חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שבת

האם מותר למרוח משחה בשבת? או שמן רוזמרין

התשובה לשאלתך מופיע בפניני הלכה, וכעת גם בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא לאור, פרק יד:

ט. אסור למרוח על השפתיים והגוף דבר שאינו נוזלי, כגון ווזלין, קרם ושאר משחות, משום איסור 'ממרח'. ובמקום צער משמעותי, מותר למרוח משחה רפואית שמעוניין שכולה תיבלע בגוף ולא יישאר ממנה דבר על העור.

י. מותר לסוך את הגוף בשמן או כל דבר נוזלי להנאתו. אם זהו שמן רפואי, השימוש בו מותר רק לבריא או במקום צער משמעותי, ולא במקום מיחוש מטריד בלבד. ואם הוא שמן שגם בריאים משתמשים בו – מותר לכל (כמבואר בפרק כח, יא). כמו כן, מותר לסוך את הגוף בנוזל שנועד להרחקת יתושים.

יא. מותר להתיז על הגוף והשיער בושם, אך אסור להתיז בושם על בגד, מפני שדומה למלאכה ('מוליד').

יב. נוהגים להחמיר ולרחוץ בסבון נוזלי ולא קשה, כיוון שיש בזה דמיון לממרח ומוליד. והנוהגים להקל, יש להם על מי לסמוך. בשעת הצורך ניתן להקל ולצחצח שיניים במשחה סמיכה.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-06 10:09:44

תספורת בספירת העומר

שלום רב יש לי הצעה לדייט אני בשביל הפגישות יצטרך להיסתפר ולקנות בגדים מה אני יכול לעשות מצד ספירת העומר

לקנות בגדים מותר בימי הספירה, כפי שמובא בפניני הלכה, וכעת גם בספר הקיצור לפניני הלכה הלכות זמנים פרק ג סעיף טו: "אין איסור לקנות בימי הספירה דברים חדשים ולברך עליהם 'שהחיינו' ".

היום הקרוב ביותר שמותר להסתפר בו, זה ביום העצמאות. וכך מובא בספר הקיצור לפניני הלכה זמנים פרק ד סעי י: "מי שנראה לא מכובד בשערותיו, ראוי שיסתפר לקראתו, ומי שנראה בסדר, רשאי להסתפר ביום העצמאות עצמו."

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-03 11:53:07

אשר יצר אחר שיצא מביתו

שלום אם שכחתי לברך אשר יצר ונזכרתי לאחר שיצאתי מביתי, לפני שעברו 72 דמות האם עדיין אפשר לברך, או שעזיבת המקום מעכבת?

עזיבת המקום לא מעכבת. אם היתה מעכבת, הדבר היה מובא בפניני הלכה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-05 04:41:51

האם מותר ליהנות ממלאכה שנעשתה ביום טוב באיסור – המשך

לגבי שאלותי על הנאה ממלאכה שנעשתה ביום טוב באיסור – סליחה, אבל יצאתי קצת מבולבל. בתשובה הראשונה, לגבי יו"ט נכתב רק שיש אומרים שמותר (במלאכה שלא הותרה לצורך אוכל נפש), בעוד לגבי חוה"מ נכתב שאסור (אם זה במזיד), ועל זה שאלתי איך יתכן שיו"ט קל יותר. ואילו מהתשובה השניה הבנתי שבאמת אין הבדל ביניהם. אז מה השורה התחתונה? גם ביו"ט אסור אם זה מזיד ומותר רק אם זה שוגג?

למעשה אין הבדל עקרוני בין שבת ליום טוב ולחול המועד, ולכן העושה מלאכה במזיד אסור ליהנות ממנה.

וכך מובא בספר ההרחבות לפניני הלכה שבת כו, א – …ויותר נראה שבמלאכה שעיקרה מותר ביו"ט אין גזרת מעשה יו"ט, אבל במלאכה שאסורה ביו"ט כמו בשבת, דין מעשה שלה כדין מעשה שבת. וכ"כ בארח"ש כה,הערה צא ושבט הלוי ו, סח.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-03 05:58:55

תפילין

הנחתי לאחר החתונה תפילין ר"ת כרגע אני לא בקטע להמשיך האם אני צריך התרת נדרים, וא"כ האם אני יכול להסתמך על ההתרת נדרים של ערב ראש השנה,?

כיוון שמדובר על מנהג הידור מצווה בולט, אנשים ראו שאתה מניח וכעת מפסיק, כיוון שלא אמרת בתחילה שאתה עושה זאת בלי נדר, הנכון הוא לעשות התרה בפני שלושה, ולא לסמוך על ההתרה של ערב ר"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 16:32:39

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

דבר תורה לפרשת עקב – מהות הנחמה

השבת הקרובה תהיה השנייה מתוך שבע שבתות הנחמה בהן אנו נקרא בהפטרות פרקי נחמה של נביאי ישראל לעמם לאחר השבר הנורא של החורבן.  ננסה לעמוד בקצרה על מהות הנחמה וזמן הופעתה.

מהות הנחמה

למילה נחמה שתי משמעויות בתורה. בסוף פרשת בראשית, כאשר הקב"ה רואה 'כִּי רַבָּה רָעַת הָאָדָם בָּאָרֶץ וְכָל יֵצֶר מַחְשְׁבֹת לִבּוֹ רַק רַע כָּל הַיּוֹם', הוא מתנחם על שברא את האדם. כלומר הנחמה היא חרטה על מעשה שהיה בעבר עקב מחשבה שלמפרע מתברר שאינה נכונה.

בנוסף, כאשר לאחר פטירת יעקב, האחים חשש שיוסף ינצל את ההזדמנות לנקום בהם על מכירתם אותו, אך יוסף הפתיע אותם והחליט לפעול אחרת – "וַיְנַחֵם אוֹתָם וַיְדַבֵּר עַל לִבָּם". כלומר, נחמה היא הפגשת צער, עוגמת נפש וחשש.

מה המכנה המשותף בין שתי המשמעויות הללו?

על כך מסביר הרש"ר הירש (בראשית, נ כ):

"והצד השוה שבשתיהן, שהן מורות על שינוי בדעתו של אדם. עד כה היה סבור אדם שהדין עמו, אולי גם התגאה במעשיו, והנה הוא רואה לפתע כי עשה עוול, ועליו להתבייש בו: הרי חרטה. בדומה לכך, אין נחמה אלא זו המשכנעת את האבל ש"גם זו לטובה", לא כנחמת הבבלים: "מאי איכא למיעבד", עלינו להיכנע לגזירת הגורל

(בבא קמא לח ע"א)…"

באופן פשוט- נחמה משנה את מחשבתו של האדם לתפיסה אחרת. המתחרט, מעדיף לשנות את אשר כבר נעשה. אך המנחם את האבל, כיצד הוא בדיוק משנה את תפיסתו? שלא יצטער על מתו?!

הרש"ר מסתמך על הגמרא בבא קמא (לח.):

"רב שמואל בר יהודה שכיבא ליה ברתא אמרו ליה רבנן לעולא קום ניזל נינחמיה אמר להו מאי אית לי גבי נחמתא דבבלאי דגידופא הוא דאמרי מאי אפשר למיעבד הא אפשר למיעבד עבדי אזל הוא לחודאי גביה"

עולא לא רצה ללכת לנחם בתחילה את רב שמואל בר יהודה שנפטרה בתו, כיוון שהבבלים היו אומרים מתוך צערם: "מאי איכא למעיבד" – מה ניתן לעשות למנוע את פטירת המנוח, ומבין עולא שאם היה ניתן להם לעשות אז היו משנים את החלטת הקב"ה, ויש כאן מעין גידוף כלפי מעלה שלא מסכימים עם החלטת הבורא!

ואכן, עקרון אמוני זה נפסק להלכה בשולחן ערוך (שעו ב):

"ואל יאמר אדם לאבל "מה לך לעשות כי אי אפשר לשנות" שזהו כגידוף דמשמע הא אם אפשר לשנות היה עושה אלא יקבל עליו גזירת הש"י מאהבה"

אז מה אם כן הנחמה הרצויה?

נחמה המעוררת אמונה

מסביר הרש"ר באופן הבא:

" נחמה אמתית מעוררת אמונה: אילו יכולנו לסקור ולבחון את התנאים הקיימים, כדרך שהקב"ה סוקר ובוחן אותם, לא היינו משנים את הדבר, גם אילו יכולנו "

נחמה נכונה צריכה להעלות את אמונת האדם עד להצדקת מעשי הבורא אף שאיננו ברי הכי להבין את המחשבה שקדמה למעשה – "הַצּוּר תָּמִים פָּעֳלוֹ כִּי כָל דְּרָכָיו מִשְׁפָּט אֵל אֱמוּנָה וְאֵין עָוֶל צַדִּיק וְיָשָׁר הוּא" (דברים לב,ד).

אולם, אין צורך להתעלם מהרגשת צער האבל, כך נבראנו, ואין לטשטש את נטייתנו הטבעית. יתרה מזו, חז"ל מלמדים כי כל הלכות אבלות נוסדו על מנת לתת ביטוי ראוי לצער ולבכי, וכל מי שאינו מתאבל כראוי נקרא אכזרי[1]. אך לאחר סערת הרגשות, צריך לשאוף להעלות את מדרגתנו השכלית ולהבין כי העולם מתנהל ע"פ החלטת הבורא.

וכך מלמדנו הרב קוק כי שני שלבים להליך האבל, בתחילה הרגש משתלט, ולאחריו השכל יוכל להיפגש עם ההכרה כי זוהי החלטת הבורא.

"…מאורעות האבל, שפלות ידים של הדהמה ואנינות, הכל נמצא במערכת הרגש… אל חזיון של השארת הנפש לא יוכל כל כך מהר לעלות… אבל סוף כל סוף מהר יעבור רוח חדש, וישלם נחומים, הזיק השכלי יצא ממחבואו…" (אורות הקודש (א, פ):

שבע שבתות הנחמה מטרתן אחת היא – לעורר את האמונה בתהליך האלוקי במישור הכללי. ומשם נוכל להבין מהי מטרת הנחמה גם במישור הפרטי.

" כִּי נִחַם יְהוָה צִיּוֹן נִחַם כָּל חָרְבֹתֶיהָ וַיָּשֶׂם מִדְבָּרָהּ כְּעֵדֶן וְעַרְבָתָהּ כְּגַן יְהוָה שָׂשׂוֹן וְשִׂמְחָה יִמָּצֵא בָהּ תּוֹדָה וְקוֹל זִמְרָה" (הפטרת עקב, ישעיהו מט)

 

 

 

[1] מסכת מועד קטן (כז ע"ב): "שלושה לבכי, ושבעה להספד, ושלושים לגיהוץ ולתספורת. מכאן ואילך אמר הקב"ה: אי אתם רחמנים יותר ממני". וכן על פי שולחן ערוך (שצד, ג): "כל מי שאינו מתאבל כלל כמו שצוו חכמים – הרי זה אכזרי, והיא אינה דרך התורה…".

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן