חיפוש שאלה מתוך המאגר
חיפוש שאלות ותשובות במערכת
השתמש בטופס להלן לצורך חיפוש במערכת
שאלות אחרונות
לימוד בזמן קריאת התורה ממניין אחר
שלום כבוד הרב, האם מותר ללמוד תורה בזמן שמניין שאני לא מתפלל בו קורא בתורה בבית הכנסת? תודה רבה
לא. כל הנמצא בבית הכנסת בשעת הקריאה, צריך להיות שותף לה, ומותר לו לסמוך על המקלים המתירים לקרוא בינתיים שניים מקרא ואחד תרגום של הפרשה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-12-25 04:55:32
כיפה עם סלוטייפ בשבת
שלום וברכה אודה על הסבך הקטע הבא מהרחבות לפניני הלכה שבת. בהתחלת התשובה נראה כי הרב מתיר שימוש בסלוטייפ לכיפה בשבת אך בהמש נראה שאסור. אודה להסבר מצדכם בבקשה. "הדבקת כיפה עם סלוטייפ לראש מותר להניח כיפה עם סלוטייפ על הראש, שלא שייך תפירה בחיבור דבר לגוף, וכפי שכתב בשלחן שלמה שמ, כד, שמותר להדביק פלסטר על הגוף. ובפרט שמדובר בתפירה שאינה של קיימא, שהרי כמה פעמים ביום יכולים להזיז את הכיפה. אבל אין להדביק את הסלוטייפ על תחתית הכיפה, כי היא כדרך הדבקת שני ניירות, שהוא תולדת תופר, ולפעמים סלוטייפ זה יכול להחזיק מעמד יותר משבוע. ובשעת הדחק, אם יש סלוטייפ מוכן לכך, אפשר לסמוך על הסוברים שתפירה לשעה דינה כקושר, והדבקה זו מחזיקה בדרך כלל פחות משבוע, ואינה תפירה של אומן." תודה בנימין
מה שכתוב זה כך: אם כבר יש על הכיפה סלוטייפ מוכן – מותר להשתמש בה בשבת לכתחילה. אם אין עליה סלוטייפ, ויש לו סלוטייפ חתוך – בשעת הדחק, כלומר אם אין לו אפשרות אחרת, ומדובר על סלוטייפ שבדרך כלל צריך להחליפו כל שבוע – אפשר להדביק את הסלוטייפ לכיפה בשבת. אם גם אין לו סלוטייפ חתוך – אסור לחתוך בשבת.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-12-21 23:16:59
ברכה על חטיף דגנים
שלום מה מברכים ברכה ראשונה ואחרונה על חטיף דגנים(חטיף אנרגיה)
מזונות ועל המחיה
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-12-20 05:59:52
תיקון קוראים
מבחינה הלכתית, איזה תיקון קוראים עדיף?
זה שיש בו הבדל בין קמץ קטן לגדול
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-12-19 15:42:59
מותר להשתמש בתמונה מהספר של הרב מלמד כדי לעזור לציבור בישוב שלי בנושא הלכתי?
שלום רב ותודה על כל הספרים והרבצת התורה של רב מלמד והישיבה. שמתי לב שבישוב שלי הרבה אנשים מניחים תפילין קדימה מידי, כמעט על המצח שלהם. דיברתי עם הגבאי בבית כנסת והוא הסכים לתלות ציור שמדגים את הנחת התפילין הנכונה. גדול עלי לצייר לבד. חיפשתי באינטרט ומצאתי תמונה מאוד טובה בספר שלך. הרב מרשה להדפיס ולתלות? נכתוב שזה מהספר שלך…תודה רבה
בוודאי !
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-12-16 18:25:56
משחה בשבת
שלום, יש לי אפטה בפה והרופא נתן לי משחה שצריך ליטול עד יום שני, האם אני יכול לשים אותה בשבת?( אני הולך על פי הפסקים של הרב אליעזר מלמד)
מותר בשבת למרוח רק משחה שנספגת לגמרי בעור, או משחה נוזלית. אמנם אם המשחה לא סמיכה מאוד כמו למשל ווזלין בקופסה, אלא היא יותר רכה כמו למשל קרם ידיים, כיון שאז איסור משיחתה מדברי חכמים – במקום צער משמעותי ניתן לשים אותה בשינוי, כגון בגב האצבע, וכך המעשה נעשה על ידי שני איסורי דרבנן, ובמקום צער הדבר מותר. אם ניתן בלא צער לדחות את הדבר לאחר השבת, או לשים לפני שבת ובמוצ"ש, כיון שלא מדובר על צער משמעותי – אסור. בכלל 'מצטער' גם כאשר בלא הטיפול בשבת יגיע לידי צער משמעותי, אף שכעת אין בדבר אלא צער קטן בלבד.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-12-15 12:03:52
מעשרות כספים
בהמשך לשאלה הקודמת. את החזר המס אני מקבל מתרומות שהן עצמן היו מעשרות כספים. אין זה אומר שעלי לתרום מחדש את כל ההחזר? למשל אם תרמתי 8,000₪ השנה, אקבל החזר של כ-2800₪, לכאורה אפשר לדון את זה כאילו לא תרמתי את כל המעשר של 8,000₪? או שזה נחשב כהכנסה נפרדת?
אתה תרמת למקום שצריך תרומה, וכל הסכום שתרמת הגיע אליו. כעת אתה מקבל החזר ממקום אחר – מהמדינה, שהיא לא צריכה תרומה. לכן דנים את הסכום שאתה מקבל כמתנה מהמדינה, בדיוק כמו מתנות אחרות מהמדינה, כקצבת ילדים – 'הכנסה נפרדת' כלשונך.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-12-13 10:11:09
מעשרות כספים
שלום הרב, האם יש להפריש מעשר מהחזרי מס על תרומות?
כן. זהו רווח נקי.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-12-13 09:59:39
ברכה ראשונה במקום עבודה
שלום. 1. לגבי שתייה במקום עבודה, האם פעם אחת בתחילת היום פותרת את כל המשקאות שאשתה במשך היום? 2.אם בארוחה בחדר אוכל אכלתי מאכלים שהברכה שלהם היא בורא נפשות, האם עליי לדחות את הברכה לסוף היום, או לברך, ואז לברך ברכה ראשונה שוב כשארצה לשתות? 3. באופן כללי, יציאה לשירותים נחשב להפסק לעניין ברכת שהכל? תודה רבה.
שאלות מצויינות. אלו דינים חשובים מאוד, וצריך להבין אותם היטב. לכן אני מגיש לך את ההלכה כראוי. אם תהיה לך שאלה אחרי שתראה את הדברים, בשמחה.
האוכל ושותה בהפסקות
היושב במקום אחד ומתכוון לאכול במשך השעות הקרובות פירות או מיני מזונות, או לשתות כמה כוסות; אם יודע מראש שלא תהיה הפסקה של יותר מחצי שעה בין אכילתו או שתייתו, נכון שיברך בתחילה ברכה ראשונה על כל מה שיאכל וישתה, וכשמסיים לאכול ולשתות יברך ברכה אחרונה.
הניח לפניו צלחת מאכלים או קנקן שתייה כדי לטעום מהם מידי פעם, הרי שכל מה שהוא אוכל ושותה נחשב כהמשך אחד, ולכן גם אם יודע שלפעמים יפסיק יותר מחצי שעה, יברך ברכה אחת בתחילה וברכה אחת בסוף. אבל אם הוא יודע שיפסיק יותר מ-72 דקות, יברך ברכה ראשונה ואחרונה על כל אכילה ושתייה.
שינוי מקום
האוכל או שותה בתוך ביתו דבר שברכתו האחרונה 'בורא נפשות', ויצא לרחוב או לבית אחר, אם רוצה להמשיך לאכול או לשתות, צריך לברך שוב ברכה ראשונה. אבל אם יצא למפרסת ביתו או לחצרו הפרטית או לחדר המדרגות, לא צריך לברך שוב, כיון שהם טפלים לביתו. ואם רגיל לפעמים לצאת אליהם בזמן אכילתו, רשאי לעשות כן לכתחילה.
אם אוכל או שותה בתוך ביתו יחד עם חבירו, במקום הצורך רשאי לצאת לבית אחר או לרחוב, ולא יברך שוב, כי חבירו שממתין לו שומר על זיקתו למקום אכילתו. כמו כן, האוכל בחוץ במקום אחד, כל זמן שרואה את המקום שבו בירך בתחילה, לא נחשב לשינוי מקום. ואם היה אוכל תוך כדי הליכה בדרכו, אין שינוי מקום נחשב הפסק לגביו.
אכל כזית לחם או מאכל שברכתו 'מעין שלוש' ושינה מקומו, מפני הספק לא יברך שוב ברכה ראשונה אפילו אם ממשיך לאכול במקום אחר, אך לכתחילה לא ימשיך לאכול, או שיברך ברכה אחרונה ויצא לטיול קצרצר, ואז יוכל בלא ספק לברך על מה שרוצה לאכול.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-12-11 23:13:41
הזמנת חבר הביתה לפני התפילה
שלום הרב וחנוכה שמח! יש לי חבר טוב שלא ראיתי הרבה זמן, והוא נמצא בבית רק בין 6 ל9 בבוקר. רציתי לשאול האם אפשר להזמין אותו לשבת אצלי לדבר לפני תפילת שחרית? או שזה כמו הקדמת שלום ואסור. תודה מראש
אסור. הפתרון הוא ללכת למניין של שבע ביום שאתה רוצה לשבת איתו.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-12-11 08:04:06
יום שביעות שלא בוער
שלום קיבלנו לאחרונה כמה בקבוקי יין משכנה שעברה דירה עכשיו אני רואה שבאחד מהם כתוב שהוא יין אוצר בית דין וזמן הביעור ערב פסח תשע״ו מה עליי לעשות עם היין?
הבקבוק מותר, שכן יתכן שהיא הפקירה או הפקירו עבורה בשנת תשע"ו כפי ההלכה, ויתכן שהיה לה רק בקבוק אחד וממילא אין זו כמות שצריכה ביעור, ויתכן שהיא קיבלה את הבקבוק לאחר תשע"ו מאדם שנהג כהלכה. אם אתה בכל זאת רוצה לחשוש, תפקיר אותו בפני שלושה שמבינים מעצמם שאינם אמורים לקחת אותו, ותיקח אותו בחזרה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-12-08 12:22:19
טלטול בגופו בשבת
לגבי טלטול בגופו כתבתם בפניני הלכה שזה טלטול בכל שאר האיברים חוץ מבפות ידיו. מה לגבי גבות האצבעות? לדוגמא לתפוס משהו מוקצה בין גבות האצבעות של יד ימין ויד שמאל.הרי זה לא כף יד וגם זה משונה.תודה
נכון, זה אכן נחשב טלטול בגופו ומותר.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-12-08 08:29:35
ברכות
לגבי ברכת דיין האמת במלחמה. היה צריך לברך בתחילת המלחמה בשמחת תורה? אם כן, האם יש לברך שוב בכל יום על אותם הלוחמים שנפלו והודיעו עליהם, או שמברכים בסוף המלחמה על כל הנופלים?
ברגע שאדם הבין מה קרה בשמחת תורה, אכן היה צריך לברך. לגבי נפילת הלוחמים כעת, לא נוהגים לברך כמו שלא מברכים על כל אדם שמת בפיגוע או בתאונה, אלא אם כן מדובר על היכרות אישית ואדם מצטער באופן מיוחד.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-12-07 17:01:18
כשרות
שלום כבוד הרב, אמא שלי לא יהודיה (עברתי גיור כהלכה) והיום היא הביאה אלינו הביתה אוכל שהיא בישלה בבית שלה, פסטה עם טונה. ברגע שאשתי טיפלה בילדים אמא ואבא שלי אכלו את הפסטה בצלחות שלנו ועם סכו״ם שלנו אך בלי לחמם, הפסטה הייתה בטמפרטורת החדר. האם יש צורך לעשות ליבון לכלים ולצלחות?
לא. אוכל שאינו רותח אין בו כוח להכניס טעם לתוך כלי.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-12-04 20:45:51
1. ספר תורה. 2. תנ"ך בשירותים
1. אספתי תרומות לכתיבת ספר תורה וכנראה אשאר עם עודף. מה אפשר לעשות ביתרה? 2. לאחרונה אני רואה פרסומים על תכשיטים שמשולב בהם רבוע קטן, בגודל כמה מ"מ שמודפס עליו כל התנ"ך. משהו כמו מיקרופילם. האם אפשר להכנס עם זה לשרותים? תודה
- או לעטר את ספר התורה בכתר יפה, או במשהו אחר. או לתת את התרומה לישיבה המתאימה לרוח התורמים.
- מצד הדין מותר להסתובב עם תכשיט כזה, אבל כיון שאסור להיכנס איתו לשרותים בלא שום כיסוי, כגון להכניסו מתחת החולצה, או לשים אותו בתוך התיק, ויש חשש סביר שההולכת עם תכשיט כזה תשכח לכסותו כל פעם כשנכנסת לשירותים, עדיף שלא ללכת איתו אם הכתב שעליו אינו מכוסה באופן קבוע. סיבה נוספת להחמיר בזה היא משום שיש אומרים שצריך שני כיסויים.
סוגיה זו מבוארת בפניני הלכה ליקוטים א פרק ו סעיף ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):
ו – אין להיכנס לבית הכסא עם כתבי קודש
מכבודו של ספר התורה המקודש, הכתוב בדיו על הקלף, שלא יכנסו עימו לבית הכסא או לבית המרחץ, ואפילו אם הוא עטוף בכמה כיסויים ונתון בתוך התיק שלו (שו"ע יו"ד רפב, ד).
השאלה מה דין כתבי קודש מודפסים, האם מותר לאדם להיכנס לשירותים כאשר בכיסו סידור קטן או ספרון קודש או חידושי תורה שכתב על דף?
תשובה: כיוון שדין סידורים וספרי קודש מודפסים אינו חמור כדין ספר תורה הכתוב בדיו על הקלף, מותר להיכנס עמהם לשירותים כשהם מכוסים בכיסוי אחד. וכיוון שהסידור מונח בכיס, הרי שהכיס מכסה אותו, ומותר להיכנס עמו לשירותים. וזאת בתנאי שהספר נכנס לתוך הכיס ואינו נראה כלפי חוץ.
ויש מחמירים שרק אם הסידור או ספר הקודש עטוף בשני כיסויים מותר להיכנס עמו לשירותים. כלומר, יש להכניס את הסידור או ספר הקודש לתוך שקית ניילון או נייר, וכשהוא בשקית מניחים אותו בכיס, ועל ידי כך הוא מונח בתוך שני כיסויים. אמנם העיקר כדעה המקילה, הואיל ובנוסף לכך שלדעת רוב הפוסקים די בכיסוי אחד, יש סוברים שכריכת הסידור נחשבת לכיסוי, וממילא עם הכיס עצמו יש שני כיסויים.
לגבי חידושי תורה שכתובים על נייר, גם החוששים לדעה המחמירה, רשאים להקל ולהיכנס עמהם לשירותים כשהם בכיס, מפני שאין בהם שמות קדושים, וגם הכתב שבו הם כתובים אינו ככתב אשורי שכותבים בו ספר תורה.
ביאור הסוגיה:
לגבי סידורים וחומשים ושאר ספרים שיש בהם שמות קדושים, רוב הפוסקים סוברים שדי לכסותם בכיסוי אחד כשנכנסים לשירותים, וכך דעת מ"א או"ח מג, יד, שאם הם בתוך כיס מותר להיכנס עימם לשירותים. וכ"כ הרדב"ז ח"ג תתקמ"ח, וכ"כ ברכי יוסף יו"ד רפב, ו, עפ"י שבות יעקב ח"א פב, שכמו שמותר להיכנס בקמיעים מכוסים בעור לשירותים, כך מותר אם הם מכוסים בבגד, וכתב שכך דעת מהריק"ש בשם הרדב"ז. וכ"כ ר"ש איגר בהגהתו שם. וק"ו אם הם כתובים באותיות רש"י או כתב אחר שאינו אשורי. גם המ"ב או"ח מג, כה, כתב כדעה עיקרית, שמותר להיכנס לשירותים עם כתבי קודש המכוסים בכיסוי אחד. אמנם הזכיר דעות מחמירים שצריך שני כיסויים. לפי זה, הרוצה להחמיר, כשלוקח בכיסו סידור או ספר קודש אחר, יכסנו בכיסוי אחד, וכיס הבגד יהיה הכיסוי השני.
אמנם יש עוד צד להקל, שיש סוברים שכריכת הספרים נחשבת לכיסוי, וכ"כ בכף החיים או"ח מ, יד, בשם חסד לאלפים רמ, ח (בעניין תשמיש המיטה בחדר שיש שם ספרים, שצריך שני כיסויים). אמנם לדעת הפמ"ג מ, א"א ב, ושו"ת אהל יוסף ב, כריכת הספר אינה נחשבת לכיסוי, וצריך שני כיסויים אחרים. בנוסף לכך יש עוד סברה להקל, שכתב כה"ח או"ח מ, טז, שיש אומרים שספרים מודפסים אינם קדושים כל כך, ומספיק להם כיסוי אחד (לעניין תשמיש המיטה בחדר שהם נמצאים). הספק לעניין ספרים הנדפסים נובע משתי סיבות, א' שיש בהדפסתם פחות כוונה, ב' אותיות הדפוס שונות מהכתב האשורי שכותבים בו את ספר התורה. (עי' בפניני הלכה שמחת הבית וברכתו ב, יז).
מכל מקום לעניינינו, אם יניח את הסידור או החומש בכיסו, לדעת כמה פוסקים ייחשב הדבר כשני כיסויים, האחד הכריכה, והשני כיס הבגד. (אם מעל הכיס לובשים סוודר או חליפה, הרי שזה כיסוי נוסף). וזאת בנוסף לדעת רוב הפוסקים שסוברים שדי בכיסוי אחד. ועוד, שיש סוברים שגם במקום שצריך שני כיסויים לספרי קודש, אם הם מודפסים די בכיסוי אחד. לכן מן הדין מותר להיכנס לשירותים עם סידור שיש לו כריכה והוא מונח בתוך כיס. ולעניין חידושי תורה הכתובים על נייר, גם המהדרים שרוצים לחשוש לדעת המחמירים רשאים להקל, מפני שאין בהם שמות קדושים, והכתב העגול שלנו שונה לחלוטין מכתב אשורי שכותבים בו ספר תורה.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-12-02 16:15:41
שטיפת כלים בשבת
האם מותר בשבת בצהריים לשטוף כלים אחרי הארוחות? ביום יום אנחנו לא משאירים כלים בכיור וזה לא נעים לנו להשאיר ככה את הכלים.
אם נשאר עוד לפחות שעתיים עד צאת שבת – מותר. אם לא נשאר שעתיים – זה נראה כהכנה משבת לחול כדי להקל על השטיפה של מוצ"ש.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-12-01 13:49:49
מנוחה לפני שבת
האם מותר להיכנס לשבת עייף מלימוד תורה, או שגם מלימוד תורה ביום שישי צריך לשבות מעט כדי להיכנס לשבת מתוך עוררות ושמחה. זה לא פוגם בנחת שלי,אלא נטו האם מותר להיכנס לשבת מתוך עייפות ולא מתוך שינה טובה שממנה נהנים תוך כדי השבת
כן. ראוי לנוח מעט לפני שבת כדי להכנס לשבת מתוך עוררות ושמח. קל וחומר אם בנוסף לכך תוכל ללמוד יותר תורה בליל שבת כי לא תהיה עייף – ודאי שכך צריך לעשות.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-12-01 08:55:49
אישות
איך אפשר לקיים אישות לפי ההלכה אם הבעל משקל כבד ואשה אינה יכולה לסבול המשקל ?
שלוש אפשרויות: 1. שהבעל לא ישכב על אשתו, אלא יתמוך בגופו בעזרת שתי ידיו. 2. שהאישה תשכב מעל בעלה. 3. שהבעל יחדור לנרתיק מאחורי האישה כשהוא עומד.
בפניני הלכה שמחת הבית וברכתו סוף פרק ב מבואר שאמנם יש אומרים שנכון שהחיבור ייעשה באופן שהאיש למעלה והאישה למטה, פנים מול פנים. אמנם מצד הדין כל התנוחות מותרות, ובתנאי שהדבר ייעשה ברצון שניהם. ובחיבור שמקווים שממנו יהיה הריון, עדיף שיתחברו באופן המובחר. וכן כאשר אין רצון מצד אחד מבני הזוג לשנות, עדיף שלא לשנות. (אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה).
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-11-29 18:58:22
סיגריות לאבא
האם מותר לי לקנות סיגריות לאבא שלי אם הוא בקש ממני למרות שזה מזיק לבריאות אבל אם לא אביא לא אז עברתי על כיבוד הורים? מה עושים?
שאלה מצויינת. דין זה מבואר בפניני הלכה ליקוטים ב' פרק ט סעיף (אפשר לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):
יא – האם מותר לסייע למעשן בקניית סיגריות
אחד מהרבנים הראשונים שלאור המחקרים המדעיים פרסם את ההלכה שאסור לעשן, היה הרב חיים דוד הלוי זצ"ל, רבה של תל אביב.
ועלתה לפניו שאלה נוספת, האם מותר לסייע לאדם מעשן. למשל, אב שמבקש מבנו שיקנה עבורו קופסת סיגריות, האם מותר לו לקנות אותה או אסור. מצד אחד למדנו שיש איסור מן התורה לעשן סיגריות, משום שזה מזיק לבריאות, ואסור לסייע לדבר עבירה. ומאידך ישנה מצווה לכבד אב ואם.
השיב הרב חיים דוד הלוי, שהואיל ונפסק, שכיבוד הורים אינו דוחה את מצוות התורה, אסור לבן להיענות לבקשת האב ולקנות עבורו סיגריות. ואמנם אין בזה איסור מן התורה של "וְלִפְנֵי עִוֵּר לֹא תִתֵּן מִכְשֹׁל", מפני שהאיסור מן התורה הוא רק כאשר ללא הסיוע לא היתה מתבצעת העבירה, וכאן גם ללא הבן יכול האב להשיג סיגריות. מכל מקום איסור מדברי חכמים יש כאן, הואיל ואמרו חכמים שגם כאשר אדם יכול לעבור את העבירה ללא עזרה, אסור לחבירו לסייע לו לדבר עבירה. ולכן אסור לבן לקנות עבור אביו את הסיגריות (עשה לך רב ו, נח).
כעיקרון הצדק עימו, אולם אם הדבר יגרום לסכסוך גדול, נמצא שבסופו של דבר הבן יגרום לפגיעה חמורה ביחסי האהבה והכבוד שצריכים להיות בינו לבין אביו, ושכרו יצא בהפסדו. ולכן נראה שבמקרה שההימנעות מקניית סיגריות לא תובן על ידי האב, והדבר יגרום למתח וצער במשפחה, עדיף שהבן יקנה לאביו את הסיגריות, וימנע על ידי כך מפגיעה ביחסים שבינו לבין אביו.[1]
[1]. כיוצא בזה כתב רשז"א (מנחת שלמה ח"א לה, א), שאין להימנע מלתת כיבוד למי שלא יברך עליו, מפני שאי נתינת הכיבוד תגרום לעבירה יותר חמורה של שנאה מאשר העבירה שתיגרם אם ייתן לו מאכל ולא יברך. ע"כ. ואמנם נראה שאם העישון היה גורם לסכנת נפשות קרובה, אסור היה לתת לו, וכפי שכתבו בבית לחם יהודה וברכ"י יו"ד רמ, טו. אולם כאן אין הסכנה קרובה. ונלענ"ד שהנזק הנגרם מהסיגריות שונה מאדם לאדם, ומנגד הפסקת העישון לעיתים עלולה לגרום לפגיעה נפשית שבעקיפין אף היא עלולה לגרום לסכנה. ועל כן אף שיש להתאמץ מאוד להפסיק לעשן, אין לעשות זאת ביד חזקה מדאי. ולכן גם אין לגרום סכסוך גדול עם ההורים על כך. אלא שאם אפשר לבן לומר שאינו רוצה להיות שותף לזה, ואביו יבין אותו בדוחק, מה טוב. אבל אם הדבר יגרום למתח רב, מוטב שיקנה לו את הסיגריות.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-11-28 18:21:45
כשרות
שלום רב, בפניני הלכה כשרות ב בעמוד 144, כתוב לחמם את התנור בחום הגבוה לחצי שעה כדי להכין מאכל פרווה שיהיה מותר לאוכל אם אוכל בשרי או חלבי. החום של כ 220-240 מעלות עונה על הדרישה הזאת של החום הגבוה? האם זה נקרא ליבון קל? לעומת ליבון רגיל ב 350-400 מעלות? תודה רבה.
אם זה החום הכי גבוה של התנור שלך – כן.
מחבר התשובה: הרב אורן מצא
2023-11-26 09:22:11