שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

הצמדת מכונת גילוח לפנים

האם לדעת הרב אליעזר מלמד שליט״א מותר להצמיד את מכונת הגילוח לפנים ולמתוח את העור בזמן הגילוח. אני שואל על הדין, ולא על מידת חסידות. כמו״כ אם אני רוצה לקנות מכונת גילוח חדשה, האם צריך הכשר למכונת הגילוח או שכל מכונות הגילוח כשרות. תודה רבה.

הרוצה להקל להשתמש בכל מכונות הגילוח רשאי תוך הצמדתם לפנים, מפני שהעיקר כסברת המקילים, וכפי שנוהגים רבים. אולם כיוון שמדובר באיסור תורה, לכתחילה טוב לחשוש לסברת המחמירים, ולקנות מכונות עם כשרות שהתקינו בהן רשת עבה יותר (כ-0.4 מילמטר), ועוד פתרונות מסוג זה, כדי שגם אחר הגילוח ניתן יהיה להרגיש מעט בזיפי הזקן. 

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-27 14:09:14

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

יש לך שאלה?

דבר תורה לפרשת וארא – על מכת דם והרוחניות בחיינו

בפרשתנו אנו מתחילים להיפגש עם עשרת המכות, שיש בהן אמירה משמעותית לעולם.

כידוע, המכה הראשונה היא מכת דם:

"כה אמר ה' בזאת תדע כי אני ה', הנה אנוכי מכה במטה אשר בידי על המים אשר ביאור ונהפכו לדם. והדגה אשר ביאור תמות ובאש היאור ונילאו מצרים לשתות מים מן היאור".

מכה זו מזכירה לנו את האות השלישי שנתן הקב"ה למשה רבנו להראות לבני ישראל: "והיה אם לא יאמינו גם לשני האותות האלה ולא ישמעון לקולך, ולקחת ממימי היאור ושפכת היבשה והיו המים אשר תיקח מן היאור והיו לדם ביבשת".

יסודה של הממלכה המצרית הוא בהסתמכותה המוחלטת על החומריות: ניצול מירבי של המשאבים – הן הטבעיים כדוגמת הקרקע, המים והמחצבים, והן המשאב האנושי, "בית עבדים". וכל זאת בכדי לחיות חיים מלאי הנאה חומרית. ההישענות המרכזית של מצרים היא על הנילוס – מקור מים קבוע ויציב, שאינו תלוי בגשמים שיורדים בשנה מסוימת. מקור זה מבטיח לכאורה יציבות כלכלית ויכולת לבנות ממלכה חזקה שאינה זקוקה לאמונה ולתלות בהקב"ה.

ואז מגיעה מכת הדם ללמד את המצרים ואת העולם כולו שכאשר השפע וכוחות החיים שנמצאים בעולם, שמיוצגים במים – שהם מקור החיים והצמיחה – ינוצלו שלא כראוי, ילקחו כדי לשעבד ולנצל, ילקחו ללא הבנה שכל השפע שבעולם נועד לכבוד ה' ("כל שברא לכבודו ברא") ושמטרת האדם היא להתענג על ה' – אז כל השפע הגדול והעצום יהפוך ממקור חיים למקור מוות, המיוצג בדם הנשפך כמים.

המים שמייצגים את החסד בעולם הופכים לדם, המייצג את הדין. זוהי המכה הראשונה והיסודית ביותר, שנאמרה בתמצית לבני ישראל, כדי שיאמינו בגאולה, ובכך שמשה הוא הגואל. וזאת מפני שבמכת דם יש אמירה לעם ישראל, שאין קיום לחומר לבד. ולכן מוכרח שהאימפריה המצרית תקרוס ושבני ישראל יצאו לחירות. המסר הזה הוא יסוד גאולת ישראל ממצרים – ההבנה שלחומר לבדו אין קיום. יתרה מכך, החומר עלול להפוך להרס ואובדן, אם לא יונהג על ידי אור ה'. זוהי בדיוק מטרת לידתו ומציאותו של עם ישראל, העם שבא לומר את המשמעות והערך הרוחני של העולם. "עם ה' אלה".

יהי רצון שנזכה לראות את המשמעות והערך הרוחני בחיינו, ומתוך כך להנות משפע הברכה העצום שנמצא בעולם.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן