שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

אכילה על שולחן מלוכך

שלום לכבוד הרבנים, לגבי החובה לנקות שולחן או מפה שאכלו עליהם חלבי לפני שאוכלים עליהם בשרי. האם מספיק לנקות פירורים או שחובה ממש להעביר מטלית לחה? והאם כשאני אוכל אצל אדם שאיני יודע מהי מידת הקפדתו על דין זה אסור לי לאכול אפילו בשרי/חלבי מעל מפת בד(שמתנקה רק בכביסה) שלו? או שאולי ניתן במקרה כזה להקל בגלל שאדע להקפיד לא לאכול דברים שנופלים מהצלחת על מפה זו?

1. השולחן צריך להיות נקי לגמרי לפי אופי האוכלים ואופי המאכלים שאכלו עליו. כל אחד יחליט לעצמו האם מספיק לשם כך ניקוי יבש או עם מטלית לחה.

2. האוכל אצל אדם שספק לו האם מקפיד על דין זה, מותר לאכול אצלו על גבי צלחת, כך שלחם או מאכל אחר לא נוגע במקום שיכול להיות שנפל עליו מהמין השני.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-11-18 20:37:56

ציצית

אני אדפיס שסובל מחום קיצוני האם חובה עלי לשים ציצית

החלטה שלך. ציצית אינה מצווה כמו תפילין שחייבים לקיימה בכל מקרה, אלא רק מי ששם על עצמו בגד של ארבע כנפות חייו לקשור בו ציציות, אבל מי שלא רוצה לקיים את המצווה ולא שם על עצמו בגד של ארבע כנפות – פטור מציצית. אמנם אמרו חז"ל שכדאי מאוד להשתדל לקיים מצווה זו, אבל אם אתה לא מסוגל, זה משהו אחר. ובכל זאת כדאי מאוד שתשים ציצית פעם ביום לכמה זמן שאתה יכול, אם אתה יכול להיות בזמן התפילה עם ציצית, זה הכי טוב. ואם לא, אז תשים בזמן שהכי נוח לך לעשר דקות ותוריד.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-11-18 12:19:30

תפילת שחרית יחיד

כשאני אני מתפלל שחרית יחיד , מה אני צריך לאמר?(אשמח לפירוט) ובנוסף, אדם שנוהג להאריך בתפילה ולאמרה בכוונה ובטעמים האם זה נורמלי שהוא יתפלל שחרית יחיד שעה ? , האם בכלל מותר לאדם להתפלל שחרית יחיד שעה ? תוד. מראש .

כמו בציבור רק בלי חזרת הש"ץ ובלי הקדישים ובלי תחנון ('אשמנו בגדנו…') אלא רק נפילת אפיים

אם הוא אומר גם קורבנות זה בהחלט נורמלי, ובלבד שאומר את קריאת שמע בזמן (8:40) וכן את תפילת עמידה (9:30)

יש לציין שעדיף להתפלל במניין גם אם קשה יותר לכוון, שכן מלבד זה שתפילת במניין זה חובה, תפילה במניין נשמעת תמיד כפי שאמרו חכמים.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-11-17 14:37:12

מעשר לוי

שלום לכבוד הרבנים אני רוצה לתת מעשר ראשון ע״י נתינת הלוואה ללוי וכל פעם המעשר שאפריש ירד ממנה, זה ההודעה שברצוני לשלוח ללוי: ״אתה תקבל ממני את המעשר ראשון שאפריש עד סוף שנת השמיטה הקרובה בלי נדר. מעביר לך 200 שקל בפייבוקס ששלחת לי שיהיו הלוואה כספית כנגד המעשרות שאפריש בשנים אלה. במידת הצורך אאעביר כסף נוסף״ האם ניסוח זה מספיק בשביל להחשיבו כמכר לוויה? איך לחשב שווי של כמות קטנה של פירות? אפשר לחשב בערך? איך לתת רשות גם למשפחה שלי להשתמש בזה?

  1. כן
  2. להשתדל כמה שיותר לדייק
  3. פשוט לתת רשות, רק הם צריכים להודיע לך כל פעם כדי שתרשום זאת.
  4. שווי הפירות להלן

דין זה מבואר בפניני הלכה כשרות פרק ט העוסק במצוות תרומות ומעשרות. אפשר לקרוא מספר דרך האתר.

אביא לך את הדברים הלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

י. אסור לפחות מאחוז אחד שמיועד לתרומת מעשר ועוד משהו שמיועד לתרומה גדולה, ואם טעה בזה, עליו להפריש שוב תרו"מ כסדר. לגבי מעשר ראשון ומעשר עני, צריך להשתדל לדייק, ולכן ימדוד פירות שרגילים למדוד את נפחם, ויספור פירות שרגילים לספור, והטוב ביותר לחשב לפי משקל, שהוא המדויק ביותר. אמנם בדיעבד, כשאין אפשרות לשקול או למדוד או לספור את הפירות, יפריש את המעשרות באומד. ואפילו אם יטעה הרבה, כל זמן שהתכוון להפריש כשיעור המדויק וטעה כדרך שאנשים לפעמים טועים – קיים מצוותו (ועי' להלן, כד).

כו. אפשרות נוספת היא שבעל הפירות ייתן ללוי ולעני הלוואה כספית כנגד המעשרות שהוא עתיד להפריש בשנה הקרובה, וכך מיד לאחר הפרשת המעשרות, הפירות עוברים לרשותם בלא צורך בפעולת קניין. ובכל עת שבעל הפירות יפריש מעשר, יחשב את שוויו, ויפחית אותו מן ההלוואה שהלוי והעני חייבים לו, ובכך פירות המעשר יחזרו לרשותו. אפשר לתת את ההלוואה לישיבה שמעניקה מלגות לאברכים שהם לוויים או עניים, או מעסיקה רבנים לוויים.

כז. בדיעבד, כאשר לא ניתן לעשות קניין או לסכם זאת מראש, ימיר בעל הפירות את פירות המעשר בכסף, וייתן אותו ללוי ולעני.

כח. מחשבים את שווי הפירות בשדה בגמר האיסוף, בלא שום טיפול נוסף ובלא חישוב ההוצאות עבור עבודת גידולם. כמו כן, החישוב תמיד לפי השווי הנמוך ביותר במשך כל העונה (עי' בפניני הלכה, 13).

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-11-17 08:43:42

יש לך שאלה?

פרשת אמור – התודה וההודאה

"זבח תודה לה'"

אחד הקורבנות המוזכרים בפרשת השבוע הוא קורבן התודה, "וכי תזבחו זבח תודה לה', לרצונכם תזבחו, ביום ההוא יאכל לא תותירו ממנו עד בוקר, אני ה'". והיום נעסוק במשמעות התודה וההודאה.

אנחנו בעיצומם  של ימי הודאות- יום העצמאות ויום ירושלים- וחשוב מאד להבין את משמעותה של ההודאה, משמעותה של התודה, שהיא איננה תוספת צדדית, אלא המטרה והמהות.

אחד הפסוקים שמבטא עניין זה באופן חריף ומשמעותי הוא הפסוק שאנו אומרים כל יום: "ואימרו: הושיענו ה' אלוקינו וקבצנו והצילנו מן הגויים להודות לשם קודשך להשתבח בתהילתך". כלומר המגמה של כל תהליך הגאולה, הוא להודות לה'.

ויש לשאול מה יש בהודאה שהיא דבר כל כך עוצמתי וכל כך משמעותי? מה יש בהודאה שאחד המרכזים של כל חג הוא ההלל?

כשאני מודה אני מתחבר למי שהודיתי לו, אני רואה את הטוב במעשיו והנהגתו, אני מודיע טוב זה בעולם וזו מגמת עם ישראל: "עם זו יצרתי לי תהילתי יספרו".

ההודאה היא חלק משמעותי מהקריאה בשם ה', אותה הקריאה שהיא מטרת חיינו – "הטוב שמך ולך נאה להודות", "להודות לשם קודשך…", "לך אזבח זבח תודה ובשם ה' אקרא", "הודו לה' – קיראו בשמו".

כדי שההודאה תהיה שלימה יש צורך במספר דברים. הדבר הראשון הוא הכוונה. יש סיבות שונות להודאה: יש האומרים תודה מחוסר נעימות, יש האומרים תודה כדי לקבל עוד וכו'. אך הכוונה העמוקה של ההודאה היא להכיר ולהוקיר, לשבח ולשמוח בטוב, "וכי תזבחו זבח תודה לרצונכם תזבחו"- מתוך רצון שלם וטהור להודות.

המילים הראשונות שאנו אומרים בבוקר הן "מודה אני". העולם כולו חסד יבנה. יש חלק אחד בתפילה שבה כולנו כאחד מחוייבים לכרוע – מודים אנחנו לך!

עוד דבר עמוק בהודאה השלימה הוא ההודאה על הכול- על הטוב ועל הנראה לנו כרע, על כל מכלול החיים – "כי טוב ה' לעולם חסדו, ועד דור ודור אמונתו". רק מתוך ראיית כל הדורות מבינים שכל הרע מגמתו לטוב.

לכן הקורבן היחיד שמעלים חמץ- שמייצג את היצר הרע- על המזבח הוא קורבן התודה. הסיבה לכך היא שהודאה שלימה היא לראות את כל הטוב, הגלוי והנסתר, העכשווי והעתידי.

התודה, המקדש והחיים השלמים

התורה מצווה "כי כל שאור וכל דבר לא תקטירו ממנו אישה לה'". אסור להקטיר את השאור כיוון שהוא מייצג את היצר הרע, ואסור להקטיר את הדבש (=פירות) כיוון שהוא מייצג את התאוות, המותרות ותענוגי החיים. לציווי הזה ישנם שלושה חריגים:

החריג הראשון הוא בקורבן שתי הלחם שבחג השבועות. כיוון שאנו זוכים לקבל תורה, ממילא אפשר לחיות את החיים בשלמותם. "בראתי יצר הרע, בראתי לו תורה תבלין".

החריג השני, גם הוא בחג השבועות, בו מביאים את הדבש- פירות הביכורים- למקדש.

החריג השלישי הוא קורבן התודה, שהוא גם המקרה היחיד בו מביאים חמץ למזבח. בקורבן התודה עשרה מתוך ארבעים הלחמים הם לחמי חמץ. עוד דבר משמעותי מאוד לקורבן התודה, שמצויין בפסוקים שהבאנו, הוא שהודאה היא דבר כללי המצריך שיתוף של ציבור, של קהל רב, שהרי יחד עם קרבן התודה מביאים ארבעים לחמים- כמות אדירה של אוכל. ועל הכמות האדירה של האוכל יש ציווי "לא תותירו ממנו עד בוקר". דבר שבהכרח גורם למודה לשתף בשמחתו קהל גדול. הודאה, כפי שאמרנו, אינה דבר פרטי וקטן אלא עניין כללי וגדול.

מכל דברנו עולה מדוע כדי להודות הודאה שלמה צריכים חיים שלמים. חיים בהם גם הארציות מקבלת משמעות. חיים בהם כל הכלל מחובר, ולכן ההודאה השלמה היא חירות לאומית יחד עם עצמאות בארצנו, בניין מקדש ותורה שלמה. את כל השלמות הזו אנו יוצרים וקונים בימים אלו, בהם אנו מתעלים מהחירות הלאומית של פסח, דרך עצמאות מדינית של יום העצמאות, וחיבור של מלכות ישראל ומקדש ביום ירושלים, לקראת קבלת התורה השלמה בשבועות.

יהי רצון שנזכה למציאות של "ואמרו (ציווי לכל הכלל) הושיענו אלוקי ישענו וקבצנו והצילנו מן הגויים, להודות לשם קודשך להשתבח בתהילתך".

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן