שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?
הרב גור גלון

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

החושך של הנאורים – דבר תורה לחנוכה

חנוכה, שאת נרו הראשון נדליק במוצאי שבת, הינו 'חג האורים', חג האור.

כידוע כבר האדם הראשון חגג את חג החנוכה, וכדברי הגמרא (עבודה זרה ח.) "ת"ר: לפי שראה אדם הראשון יום שמתמעט והולך, אמר: אוי לי, שמא בשביל שסרחתי עולם חשוך בעדי וחוזר לתוהו ובוהו, וזו היא מיתה שנקנסה עלי מן השמים, עמד וישב ח' ימים בתענית ובתפילה, כיון שראה תקופת טבת וראה יום שמאריך והולך, אמר: מנהגו של עולם הוא, הלך ועשה שמונה ימים טובים, לשנה האחרת עשאן לאלו ולאלו ימים טובים".

וכאן מתבאר עניינו היסודי של חג החנוכה: הוספת האור. וכן דבר זה מתבאר מדברי חז"ל שמכנים את מלכות יוון 'חושך', "וחושך על פני תהום" – זו מלכות יוון שהחשיכה עיניהם של ישראל", כך שהניצחון הוא המלחמה כנגד החושך, שעיקרה הוא על ידי הוספת אור.

זו גם הסיבה שמצוותו של נר חנוכה בחושך, "משתשקע החמה", כדאמרי אינשי: באנו חושך לגרש.

וניתן לבאר עניין זה בכמה אופנים, ואנו ננסה לצעוד בדרך המתאימה לתקופתנו.

חכמת יוון היא חושך

יש לשאול מדוע מלכות יוון מכונה 'חושך', הרי היוונים הוסיפו הרבה מאור החוכמה, המכונה 'אור' ומאירה את העולם. "חוכמת אדם תאיר פניו". הכינוי העתיק למשכילים והנבונים היה 'אנשי האור' או בתרגום לעברית 'הנאורים'.

וחז"ל רצו לגלות את עינינו שאין חושך כאור הזה, אלא שצריך לחשוף מדוע, הרי הרמב"ם העיד על אריסטו (מו"נ ב, כב) :"בסיכומו של דבר אומר לך – אף-על-פי שאני יודע שרבים מן הקנאים מייחסים לי בגלל דברים אלה הבנה מועטת של דבריהם או סטייה מכוונת מהם; אך לא אמנע בשל כך מלהגיד את מה שהשׂגתי והבנתי למרות קוצר יכולתי – ואותו סיכום הוא שכּל מה שאמר אריסטו על כל הנמצא אשר למן סמוך לגלגל הירח ועד מרכז הארץ, נכון הוא בלי ספק. לא יסטה ממנו אלא מי שלא הבינו, או מי שהיו לו מראש דעות אשר הוא רוצה להגן עליהן, או שהדעות האלה מביאות אותו להכחיש דבר נראה-לעין".

והזוהר כותב שחכמת היוונים קרובה לדרכי התורה ""היוָנים קרובים לאורחא דמהימנותא".

מדוע אם כן חכמים בחרו לכנות את החוכמה הגדולה והמאירה הזו בשם חושך?

ונראה לענ"ד לבאר שכפי שאנו אומרים על הרשעים שהם מתחילים באחדות וגומרים בפירוד, ולעומתם הצדיקים מתחילים בפירוד וגומרים באחדות. כך ניתן גם לומר על חוכמת היוונים, שתחילתה אור וסופה חושך גדול.

וחז"ל בריאתם הרחבה וארוכת הטווח כינו את חוכמת היוונים על שם סופה.

כאשר החוכמה מופיעה בעולם היא מחדשת דברים רבים וחשובים. היא מגדירה הגדרות ומחלקת את העולם לחומר ורוח, פיזיקה ומטאפיזיקה, ובתוך החומר היא קובעת תחומים שונים: כימיה, פיזיקה, ביולוגיה, זואולוגיה וכיו"ב, ובכל תחום ותחום היא מגדירה את סוגי החומרים ומבדילה בין יסודות ותרכובות, וכן על זו הדרך. ובזה היא מאירה באור גדול, שהרי בחושך לא ניתן להבחין בפרטים השונים ובמקום של כל אחד ואחד.

וכפי שמבואר בפניני הלכה (עפ"י הראשונים) מדוע עניינו של נר השבת הינו שלום בית, שכאשר יש חושך האדם נתקל בשולחן או בכיסא, באשתו או בילדיו, וכאשר מגיע האור הוא מגלה שכל רהיטיו וחפציו לא נועדו אלא לשמשו ושבני ביתו נמצאים שם כדי להביא לו אושר ושמחה.

מצד זה גם החוכמה היוונית שופכת אור על העולם, אולם החשש הגדול הוא שריבוי החוכמה והחילוקים, ההבנות והחידושים, ישכיח את האור היותר גדול, את האור האלוקי שמחבר ומאחד את הכול. ששוכחים את מקור הכול, את אור האורות, ריבוי המדע גורם להדחקת והכחשת האמונה, מרוב עצים לא רואים את היער.

החוכמה האנושית הגדולה מפריעה לענווה והצניעות הנדרשת כאשר אנו עומדים מול ריבונו של עולם. כיוון שהחוכמה היוונית הובילה בריבוי חוכמתה לחושך הגדול של הכפירה, לשכחת התורה ומצוותיה, להשכחת הקשר שבין האדם והעולם לאלוקיו. זוהי חוכמה שתחילתה אור אבל סופה חושך גדול ונורא.

וכפי שמתבטא הרמב"ן בחריפות גדולה כלפי אריסטו (כתבי הרמב"ן, ח"א, עמ' קמז):

"ומכאן תראה אכזריות ראש הפילוסופים (אריסטו) ימ"ש, שהוא מכחיש כמה דברים שראו רבים וראינו אמיתתם ונתפרסמו בעולם ובאותן זמנים קדמונים כגון ימי משה היו נודעים לכל.

כי החכמות באותו הדור היו כלן רוחניות כגון עניני שדים ומכשפים וכו'. לפי שמחמת קרבתם לבריאת העולם ולמבול לא היה אדם מכחיש בחדוש העולם ולא ממרה באלוה. אלא שהיו מבקשים תועלת מצד עבודת כוכבים ומזלות וכו. וכאשר קמו היוונים עם חדש שלא נחלו חכמה קם האיש הידוע (אריסטו) ולא האמין רק במורגש וחפש חכמות מורגשות והכחיש הרוחניות. ואמר שאין שדים ומעשה הכשפים שקר. ודבר ידוע שאין כן ומ"מ בזמן משה לא היה שום אפיקורס כופר באלו (שדים ורוחניים) ורק הנבואה היתה בספק אצל האומות…".

ועוד כותב הרמב"ן (ויקרא טז, ח):" כי היינו צריכים לחסום פי המתחכמים בטבע הנמשכים אחרי היוני אשר הכחיש כל דבר זולתי המורגש לו, והגיס דעתו לחשוב הוא ותלמידיו הרשעים, כי כל ענין שלא השיג אליו הוא בסברתו איננו אמת".

מעניין ומרתק להתבונן באחת הנקודות המעשיות, שבהם נחלק הרמב"ן על אריסטו, זה ערכו וקדושתו של חוש המישוש, של ההנאה הגופנית המוחשת, היינו מצפים שאריסטו ישבח את ההנאה ויעמידה כדבר מרכזי וחשוב, והרמב"ן יאמר שזהו דבר נמוך ושפל, וראו זה פלא הדברים הם הפוכים ממש, כך כותב הרמב"ן, באגרת הקודש:

"כי החבור (שבין האיש לאשתו) נקרא ידיעה…ואילו לא היה בדבר קדושה גדולה לא היו קורין לחבור ידיעה. ואין הדבר כאשר חשב הרמב"ם ז"ל במורה נבוכים, בשבחו את אריסטו שאמר כי חוש המישוש חרפה לנו, חלילה, יש במאמר היוני שמץ מינות, שאילו היה מאמין שהעולם מחודש בכוונה לא היה אומר כך. ואנו בני תורה מאמינים, שהשי"ת ברא הכל כפי שגזרה חכמתו, ולא ברא דבר שיש בו כיעור. ואם נאמר שהחבור גנאי, כלי המשגל הם כלי הגנות, והרי השי"ת בראם! והעדות הברורה, אמר במעשה בראשית: "ויהיו שניהם ערומים האדם ואשתו ולא יתבוששו", כל זה קודם שחטאו, לפי שהיו עסוקים במושכלות וכל מעשיהם לשם שמים, ולא היה כלי המשגל בעיניהם רק כשאר אברי הגוף. אמנם כשנטו אחרי ההנאות הגופניות ולא נתכוונו לשם שמים, אמר עליהם "כי עירומים הם", כמו הידיים כשכותבות ספר תורה הן נשגבות, ואם עושות נבלה הן מגונות, כך היו כלי המשגל קודם ואחר שחטאו… ואם כן החבור הוא עניין עילוי גדול כשהוא כראוי…".

כלומר דווקא חכמי ישראל בגלל הבנתם היסודית מהי מטרת העולם, מבינים את הערך והצורך, ויותר מכן את הקדושה והטהרה שבכל חוש וחוש.

לכן חז"ל כינו את החוכמה היוונית 'חושך', וממילא גם ברור שהאור הגדול אותו אנו רוצים להאיר הוא האור שמגלה שכל החוכמה והתבונה, כל ההתקדמות הטכנולוגית והמדעית, הפסיכולוגית והרפואית, עניינם לקדם אותנו בדבקותנו בקב"ה, בעבודת ה', בהקמת ממלכת כהנים וגוי קדוש על אדמת ישראל, ולהביא את העולם כולו למצב ש"יאמר כל אשר נשמה באפו: ה' אלוקי ישראל מלך ומלכותו בכל משלה".

יהי רצון שנזכה בימי החנוכה הללו, הבאים עלינו לטובה, להאיר מן הבית כלפי חוץ, ויזכו רבים לגלות את האור הטוב.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן