חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קריאת שמע שעל המיטה

היי שלום הרב אם אני הולך לישון בשעה 3 בלילה האם עדיף לקרוא קרית שמע שעל המיטה לפני שאני הולך לישון או לקרוא לפני חצות? והאם בכול אופן לא אומרים ברכת המפיל בברכה כי אני ישן אחרי חצות? (אני ספרדי נוהג לפי עדות המזרח)

קריאת שמע שעל המיטה אומרים על המיטה לפני שהולכים לישון.

דין הברכה מובא בפניני הלכה תפילה כו, ב וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור. אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה:

יש שלמדו על פי קבלת האר"י ז"ל, שרק מי שהולך לישון לפני חצות לילה יברך 'המפיל', אבל מי שהולך לישון אחר חצות לא יאמרנה. וכן נוהגים רבים מהספרדים, שאם הולכים לישון אחר חצות אומרים 'המפיל' בלא שם ומלכות (כה"ח רלט, ח, ועי' יחו"ד ד, עמ' קכב-קכד). אבל למנהג אשכנזים וחלק מהספרדים, כל זמן שהולכים לישון לפני עמוד השחר – מברכים 'המפיל'.

אם אינך יודע את מנהגך, תשאל את אביך וסבך, או את אנשי הקהילה הזקנים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-19 02:18:23

האם טבליות של tums מותרות בפסח

שלום כבוד הרב, לאחרונה עלתה הבעיה ששינו את נוסחת התרופה נגד צרבת tums. הרבנים ולא יודעים להגיד האם התוספת שנותנת טעם לtums היא חמץ או לא. מצד אחד אומרים הבגלל שזה תערובת טעמים אז אין לדעת איזה טעם נותן מה ולכן זה מותר, מצד שני אומרים שבגלל שהתוספת נותנת טעם אין להשתמש. מצרפת תשובה באנגלית לגבי עניין זה. מה פוסק ברב במקרה הזה? Tums (Passover) Status: Why does the cRc Pesach Guide say that all Tums aren’t acceptable but others list certain types as acceptable? The reason for the difference in policy is a Rabbinic difference of opinion as to whether one must refrain from consuming products which contain flavors of unknown kosher and Pesach status. Some Rabbis take a lenient position due to the fact that most of the flavor-contributing chemicals are not chametz, no single chemical’s taste is perceived in the final product (i.e. zeh v’zeh gorem), and the flavor is used in tiny proportions. Other Rabbis argue based on halachic and factual grounds which are beyond the scope of this document. The cRc follows the latter, stricter approach to this question. We are unable to determine whether the flavorings used in Tums are acceptable for Pesach, and therefore cannot recommend them. Others who list certain Tums products as acceptable for Pesach are aware of this but accept the lenient approach outlined above, which rules that flavors of unknown status do not compromise the Pesach status of the Tums. It is noteworthy that there is corn starch in every variety of Tums which we looked at, which means that even according to the lenient approach the Tums should only be consumed by those who are Sephardic or ill and permitted to eat kitnios.

מותר

כך כתב הרב מלמד בעיתון רביבים של שבוע שעבר:

כתבתי (בפניני הלכה ח, סוף הערה 9) שבשעת הדחק, כאשר לא ניתן לברר אם התרופה הטעימה כשרה, גם שלא לצורך פיקוח נפש, מותר ליטול אותה בפסח, שהואיל וברוב רובן של התרופות אין חמץ, אפשר להקל על פי הרוב, כמבואר בשולחן ערוך (יורה דעה קי, ג).

אולם עתה שלח לי ידידי הדגול הרב שאול דוד בוצ'קו שליט"א תשובה שכתב, ובה בירר שגם בתרופות הטעימות אין חשש חמץ. ראשית, מפני שרק באחוז זעיר מהן מעורב עמילן או אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן. וגם באלה שיש בהן עמילן שהופק מדגן אין חשש חמץ, מפני שעמילן זה הופרד משאר מרכיבי החיטה, והוא לבדו אינו יכול להחמיץ, וכפי שבירר הרב שאר ישוב כהן זצ"ל בתשובתו לגבי חומצת לימון (ראו פניני הלכה פסח ח, ח). וגם אם עירבו בתרופה אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן, הוא שונה מאלכוהול לשתייה, הואיל והוא נועד לצורך רפואי שנועד להמסה. ריכוז האלכוהול שבו בין 95 ל־99 אחוזים, ונוזל כזה אינו ראוי לשתייה, ולכן גם אם הופק מחמשת מיני דגן נפסל מאכילת כלב לפני פסח, ולכן אין בו איסור חמץ.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 18:15:59

לחיצת יד לאישה

האם מותר ללחוץ יד לאישה משום נימוס?

לא. היא צריכה להיות מנומסת כלפיך ולכבד את התורה שאתה מאמין בה ולא ללחוץ את ידך. ואם היא לא יודעת, אז תסביר לה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 06:33:18

מעשר כספים להורים

שלום רב, ההורים של אשתי בגיל פנסיה, סביב גיל 70 ואין להם קרן השתלמות ורק פנסיה מינימלית. חמי חולה והם אינם עובדים. ברשותם הדירה שהם חיים בה כך שאין להם שכר דירה לשלם. הם חיים בצמצום, אינם קונים לעצמם בגדים או תכשיטים. הם מסיימים כל חודש במינוס. גיסי עוזר להם כספית מידי פעם. האם ניתן לתת להם מכספי מעשר או שעדיף לתת לעמותה שמחלקת לעניים?

אביא לך את המובא בפניני הלכה ליקוטים ב' סוף פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):

טו – צדקה להורים

שאלה: האם אפשר לתת את כספי המעשר להורים נזקקים? תשובה: אם יש לבן אפשרות לפרנס את הוריו הנזקקים הוא חייב לפרנסם. ואמרו חכמים שאם ייתן את כספי הצדקה שלו להורים, תבוא לו מארה (קללה), שאין ראוי שייתן אדם להוריו צדקה אלא ראוי שיסייע להם מכספו האישי. אבל אם מצבו הוא, שבלא כספי מעשר כספים לא יוכל לעזור להוריו, הרי ההורים קודמים לבנים ולכל שאר העניים, ולכן ייתן להם את כספי המעשר (שו"ע ורמ"א יו"ד רמ, ה).

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:57:53

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

בין יום הכיפורים לסוכות

אנחת רווחה

אנו עומדים כעת בימים שבין יום הכיפורים לחג הסוכות וישנה תחושה טבעית של אנחת רווחה. אחרי המאמץ הרוחני, אימת הדין, מאמצי התשובה ועבודת התפילה, בצאת היום הקדוש יום הכיפורים, יחד עם סעודת סיום הצום נשמעת מפי רבים בעם ישראל אנחת רווחה משחררת.

ולכאורה יש סכנה בדבר, שיחד עם תחושת השחרור האדם גם מוותר על כל הקבלות הטובות, המחשבות, התקוות והציפיות שבנה בחודש אלול בכלל ובעשרת ימי תשובה, בהם גם ראש השנה ויום הכיפורים, בפרט.

ואכן צריך האדם לשים לב שחס ושלום אנחת הרווחה ותחושת השמחה המתגנבת אל הלב לא תהיה מהסוג של החזרה לשגרה שכוללת את כל ההרגלים הרעים והמנהגים הישנים.

בונים סוכה מיד

האדם צריך להאמין ביכולתו להשתנות, ביכולתו לשוב בתשובה. הרמ"א כותב בסוף הלכות יום הכיפורים :והמדקדקים מתחילים מיד במוצאי יום כיפור בעשיית הסוכה כדי לצאת ממצווה אל מצווה".

ונראה כי יש כאן הדרכה כיצד לשמר את כל הקבלות הטובות שקיבלנו ביום הכיפורים. השיטה היא לפעול באופן מידי ולא להמתין.

אם אדם קיבל על עצמו לקבוע עיתים לתורה, מיד בצאת יום הכיפורים יקבע חברותא או יחליט לאלו שיעורים הוא רוצה להיכנס באופן קבוע, ויתחיל ליישם זאת באופן מיידי. וכך בכל דבר ודבר.

המלצה טובה

כהמלצה טובה כדאי לאדם לשבת עם אשתו במוצאי יום הכיפורים, שיספרו אחד לשני את הקבלות הטובות שקיבלו, ושיבקשו אחד מהשני לעזור ביישומם, בתזכורת, בתמיכה ובכל דרך שימצאו לנכון.

טעם הירידה הרוחנית שאחרי יום כיפור

ובכל זאת את התחושות שבלב אי אפשר למחוק, אלא שיש לתת להם את מקומם הראוי, ולכן יחד עם הרצון להזהיר ולעורר, לקחת מהימים הנוראים את כל הקבלות הטובות וליישמם. אך נראה שבכל זאת יש מקום להסביר את התחושות בלב ולתת להם את מקומם הנכון והמדויק.

מדברי הרב קוק אנו מוצאים הסבר לתחושת הרווחה והחופש שמתעוררים במוצאי יום הכיפורים. וכך כותב הרב:

"הנטייה הקיצונית של יום הכיפורים גורמת איזה נטייה כ"ד בדקות לצד העולם הזה, באותם ד' ימים שבהם עוד לא נתבסס המשקל כראוי, הרי קדושת יום הכיפורים חופה על הכל… ועל כן מן הדין הרי רק יום הראשון של חג ראשון לחשבון, שאז המשקל שב ליושרו, ואפשרות המדידה השיעורית מתכוננת, לבנין עולם והנהגתו, כשיעור הראוי".

הרב מתבסס בדבריו על מאמר חז"ל שהקב"ה לא מונה את עוונותיהם של ישראל עד היום הראשון של חג הסוכות. הוא מבאר זאת שכיוון שביום הכיפורים הייתה נטייה קיצונית לצד עולם הבא, לצד העולם הרוחני, נטייה שאיננו רוצים לחיות איתה באופן קבוע- שכן היא אינה מאפשרת לתקן את העולם אלא רק להתעלות מעליו והיא נבעה רק כדי לאזן את נטייתנו ההפוכה שגורמת את החטאים והעוונות- נטייה זו גורמת לתגובת נגד בנפש האדם, ולכן בימים שאחר יום הכיפורים ישנה נטייה הפוכה, נטייה לעולם החומר, דבר זה עלול כמובן להוביל לטעויות ולעוונות, ולכן הקב"ה נותן לנו את הימים שבין יום הכיפורים לסוכות כימי איזון וחזרה, ימים בהם נשיב את השילוב הראוי שבין האידיאלים האלוקיים לבין ישומם בעולם הזה.

אנחת הרווחה אם כן, נובעת על פי דברי הרב, כתוצאה מההשתחררות, מהנטייה החריפה והלא מאוזנת, לעולם הרוחני, שלוותה אותנו בכל הימים הנוראים.

כח החיים צומצם והשתחרר

הרב קוק באורות התשובה ממשיך ומבאר את הדברים. וכך כותב הרב (אורות התשובה ט,י):

"התשובה וכל ההליכות המעשיות שלה, עם הרוח הכללית השולטת בעיקרה בימים המיוחדים לתשובה עם גודל התועלת שלה לזכך את הנפשות, לעדן את הרוח ולטהר את המעשים מכיעורם, היא מוכרחת להיות סופנת (כוללת) עמה איזו חולשה, שלא נמלט ממנה אפילו הגבור שבגבורים. כשמקמצים את הרצון, כשכופפים את עז החיים ע"י הסלידה הפנימית, והנטייה לשוב מכל חטא, מתקמץ גם כן הרצון של הטוב, ועז החיים הטהורים מתחלש גם הוא. נמצא האדם סובל מטהרתו המוסרית חולשה כזאת, שסובל חולה שהתרפא ע"י הזרמה אלקטרית חזקה, שאמנם גרשה את הארס שבמחלתו, אבל החלישה את הכח החי והבריא שבו. שבים, על כן, ימים של שמחת קדש, של חדות הנפש, לקומם את הרצון הטוב ועז החיים הטהור. אז תהיה התשובה שלמה".

כלומר, הרב מבאר שכאשר אדם עושה תשובה הוא נלחם בכוח הרצון. נכון שכוונתו האמתית היא להילחם ברצון הרע, ברצון השלילי בכדי שיגבר הרצון החיובי והטוב. אולם, המלחמה ברצון ושבירתו גוררת גם חולשה כללית בכוח הרצון, ובעל כורחו גם הרצון לטוב נחלש.

דומה הדבר לחולה סרטן שעובר טיפולים כימותרפיים, שנועדו להילחם בתאים המזיקים המתרבים ללא שליטה. אולם כידוע, לצערנו, טיפול זה פוגע בכל מערכת התאים של הגוף, כולל במערכת החיסונית החשובה, ובעוד מערכות חיוניות.

לכן, מיד אחר ימי התשובה, הרצון זוקף את קומתו ומביע את שמחתו מהסרת העול והשעבוד. ולכן יתכן כי בימים שאחר יום הכיפורים, הרצון ככלל יתחזק, ואף ייתכן שיתגלו רצונות שליליים ונמוכים.

להפנות את המרץ לקדושה

התרופה לכך, כפי שראינו בדברי הרמ"א, היא להפעיל את הרצון לדברים טובים. לעסוק בימים אלו בבניית הסוכה, בקניית ארבעת המינים, ביישום כל הקבלות הטובות שקיבלנו, ככל שהאדם יתאמץ בימים אלו למלא את רצונותיו הטובים ולתת ביטוי לכוח הרצון באפיקים הנכונים, כך ינצל מהנפילות שעלולות להיות בימים אלו.

חג הסוכות הקרב ובא, גם לו חלק חשוב ביכולתנו לנווט את כוח הרצון, ובכלל את כל נטיות העולם הזה, המתעוררות בכוח יתר מיד אחר יום הכיפורים. בהיותו חג שכולו מלא שמחה, שמחה בטבע, שמחה בחיים, שמחה במשפחה- אלא שכל השמחות הללו הינם שמחה של מצווה, שמחה בה' בעמו ובתורתו. ולכן יש בשמחה זו להבריא את כל הכוחות שנחלשו בימי התשובה ולתת להם את מקומם הנכון.

יהי רצון שנזכה לקחת מהימים הנוראים את כל הדברים הטובים שקנינו בהם והכניסם לתוך החיים הממשיים, השגרתיים והיומיומיים, בעזרת חג הסוכות הקרב ובא.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן