שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

לפרשת נח – מבול – מדוע דווקא על הגזל?

בפרשתנו אנו קוראים על חורבנו של העולם. כבר בסוף פרשת בראשית אומרת התורה "וירא ה' כי רבה רעת האדם בארץ וכל יצר מחשבות ליבו רק רע כל היום… ויאמר ה' אמחה את האדם אשר בראתי מעל פני האדמה מאדם עד בהמה עד רמש ועד עוף השמים כי נחמתי כי עשיתים".

הרקע לאמירה האלוקית החריפה מתוארת בפסוקים לפני כן "ויהי כי החל האדם לרוב על פני האדמה ובנות יולדו להם, ויראו בני האלוהים את בנות האדם כי טובות הנה ויקחו להם נשים מכל אשר בחרו…". על פי הפשט, מבאר רש"י, שהכוונה בבני האלוהים לבני השרים והשופטים אשר החלו לחטוף נשים מכל אשר בחרו- אפילו אשת איש, אפילו כלה מחופתה.

כלומר, לו היינו רוצים להסיק מפסוקים אלו מהי סיבת החורבן היינו אומרים שהתאווה המינית גרמה לשבירת כל הגבולות המוסריים והביאה לחורבן.

בתחילת פרשת נח חוזרת התורה ומבארת את סיבת החורבן: "ותשחת הארץ לפני האלוקים ותמלא הארץ חמס, וירא אלוקים את הארץ והנה נשחתה כי השחית כל בשר את דרכו על הארץ. ויאמר אלוקים לנח קץ כל בשר בא לפני כי מלאה הארץ חמס מפניהם…".

רש"י מביא את דברי חז"ל "קץ כל בשר'- כל מקום שאתה מוצא זנות ועבודה זרה אנדרלומוסיא באה לעולם והורגת טובים ורעים", וכן על המילים "כי מלאה הארץ חמס" מביא רש"י את דברי חז"ל כי "לא נחתם גזר דינם אלא על הגזל".

על פי דברים אלו נראה לבאר שיצר העריות והתאווה הפכו להיות תכלית הכל – וזוהי עבודה זרה, שבמקום לעבוד את ה' מתחילים לעבוד ערכים אחרים. וכיוון שזוהי תכלית הכל הרי שכל האמצעים כשרים כדי להשיגה, ונפרצים כל הגבולות, ו"כל דאלים גבר" (כל החזק גובר). וזהו פירוש הפסוק "וכל יצר מחשבות ליבו רק רע כל היום- שהאדם עוסק כל הזמן בתאווה וחושב כל הזמן רעות.

דברים אלו מוכרים לנו מהפסיכולוגיה הפרוידיאנית שמעמידה את יצר המין כמניע של כל האנושות. וגם בימינו, אנו נתקלים פעמים רבוע באנשים שמשקיעים ולעיתים אף מאבדים את חייהם בתאווה זו, ובהם נשיאים, ראשי ממשלות ואישי ציבור בכירים.

ואף על פי כן חז"ל אומרים שגזר הדין לא נחתם על יצרא דעריות אלא על הגזל.

ביאור הדברים מצוי בדברי הרמח"ל שמבאר שכל הבריאה כולה נועדה בכדי שהאדם יקנה את הטוב בעצמו. כל העולם נברא עם יצר טוב ויצר רע, עם בחירה, וזאת כדי שהאדם יקנה ברצונו ובעבודתו את הטוב- שכן באופן זה האדם ישמח, יהנה ויתענג באופן השלם ביותר, כאשר יחוש שהטוב מגיע לו בזכות ולא בחסד.

ולכן ברור שגזל וחמס הינם הדבר ההפוך ממגמת בריאת העולם, שכן בעזרתם האדם קונה את "הטוב" בלא עבודה ובלא עמל. ואם לא מבינים ש"האדם לעמל יולד" אזי לכאורה אין צורך בכל העולם כפי שאנו מכירים אותו. אם האדם לא עובד ומתאמץ בכדי לקנות את הטוב אזי העולם מאבד את משמעותו.

דברים אלו חשובים מאוד בימים אלו בהם אנו נכנסים ל"אחרי החגים". אחרי גמר החגיגות והאסיף השנתי אנו נכנסים לתקופה ארוכה של מאמץ ועבודה, חרישה וזריעה, של עבודה שגרתית ויומיומית בכל תחומי החיים.

יש בנטיית האדם, ובפרט בדורנו, בריחה מעמל ועבודה. אנשים מחפשים שהכל ייעשה בקלות, העבודה מכונה 'סזיפית', המאמץ מייגע, והכל מחפשים את השיטה והדרך לעשות הכל במהירות, בקלות ובלא מאמץ- רוצים "כסף קל".

אך האמת היא שמעת בריאת העולם ועד היום לא חל שינוי במגמת העולם ועדיין בכדי להצליח ולהגיע לדברים עמוקים וטובים באמת נדרשת עבודה רבה, התמדה משמחת, מאמץ מענג ויגיעה יוצרת.

יהי רצון שנזכה שהתרוממות הרוח בתשרי תביא לעוצמות של עשיה מבורכת בכל החורף הבא עלינו לטובה.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן