שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

לב לשמוע – פרשת משפטים

הרב גור גלון

החוש הנעלה

ישנה מחלוקת בין חכמינו הראשונים איזהו החוש החשוב ביותר לאדם כדי להתבונן ולהבין, להתרשם ולהפנים.

יש אומרים שחוש הראיה הוא החוש החשוב ביותר, ובלשון העם: 'תמונה אחת שווה אלף מילים', וכמו שכותב האבן עזרא (שמות ג,ו): "ושער העין משער השמים, כי ברגע אחד יראה תמונות רבות רחוקות עם קרובות, ואין ככה שער האוזניים והאף והחיך והיד…".

ויש האומרים שהחוש החשוב ביותר הוא דווקא השמיעה המאפשרת להתבונן יותר לעומק, ללא החיצוניות שמושכת ומבלבלת והריבוי הגדול שלא מאפשר לקלוט את עומק הדברים. היתרון הגדול של חוש הראות, היכולת לראות הרבה ומהר, הוא חסרונו. כדי להעמיק במשמעויות הפנימיות ולחוש את נשמת הדבר, יש צורך בקליטה הדרגתית, ואכן חכמי המוסר הכריעו שהחוש החשוב ביותר הוא חוש השמיעה: "העין אבר נכבד מאוד ונכבדה ממנו האוזן" (רבנו יונה גירונדי "שערי תשובה שער שני, יב) , "הראשון הוא כח השמיעה השני הוא כח הראות" ("אורחות צדיקים", הקדמה).

הדבר ניכר גם בדיני נזיקין: "סימא את עינו –  נותן לו דמי עינו… חירשו נותן לו דמי כולו"(בב"ק פה,ב), ומבאר רש"י במקום: "שאין ראוי לכלום", ואף בצווי התורה חרש פטור, אך סומא לא פטור מן המצוות.

היכולת לשמוע באמת, לפתח הקשבה ולהגיע לידי התבוננות, היא יכולת יסודית וחשובה מאד, כל יום ויום אנו מצווים לומר בשכבנו ובקומנו: שמע ישראל…", יום יום פעמיים מן התורה ופעמיים מדברי חכמים אנו מצווים לפתח ולפתוח את חוש השמע.

שמיעה רוחנית

אמרו במדרש :'הלכה, אדם מישראל שהיה חושש באזנו, מהו שיהא מותר לרפאותו בשבת? כך שנו חכמים כל שספק נפשות דוחה את השבת וזו מכת האוזן אם סכנה היא מרפאים אותה בשבת", חז"ל למדו מכאן קל וחומר על שמיעת הלב, אם אין לאדם לב שומע הוא בסכנת נפשות רוחנית, ואם יש לו אוזן שומעת תורה ומוסר – זוכה לחיים, וז"ל:

"רבנן אמרי מבקש אתה שלא לחוש באוזניך ולא אחד מאיבריך הטה אוזנך לתורה ואת נוחל חיים מנין שנא' (ישעי' נה) 'הטו אזנכם ולכו אלי שמעו ותחי נפשכם', א"ר חנינא בר פפא: כל מי שמסיר אזנו משמוע תורה תפלתו נמאסת שנאמר: 'מסיר אזנו משמוע תורה גם תפלתו תועבה', רבי לוי אמר: האוזן לגוף כקינקל לכלים שכן הקינקל כמה כלים ניתנין עליו ואת נותן מוגמר תחתיו וכולם מתעשנים כך מאתים וארבעים ושמונה איברים שבאדם הזה על ידי האוזן כולן חיין מניין שנא' 'שמעו ותחי נפשכם".

והוסיפו שהמטה אוזנו לשמוע נעשה בעצמו משפיע ואחרים מקשיבים לו:

"אמר הקב"ה אם הטית אוזנך לתורה כשתבוא לפתוח בד"ת הכול משתתקים לפנים ושומעים דבריך כשם שהטית אוזנך לשמוע ד"ת ומהיכן את למד ממשה רבינו שע"י שהטה אזנו לתורה בשעה שבא לפתוח בד"ת נשתתקו העליונים ותחתונים והאזינו דבריו מנין ממה שקרינו בענין 'האזינו השמים ואדברה…"

החירות להאזין

אדם שרוצה להיות עבד איבד יכולות השמיעה. חז"ל מתבטאים באופן חריף מאד כלפיו, ועונשו בתורה הוא חמור מאד: "…ורצע אדוניו את אוזנו במרצע ועבדו לעולם…", יש באדם יצר להסיר מעליו את האחריות, להיות עבד. רצון להסתתר תחת כנפי האדון-הבוס-החברה, ולא לקחת אחריות אישית. התורה דורשת מהאדם להיות בן חורין, אך צריך אוזניים כדי לשמוע את דבר ה', שהרי לא כתוב בתורה במפורש 'לא תהיה עבד!', חז"ל בשמיעתם החודרת משמיעים לנו שלהיות עבד לבשר ודם, נוגד את קולה העמוק של התורה: 'אוזן ששמעה על הר סיני 'לא יהיה לך אלוהים אחרים', והלך זה ופרק מעליו עול מלכות שמים, וקיבל עליו עול בשר ודם, ירצע'.

חז"ל מלאי התפעלות מדברי עם ישראל לא רק לעשות אלא גם לשמוע:"…כל אשר דיבר ה' נעשה ונשמע", נהיה קשובים כל הזמן אל דבר ה'.

איכות השמיעה קובעת את איכות חייו של האדם, כמה אתה קשוב לאשתך, באמת, כמה אתה קשוב לילדיך, להוריך, לחברך, לסביבתך, וכמובן כמה אתה קשוב לדבר ה'.

יהי רצון שנזכה להיות קשובים למהות ומשמעות התורה ולעומק שבמצוותיה, ולפנימיות האנשים הנפלאים שסביבנו.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן