חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

תספורת בספירת העומר

שלום רב יש לי הצעה לדייט אני בשביל הפגישות יצטרך להיסתפר ולקנות בגדים מה אני יכול לעשות מצד ספירת העומר

לקנות בגדים מותר בימי הספירה, כפי שמובא בפניני הלכה, וכעת גם בספר הקיצור לפניני הלכה הלכות זמנים פרק ג סעיף טו: "אין איסור לקנות בימי הספירה דברים חדשים ולברך עליהם 'שהחיינו' ".

היום הקרוב ביותר שמותר להסתפר בו, זה ביום העצמאות. וכך מובא בספר הקיצור לפניני הלכה זמנים פרק ד סעי י: "מי שנראה לא מכובד בשערותיו, ראוי שיסתפר לקראתו, ומי שנראה בסדר, רשאי להסתפר ביום העצמאות עצמו."

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-03 11:53:07

אשר יצר אחר שיצא מביתו

שלום אם שכחתי לברך אשר יצר ונזכרתי לאחר שיצאתי מביתי, לפני שעברו 72 דמות האם עדיין אפשר לברך, או שעזיבת המקום מעכבת?

עזיבת המקום לא מעכבת. אם היתה מעכבת, הדבר היה מובא בפניני הלכה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-05 04:41:51

האם מותר ליהנות ממלאכה שנעשתה ביום טוב באיסור – המשך

לגבי שאלותי על הנאה ממלאכה שנעשתה ביום טוב באיסור – סליחה, אבל יצאתי קצת מבולבל. בתשובה הראשונה, לגבי יו"ט נכתב רק שיש אומרים שמותר (במלאכה שלא הותרה לצורך אוכל נפש), בעוד לגבי חוה"מ נכתב שאסור (אם זה במזיד), ועל זה שאלתי איך יתכן שיו"ט קל יותר. ואילו מהתשובה השניה הבנתי שבאמת אין הבדל ביניהם. אז מה השורה התחתונה? גם ביו"ט אסור אם זה מזיד ומותר רק אם זה שוגג?

למעשה אין הבדל עקרוני בין שבת ליום טוב ולחול המועד, ולכן העושה מלאכה במזיד אסור ליהנות ממנה.

וכך מובא בספר ההרחבות לפניני הלכה שבת כו, א – …ויותר נראה שבמלאכה שעיקרה מותר ביו"ט אין גזרת מעשה יו"ט, אבל במלאכה שאסורה ביו"ט כמו בשבת, דין מעשה שלה כדין מעשה שבת. וכ"כ בארח"ש כה,הערה צא ושבט הלוי ו, סח.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-03 05:58:55

תפילין

הנחתי לאחר החתונה תפילין ר"ת כרגע אני לא בקטע להמשיך האם אני צריך התרת נדרים, וא"כ האם אני יכול להסתמך על ההתרת נדרים של ערב ראש השנה,?

כיוון שמדובר על מנהג הידור מצווה בולט, אנשים ראו שאתה מניח וכעת מפסיק, כיוון שלא אמרת בתחילה שאתה עושה זאת בלי נדר, הנכון הוא לעשות התרה בפני שלושה, ולא לסמוך על ההתרה של ערב ר"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 16:32:39

דיני מלכות

בס״ד שלום כבוד הרב, עד כמה חשובה ההקפדה על החוק המדיני, הרי גם יש אנשים דתיים שעוסקים בכביש, או מעסיקים בשחור (מנקות וכו) חברה שלי (גם שומרת מצוות) הציעה להסיע אותי 2 דקות לבית בשעה שכבר נגמר לה המלווה יום (כלומר הייתה צריכה מלווה לילה לנהיגה והייתה בלי) האם צריך להקפיד גם על כאלו דברים שהם חוק או לא? תודה רבה

שאלה טובה. עניין זה מובא בפניני הלכה העם והארץ פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה). אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, ספר המביא את כל הפסקים שבספרי פניני הלכה בספר אחד:

דינא דמלכותא דינא

א. לכל התקנות וחוקי המדינה, בין בארץ ובין בחוץ לארץ, יש תוקף הלכתי המחייב כל אחד (גמרא גיטין י), כגון תשלומי מיסים ושמירה על חוקי התנועה והבנייה, בין אלו שנתקנו על ידי הממשלה ובין אלו שנתקנו על ידי הנהלת העיריה או היישוב. אלא אם כן מדובר על חוק שסותר את ההלכה.

אמנם כאשר מדובר מקרה צדדי שאינו נאכף על ידי הרשויות, וגם אם יראה אותו שוטר למשל, לא יעשה לו דבר, כגון מי שלא עובר במעבר חצייה בשעה שתיים בלילה בתוך המושב, וכגון מי שנוסע על מאה וחמש במקום שהתמרור מראה על מאה – הדבר מותר.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 14:37:30

יש לך שאלה?

הרב גור גלון

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

פרשת בחקותי – ארץ ישראל וביטול התורה

פרשתנו עוסק בברית שבין הקב"ה לישראל, "אם בחקותי תלכו ואת מצותי תשמרו ועשיתם אותם…".
כמו בבריתות אחרות, גם בברית זו בולטת מאוד ארץ ישראל, שכן גם הברכות וגם הקללות הקשורות בברית נוגעות לארץ. הברכות: "ונתנה הארץ יבולה… וישבתם לבטח בארצכם. ונתתי שלום בארץ… והשבתי חיה רעה מן הארץ וחרב לא תעבור בארצכם… אני ה' אלוקיכם (ובמה זה בא לידי ביטוי?) אשר הוצאתי אתכם מארץ מצרים מהיות להם עבדים ואשבור מוטות עולכם ואולך אתכם קוממיות"- כשהיכולת של ישראל להיות בקומה זקופה היא רק בקשר לארץ ישראל, כפי שחיברו זאת חז"ל בברכות שמע "ותוליכנו מהרה קוממיות לארצנו".
הקללות: "והשמותי אני את הארץ… ואתכם אזרה בגוים… והיתה ארצכם שממה ועריכם יהיו חרבה… ואבדתם בגוים ואכלה אתכם ארץ אויבכם… והארץ תעזב מהם… יען וביען במשפטי מאסו ואת חוקותי געלה נפשם". בסיום הקללות הקב"ה מנחם את ישראל שאף על פי שמי שגר בחו"ל דומה כמי שאין לו אלוה, ואפשר היה לחשוב שכאשר עם ישראל אינם בארץ הקב"ה כביכול אינו מלכם, הרשי ש"ואף גם זאת בהיותם בארץ אויביהם לא מאסתים ולא געלתים לכלותם להפר בריתי איתם כי אני ה' אלוקיהם".
חז"ל אומרים (חגיגה ה, ע"ב) ש"כיוון שגלו ישראל ממקומם אין לך ביטול תורה גדול מזה", ועלינו להבין מדוע התורה קשורה לארץ ישראל, שהלוא רוב הספרים שאנו לומדים, רוב ארון הספרים היהודי, נכתב בגלות?
לעניות דעתי שהתשובה נעוצה בחוסר ההבנה שלנו את הביטוי "ביטול תורה". אחרי אלפי שנות גלות הביטוי "ביטול תורה" מתפרש אצלנו כחוסר בלימוד התורה (תפיסה הנובעת מכך שבגלות הדבר הגדול ביותר שניתן לעשות הוא ללמוד תורה). אך האמת היא שביטול תורה הוא ביטול חיי תורה. האידיאל העליון איננו לימוד התורה אלא חיי התורה, וכיוון שגלו ישראל מארצם הרי שאינם אינם יכולים לחיות את התורה ולקיימה בחייהם, וזהו ביטול תורה שאין כדוגמתו: אין בית מקדש, אין מערכת משפטית שמנהיגה את החיים על פי תורה, אין מלכות עם כל מערכות החיים התלויות בה שמנהיגה על פי תורה.
מתוך ההבנה שהאידיאל העליון הוא חיי התורה ולא לימוד התורה, אפשר להבין את פשט הפסוקים, "אם בחקותי תלכו ואת מצוותי תשמרו ועשיתם אותם…", שהדרישה האלוקית היא ללכת, להתקדם, לנוע, לקדם את העולם "בחקותי"- על פי החוקים האלוקיים, כדוגמת אדם שחקק נתיב בסלע וכעת מזמין את האנשים להתקדם על פי החקיקה. "ואת מצוותי תשמרו"- את המצוות יש לשמור, דהיינו לזכור כל הזמן (כעין מה שכתוב 'ואביו שמר את הדבר'), כשמטרת הזכירה היא שכאשר תזכו ותבוא לידכם תוכלו לעשות את המצוות- "ועשיתם אותם".
ואז מתארת התורה את החיים הטובים, המתוקנים והשלמים, שמחד מכילים את פיתוח הכלכלה- "ונתנה הארץ יבולה ועץ השדה יתן פריו… ואכלתם לחמכם לשובע", את פיתוח הביטחון והריבוי הגשמי, ומאידך מכילים את הדבקות בה'- "ונתתי משכני בתוככם… והתהלכתי בתוככם והייתי לכם לאלוקים ואתם תהיו לי לעם".
לאור האמור דרושה דרשת חז"ל על המילה קוממיות שכוונתה שתי קומות- קומה גשמית וקומה רוחנית. שזהו הפשט של קומה זקופה- שהאדם ניצב מתוקן בכל הרבדים ובכל הצדדים. זהו החזון שמציבה לנו התורה- חזון המחייב אותנו לחיים שלמים של קידוש החומר.
רק כאשר מבינים חזון גדול זה שמציבה התורה, ניתן להתחיל לדון מהו לימוד התורה הנדרש בימינו, כיצד צריכות להיות בנויות מערכות החינוך, ולאן אנו רוצים להוביל את חיינו.
יהי רצון שנזכה לחיות חיי תורה מלאים ושלמים.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן