חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

תפילין

הנחתי לאחר החתונה תפילין ר"ת כרגע אני לא בקטע להמשיך האם אני צריך התרת נדרים, וא"כ האם אני יכול להסתמך על ההתרת נדרים של ערב ראש השנה,?

כיוון שמדובר על מנהג הידור מצווה בולט, אנשים ראו שאתה מניח וכעת מפסיק, כיוון שלא אמרת בתחילה שאתה עושה זאת בלי נדר, הנכון הוא לעשות התרה בפני שלושה, ולא לסמוך על ההתרה של ערב ר"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 16:32:39

דיני מלכות

בס״ד שלום כבוד הרב, עד כמה חשובה ההקפדה על החוק המדיני, הרי גם יש אנשים דתיים שעוסקים בכביש, או מעסיקים בשחור (מנקות וכו) חברה שלי (גם שומרת מצוות) הציעה להסיע אותי 2 דקות לבית בשעה שכבר נגמר לה המלווה יום (כלומר הייתה צריכה מלווה לילה לנהיגה והייתה בלי) האם צריך להקפיד גם על כאלו דברים שהם חוק או לא? תודה רבה

שאלה טובה. עניין זה מובא בפניני הלכה העם והארץ פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה). אביא לך את מסקנת הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור, ספר המביא את כל הפסקים שבספרי פניני הלכה בספר אחד:

דינא דמלכותא דינא

א. לכל התקנות וחוקי המדינה, בין בארץ ובין בחוץ לארץ, יש תוקף הלכתי המחייב כל אחד (גמרא גיטין י), כגון תשלומי מיסים ושמירה על חוקי התנועה והבנייה, בין אלו שנתקנו על ידי הממשלה ובין אלו שנתקנו על ידי הנהלת העיריה או היישוב. אלא אם כן מדובר על חוק שסותר את ההלכה.

אמנם כאשר מדובר מקרה צדדי שאינו נאכף על ידי הרשויות, וגם אם יראה אותו שוטר למשל, לא יעשה לו דבר, כגון מי שלא עובר במעבר חצייה בשעה שתיים בלילה בתוך המושב, וכגון מי שנוסע על מאה וחמש במקום שהתמרור מראה על מאה – הדבר מותר.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-05-02 14:37:30

הלכות שבת

כב' הרב שליט"א שלום בהלכות שבת "חשמל ומכשיריו" בסעיף הדן בהפעלת מדיח כלים בשבת כותב כב' הרב שבחימום המים בשבת עוברים על איסור בישול. מאידך, בהמשך כותב כב' הרב ש"אם ינתקו את המנגנון התולה את הפעלת המדיח בסגירת הדלת….מותר גם שלא בשעת הדחק להניח שם כלים מלוכלכים כדי לנקותם במשך השבת" שאלתי, ניתוק המנגנון עוקף את הפעלת המדיח, אבל עדיין נשארת בעיית חימום המים בשבת שהרב כתב שזה איסור בישול. לכאורה, מה ההבדל בין בישול המים במדיח לבין הנחת תבשיל חי על פלטה עם שעון שבת. בברכת אך טוב וחסד ירדפו את כב' הרב כל ימי חייו דוד כהנא

אין בעיה בחימום המים, שהרי המדיח מופעל על שעון שבת מלפני השבת, וכיוון שבפעולת סגירתו בשבת לא עושה כלום, שכן המדיח יפעל בכל מקרה, נמצא שלא עשה שום פעולת איסור בשבת.

לגבי אוכל חי שמניח על הפלטה לפני שבת, חששו חכמים שמא מתוך שאדם להוט שתבשילו יתבשל כראוי לסעודת ליל שבת, ייטיב את האש אחר כניסת השבת, ויעבור על איסורי הבערה ובישול. כפי שמובא בפניני הלכה פרק י' סעיף יד, וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור.

אבל אין גזירה כזו לגבי מדיח כלים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-30 07:04:27

האם ציפוי אבן / שיש נחשב כמתכת או חרס

שלום, ראיתי בפניני הלכה שיש הבדלים בין כלי עץ וחרס לבין כלי מתכת. למשל כתוב: מחלוקת זו קיימת כיום לגבי כלי חרס ועץ, וכלי מתכת וזכוכית שלא נוקו היטב עם סבון. אבל בכלי מתכת וזכוכית שנוקו כראוי עם סבון, הואיל וידוע שלא נותר בהם שום טעם מהמאכל הקודם, בני כל העדות רשאים לנהוג כדעה המקילה, כמבואר להלן לב, יא, 14. אמנם לכתחילה כדי לשמור על ההפרדה בין בשר לחלב, נוהגים כמבואר למעלה. קניתי סיר שכתוב עליו: non stick – solid rock ובעברית כתוב – ציפוי שיש טבעי – נון סטיק. ציפוי חדשני, חזק ועמיד מכל ציפוי אחר, מונע הידבקות של המזון. השאלה היא האם הסיר הזה נחשב כחרס או כמתכת. תודה רבה

עיקר הקולא שנאמרה לגבי כלי זכוכית ומתכת ללא ציפוי שייכת גם בכלים אלו, וכפי שמובא בפניני הלכה לגבי כלי חרס מצופים, וכך מובא בסיכום הדברים בספר הקיצור לפניני הלכה:

מאכלים שבושלו בכלים שלא הוכשרו

יא. טעה ובישל או אפה או חימם לחום גבוה מאכל בכלי איסור שנוקה היטב עם סבון אך לא עבר הכשרה, או שבישל חלב בכלי בשרי ולהפך: אם הכלי עשוי זכוכית או מתכת, המאכל לא נאסר, כיוון שכיום כלים אלו איכותיים ואינם בולעים לתוכם טעמים. אמנם צריך להכשיר את הכלי כפי שציוותה התורה (במדבר לא, כא-כג. ביאור הסוגיה בפנה"ל, ו-י). וכן דין כלי אמייל וארקופל.

גם בכלי חרס המצופים בשכבת זכוכית דקה המצויים כיום (פורצלן-חרסינה), ניתן להקל בדיעבד, ובתנאי שאין בהם סדקים. לכן אם למשל חימם במיקרוגל מאכל בשרי בכלי פורצלן חלבי נקי – המאכל מותר, ובמקום הצורך ניתן להכשיר את הכלי בהגעלה (לעיל, י).

יב. כלי מתכת המצופים בשכבת טפלון דקה, בולעים ופולטים טעמים בשכבה זו, וכך המציאות בשאר סוגי הכלים. לכן אם למשל חימם במיקרוגל מאכל בשרי בכלי פלסטיק חלבי נקי עד שנעשה רותח – המאכל אסור, שכן אין בתכולת כלי פי שישים מדפנותיו, וממילא הטעם הבלוע בדפנות הכלי עלול להיות ניכר במאכל.

אבל אם עברו 24 שעות מהרגע שבו בישלו או חיממו בכלי מאכל חלבי, טעם החלב הבלוע בכלי נפגם, וממילא כיוון שלא נותן טעם טוב של חלב במאכל הבשרי, אינו אוסר אותו (ועי' לעיל כה, יח). וכשיש ספק אם עברה על הכלי יממה משעת בליעת האיסור או הבשר/חלב, מחשיבים אותו כמי שעברה עליו יממה.

יג. ידע שהכלי לא הוכשר ובכל זאת עבר והכין או חימם בו מאכל – התבשיל אסור עליו ועל כל מי שבישל עבורם, בין אם הכלי ממתכת וזכוכית ובין אם מסוג אחר ועברה עליו יממה. אמנם לאנשים אחרים מותר לאכול את התבשיל אם הוא נעשה בכלי זכוכית או מתכת ללא ציפוי טפלון, או בשאר כלים לאחר יממה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-30 06:26:01

כשרות

אני עובד במקום שלא שומרים תורה ומצוות. אין כשרות במקום מדובר בדיוק מוגן. הם מחממים אוכל בשבת. האם יש היתר כל שהוא לאכול במקום? ואם כן מה אפשר לאכול. המוצרים עצמם כשרים.

אפשר לאכול אוכל שלא בישלו או חיממו אותו שם, כגון ירקות ופירות, לחם קנוי, גבינה וכדומה.

כמו כן, אפשר לחמם במקרוגל או בתנור שלהם אוכל שלך כשהוא סגור בתוך קופסה או לפחות מכוסה, ובלבד שמונח על משטח נקי.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-30 00:43:48

יש לך שאלה?

כמה נקודות לפורים – לשבת זכור ופורים

פורים- היום שעל פי האר"י הקדוש יש בו את הקדושה העליונה ביותר בשנה, כפי שכתוב בפרי עץ חיים (פורים, שער ה): "הנה הארה הזאת לא הייתה, לא בשבת ולא בי״ט, אלא בפורים לבד, שארז״ל: "כל המועדים עתידים לבטל, חוץ מן הפורים, שנאמר וימי הפורים לא יעברו וכו', והבן מ״ש לא יעברו מתוך, כי תמיד נשאר הארה זו בזמן הזה של ימי הפורים, ולא תתבטל…כי היא הארה אשר מעולם לא נהייתה כמוהו..", ולכבוד יום זה נכתוב מעט דברים מאירים וקצרים.

נפתח בסיפור, סיפור שהיה מספר ומשבח האבני נזר:

בקראקא היה קבצן שנהג להשתכר כל חודש אדר. שאלוהו: הרי פורים הוא יום אחד בלבד? מה לך להשתכר כל החודש? וענה להם בשאלה כיהודי: מדוע המן החליט להשמיד, להרוג ולאבד את כל היהודים ביום אחד בלבד? האם זה הגיוני, ביום אחד, מה הלחץ? והמשיך הקבצן ואמר: המן ידע את ההיסטוריה, הוא חשש שעלול להיות מהפך, הצלה וגאולה, ואמר לעצמו: אני אתן להם חודש שלם של שמחה?? אקח סיכון על יום אחד ולכל היותר הם ישמחו יום אחד בלבד. וסיים הקבצן: אני אראה לו, אני אשמח חודש שלם…

פורים הוא יום אחד בלבד, יום ממוקד ומרוכז, יום אדיר ומופלא, ולכן צריך בפורים לומר דברים קצרים ועמוקים. וננסה לומר כמה נקודות קטנות:

כוחם של ישראל בפורים

ה'שם משמואל' כותב:

"ובבוקר 'אמור' למלך ויתלו את מרדכי עליו. ויש לדקדק שלא כתיב תבקש או תשאל מהמלך אלא 'אמור' למלך דהוא לשון ציווי, וכן לקמן והמן בא אל בית המלך החיצונה 'לאמור' למלך לתלות את מרדכי על העץ אשר הכין לו, ומשמע שהמן היה אז במעלה גבוהה על המלך, וכמו שאמרו ז"ל שעשה לו בימה למעלה מבימתו, וכמו שאמרו ז"ל ויזעק זעקה גדולה ומרה, מה אמר, גבה המן מאחשוורוש, ומכאן כל איש משכיל ישים אל לבו, היות בית המן ניתן לאסתר ונהפוך הוא אשר ישלטו היהודים המה בשונאיהם, ובכל פורים מתעורר רשימו [=רושם, השפעה] מזה, ואז בכח כל איש ישראל לאמור למלך מלכי המלכים הקב"ה [דרך אמירה וציווי כעניין הצדיקים גוזרים על הקב"ה והוא עושה] לתלות את המן ולמחות את שמו מתוך לבו של עצמו עכ"פ. אך האמירה צריכה להיות לא מהשפה ולחוץ אלא בכל אות נפשו, ובאותו חשק ורצון נמרץ שהי' אז להמן לתלות את מרדכי, ואז בודאי אמירתו תעשה פירות. וזהו שאמרו חסידי קדמאי שבפורים יכול כל איש להושע ולהתברך".
[ביאור מקוצר: אנשי המן אמרו לו שיגיד למלך לתלות את המן ולא השתמשו בלשון בקשה ומכאן שהמן היה יכול להגיד למלך מה לעשות והיה חשוב מאחשוורוש.  העברת ביתו של המן לידי מרדכי הוא מאורע חשוב שמסמל את המהפך משלטון המן לשלטון מרדכי. מכוח מאורע זה יש אפשרות בפורים ליהודי לומר למלך-אלוקים למחות את המן. אך כשאומרים את זה – זה צריך להיות באותו הרצון שהיה להמן להשמיד את ישראל]

הקב"ה נותן לישראל בפורים כוחות אדירים של תפילה והשפעה. בסעודת הפורים אפשר לבקש ולקבל מהקב"ה כל מה שחפצים. וכפי דבריו הידועים של הזוהר לגבי שמיני עצרת, על היושב עם המלך: "ובההוא חדוותא לא משתכחי במלכא אלא ישראל בלחודייהו, ומאן דיתיב עם מלכא ונטל ליה בלחודיה כל מה דבעי שאיל ויהיב ליה'", כך בפורים יושבים במשתה המלך וניתן לבקש כל מה שאדם רוצה, כפי שאומר המלך לאסתר המלכה "ויאמר המלך לאסתר במשתה היין מה שאלתך וינתן לך ומה בקשתך עד חצי המלכות ותעש".

ביאור העניין לעומקו הוא שעניינו של פורים הוא קדושת האיש היהודי, ולכן ביום זה מתגלה כוחם של ישראל, וגודל הקשר שלהם עם הקב"ה, וברכותיהם מתקיימות. ההארה המיוחדת של פורים היא קדושת ישראל, כשאחרי שנה שלימה, בחודש האחרון, מתגלה כמה קדושה נספגה אצלנו…

ליהודים הייתה אורה

כיוון שהעניין של פורים הוא קדושת ישראל, הרי שמצוות הפורים הן אהבת ישראל, אהבת כל יהודי ויהודי. חז"ל מספרים לנו שכל מכה ומכה ממכות מצרים ארכה חודש, וכיוון שמכת בכורות הייתה בי"ד בניסן, בפורים, י"ד באדר, התחילה מכת החושך. יש תורה מדהימה של הרב'ה מאמשינוב, על דברי חז"ל אלו ומבאר לנו את עניינה של מכת החושך. במכת החושך לא ראו איש את אחיו, "לא יצא איש ממקומו", כל אחד היה מרוכז בעצמו ולא ראה את אחיו, לא יצא לסייע ולעזור, אלא היה תקוע במקומו. וחז"ל אומרים שכל מכה ומכה הייתה 'נגוף למצרים ורפוא לישראל', ולכן לישראל היה אור גדול, וראו איש את אחיו, איש את רעהו, משלוח מנות ומתנות לאביונים, "לך כנוס את כל היהודים", "ליהודים הייתה אורה!". בפורים יש אור ורואים אחד את השני, רק צריך לפתוח את הלב לקבל את האור, האורה המתוקה של פורים…

העם ההולכים בחושך – ראו אור גדול

ה'שפת אמת' כותב שעניינו של ההסתר, הוא לגלות אור יותר גדול. כשיש פסוק מוקשה, מה זה גורם? שיהיו עליו מאות פירושים. ההסתר גורם אור גדול, ריבוי אור, מתוך ההסתר הכפול – יש אורה ושמחה וששון ויקר. בנוסף, הריחוק גורם געגועים אדירים, קשר עמוק יותר, הרצוא גורם לשוב…

חברים יקרים, אל תתביישו לצאת מן המסכות, לצחוק, צא-חוק, לצאת מהחוקיות והמסגרות המקבעות אתכם, בעזרת שלוש הנקודות שהעלנו די לעשות את ימי הפורים הללו:

  1. לדעת את קדושתנו ולבקש, להתפלל ולייחל לקב"ה בכל לב, מתוך ידיעת כוח תפילתנו ביום זה!
  2. לתת מכל הלב, לראות את אחינו כל בית ישראל בקדושתם, באהבה ללא גבול ומידה!
  3. לדעת שהקב"ה מסתתר כדי שנבקש, נחפש, ותקיים בנו:"וּבִקַּשְׁתֶּם מִשָּׁם אֶת ה' אֱלֹקיךָ וּמָצָאתָ כִּי תִדְרְשֶׁנּוּ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשֶׁךָ".

פורים שמח!

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן