חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

תפילין

הנחתי לאחר החתונה תפילין ר"ת כרגע אני לא בקטע להמשיך האם אני צריך התרת נדרים, וא"כ האם אני יכול להסתמך על ההתרת נדרים של ערב ראש השנה,?

כיוון שמדובר על מנהג הידור מצווה בולט, אנשים ראו שאתה מניח וכעת מפסיק, כיוון שלא אמרת בתחילה שאתה עושה זאת בלי נדר, הנכון הוא לעשות התרה בפני שלושה, ולא לסמוך על ההתרה של ערב ר"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 16:32:39

דיני מלכות

בס״ד שלום כבוד הרב, עד כמה חשובה ההקפדה על החוק המדיני, הרי גם יש אנשים דתיים שעוסקים בכביש, או מעסיקים בשחור (מנקות וכו) חברה שלי (גם שומרת מצוות) הציעה להסיע אותי 2 דקות לבית בשעה שכבר נגמר לה המלווה יום (כלומר הייתה צריכה מלווה לילה לנהיגה והייתה בלי) האם צריך להקפיד גם על כאלו דברים שהם חוק או לא? תודה רבה

שאלה טובה. עניין זה מובא בפניני הלכה העם והארץ פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה). אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, ספר המביא את כל הפסקים שבספרי פניני הלכה בספר אחד:

דינא דמלכותא דינא

א. לכל התקנות וחוקי המדינה, בין בארץ ובין בחוץ לארץ, יש תוקף הלכתי המחייב כל אחד (גמרא גיטין י), כגון תשלומי מיסים ושמירה על חוקי התנועה והבנייה, בין אלו שנתקנו על ידי הממשלה ובין אלו שנתקנו על ידי הנהלת העיריה או היישוב. אלא אם כן מדובר על חוק שסותר את ההלכה.

אמנם כאשר מדובר מקרה צדדי שאינו נאכף על ידי הרשויות, וגם אם יראה אותו שוטר למשל, לא יעשה לו דבר, כגון מי שלא עובר במעבר חצייה בשעה שתיים בלילה בתוך המושב, וכגון מי שנוסע על מאה וחמש במקום שהתמרור מראה על מאה – הדבר מותר.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 14:37:30

הלכות שבת

כב' הרב שליט"א שלום בהלכות שבת "חשמל ומכשיריו" בסעיף הדן בהפעלת מדיח כלים בשבת כותב כב' הרב שבחימום המים בשבת עוברים על איסור בישול. מאידך, בהמשך כותב כב' הרב ש"אם ינתקו את המנגנון התולה את הפעלת המדיח בסגירת הדלת….מותר גם שלא בשעת הדחק להניח שם כלים מלוכלכים כדי לנקותם במשך השבת" שאלתי, ניתוק המנגנון עוקף את הפעלת המדיח, אבל עדיין נשארת בעיית חימום המים בשבת שהרב כתב שזה איסור בישול. לכאורה, מה ההבדל בין בישול המים במדיח לבין הנחת תבשיל חי על פלטה עם שעון שבת. בברכת אך טוב וחסד ירדפו את כב' הרב כל ימי חייו דוד כהנא

אין בעיה בחימום המים, שהרי המדיח מופעל על שעון שבת מלפני השבת, וכיוון שבפעולת סגירתו בשבת לא עושה כלום, שכן המדיח יפעל בכל מקרה, נמצא שלא עשה שום פעולת איסור בשבת.

לגבי אוכל חי שמניח על הפלטה לפני שבת, חששו חכמים שמא מתוך שאדם להוט שתבשילו יתבשל כראוי לסעודת ליל שבת, ייטיב את האש אחר כניסת השבת, ויעבור על איסורי הבערה ובישול. כפי שמובא בפניני הלכה פרק י' סעיף יד, וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור.

אבל אין גזירה כזו לגבי מדיח כלים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-30 07:04:27

האם ציפוי אבן / שיש נחשב כמתכת או חרס

שלום, ראיתי בפניני הלכה שיש הבדלים בין כלי עץ וחרס לבין כלי מתכת. למשל כתוב: מחלוקת זו קיימת כיום לגבי כלי חרס ועץ, וכלי מתכת וזכוכית שלא נוקו היטב עם סבון. אבל בכלי מתכת וזכוכית שנוקו כראוי עם סבון, הואיל וידוע שלא נותר בהם שום טעם מהמאכל הקודם, בני כל העדות רשאים לנהוג כדעה המקילה, כמבואר להלן לב, יא, 14. אמנם לכתחילה כדי לשמור על ההפרדה בין בשר לחלב, נוהגים כמבואר למעלה. קניתי סיר שכתוב עליו: non stick – solid rock ובעברית כתוב – ציפוי שיש טבעי – נון סטיק. ציפוי חדשני, חזק ועמיד מכל ציפוי אחר, מונע הידבקות של המזון. השאלה היא האם הסיר הזה נחשב כחרס או כמתכת. תודה רבה

עיקר הקולא שנאמרה לגבי כלי זכוכית ומתכת ללא ציפוי שייכת גם בכלים אלו, וכפי שמובא בפניני הלכה לגבי כלי חרס מצופים, וכך מובא בסיכום הדברים בספר הקיצור לפניני הלכה:

מאכלים שבושלו בכלים שלא הוכשרו

יא. טעה ובישל או אפה או חימם לחום גבוה מאכל בכלי איסור שנוקה היטב עם סבון אך לא עבר הכשרה, או שבישל חלב בכלי בשרי ולהפך: אם הכלי עשוי זכוכית או מתכת, המאכל לא נאסר, כיוון שכיום כלים אלו איכותיים ואינם בולעים לתוכם טעמים. אמנם צריך להכשיר את הכלי כפי שציוותה התורה (במדבר לא, כא-כג. ביאור הסוגיה בפנה"ל, ו-י). וכן דין כלי אמייל וארקופל.

גם בכלי חרס המצופים בשכבת זכוכית דקה המצויים כיום (פורצלן-חרסינה), ניתן להקל בדיעבד, ובתנאי שאין בהם סדקים. לכן אם למשל חימם במיקרוגל מאכל בשרי בכלי פורצלן חלבי נקי – המאכל מותר, ובמקום הצורך ניתן להכשיר את הכלי בהגעלה (לעיל, י).

יב. כלי מתכת המצופים בשכבת טפלון דקה, בולעים ופולטים טעמים בשכבה זו, וכך המציאות בשאר סוגי הכלים. לכן אם למשל חימם במיקרוגל מאכל בשרי בכלי פלסטיק חלבי נקי עד שנעשה רותח – המאכל אסור, שכן אין בתכולת כלי פי שישים מדפנותיו, וממילא הטעם הבלוע בדפנות הכלי עלול להיות ניכר במאכל.

אבל אם עברו 24 שעות מהרגע שבו בישלו או חיממו בכלי מאכל חלבי, טעם החלב הבלוע בכלי נפגם, וממילא כיוון שלא נותן טעם טוב של חלב במאכל הבשרי, אינו אוסר אותו (ועי' לעיל כה, יח). וכשיש ספק אם עברה על הכלי יממה משעת בליעת האיסור או הבשר/חלב, מחשיבים אותו כמי שעברה עליו יממה.

יג. ידע שהכלי לא הוכשר ובכל זאת עבר והכין או חימם בו מאכל – התבשיל אסור עליו ועל כל מי שבישל עבורם, בין אם הכלי ממתכת וזכוכית ובין אם מסוג אחר ועברה עליו יממה. אמנם לאנשים אחרים מותר לאכול את התבשיל אם הוא נעשה בכלי זכוכית או מתכת ללא ציפוי טפלון, או בשאר כלים לאחר יממה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-30 06:26:01

כשרות

אני עובד במקום שלא שומרים תורה ומצוות. אין כשרות במקום מדובר בדיוק מוגן. הם מחממים אוכל בשבת. האם יש היתר כל שהוא לאכול במקום? ואם כן מה אפשר לאכול. המוצרים עצמם כשרים.

אפשר לאכול אוכל שלא בישלו או חיממו אותו שם, כגון ירקות ופירות, לחם קנוי, גבינה וכדומה.

כמו כן, אפשר לחמם במקרוגל או בתנור שלהם אוכל שלך כשהוא סגור בתוך קופסה או לפחות מכוסה, ובלבד שמונח על משטח נקי.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-30 00:43:48

יש לך שאלה?

פרשת שופטים – חיבור שמיים וארץ

בפרשת השבוע אנו מוצאים את ההנהגה המתוקנת של עם ישראל בארצו, הנהגה המורכבת מארבע מערכות:

מערכת המשפט: 'שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך',"…ושמרת לעשות ככל אשר יורוך…לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך ימין ושמאל'.

מערכת הכוהנים: הכוהנים לא כמשרתי ה' במקדשו אלא כמנהיגים ומדריכים: 'כי יפלא ממך דבר למשפט, בין דם לדם, בין דין לדין…וקמת ועלית אל המקום אשר יבחר ה' אלוקיך בו, ובאת אל הכוהנים הלווים ואל השופט אשר יהיה בימים ההם, ודרשת והגידו לך את דבר המשפט', 'לא יהיה לכוהנים הלווים כל שבט לוי חלק ונחלה עם ישאל אשיי ה' ונחלתו יאכלון, ונחלה לא יהיה לו בקרב אחיך ה' הוא נחלתו…', ה' הוא נחלתו של הכהן, ומתוך כך, הוא המנחה את העם בדבר ה', והוא המודיע לעם לפני צאתו למלחמה שאין לפחד כי לה' המלחמה: 'כי תצא למלחמה על אויביך וראית סוס ורכב עם רב ממך, לא תירא מהם כי ה' אלוקיך עמך…והיה כקרבכם אל המלחמה ונגש הכהן ודבר אל העם…אל ירך לבבכם, אל תראו ואל תחפזו ואל תערצו מפניהם, כי ה' אלוקיכם ההולך עימכם, להילחם לכם עם אוייבכם להושיע אתכם'.

מערכת המלוכה: 'שום תשים עליך מלך, אשר יבחר ה' אלוקיך בו…'

מערכת הנבואה: 'כי הגויים האלה אשר אתה יורש אותם אל מעוננים ואל קוסמים ישמעו, ואתה לא כן נתן לך ה' אלוקיך, נביא מקרבך מאחיך כמוני יקים לך ה' אלוקיך…'.

הרמב"ן לאורך כל הפרשה מדגיש, דע לך, אמנם השופט חושב ודן, אבל ה' הוא המדבר מתוך פסיקתו, השופט הוא שליח ה', כך גם הכהן, המלך והנביא.

ונראה את הדברים, דבר דבר:

השופט – מדוע לא לסור מדבריו, אולי הוא טועה? למה התורה מצווה ע"פ חז"ל 'לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך ימין ושמאל' – "אפילו מראין בעיניך (כלומר לדעתך והבנתך, הם אומרים) על הימין שהוא שמאל ועל שמאל שהוא ימין שמע להם"?

מסביר הרמב"ן: "רוח השם על משרתי מקדשו ולא יעזוב את חסידיו לעולם נשמרו מן הטעות ומן המכשול" – ה' איתם ולא יטעו.

והדברים מתחדדים בדין עדים זוממים, עדים שהעידו על ראובן שרצח, ונמצאו זוממים, כי באו זוג אחר של עדים, ואומרים – איך תעידו על ראובן שרצח בתאריך זה וזה, בשעה זו וזו, במקום כזה, הרי עימנו הייתם במקום אחר, באותו התאריך ואותה השעה, דינם 'ועשיתם לו כאשר זמם', העדים הראשונים נהרגים.

ויש לשאול על כך, מה ההיגיון למה להאמין לעדים השניים לעומת השניים, יש כאן שנים לעומת שניים?

לפני שנענה על שאלה זו, נוסיף ונקשה יותר מכך, ישנו דין מיוחד: 'כאשר זמם – ולא כאשר עשה', אם ראובן הומת על פי עדותם, ואחר כך הוזמו, אין העדים הזוממים נענשים, ולכאורה ההיגיון הפוך, אם רצו ולא הצליחו – נענשים, ואם הצליחו בפשעם ונהרג ראובן הם פטורים?!

עונה הרמב"ן: " והטעם בזה בעבור כי משפט העדים הזוממין בגזרת השליט, שהם שנים ושנים, והנה כאשר יבואו שנים ויעידו על ראובן שהרג את הנפש ויבואו שנים אחרים ויזימו אותם מעדותם, ציווה הכתוב שיהרגו, כי בזכותו של ראובן, שהיה נקי וצדיק בא המעשה הזה, אילו היה רשע בן מוות לא הצילו השם מיד ב"ד, כאשר אמר (שמות כג ז) 'כי לא אצדיק רשע',  אבל אם נהרג ראובן, נחשוב שהיה אמת כל אשר העידו עליו הראשונים, כי הוא בעוונו מת, ואילו היה צדיק לא יעזבנו ה' בידם, כמו שאמר הכתוב (תהלים לז לג) 'ה' לא יעזבנו בידו ולא ירשיענו בהשפטו', ועוד שלא יתן ה' השופטים הצדיקים העומדים לפניו לשפוך דם נקי כי המשפט לאלוקים הוא ובקרב אלוקים ישפוט, והנה כל זה מעלה גדולה בשופטי ישראל וההבטחה שהקב"ה מסכים על ידם ועמהם בדבר המשפט".

והדברים מופלאים, אם נעשה הדין, זה מגלה שזה רצון ה'! הם נמצא עם השופטים!

כדברי הפסוק: 'ועמדו שני האנשים אשר להם הריב לפני ה', לפני הכוהנים והשופטים…' – עומדים לפני ה' שעומדים לפני השופטים.

המלך – הפסוק אומר: 'שום תשים עליך מלך, אשר יבחר ה' אלוקיך בו, מקרב אחיך תשים עליך מלך, לא תוכל לתת עליך איש נוכרי אשר לא אחיך הוא' – מי ממנה את המלך, אנחנו? אם כן מהו שכתוב: 'אשר יבחר ה' אלוקיך בו' – ה' ממנה – אם כן מהו שכתוב: 'לא תוכל ללת עליך איש נוכרי' – אם ה' בפה נביאיו ממנה, ברור שלא יבחר 'איש נוכרי'?

עונה הרמב"ן: "ודעתי בדרך הפשט, כי טעם "אשר יבחר" שכל מולך על עמים מאת האלוקים היא לו, כענין שכתוב (דניאל ד כט): "די שליט עלאה במלכות אנשא ולמאן די יצבא יתננה". וכך אמרו (ב"ב צא) אפילו ריש גרגותא מן שמיא מוקמי ליה. יאמר "שום תשים עליך מלך, כל אשר יהיה נגזר מן השמים שימלוך, ואם הוא מקטני שבטי ישראל ומשפחתו הצעירה; אבל איש נכרי לא תמליך עליך לעולם". וכן על דרך הפשט "המקום אשר יבחר ה' אלהיך בו", כל שיבנו שם בית המקדש לה', הכל מרצון ה'".

כלומר, אתה ממנה, אבל דע לך שמי שהתמנה זה מה', גם אם לא נראה לך, כל המתמנה הוא מה', ה' פועל דרך הבחירות והחלטות של עם ישראל ומנהיגיו.

הרמב"ן חוזר על כך בעוד הרב מקומות בפרשה, ולא די בכך אלא הוא כותב שזו מצווה דאורייתא לדעת והתנהג על פי ההבנה שה' הוא הפועל והעושה את הכול: 'תמים תהיה עם ה' אלוקיך' – "שנייחד לבבנו אליו לבדו ונאמין שהוא לבדו עושה כל והוא היודע אמיתת כל עתיד, וממנו לבדו נדרוש העתידות מנביאיו או מאנשי חסידיו, רצונו לומר אורים ותומים, ולא נדרוש מהוברי שמים ולא מזולתם ולא נבטח שיבואו דבריהם על כל פנים, אבל אם נשמע דבר מהם נאמר הכל בידי שמים כי הוא אלוקי האלוקים עליון על הכל היכול בכל משנה מערכות הכוכבים והמזלות כרצונו מפר אותות בדים וקוסמים יהולל ונאמין שכל הבאות תהיינה כפי התקרב האדם לעבודתו…", והרמב"ן מוסיף זאת כהוספה על ספר המצוות של הרמב"ם, הוספה ח, כמצווה מתרי"ג מצוות.

רבינו יונה לומד מכאן את המצווה לבטוח בה', ומביאו בספר חרדים וכותב על דבריו – "ומינה נלמד דמצווה לבטוח בו יתברך בכל לב בכל ענייני העולם!".

יחד עם הפעילות העצומה, עם הקמות מערכות משפט על פי התורה, הקמת מלכות ישראל המתוקנת, נזכור ונדע, שה' הוא הפועל, הוא העושה, יתמלא הלב בשלימות ותמימות האמונה בה', בביטחון ושמחה בהנהגתו.

יהי רצון שנזכה לחיות את האמונה, ולהיות תמיד בביטחון ומנוחת הלב, שבת שלום!

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן