חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

האם מותר ליהנות ממלאכה שנעשתה ביום טוב באיסור – המשך

לגבי שאלותי על הנאה ממלאכה שנעשתה ביום טוב באיסור – סליחה, אבל יצאתי קצת מבולבל. בתשובה הראשונה, לגבי יו"ט נכתב רק שיש אומרים שמותר (במלאכה שלא הותרה לצורך אוכל נפש), בעוד לגבי חוה"מ נכתב שאסור (אם זה במזיד), ועל זה שאלתי איך יתכן שיו"ט קל יותר. ואילו מהתשובה השניה הבנתי שבאמת אין הבדל ביניהם. אז מה השורה התחתונה? גם ביו"ט אסור אם זה מזיד ומותר רק אם זה שוגג?

למעשה אין הבדל עקרוני בין שבת ליום טוב ולחול המועד, ולכן העושה מלאכה במזיד אסור ליהנות ממנה.

וכך מובא בספר ההרחבות לפניני הלכה שבת כו, א – …ויותר נראה שבמלאכה שעיקרה מותר ביו"ט אין גזרת מעשה יו"ט, אבל במלאכה שאסורה ביו"ט כמו בשבת, דין מעשה שלה כדין מעשה שבת. וכ"כ בארח"ש כה,הערה צא ושבט הלוי ו, סח.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-03 05:58:55

תפילין

הנחתי לאחר החתונה תפילין ר"ת כרגע אני לא בקטע להמשיך האם אני צריך התרת נדרים, וא"כ האם אני יכול להסתמך על ההתרת נדרים של ערב ראש השנה,?

כיוון שמדובר על מנהג הידור מצווה בולט, אנשים ראו שאתה מניח וכעת מפסיק, כיוון שלא אמרת בתחילה שאתה עושה זאת בלי נדר, הנכון הוא לעשות התרה בפני שלושה, ולא לסמוך על ההתרה של ערב ר"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 16:32:39

דיני מלכות

בס״ד שלום כבוד הרב, עד כמה חשובה ההקפדה על החוק המדיני, הרי גם יש אנשים דתיים שעוסקים בכביש, או מעסיקים בשחור (מנקות וכו) חברה שלי (גם שומרת מצוות) הציעה להסיע אותי 2 דקות לבית בשעה שכבר נגמר לה המלווה יום (כלומר הייתה צריכה מלווה לילה לנהיגה והייתה בלי) האם צריך להקפיד גם על כאלו דברים שהם חוק או לא? תודה רבה

שאלה טובה. עניין זה מובא בפניני הלכה העם והארץ פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה). אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, ספר המביא את כל הפסקים שבספרי פניני הלכה בספר אחד:

דינא דמלכותא דינא

א. לכל התקנות וחוקי המדינה, בין בארץ ובין בחוץ לארץ, יש תוקף הלכתי המחייב כל אחד (גמרא גיטין י), כגון תשלומי מיסים ושמירה על חוקי התנועה והבנייה, בין אלו שנתקנו על ידי הממשלה ובין אלו שנתקנו על ידי הנהלת העיריה או היישוב. אלא אם כן מדובר על חוק שסותר את ההלכה.

אמנם כאשר מדובר מקרה צדדי שאינו נאכף על ידי הרשויות, וגם אם יראה אותו שוטר למשל, לא יעשה לו דבר, כגון מי שלא עובר במעבר חצייה בשעה שתיים בלילה בתוך המושב, וכגון מי שנוסע על מאה וחמש במקום שהתמרור מראה על מאה – הדבר מותר.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 14:37:30

הלכות שבת

כב' הרב שליט"א שלום בהלכות שבת "חשמל ומכשיריו" בסעיף הדן בהפעלת מדיח כלים בשבת כותב כב' הרב שבחימום המים בשבת עוברים על איסור בישול. מאידך, בהמשך כותב כב' הרב ש"אם ינתקו את המנגנון התולה את הפעלת המדיח בסגירת הדלת….מותר גם שלא בשעת הדחק להניח שם כלים מלוכלכים כדי לנקותם במשך השבת" שאלתי, ניתוק המנגנון עוקף את הפעלת המדיח, אבל עדיין נשארת בעיית חימום המים בשבת שהרב כתב שזה איסור בישול. לכאורה, מה ההבדל בין בישול המים במדיח לבין הנחת תבשיל חי על פלטה עם שעון שבת. בברכת אך טוב וחסד ירדפו את כב' הרב כל ימי חייו דוד כהנא

אין בעיה בחימום המים, שהרי המדיח מופעל על שעון שבת מלפני השבת, וכיוון שבפעולת סגירתו בשבת לא עושה כלום, שכן המדיח יפעל בכל מקרה, נמצא שלא עשה שום פעולת איסור בשבת.

לגבי אוכל חי שמניח על הפלטה לפני שבת, חששו חכמים שמא מתוך שאדם להוט שתבשילו יתבשל כראוי לסעודת ליל שבת, ייטיב את האש אחר כניסת השבת, ויעבור על איסורי הבערה ובישול. כפי שמובא בפניני הלכה פרק י' סעיף יד, וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור.

אבל אין גזירה כזו לגבי מדיח כלים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-30 07:04:27

האם ציפוי אבן / שיש נחשב כמתכת או חרס

שלום, ראיתי בפניני הלכה שיש הבדלים בין כלי עץ וחרס לבין כלי מתכת. למשל כתוב: מחלוקת זו קיימת כיום לגבי כלי חרס ועץ, וכלי מתכת וזכוכית שלא נוקו היטב עם סבון. אבל בכלי מתכת וזכוכית שנוקו כראוי עם סבון, הואיל וידוע שלא נותר בהם שום טעם מהמאכל הקודם, בני כל העדות רשאים לנהוג כדעה המקילה, כמבואר להלן לב, יא, 14. אמנם לכתחילה כדי לשמור על ההפרדה בין בשר לחלב, נוהגים כמבואר למעלה. קניתי סיר שכתוב עליו: non stick – solid rock ובעברית כתוב – ציפוי שיש טבעי – נון סטיק. ציפוי חדשני, חזק ועמיד מכל ציפוי אחר, מונע הידבקות של המזון. השאלה היא האם הסיר הזה נחשב כחרס או כמתכת. תודה רבה

עיקר הקולא שנאמרה לגבי כלי זכוכית ומתכת ללא ציפוי שייכת גם בכלים אלו, וכפי שמובא בפניני הלכה לגבי כלי חרס מצופים, וכך מובא בסיכום הדברים בספר הקיצור לפניני הלכה:

מאכלים שבושלו בכלים שלא הוכשרו

יא. טעה ובישל או אפה או חימם לחום גבוה מאכל בכלי איסור שנוקה היטב עם סבון אך לא עבר הכשרה, או שבישל חלב בכלי בשרי ולהפך: אם הכלי עשוי זכוכית או מתכת, המאכל לא נאסר, כיוון שכיום כלים אלו איכותיים ואינם בולעים לתוכם טעמים. אמנם צריך להכשיר את הכלי כפי שציוותה התורה (במדבר לא, כא-כג. ביאור הסוגיה בפנה"ל, ו-י). וכן דין כלי אמייל וארקופל.

גם בכלי חרס המצופים בשכבת זכוכית דקה המצויים כיום (פורצלן-חרסינה), ניתן להקל בדיעבד, ובתנאי שאין בהם סדקים. לכן אם למשל חימם במיקרוגל מאכל בשרי בכלי פורצלן חלבי נקי – המאכל מותר, ובמקום הצורך ניתן להכשיר את הכלי בהגעלה (לעיל, י).

יב. כלי מתכת המצופים בשכבת טפלון דקה, בולעים ופולטים טעמים בשכבה זו, וכך המציאות בשאר סוגי הכלים. לכן אם למשל חימם במיקרוגל מאכל בשרי בכלי פלסטיק חלבי נקי עד שנעשה רותח – המאכל אסור, שכן אין בתכולת כלי פי שישים מדפנותיו, וממילא הטעם הבלוע בדפנות הכלי עלול להיות ניכר במאכל.

אבל אם עברו 24 שעות מהרגע שבו בישלו או חיממו בכלי מאכל חלבי, טעם החלב הבלוע בכלי נפגם, וממילא כיוון שלא נותן טעם טוב של חלב במאכל הבשרי, אינו אוסר אותו (ועי' לעיל כה, יח). וכשיש ספק אם עברה על הכלי יממה משעת בליעת האיסור או הבשר/חלב, מחשיבים אותו כמי שעברה עליו יממה.

יג. ידע שהכלי לא הוכשר ובכל זאת עבר והכין או חימם בו מאכל – התבשיל אסור עליו ועל כל מי שבישל עבורם, בין אם הכלי ממתכת וזכוכית ובין אם מסוג אחר ועברה עליו יממה. אמנם לאנשים אחרים מותר לאכול את התבשיל אם הוא נעשה בכלי זכוכית או מתכת ללא ציפוי טפלון, או בשאר כלים לאחר יממה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-30 06:26:01

יש לך שאלה?

דבר תורה לפרשת וישב – היזמים בפרשה ובחנוכה

אחד הדברים המופלאים שאנו מוצאים אצל יעקב אבינו, הוא רצונו הגדול לתקן את העולם. יעקב אבינו אינו פסיבי, הוא יוזם ופועל בכל כוחו לתיקון העולם. הוא מגיע לחרן ורואה את הרועים, ובאופן מיידי פותח בנאום תוכחה נמרץ: "ויאמר הן עוד היום גדול לא עת האסף המקנה השקו הצאן ולכו רעו". סביר להניח שרוב ככל האנשים, גם אם היו ערניים לשים לב לבטלה ולעצלות של הרועים, והיו חשים שאין זה הדבר הנכון והישר לעשות, היו שומרים מחשבות אלה לעצמם, ולא היו ממהרים להעיר ולדבר. אולם, יעקב אבינו לא מסוגל להישאר אדיש למציאות הלא מתוקנת הנגלית לעיניו, הוא חש צורך פנימי, המלווה באומץ וגבורה, לפעול לתיקון המציאות.

ניתן להבחין בתכונתו זו של יעקב עוד לפני כן. בדרך לחרן יעקב אבינו חולם חלום נבואי על סולם שרגליו מוצבות ארצה וראשו מגיע השמימה, ומלאכים עולים ויורדים בו. מיד כשקם יעקב בבוקר, הוא מציב מצבה, קורא את שם המקום בית-אל, ונודר נדרים. גם כאן סביר להניח שאנשים אחרים שהיו נתקלים בחלום מעין זה, היו מודים לה' על החלום ותו לא. לעומת זאת יעקב מתעורר, מכל מציאות, לפעול ולעשות.

גם בנו של יעקב, ממשיך דרכו, יוסף הצדיק, ממשיך באותה הדרך. כשיוסף רואה שבני לאה אינם מתייחסים כראוי לבני השפחות, הוא לא מהסס לפעול, הן בדוגמא אישית – "והוא נער את בני בילהה ואת בני זילפה", והן בהפניית תשומת ליבו של יעקב אבינו לעניין – "ויבא יוסף את דיבתם רעה אל אביהם". ניתן לראות זאת גם כאשר יוסף חולם חלומות וחושב שיש ערך ומשמעות לסיפור החלום לאחיו – הוא לא מהסס ומודיעם על החלומות.

יוסף, בחוכמתו הרבה, יודע שייתכן והדבר יעורר קנאה ושנאה, כמו שסביר להניח שיעקב ידע שכאשר הוא מעיר לרועים, עלול הדבר לעורר כלפיו שנאה ורוגז. אלא שיעקב ויוסף הולכים עם האמת והטוב, ללא מורא ופחד, וללא היסוס.

נמרצות זו של יוסף מופיעה במהלך כל הפרשה, הן בהליכתו, בשליחות אביו, לשאול בשלום אחיו ובשלום הצאן, למרות שידע את הסכנה שבדבר; והן בפעולתו בבית פוטיפר, ובבית הסוהר, שם הוא פועל ללא הרף כדי לשפר ולתקן את המציאות.

רוח זו היא גם המופיעה בחג החנוכה. מתתיהו ובניו, וכל המצטרפים אליהם, החליטו שלא ניתן להמשיך להישאר במערות ובמיסתורין, אלא צריך לפעול בגבורה ובאומץ לתיקון המציאות. גם בתקופת החשמונאים היו רבים שלא שמחו בגזרותיו של אנטיוכוס, אך רק מתתיהו העביר את התחושות והמחשבות למעשה באומץ וגבורה.

חג החנוכה הוא חג הגבורה הישראלית, חג היוזמה והעצמאות, חג תורה שבעל-פה – שהרי לא נצטוונו מפי נביא לצאת ולהילחם. היוזמה והגבורה פרצו מתוך הלב הישראלי.

בחג החנוכה יש חביבות מיוחדת, כדברי הרמב"ם: "מצוות נר חנוכה מצווה חביבה היא עד מאוד". חביבות זו כנראה נובעת מכך שחביבים דברי סופרים יותר מיינה של תורה. סיבת החביבות היא התחושה הפנימית של השייכות המתלווה לבנייה והעשייה שלנו. טוב לאדם בקב שלו מתשעה קבין של חברו.

גם בימינו אנו נדרשים ליוזמה המלווה בגבורה ואומץ. כשנעמוד מול נרות החנוכה עלינו לזכור שמי שמוכן לפעול וליזום בגבורה ובאומץ, להדליק את האור, להבעיר את האש – ה' יסייע בידו. וגם אם בכוחו להדליק אך ורק נר של יום אחד, הקב"ה יעזרהו שהנר ימשיך וידלוק – כפי שנרות החנוכה דולקים לא רק שמונה ימים אלא כבר 2181 שנים שהנרות הולכים ומתגברים, הולכים ומאירים את חיינו.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן