת.
ב. בקידוש מספיק שהמקדש ישתה לפחות כמות של 50 מיליליטר כדי שכולם יצאו ידי חובה.
ג. מי שלא נמצא בתוך הנגמ"ש או מחוץ לו ורואה ושומע את המקדש, לא יוצא ידי חובת קידוש. הפתרון היחיד למי שנמצא בנגמ"ש אחר או במקום אחר, הוא להיות גם הוא עם כוס יין ולומר יחד עם המקדש מילה במילה. ואם אין לו יין, יקדש על הפת.
ג. אמנם אתה יכול לענות 'אמן' וקדושה, אבל אין זה נחשב כתפילה במניין. אמנם אם תתפלל עמידה בשעה שהם מתפללים, ייחשב לך כמי שמתפלל בשעה שהציבור מתפללים, שיש בזה מעלה.
ד. הרוצה לאכול לחם ואין לו מים לנטילת ידיים, חייב ללכת עד למרחק 18 דקות הליכה כדי לקיים את מצוות הנטילה. ואם הולך בדרכו ויודע שיש מים במרחק של פחות מ-72 דקות הליכה בהמשך דרכו, ייטול ידיו ויאכל כשיגיע למים. אבל אם המים רחוקים יותר והוא רעב (או במקרה שלך – אם הדבר יפגע בכשירותו), מותר לו לעטוף את ידיו (לא את הלחם) בבגד או שקית, ולאכול בלא נטילה. ואם אין לו דבר לעטוף את ידיו, יאכל על ידי מזלג או כף, כדי שלא לנגוע בידיו בלחם.
ה. מי שהשתתף בקרב או בפעולה מסוכנת, יברך מיד לאחר שיחזור בשלום, ובסיום המלחמה יברך שוב על הפעילות הביטחונית שנמשכה לאחר מכן.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-11-13 05:47:04
תפילה
שלום וברכה אם מתפלל לאחר זמן תפילה עד חצות שאז לא מברך ברכות ק.שמע. מה הוא עושה כשהוא מגיע אליהם? מהרהר שם ומלכות בליבו ואומר כסדר? מדלג? ואם מדלג מהלגבי הברכה שלאחר ק.שמע ששם יש סמיכה גאולה לתפילה?
מדלג מישתבח ישר לתפילת עמידה. אדם כזה הפסיד את האפשרות לסמוך גאולה לתפילה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-11-13 01:45:34
תינוק וצעצוע בשבת
הבן שלי בן השנה וחצי לקח צעצוע בשבת שהשמיע מוזיקה . האם עליי להפרישו מכך עקב ההנאה שלי מהמוזיקה ?
לא, שהרי הוא עשה זאת עבור עצמו, ואתה נהנה ממעשה שנעשה בהיתר. אמנם יש להיזהר לא ליהנות באופן שבו הקטן יעשה את מעשה האיסור שוב בגלל שרואה שהגדולים נהנו ממנו.
אין הדבר דומה לצפייה בטלוויזה שהודלקה בהיתר לפני שבת, שכן עצם הצפייה בשבת אסורה משום עובדין דחול. וכן הדין לגבי מי שיושב כדי לשמוע מוזיקה. ההיתר המדובר הוא דוקא לגבי צעצוע שמשמיע מוזיקה שאנשים בוגרים לא רגילים להפעיל כדי לשמוע.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-11-12 20:15:52
עילוי נשמה
שלום מספר ישיבות מציעות אופציות שונות לעילוי נשמה, ורציתי לוודא אם הם באמת אפקטיביים: 1. האם מגיע נ"ר לנפטרים אם משלמים עבור הקדשת שיעור לעילוי נשמתם? 2. אפשרות אחרת היא תשלום עבור יום לימוד. במקרה כזה, שם הנפטר מוקרן על מסך בבית המדרש כל אותו יום, אך סביר להניח שהאברכים אינם מתכוונים ספציפית ללמוד לעילוי נשמתו (ואולי גם לא שמים לב לשלט?). האם הקדשת יום לימוד לנפטר גורמת לו נ"ר? 3. תרומה לישיבה לעילוי נשמה, מבלי לבקש לייחד לימוד מיוחד או הנצחה מיוחדת לנפטר. האם עצם התרומה לעילוי נשמתו גורמת לו נ"ר? 4. לבסוף, שאלה שאינה קשורה לנושא הקודם: בהתאם להערה שמופיעה בפנינה היומית, אני משתדל בל"נ בימים אלה ללמוד תורה להצלחת חיילי צה"ל, המשטרה, השב"כ והמוסד. האם כשתסתיים המלחמה בניצחון גדול לישראל בעזרת ה' ית', מותר יהיה לי ללמוד להצלחתי-שלי? תודה רבה!
כדי שתהיה תועלת משמעותית לנפטר, צריך שבזכותך יהיה משהו חדש. לכן אם בזכותך יהיה שיעור, או שבזכותך יבואו יותר לשיעור כי התשלום על האוכל וכשיש אוכל באים אנשים – ודאי שיש בזה תועלת. אלו דברים בולטים. בדרך כלל התועלת עקיפה יותר – התשלום מגיע לישיבה, ובזכות התשלום ניתן לשלם לרבנים מעבירי השיעורים, ובזכות זה יש שיעורים. ממילא גם בזה יש תועלת לנפטר. לכן אין הבדל בין יום לימוד לבין שיעור, אלא ככל שאתה נותן תרומה יותר גדולה, אתה יותר עוזר להחזקת הישיבה, וממילא יש מזה יותר תועלת לנפטר. אלא שבפועל הישיבות מבינות שאנשים רוצים להרגיש משהו מוחשי, לכן הן עושות את זה בצורה של הקדשת שיעור או יום, וזה בסדר גמור. אבל אין משמעות לתועלת הנפטר בכך שמקרינים את שמו על המסך. התועלת היא לתורמים, שבזכות זה הם מרגישים יותר טוב בתרומה שלהם. תשובה זו עונה לשלושת השאלות הראשונות.
מסקנה – מה שחשוב זה לא האופציות השונות שכתבת, אלא ההזדהות שלך עם תורתה וחינוכה של הישיבה שאתה תורם אליה, וכמובן הסכום שאתה תורם.
האם מותר ללמוד להצלחה האישית? מותר, אבל השאלה היא מה הכי משתלם לך. והתשובה היא שככל שתשקיע יותר באחרים ובעם ישראל, אתה תרוויח יותר. שכן הקב"ה הכי שמח במי שרוצה בטובת אחרים ולא במי שרוצה בטובת עצמו. וכפי שאמר בנו של ר' חיים מוואלוז'ין – "וכה היה דברו אלי תמיד, שזה כל האדם, לא לעצמו נברא – רק להועיל לאחריני ככל אשר ימצא בכחו לעשות".
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-11-10 10:32:15