שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

עבד השם הוא לבד חופשי – בהר-בחוקותי

פרשת בהר עוסקת ברובה בערך החירות והחופש. הפרשה מתחילה במצוות השמיטה שיוצרת מצב שפעם בשבע שנים ישנה שנה של שוויון, שנה בה גם העבד, האמה, השכיר וגרי התושב יכולים לחוות שנה אחת שפע, חירות כלכלית, שהיא אחד התנאים הבסיסיים לתחושת החירות הרוחנית.

חלק משמעותי ממצוות השמיטה הינה שמיטת הכספים, בה כולם חוזרים להיות נקיים מחובות ושעבודים ויכולים להתחיל לבנות מחדש את חייהם.

בשנה זו רוב האנשים לא היו עובדים וממילא היו פנויים לעסוק בתורה, בערכים, במשמעויות ובאידיאלים של החיים וממילא גם הייתה להם הזדמנות להתחיל מחדש את מסלול חייהם, את הנהגת ביתם ומשפחתם ואת דרכם האישית.

לאחר מכן מופיעה מצוות היובל שעניינה שכל אדם ישוב אל נחלתו ומשפחתו, "וקראתם דרור בארץ לכל יושביה". דבר זה מוביל לחירות, לכך שכל אחד, גם אם עשה טעויות ונכשל, יוכל לחזור לעצמאות כלכלית. המשאב הבסיסי, הקרקע, יחזור אליו וממנו יוכל, בפיתוח נכון, למצוא את פרנסתו ופרנסת אנשי ביתו.

יתר על כן, אם במהלך השנים האנשים אשר ששהו בקרקע פיתחו אותה ואת האזור סביבה, וממילא העלו את ערכה, ייהנה בעל הקרקע מפירות אלו כאשר הוא ישוב אליה בשנת היובל. באופן זה כל העם שותף לצמיחה הכלכלית, אפילו אם יראה את פרותיה רק בבוא היובל.

לאחר מכן עוסקת התורה באיסור האונאה. גם איסור האונאה הינו איסור שלילת החירות מהאדם, שהרי כאשר האדם פועל על ידי נתונים שגויים, שקריים ומניפולטיביים שהוצגו לו על ידי הרמאי הוא בעצם אינו פועל בחירות שכן הוא לא מקבל את החלטותיו על המציאות הנכונה אלא על פי מצג השווא שהוצג לו. (לצערנו, באופן זה נהוג היום לשעבד את האנשים- מציגים להם על ידי פרסומות ואנשי מכירות ממולחים מצגי שווא וממילא לא מאפשרים להם לבחור את הבחירות באופן אמתי ושלם).

בהמשך הפרשה מופיע איסור על ריבית. הריבית הינה סגנון נוסף של שעבוד בו האדם נאלץ, כדי להשיג את צרכיו המינימאליים, לשעבד את עצמו לנותן ההלוואה, וכפי שהדבר בולט בדיני עבד עברי ועבד כנעני, ובדין יהודי הנמכר לגוי.

באופן מפתיע לקראת סיום כל ענייני החירות הללו מופיע הפסוק שעוסק בעבדות "כי לי בני ישראל עבדים עבדי הם אשר הוצאתי אותם מארץ מצרים, אני ה' אלוקיכם".

לכאורה זהו סיום מפתיע לענייני החירות, סיום האומר, באופן פרדוקסאלי, שאחרי כל הטרחה, העמל והבטחת חירותו של האדם, האדם הינו עבד- עבד ה'.

אלא שכפי שאנו יודעים העבדות לקב"ה היא החירות האמתית, כי המחויבות לערכים עליונים, לאידיאלים אלוקיים, לטוב ולמוסר השלם, היא המשחררת את האדם מעבדות לחומריות ולדברים הנמוכים, כפי שמופיע מיד בפסוק לאחר מכן "לא תעשו לכם אלילים ופסל ומצבה לא תקימו לכם ואבן משכית לא תתנו בארצכם להשתחוות עליה". כלומר, אדם שאיננו עבד ה' יגיע בסופו של דבר לעבוד עץ ואבן, להשפיל את כל מלוא קומתו בשביל עצים ואבנים.

האדם צריך להיות בן חורין במחשבותיו ורצונותיו וכן בזמנו ומקומו. ואכן הפרשה מסיימת "את שבתותי תשמורו ומקדשי תיראו אני ה'". כלומר, גם לזמן של האדם אסור להיות משועבד. ישנו יום בשבוע בו האדם משתחרר מכל השעבודים ומרשה לעצמו לנוח ולהתענג על ה', ישנו גם מקום בו אין שעבוד, אפילו לא לחוקי הטבע- 'מקום הארון אינו מן המידה', עשרה ניסים קבועים היו במקדש וכו'. יש מקום וזמן שלא משועבדים.

השבוע נחגוג את יום ירושלים, ואני חושב שהנקודה שהעלנו בדברנו היא נקודת היסוד של ירושלים. אפשר שתהיה עצמאות ושמחה גדולה עליה, אבל עצמאות שאינה מחוברת ליראת ה', לאמונה ותורה, עצמאות שאינה כפופה לקב"ה, מדינה שאינה רואה את עצמה כיסוד כיסא ה' בעולם, אינה עצמאות אמתית.

ירושלים שעניינה עיר ה', המקום בו אמר הקב"ה לאברהם "עתה ידעתי כי ירא אלוקים אתה", ושמה נקרא על שם היראה השלמה, היראה מן השלמות האלוקית, היא המשלימה את העצמאות, ובלעדיה גם העצמאות היא כלי שיכול להביא לשעבוד גדול יותר. (כמו נער מתבגר שנעשה עצמאי יותר יכול מצד אחד להתפתח בעקבות כך אך יכול מנגד להתמכר ולהשתעבד למשל לסמים).

יהי רצון שנזכה לעצמאותנו האמתית.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן