חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

תספורת בספירת העומר

שלום רב יש לי הצעה לדייט אני בשביל הפגישות יצטרך להיסתפר ולקנות בגדים מה אני יכול לעשות מצד ספירת העומר

לקנות בגדים מותר בימי הספירה, כפי שמובא בפניני הלכה, וכעת גם בספר הקיצור לפניני הלכה הלכות זמנים פרק ג סעיף טו: "אין איסור לקנות בימי הספירה דברים חדשים ולברך עליהם 'שהחיינו' ".

היום הקרוב ביותר שמותר להסתפר בו, זה ביום העצמאות. וכך מובא בספר הקיצור לפניני הלכה זמנים פרק ד סעי י: "מי שנראה לא מכובד בשערותיו, ראוי שיסתפר לקראתו, ומי שנראה בסדר, רשאי להסתפר ביום העצמאות עצמו."

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-03 11:53:07

אשר יצר אחר שיצא מביתו

שלום אם שכחתי לברך אשר יצר ונזכרתי לאחר שיצאתי מביתי, לפני שעברו 72 דמות האם עדיין אפשר לברך, או שעזיבת המקום מעכבת?

עזיבת המקום לא מעכבת. אם היתה מעכבת, הדבר היה מובא בפניני הלכה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-05 04:41:51

האם מותר ליהנות ממלאכה שנעשתה ביום טוב באיסור – המשך

לגבי שאלותי על הנאה ממלאכה שנעשתה ביום טוב באיסור – סליחה, אבל יצאתי קצת מבולבל. בתשובה הראשונה, לגבי יו"ט נכתב רק שיש אומרים שמותר (במלאכה שלא הותרה לצורך אוכל נפש), בעוד לגבי חוה"מ נכתב שאסור (אם זה במזיד), ועל זה שאלתי איך יתכן שיו"ט קל יותר. ואילו מהתשובה השניה הבנתי שבאמת אין הבדל ביניהם. אז מה השורה התחתונה? גם ביו"ט אסור אם זה מזיד ומותר רק אם זה שוגג?

למעשה אין הבדל עקרוני בין שבת ליום טוב ולחול המועד, ולכן העושה מלאכה במזיד אסור ליהנות ממנה.

וכך מובא בספר ההרחבות לפניני הלכה שבת כו, א – …ויותר נראה שבמלאכה שעיקרה מותר ביו"ט אין גזרת מעשה יו"ט, אבל במלאכה שאסורה ביו"ט כמו בשבת, דין מעשה שלה כדין מעשה שבת. וכ"כ בארח"ש כה,הערה צא ושבט הלוי ו, סח.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-03 05:58:55

תפילין

הנחתי לאחר החתונה תפילין ר"ת כרגע אני לא בקטע להמשיך האם אני צריך התרת נדרים, וא"כ האם אני יכול להסתמך על ההתרת נדרים של ערב ראש השנה,?

כיוון שמדובר על מנהג הידור מצווה בולט, אנשים ראו שאתה מניח וכעת מפסיק, כיוון שלא אמרת בתחילה שאתה עושה זאת בלי נדר, הנכון הוא לעשות התרה בפני שלושה, ולא לסמוך על ההתרה של ערב ר"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 16:32:39

דיני מלכות

בס״ד שלום כבוד הרב, עד כמה חשובה ההקפדה על החוק המדיני, הרי גם יש אנשים דתיים שעוסקים בכביש, או מעסיקים בשחור (מנקות וכו) חברה שלי (גם שומרת מצוות) הציעה להסיע אותי 2 דקות לבית בשעה שכבר נגמר לה המלווה יום (כלומר הייתה צריכה מלווה לילה לנהיגה והייתה בלי) האם צריך להקפיד גם על כאלו דברים שהם חוק או לא? תודה רבה

שאלה טובה. עניין זה מובא בפניני הלכה העם והארץ פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה). אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, ספר המביא את כל הפסקים שבספרי פניני הלכה בספר אחד:

דינא דמלכותא דינא

א. לכל התקנות וחוקי המדינה, בין בארץ ובין בחוץ לארץ, יש תוקף הלכתי המחייב כל אחד (גמרא גיטין י), כגון תשלומי מיסים ושמירה על חוקי התנועה והבנייה, בין אלו שנתקנו על ידי הממשלה ובין אלו שנתקנו על ידי הנהלת העיריה או היישוב. אלא אם כן מדובר על חוק שסותר את ההלכה.

אמנם כאשר מדובר מקרה צדדי שאינו נאכף על ידי הרשויות, וגם אם יראה אותו שוטר למשל, לא יעשה לו דבר, כגון מי שלא עובר במעבר חצייה בשעה שתיים בלילה בתוך המושב, וכגון מי שנוסע על מאה וחמש במקום שהתמרור מראה על מאה – הדבר מותר.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 14:37:30

יש לך שאלה?

לב לשמוע – פרשת משפטים

הרב גור גלון

החוש הנעלה

ישנה מחלוקת בין חכמינו הראשונים איזהו החוש החשוב ביותר לאדם כדי להתבונן ולהבין, להתרשם ולהפנים.

יש אומרים שחוש הראיה הוא החוש החשוב ביותר, ובלשון העם: 'תמונה אחת שווה אלף מילים', וכמו שכותב האבן עזרא (שמות ג,ו): "ושער העין משער השמים, כי ברגע אחד יראה תמונות רבות רחוקות עם קרובות, ואין ככה שער האוזניים והאף והחיך והיד…".

ויש האומרים שהחוש החשוב ביותר הוא דווקא השמיעה המאפשרת להתבונן יותר לעומק, ללא החיצוניות שמושכת ומבלבלת והריבוי הגדול שלא מאפשר לקלוט את עומק הדברים. היתרון הגדול של חוש הראות, היכולת לראות הרבה ומהר, הוא חסרונו. כדי להעמיק במשמעויות הפנימיות ולחוש את נשמת הדבר, יש צורך בקליטה הדרגתית, ואכן חכמי המוסר הכריעו שהחוש החשוב ביותר הוא חוש השמיעה: "העין אבר נכבד מאוד ונכבדה ממנו האוזן" (רבנו יונה גירונדי "שערי תשובה שער שני, יב) , "הראשון הוא כח השמיעה השני הוא כח הראות" ("אורחות צדיקים", הקדמה).

הדבר ניכר גם בדיני נזיקין: "סימא את עינו –  נותן לו דמי עינו… חירשו נותן לו דמי כולו"(בב"ק פה,ב), ומבאר רש"י במקום: "שאין ראוי לכלום", ואף בצווי התורה חרש פטור, אך סומא לא פטור מן המצוות.

היכולת לשמוע באמת, לפתח הקשבה ולהגיע לידי התבוננות, היא יכולת יסודית וחשובה מאד, כל יום ויום אנו מצווים לומר בשכבנו ובקומנו: שמע ישראל…", יום יום פעמיים מן התורה ופעמיים מדברי חכמים אנו מצווים לפתח ולפתוח את חוש השמע.

שמיעה רוחנית

אמרו במדרש :'הלכה, אדם מישראל שהיה חושש באזנו, מהו שיהא מותר לרפאותו בשבת? כך שנו חכמים כל שספק נפשות דוחה את השבת וזו מכת האוזן אם סכנה היא מרפאים אותה בשבת", חז"ל למדו מכאן קל וחומר על שמיעת הלב, אם אין לאדם לב שומע הוא בסכנת נפשות רוחנית, ואם יש לו אוזן שומעת תורה ומוסר – זוכה לחיים, וז"ל:

"רבנן אמרי מבקש אתה שלא לחוש באוזניך ולא אחד מאיבריך הטה אוזנך לתורה ואת נוחל חיים מנין שנא' (ישעי' נה) 'הטו אזנכם ולכו אלי שמעו ותחי נפשכם', א"ר חנינא בר פפא: כל מי שמסיר אזנו משמוע תורה תפלתו נמאסת שנאמר: 'מסיר אזנו משמוע תורה גם תפלתו תועבה', רבי לוי אמר: האוזן לגוף כקינקל לכלים שכן הקינקל כמה כלים ניתנין עליו ואת נותן מוגמר תחתיו וכולם מתעשנים כך מאתים וארבעים ושמונה איברים שבאדם הזה על ידי האוזן כולן חיין מניין שנא' 'שמעו ותחי נפשכם".

והוסיפו שהמטה אוזנו לשמוע נעשה בעצמו משפיע ואחרים מקשיבים לו:

"אמר הקב"ה אם הטית אוזנך לתורה כשתבוא לפתוח בד"ת הכול משתתקים לפנים ושומעים דבריך כשם שהטית אוזנך לשמוע ד"ת ומהיכן את למד ממשה רבינו שע"י שהטה אזנו לתורה בשעה שבא לפתוח בד"ת נשתתקו העליונים ותחתונים והאזינו דבריו מנין ממה שקרינו בענין 'האזינו השמים ואדברה…"

החירות להאזין

אדם שרוצה להיות עבד איבד יכולות השמיעה. חז"ל מתבטאים באופן חריף מאד כלפיו, ועונשו בתורה הוא חמור מאד: "…ורצע אדוניו את אוזנו במרצע ועבדו לעולם…", יש באדם יצר להסיר מעליו את האחריות, להיות עבד. רצון להסתתר תחת כנפי האדון-הבוס-החברה, ולא לקחת אחריות אישית. התורה דורשת מהאדם להיות בן חורין, אך צריך אוזניים כדי לשמוע את דבר ה', שהרי לא כתוב בתורה במפורש 'לא תהיה עבד!', חז"ל בשמיעתם החודרת משמיעים לנו שלהיות עבד לבשר ודם, נוגד את קולה העמוק של התורה: 'אוזן ששמעה על הר סיני 'לא יהיה לך אלוהים אחרים', והלך זה ופרק מעליו עול מלכות שמים, וקיבל עליו עול בשר ודם, ירצע'.

חז"ל מלאי התפעלות מדברי עם ישראל לא רק לעשות אלא גם לשמוע:"…כל אשר דיבר ה' נעשה ונשמע", נהיה קשובים כל הזמן אל דבר ה'.

איכות השמיעה קובעת את איכות חייו של האדם, כמה אתה קשוב לאשתך, באמת, כמה אתה קשוב לילדיך, להוריך, לחברך, לסביבתך, וכמובן כמה אתה קשוב לדבר ה'.

יהי רצון שנזכה להיות קשובים למהות ומשמעות התורה ולעומק שבמצוותיה, ולפנימיות האנשים הנפלאים שסביבנו.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן