שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

מאת בני ישראל – פרשת תצווה

הרב גור גלון

הציווי על המנורה

פרשתנו מתחילה בהוראה אלוקית אל משה, צווה את בני ישראל וייקחו שמן זית זך לנר התמיד שבמנורה. "ואתה תצוה את בני ישראל ויקחו אליך שמן זית זך כתית למאור להעלות נר תמיד… יערוך אותו אהרון ובניו מערב עד בוקר לפני ה' חוקת עולם לדורותם מאת בני ישראל".

יש לתמוה קצת על הקשר הציווי לפרשתנו, שכן בפרשות תרומה-תצוה אנו לא עוסקים בעבודת המשכן אלא בבניינו ובהכנה לקראת העבודה בו, הכוללת את הכנת בגדי הכהונה ואת הקדשת הכוהנים. רק בסוף פרשתנו מתחילים לדבר על קורבן התמיד ועוד, ומה לה לעבודת המנורה בתוך כל אלה?

בנוסף, עולה תמיהה על הדגשת התורה את שותפות בני ישראל בהדלקת המנורה, "ואתה תצוה את בני ישראל… חוקת עולם לדורותם, מאת בני ישראל", מדוע דווקא בהדלקת הנרות מודגשת שותפות זו?

האור – מאת בני ישראל

נראה לומר כי פרשיה זו הינה הקדמה לעיסוק בכהנים, בקדושתם, בבגדיהם, בהקדשתם וחניכתם. הקדמה זו חשובה שכן אנו עלולים להתבלבל ולחשוב שהמשכן שייך לאליטה הרוחנית של עם ישראל, הכהנים והלווים (נזכור כי מיקומו של המשכן הינו בתוככי מחנה לויה, והעוסקים במלאכה, היחידים שרשאים להיכנס לתוך המשכן הינם הכוהנים). בכדי להניא את העם ממחשבה שגויה זו, מקדימה לכך התורה כי הכוח להאיר נובע מתוך עם ישראל. בני ישראל הם המביאים את השמן הזך. הכוהנים הם 'שלוחי דידן' – שלוחים שלנו, ומכוחנו הם מתמנים להיות גם 'שלוחי דרחמנא' –  שלוחי ה', הם המייצגים בכובעם הכפול כשלוחי דידן ושלוחי דרחמנא, את חיבור של עם ישראל עם הקב"ה.

חז"ל מלמדים אותנו שעניינה של המנורה הוא להראות שהשכינה שורה בישראל. הנס המתמיד של הנר המערבי, שלא פוסק מלהאיר, מראה את אהבת ה' לישראל, גם בעתות לילה וחשכה, גם בעיתות צרה ומצוקה וחטא ופשע, הקב"ה לא עוזב את עמו ישראל.

חז"ל מעידים על המילים "מערב עד בוקר" ש"אין לך עבודה שכשרה מערב עד בוקר אלא זו בלבד" (פסחים נט.). כלומר, כל העבודות מתחילות ביום ומסתיימות בלילה, אך עבודה זו הפוכה – מתחילה בלילה ונמשכת ביום. עניינה של עבודה זו להאיר את הלילה, את המקום הקשה והמסובך, ולחשוף את השכינה והקדושה בעם ישראל. אין זמן, אין תקופה ואין מציאות בה לא נמצאת בישראל הקדושה. "להעלות נר תמיד… חוקת עולם לדורותם…" בכל הזמן ובכל מצב השכינה שורה בישראל.

תפקידו של המשכן הוא לחשוף את האור שבמציאות, את הצד הזך הטהור, הכתית, שנמצא בתוך המרירות החיצונית. (כפי שהזית שביסודו הוא פרי מר- ולכן כדי לאוכלו צריך לכובשו- בתהליך של הוצאת פנימיותו מתגלה השמן הזך, הטהור והכתית).

הקדושה שמחוץ לפרוכת

יש לשים לב לדבר נוסף. מיקומה של המנורה הוא מחוץ לפרוכת, "באוהל מועד מחוץ לפרוכת אשר על העדות יערוך אותו אהרון ובניו". האם, לכאורה, לא מתאים יותר היה שהאור שמבטא את הקדושה העליונה ייצא דווקא מתוך קודש הקודשים? מדוע התורה מדגישה שהמנורה נמצאת מחוץ לקודש הקודשים?

אנו נחשפים כאן ליסוד חשוב נוסף, הקדושה העליונה נמצאת בתוככי המציאות. הגילויים הגדולים והכוחות העצומים ביותר נמצאים בתוך החומר ולא בניתוק ממנו.

דווקא בני ישראל ולא הכהנים הם המסוגלים להביא שמן זית זך ולהאיר את האור הגדול,  האור המקיף, אור גדול ועליון יותר מכל מה שנעשה במשכן.

יהי רצון שנזכה לגלות את הקדושה ששוכנת בתוך עולם החומר, בתוך הדברים הנראים באופן חיצוני כמרים, ולהאיר את העולם כולו בירושלים – אורו של עולם.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן