חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

חתונה אזרחית

שלום הרב, רציתי לשאול האם מותר לי להשתתף בטקס חתונה אזרחית? תודה רבה .

אסור להשתתף בטקס נישואין שמנוגד להלכה.

https://www.tzohar.org.il/wp-content/uploads/39_05.pdf

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-16 05:44:24

צעידת הצעדים אחורה של החזן

ערב טוב הרב: א. בשל הדין שבו חזן עושה את שלושת הצעדים אחורה שמכוונות לתפילתו בקדיש שלם- אמנם מותר לו לעקור רגליו לצורכי תפילה: האם הוא חייב לחזור ולעמוד בבימה של החזן?(לצורך העניין אחרי הולכת הספר תורה מהארון לבימה) האם הוא צריך להצמיד רגליו? ב. מה הדין אם החזנים מתחלפים באשרי(לחיוב או סתם החלפה)- האם הצעדים של החזן השני אחורה בקדיש עולים לחזן הראשון? האם החזן הראשון צריך להתכוון מראש בדרך כזאת או אחרת לצאת ידי חובת מישהו אחר?

א. הוא לא צריך לחזור למקום שהיה בתפילת עמידה, ורק לפני שמתחיל את הקדיש יצמיד רגליו.

ב. מכיוון שתפילת חזרת הש"ץ היא תפילה עבור הציבור, וכן הקדיש הוא עברו הציבור, יכול החזן השני, שגם הוא חלק מהציבור, לצעוד במקומו, והחזן הראשון לא צריך לכוון לכך. ויש חזנים שמדקדקים במקרה כזה לצעוד מיד בסוף תפילת חזרת הש"ץ.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-15 20:52:19

הרהור בדברי תורה

ידוע החילוק שברואה את הערווה מותר להרהר בד"ת ואילו בצואה אסור להרהר בד"ת. הרמ"א בסימן ע"ו כותב ששכבת זרע על בשרו זה כצואה. האם כוונתו לאסור גם הרהור? והאם ניתן להקל בכך מכיוון שהמג"א והגר"א חולקים עליו. תודה

כאשר הדבר קל לביצוע נכון לנקות עצמו משאריות זרע על ידי מגבת או מגבון לפני שמהרהר. אבל כאשר יש קושי לנקותו, מותר להרהר (עי' פסקי תשובות עו, ו).

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-15 13:28:17

רוח רעה

האם מותר לשתות משקה שהיה גלוי כל הלילה. קרטון עם קשית שלא היה סגור במקרר

גם לנוהגים לחשוש לסכנה במשקים גלויים, אינם צריכים לחשוש במשקה שהיה בתוך המקרר, שהרי המקרר סגור.

אביא לך כאן את עקרי הדברים כפי שמופיעים בספר שיצא כעת לאור – 'קיצור הלכה'. ספר המביא את הפסקים של ספרי פניני הלכה בספר אחד.

לו – סכנות

ב. כיום שאין נחשים מצויים בסביבות הבתים, אין צורך לחשוש שנחש הטיל ארס לתוך משקה, ולכן מותר להשאיר משקים גלויים ולשתותם. אבל אם רואים נחש או שאר מינים ארסיים ששותים מהמשקה או מנקרים מאכל, אסור לטעום ממנו. ויש מהדרים לכסות כל משקה.

ו. אין צריך לחוש כיום למנהגי זהירות שנהגו בעבר מפני חשש סכנות סגוליות הנובעות מרוחות רעות ושדים, כגון הזהירות מלשתות כוסות או לאכול מאכלים במספר זוגי, או לא לאכול שום, בצל או ביצה קלופים שעבר עליהם הלילה. אבל אנשים שעדיין נותנים מקום לשדים ורוחות בתפישת עולמם, מפני נטייתם או מפני חינוכם, צריכים לחוש לזוגות. וכן מי שבמשפחתו נהגו להימנע מאכילת שום, בצל או ביצה קלופים, ובטעות השאירם גלויים בלילה ללא חלק מהקליפה או השורש, וללא מעט מלח או שמן, אף שעדיף שיאכל אותם, רשאי לזורקם בלא לחשוש לאיסור בל תשחית.

ח. ראוי לחוש לאזהרות שההדרכה הסגולית שלהן תואמת את ההדרכה המוסרית, כגון שלא לזרוק על הרצפה פירורי לחם, משום שהמלאך הממונה על העוני שמו 'לכלוך', וממילא העושה כן גורם לעצמו עניות. וכן לא להניח מאכלים ומשקים תחת המיטה, משום שהשינה נחשבת כאחד חלקי שישים של מיתה, ואין זה מכבודם של מאכלים ומשקים שנועדו להעניק חיים, שיהיו תחת המיטה שעליה האדם שוכב דומם כמת. ובדיעבד, מותר לאוכלם.

 

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-14 08:09:19

האם צריך לשים לב למשהו בתבנית בהכנת פרווה

שלום, כתוב בפניני הלכה לגבי בישול פרווה בתנור שבישלו בו בשרי או חלבי: רבים נוהגים שכאשר רוצים לאפות בתנור בשרי או חלבי, מאכל פרווה שיהיה מותר לאוכלו עם שני המינים – מחממים לפני כן את התנור על החום הגבוה ביותר למשך כחצי שעה, כדי לעשותו פרווה. והרוצים להקל, רשאים לאפות את מאכל הפרווה בלא הכשרה, שכן ברור שאין שום אפשרות שיורגש במאכל הפרווה טעם בשר או חלב. אבל לא כתוב לגבי התבנית (אם לא מחממים על החום הכי גבוה לחצי שעה) – האם צריך לשים לב שאין שם שאריות חלב / בשר או לשים לב למשהו אחר? האם צריך לשים לב למשהו או שלא? תודה רבה

אם לא מכשירים את התבנית, דינה כדין סיר חלבי נקי שמבשל בו מאכל פרווה שרוצה לאוכלו גם אם בשר. דין זה מבואר בפרק שם שלכתחילה אין לעשות כן, ובמקום הצורך מותר אם התבנית נקייה היטב. אביא לך את הדינים הלכה למעשה כפי שמופיעים בספר הקיצור לפניני הלכה פרק כה:

פרווה

יד. כאשר רוצים לאכול מאכל פרווה עם מאכלים בשריים וחלביים, לכתחילה יש להכינו בכלי פרווה, וכאשר מתכוונים לאוכלו רק עם מאכלים ממין אחד, לכתחילה יש להכינו בכלי של אותו המין.

אמנם בשעת הצורך, אם הכלי עשוי מתכת או זכוכית ונוקה היטב עם סבון, מותר לבשל או לאפות בו מאכל פרווה שרוצים לאוכלו עם המין השני, מפני שכיום כלים אלו איכותיים ואינם סופגים טעמים. וכן הדין לגבי מאכל חריף כבצל, שום ופלפל חריף, שבושל או נצלה או נחתך בכלי מתכת או זכוכית שנוקה היטב.

אבל אם מדובר בכלי מתכת או זכוכית שלא נוקה היטב, או בכלי מסוג אחר אפילו נוקה היטב, אין לאפות או לבשל או לחמם בו מאכל פרווה שיודע שירצה לאוכלו עם המין השני. אמנם בדיעבד שהמאכל הפרווה התערב עם מאכל מהמין השני, או שנוצר פתאום צורך ממשי לאוכלו עם המין השני, אפשר להקל. את המאכל הפרווה לבדו מותר לאכול לכתחילה בכלים מהמין השני, אפילו אם הוא רותח.

היה המאכל הפרווה חריף ובישל אותו בכלים אלו, או שחתך אותו אפילו בעודו קר בסכין מתכת שנותר עליה שמנונית בשר או חלב – דין המאכל כדין הכלי ואסור לאוכלו עם המין השני, ואם עירבו במין השני ולא היה בו פי שישים כנגדו, המאכל אסור.

טז. גם כאשר רוצים להכין מאכל פרווה קר, נכון להכינו במערך כלים ממין אחד, כדי לשמור על ההפרדה בין כלי בשר לחלב. לדוגמה, כאשר מכינים סלט ירקות בקערה בשרית, נכון לערבב אותו בכף בשרית. ובשעת הצורך אפשר להקל אפילו אם מדובר על צורך קל, כגון שהכלי החלבי מתאים ביותר למטרה זו, או כשממהרים ואין שם כלי בשרי שטוף.

תנור אפייה

כז. רבים נוהגים שלא להשתמש בתנור אחד לבשרי ולחלבי, אמנם הרוצה להשתמש בתנור אחד לשני המינים, רשאי, ובתנאי שתהיה תבנית לכל מין, ויקפיד להכשיר את התנור בין האפיות על ידי חימומו על החום הגבוה ביותר למשך כחצי שעה מרגע הפעלתו, ונוהגים גם לנקותו לפני כן.

כח. לא הכשיר את התנור לפני האפייה של המין השני – המאכל כשר, והתנור צריך הכשרה. וגם אם בטעות אפה בשר על התבנית החלבית, אם היתה נקיה לגמרי – המאכל כשר, והתבנית צריכה הכשרה על ידי הפעלת התנור. וכן אם אפה בבת אחת מאכל בשרי ומאכל חלבי בתבניות שונות – המאכלים כשרים, והתנור והתבניות צריכים הכשרה.

כט. כאשר רוצים לאפות בתנור בשרי או חלבי מאכל פרווה שיהיה מותר לאוכלו עם שני המינים, רבים נוהגים להכשירו לפני כן. והרוצים להקל, רשאים לאפות את המאכל בלא הכשרת התנור, ולכתחילה ישתמשו בתבנית פרווה (לעיל, יד).

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-09 20:36:16

יש לך שאלה?

אורחות צדיקים – פרשת מסעי

הרב גור גלון

מסעות ולא חניות

הפרשה פותחת בכותרת כללית "אלה מסעי בני ישראל, אשר יצאו מארץ מצרים לצבאותם, ביד משה ואהרון, ויכתוב משה את מוצאיהם למסעיהם –  על פי ה'", ואחר כך מפרטת בפסוקים רבים וארוכים את כל המסעות שעברו בני ישראל בנדודיהם במדבר.

הפרשנים (אור החיים ועוד) מקשים מדוע בחרה התורה לכתוב את המסעות ולא את החניות, את הדרך ולא את היעד?

שאלה זו מתבססת על ההבנה הישרה שאם התורה מציינת את החניות והמקומות בהם היו בני ישראל, הרי שהסיבה לכך הייתה שבכל מקום בו חנו בני ישראל היה להם לימוד חשוב אותו למדו (לימוד זה אינו  בדרך שכלית גרידא, אלא דרך מפגש חי עם מציאות מוחשית, בבחינת "גדול שימושה יותר מלימודה") לימוד שחלחל לפנימיות הנפש של עם ישראל ומלווה אותו עד לימינו אלה.

האופק שמעבר לאופק

התשובה לתמיהה זו עולה ובוקעת מתוך השאלה. המחשבה המחלקת את החיים לדרך ומטרה, ליעד ואמצעיים על מנת להגיע אליו – היא ילדותית ובטעות יסודה. האמת היא שאנו כל הזמן בדרך, כל הזמן מתעלים. מתקדמים באופן קבוע הן עבודתנו והן בשמחתנו (כדברי המדרש שהתורה כולה נקראת דרך).

אדם ששמח רק בתוצאות הסופיות – שמחתו קצרה ורגעית, חולפת ועוברת, ורוב ימיו מבוזבזים על הדרך, על האמצעיים ועל ההכנות. ואילו האדם שמבין שצריך לחיות את ההווה כי "העבר אַיִן והעתיד עָדַיִין" הוא האדם השמח בחייו, כי כל צעד משמח, כל שלב מרגש, להכול יש משמעות וערך.

התורה כתבה את המסעות, את הדרך, כי אנו בעצם תמיד בדרך, וכפי שכותב מרן הרב זצ"ל בעין אי"ה (ברכות, פ"ו, נט):

"האדם הבלתי שלם בשכלו ומידותיו…יהיה בנפשו רב המרחק בין התכלית לאמצעיים עד שאם ישא נפשו לאיזה תכלית תהיה כל מערכת האמצעיים עליו למשא כבד, ותקצר נפשו מסבלם… אמנם האיש השלם, שיודע אמיתת מציאותו באשר הוא אדם, מצטרך את המון פעולות, יכיר בכולם תכלית נשגבה… ועל זה נאמר "בכל דרכיך דעהו""

ומעמיק הרב זצ"ל עוד יותר:

"אמנם הסובר כי רק לתכלית המשוער לו בבואו ישיג מנוחתו (רק אשיג את המשרה הזאת ואז, רק אתחתן וכו') הוא טועה במהות התכלית, שהוא חושב שהוא הדבר שמצייר הוא בדמיונו מצד היותו רחוק ממנו, ולא יבין שבבואו אליו יושקף לו עוד חוג גדול של תכלית יותר נשגבה".

אין גבול לשאיפת האדם הישראלי, אנו רוצים להתקשר לאין סוף ברוך הוא, וממילא הדרך היא אין סופית, ולכן אומר הרב זצ"ל שהאדם יהיה שמח באמת רק כאשר "יחכם להשכיל כי אמיתת התכלית הראויה שימצא ממנה עונג ומנוחה היא העבודה וההשתלמות". או כפי שמבטא זאת הרב זצ"ל באורות התשובה (ה, ו) "עיקר יסוד השלמות… היא העריגה והחפץ הקבוע אל השלמות" דבר זה נכון הן במישור הפרטי שכל אדם צריך לדעת שכל התקדמות היא המטרה והיא השמחה, שכל צעד נכון בדרך – זוהי מטרתו, והן במישור הלאומי, הכלל ישראלי – גם בגאולה לא הכל יהיה מתוקן, תמיד יש לאן להתעלות ולאן להתקדם, ותמיד כשנגיע לאופק הנשקף לנו עתה, יתגלה לנו לשמחתנו ואושרנו העצום עוד אופק גדול יותר, רחב יותר ושלם יותר, וכדבריו המופלאים של הרב חרל"פ (מי מרום ח"ו, עמ' יא): "ערכה של הצפייה לישועה הוא יותר עליון מהערך של גילוי הישועה עצמה, שכן הישועה היא בלתי סופית, ולעולם לא יגיעו אל קיצה, כי כל גילוי ישועה אינו אלא חלק של הישועה, אולם הצפייה לישועה כוללת את כל האור האין סופי של הישועה".

בלי קיצורי דרך

הרצון להתקדם ולהתעלות, להתקרב עוד ועוד לקב"ה, לשלמות האין סופית, ההליכה בדרך, היא קושרת אותנו לאין סופיות.

'עם הנצח אינו מפחד מדרך ארוכה' – אבל חייבים להמשיך ללכת, חייבים להמשיך לצעוד, הרצון להגיע למנוחה והנחלה, גורם לטעויות, לנסיונות לקיצורי דרך, חייבים להמשיך לצעוד. אנו כואבים מאד עם כל בית ישראל את המחירים שגובה הדרך, את הקשיים הנוראיים של הדרך, אך אין ברירה אנו רוצים להמשיך!

בדרך הכואבת הזאת, כאן ועכשיו, אנו רואים גלויי גבורה ואומץ, גילויי מסירות ורעות, גילויי אהבה ושליחות, גילויי אחדות ולאומיות, זה לא בדיעבד. זה חלק מהצמיחה.

מי ייתן ונזכה לראות ולחוש איך המכאובים הללו מכאובי לידה הם, לעוד שלב, לעוד מדרגה בגאולתנו, ה' ישלח רפואה שלימה לכל הפצועים בגופם, וכל הפצועים בנפשם וליבם בשל מחירי הדרך, וייתן לעם ומנהיגיו וכל אחד ואחד מאיתנו כוח ועוצמה להמשיך בדרך.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן