שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

אורחות צדיקים – פרשת מסעי

הרב גור גלון

מסעות ולא חניות

הפרשה פותחת בכותרת כללית "אלה מסעי בני ישראל, אשר יצאו מארץ מצרים לצבאותם, ביד משה ואהרון, ויכתוב משה את מוצאיהם למסעיהם –  על פי ה'", ואחר כך מפרטת בפסוקים רבים וארוכים את כל המסעות שעברו בני ישראל בנדודיהם במדבר.

הפרשנים (אור החיים ועוד) מקשים מדוע בחרה התורה לכתוב את המסעות ולא את החניות, את הדרך ולא את היעד?

שאלה זו מתבססת על ההבנה הישרה שאם התורה מציינת את החניות והמקומות בהם היו בני ישראל, הרי שהסיבה לכך הייתה שבכל מקום בו חנו בני ישראל היה להם לימוד חשוב אותו למדו (לימוד זה אינו  בדרך שכלית גרידא, אלא דרך מפגש חי עם מציאות מוחשית, בבחינת "גדול שימושה יותר מלימודה") לימוד שחלחל לפנימיות הנפש של עם ישראל ומלווה אותו עד לימינו אלה.

האופק שמעבר לאופק

התשובה לתמיהה זו עולה ובוקעת מתוך השאלה. המחשבה המחלקת את החיים לדרך ומטרה, ליעד ואמצעיים על מנת להגיע אליו – היא ילדותית ובטעות יסודה. האמת היא שאנו כל הזמן בדרך, כל הזמן מתעלים. מתקדמים באופן קבוע הן עבודתנו והן בשמחתנו (כדברי המדרש שהתורה כולה נקראת דרך).

אדם ששמח רק בתוצאות הסופיות – שמחתו קצרה ורגעית, חולפת ועוברת, ורוב ימיו מבוזבזים על הדרך, על האמצעיים ועל ההכנות. ואילו האדם שמבין שצריך לחיות את ההווה כי "העבר אַיִן והעתיד עָדַיִין" הוא האדם השמח בחייו, כי כל צעד משמח, כל שלב מרגש, להכול יש משמעות וערך.

התורה כתבה את המסעות, את הדרך, כי אנו בעצם תמיד בדרך, וכפי שכותב מרן הרב זצ"ל בעין אי"ה (ברכות, פ"ו, נט):

"האדם הבלתי שלם בשכלו ומידותיו…יהיה בנפשו רב המרחק בין התכלית לאמצעיים עד שאם ישא נפשו לאיזה תכלית תהיה כל מערכת האמצעיים עליו למשא כבד, ותקצר נפשו מסבלם… אמנם האיש השלם, שיודע אמיתת מציאותו באשר הוא אדם, מצטרך את המון פעולות, יכיר בכולם תכלית נשגבה… ועל זה נאמר "בכל דרכיך דעהו""

ומעמיק הרב זצ"ל עוד יותר:

"אמנם הסובר כי רק לתכלית המשוער לו בבואו ישיג מנוחתו (רק אשיג את המשרה הזאת ואז, רק אתחתן וכו') הוא טועה במהות התכלית, שהוא חושב שהוא הדבר שמצייר הוא בדמיונו מצד היותו רחוק ממנו, ולא יבין שבבואו אליו יושקף לו עוד חוג גדול של תכלית יותר נשגבה".

אין גבול לשאיפת האדם הישראלי, אנו רוצים להתקשר לאין סוף ברוך הוא, וממילא הדרך היא אין סופית, ולכן אומר הרב זצ"ל שהאדם יהיה שמח באמת רק כאשר "יחכם להשכיל כי אמיתת התכלית הראויה שימצא ממנה עונג ומנוחה היא העבודה וההשתלמות". או כפי שמבטא זאת הרב זצ"ל באורות התשובה (ה, ו) "עיקר יסוד השלמות… היא העריגה והחפץ הקבוע אל השלמות" דבר זה נכון הן במישור הפרטי שכל אדם צריך לדעת שכל התקדמות היא המטרה והיא השמחה, שכל צעד נכון בדרך – זוהי מטרתו, והן במישור הלאומי, הכלל ישראלי – גם בגאולה לא הכל יהיה מתוקן, תמיד יש לאן להתעלות ולאן להתקדם, ותמיד כשנגיע לאופק הנשקף לנו עתה, יתגלה לנו לשמחתנו ואושרנו העצום עוד אופק גדול יותר, רחב יותר ושלם יותר, וכדבריו המופלאים של הרב חרל"פ (מי מרום ח"ו, עמ' יא): "ערכה של הצפייה לישועה הוא יותר עליון מהערך של גילוי הישועה עצמה, שכן הישועה היא בלתי סופית, ולעולם לא יגיעו אל קיצה, כי כל גילוי ישועה אינו אלא חלק של הישועה, אולם הצפייה לישועה כוללת את כל האור האין סופי של הישועה".

בלי קיצורי דרך

הרצון להתקדם ולהתעלות, להתקרב עוד ועוד לקב"ה, לשלמות האין סופית, ההליכה בדרך, היא קושרת אותנו לאין סופיות.

'עם הנצח אינו מפחד מדרך ארוכה' – אבל חייבים להמשיך ללכת, חייבים להמשיך לצעוד, הרצון להגיע למנוחה והנחלה, גורם לטעויות, לנסיונות לקיצורי דרך, חייבים להמשיך לצעוד. אנו כואבים מאד עם כל בית ישראל את המחירים שגובה הדרך, את הקשיים הנוראיים של הדרך, אך אין ברירה אנו רוצים להמשיך!

בדרך הכואבת הזאת, כאן ועכשיו, אנו רואים גלויי גבורה ואומץ, גילויי מסירות ורעות, גילויי אהבה ושליחות, גילויי אחדות ולאומיות, זה לא בדיעבד. זה חלק מהצמיחה.

מי ייתן ונזכה לראות ולחוש איך המכאובים הללו מכאובי לידה הם, לעוד שלב, לעוד מדרגה בגאולתנו, ה' ישלח רפואה שלימה לכל הפצועים בגופם, וכל הפצועים בנפשם וליבם בשל מחירי הדרך, וייתן לעם ומנהיגיו וכל אחד ואחד מאיתנו כוח ועוצמה להמשיך בדרך.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן