חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

תספורת בספירת העומר

שלום רב יש לי הצעה לדייט אני בשביל הפגישות יצטרך להיסתפר ולקנות בגדים מה אני יכול לעשות מצד ספירת העומר

לקנות בגדים מותר בימי הספירה, כפי שמובא בפניני הלכה, וכעת גם בספר הקיצור לפניני הלכה הלכות זמנים פרק ג סעיף טו: "אין איסור לקנות בימי הספירה דברים חדשים ולברך עליהם 'שהחיינו' ".

היום הקרוב ביותר שמותר להסתפר בו, זה ביום העצמאות. וכך מובא בספר הקיצור לפניני הלכה זמנים פרק ד סעי י: "מי שנראה לא מכובד בשערותיו, ראוי שיסתפר לקראתו, ומי שנראה בסדר, רשאי להסתפר ביום העצמאות עצמו."

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-03 11:53:07

אשר יצר אחר שיצא מביתו

שלום אם שכחתי לברך אשר יצר ונזכרתי לאחר שיצאתי מביתי, לפני שעברו 72 דמות האם עדיין אפשר לברך, או שעזיבת המקום מעכבת?

עזיבת המקום לא מעכבת. אם היתה מעכבת, הדבר היה מובא בפניני הלכה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-05 04:41:51

האם מותר ליהנות ממלאכה שנעשתה ביום טוב באיסור – המשך

לגבי שאלותי על הנאה ממלאכה שנעשתה ביום טוב באיסור – סליחה, אבל יצאתי קצת מבולבל. בתשובה הראשונה, לגבי יו"ט נכתב רק שיש אומרים שמותר (במלאכה שלא הותרה לצורך אוכל נפש), בעוד לגבי חוה"מ נכתב שאסור (אם זה במזיד), ועל זה שאלתי איך יתכן שיו"ט קל יותר. ואילו מהתשובה השניה הבנתי שבאמת אין הבדל ביניהם. אז מה השורה התחתונה? גם ביו"ט אסור אם זה מזיד ומותר רק אם זה שוגג?

למעשה אין הבדל עקרוני בין שבת ליום טוב ולחול המועד, ולכן העושה מלאכה במזיד אסור ליהנות ממנה.

וכך מובא בספר ההרחבות לפניני הלכה שבת כו, א – …ויותר נראה שבמלאכה שעיקרה מותר ביו"ט אין גזרת מעשה יו"ט, אבל במלאכה שאסורה ביו"ט כמו בשבת, דין מעשה שלה כדין מעשה שבת. וכ"כ בארח"ש כה,הערה צא ושבט הלוי ו, סח.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-03 05:58:55

תפילין

הנחתי לאחר החתונה תפילין ר"ת כרגע אני לא בקטע להמשיך האם אני צריך התרת נדרים, וא"כ האם אני יכול להסתמך על ההתרת נדרים של ערב ראש השנה,?

כיוון שמדובר על מנהג הידור מצווה בולט, אנשים ראו שאתה מניח וכעת מפסיק, כיוון שלא אמרת בתחילה שאתה עושה זאת בלי נדר, הנכון הוא לעשות התרה בפני שלושה, ולא לסמוך על ההתרה של ערב ר"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 16:32:39

דיני מלכות

בס״ד שלום כבוד הרב, עד כמה חשובה ההקפדה על החוק המדיני, הרי גם יש אנשים דתיים שעוסקים בכביש, או מעסיקים בשחור (מנקות וכו) חברה שלי (גם שומרת מצוות) הציעה להסיע אותי 2 דקות לבית בשעה שכבר נגמר לה המלווה יום (כלומר הייתה צריכה מלווה לילה לנהיגה והייתה בלי) האם צריך להקפיד גם על כאלו דברים שהם חוק או לא? תודה רבה

שאלה טובה. עניין זה מובא בפניני הלכה העם והארץ פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה). אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, ספר המביא את כל הפסקים שבספרי פניני הלכה בספר אחד:

דינא דמלכותא דינא

א. לכל התקנות וחוקי המדינה, בין בארץ ובין בחוץ לארץ, יש תוקף הלכתי המחייב כל אחד (גמרא גיטין י), כגון תשלומי מיסים ושמירה על חוקי התנועה והבנייה, בין אלו שנתקנו על ידי הממשלה ובין אלו שנתקנו על ידי הנהלת העיריה או היישוב. אלא אם כן מדובר על חוק שסותר את ההלכה.

אמנם כאשר מדובר מקרה צדדי שאינו נאכף על ידי הרשויות, וגם אם יראה אותו שוטר למשל, לא יעשה לו דבר, כגון מי שלא עובר במעבר חצייה בשעה שתיים בלילה בתוך המושב, וכגון מי שנוסע על מאה וחמש במקום שהתמרור מראה על מאה – הדבר מותר.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 14:37:30

יש לך שאלה?

קדושה ולבלוב – דבר תורה לפרשת אמור

הציר החורז את הפרשה כולה הוא הזהירות הגדולה מלחלל את שם ה' והמאמץ הגדול לקדשו. ונראה שיש כאן לימוד יסודי וחשוב של מהו קודש, ונדגים זאת בשניים מנושאי הפרשה: דיני הכהנים וחג השבועות.

ונתחיל בראשון – דיני הכהנים. הנקודה ראשונה שמוזכרת בקדושתם של הכהנים הינה חובת ההתרחקות שלהם מהמוות. לעיתים ניתן לתפוס שהקודש חסר חיוניות, חסר את כוחות החיים העצומים הנמצאים בתאווה ובחומר, והתורה באה ללמדנו את שההפך הוא הנכון. דווקא הכהנים, מייצגי הקדושה וישראל, הם המחויבים להיות בשמחה ובעליזות ולהתרחק מכל חסרון חיים. לכן מזהירה אותם התורה לא רק שלא להיטמא למת אלא גם להיזהר מאוד מעצב מיותר על המוות.

בנוסף אומרת לנו התורה כי כהן שיש בו מום לא יכול להיות שותף לעבודה המרכזית של הכהנים- עבודת הקורבנות והשירות בבית המקדש. ולכאורה יש מקום לשאול מדוע כך הוא, הרי הכהונה היא תפקיד עבודה רוחנית, ומדוע יפגע מום פיזי באפשרות וביכולת להיות שותף לעבודת ה' בבית המקדש? אלא שמכאן יש לימוד חשוב, שעבודת הקודש שלנו דורשת חיים שלמים, לא רק כוחות רוחניים אלא גם כוחות פיזיים, בריאים ושלמים.

זו גם הסיבה שכאשר ישנו ערעור על הכהונה, הבחירה באהרון היא על ידי פריחת מטהו, כי עבודת הכהנים היא פריחה ולבלוב, היא הפרחת החיים והגדלתם. חז"ל מבטאים זאת בכך שאחת מתכונות היסוד של הכהנים היא זריזות, לומר לנו שכהנים אינם רק קדושים וטהורים אלא גם זריזים. גם שנות העבודה של הכהנים הם השנים שבהם יש לאדם הכי הרבה כוח, מגיל שלושים עד חמישים.

כאמור, הנושא השני הינו חג השבועות- החג הרוחני ביותר, חג מתן תורה – בו העולם מקבל תורה דרך עם ישראל. אלא שאם נתבונן בפסוקי התורה נגלה שאין זכר למתן התורה בחג זה. הדבר היחיד שמוזכר לגבי חג זה הוא שצריך להקריב קורבנות: "והקרבתם מנחה חדשה לה', ממושבותיכם תביאו לחם תנופה שתים שני עשרונים סולת תהיינה חמץ תאפינה ביכורים לה'", כשסביב לחם ביכורים זה מובאים קורבנות רבים: שבעה כבשים, פר, שני אלים, שעיר עיזים, ועוד שני כבשים.

ולכאורה, מה לזה ולתורה, מה לזה ולקדושה? יתר על כן, קורבן הציבור היחיד שהוא חמץ מובא כאן, וזאת למרות שאנו יודעים כי החמץ מייצג את כל כוחות החיים האנושיים, את כל עוצמות החיים האדירות, התוססות, המתנפחות והגדלות, הממלאות את העולם כולו ומניעות אותו.

אלא שזהו בדיוק המסר. תפקיד התורה שמגיעה לעולם הינו להיות תבלין לחיים, לכוון את החיים ולהדריכם. דווקא כשיש תורה יש זכות ואפשרות לחיות עם כל עוצמות החיים מבלי להתרחק מהקב"ה, שהן התורה נותנת את התבלין, את התיקון וההדרכה לכל כוחות החיים השונים. כפי שהדבר מתבטא בכך שחג השבועות הינו החג היחיד בו כולם מודים שאדם חייב לענג את גופו ולתת לחיים שלו להופיע בענקיות.

זהו המושג האמיתי של קדושה, זהו קידוש ה' היותר גדול, להראות כיצד כל כוחות החיים, כל העוצמות, מתחברים יחד לקדש שם שמים. "ואתם הדבקים בה' אלוקיכם חיים כולכם היום"- בדרך דרוש אפשר להסביר ש"אתם הדבקים בה' אלוקיכם כולכם חיים', אין שום רגע, שום צד, שום חלק בכם שלא חי, לכם יש חיים מלאים ושלמים.
יהי רצון שנזכה לחיות מתוך דבקות בה', לפרוח מתוך קדושה ולגלות לעולם כיצד שיא האהבה, השמחה, האושר והחדווה, מגיעים דווקא עם שיא הדבקות בה', שמירת המצוות וההתקדשות.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן