קודם כל יש לציין שפלאפון הוא כלי שמלאכתו לאיסור שמותר לטלטלו לצורך גופו ומקומו רק אם לא נחשב עבור האדם כמוקצה מחמת חסרון כיס, כלומר שאינו מקפיד עליו מאוד, כגון שנותן לילדיו הקטנים לשחק איתו.
לגבי שינוי בתאורה – במקום הצורך אפשר להקל, שכן מדובר על פסיק רישא דלא ניחא ליה באיסור דרבנן, ואם יעשה זאת בשינוי זה בתרי דרבנן (החלשת התאורה בפלאפון ודאי דרבנן, הגברתה לדעת הרב מלמד אסורה מהתורה כמבואר בפרק חשמל בשבת, אבל מכיוון שמעביר בשינוי אפשר להקל). ואם לא בטוח יהיה שינוי בתאורת המסך, מותר לכתחילה כדין 'אינו מתכוון'.
יד. כלי שמלאכתו לאיסור שבעליו מקפיד להשתמש בו רק למלאכתו ולא לדברים אחרים, שמא יינזק או יאבד, הרי הוא מוקצה מחמת חסרון כיס, ואסור לטלטלו גם לצורך 'גופו' ו'מקומו'. לכן אסור להשתמש בסכין שחיטה לחיתוך מאכלים, או לשים מצלמה או כלי נגינה על דפים כדי שלא יעופו. וכן דין מחשב נייד, פמוטים יקרים, שטרות כסף, מסמכים מסחריים חשובים, כרטיס אשראי, קלף של סופרים, בד יקר שנועד לתפירה. והכל לפי הקפדת בעל החפץ.
דבר שאינו מתכוון ופסיק רישא
ז. המתכוון לעשות דבר מותר, אך ייתכן שתיעשה מלאכה אסורה שאין כוונתו לעשותה וגם אין ודאות שתיעשה – מותר לו לעשות את הדבר המותר. לפיכך, מותר לגרור בשבת ספסל על קרקע קשה כדי להעבירו ממקום למקום, למרות שרוב הסיכויים שרגלי הספסל יעשו חריץ בקרקע. וכן מותר לרוץ על גבי עשבים גם במקום שרוב הסיכויים שיגרום לעקירתם. כלל זה נקרא 'דבר שאינו מתכוון', והוא מותר בכל התורה כולה ולא רק בהלכות שבת.
ח. כאשר ברור שתוך כדי גרירת הספסל יֵעשה חריץ בקרקע, אסור לגרור את הספסל. וכן אם ברור שתוך כדי ריצתו יֵעקרו עשבים, אסור לרוץ שם. כלל זה נקרא 'פסיק רישא' (פס"ר), והוא אסור בכל התורה כולה. אם נוח לו בתוצאה האסורה (פס"ר 'דניחא ליה') והיא אסורה מהתורה – עבר על איסור תורה. ואם אין לו עניין בתוצאה האסורה (פס"ר 'דלא ניחא ליה'), כיוון שלא התכוון לעשותה, עבר על איסור מדברי חכמים. וכאשר גם האיסור שיֵעשה אסור רק מדברי חכמים וגם אין לו עניין בו (פס"ר דלא ניחא ליה בדרבנן), אפשר להקל בשבת במקום הצורך.
ט. כאשר ברור שפעולתו תגרום לעשיית איסור, ורק במקרה לא צפוי האיסור לא יֵעשה, הדבר אסור כדין 'פסיק רישא'.
י. כאשר המציאות כבר קיימת, אך הוא לא יודע אותה, כגון שרוצה לפתוח את דלת המקרר כדי לקחת אוכל, ומסופק האם הנורה שבו דולקת ('ספק פס"ר') – אם פעולת האיסור אסורה מדברי חכמים, הדבר מותר כדין 'אינו מתכוון'. ואם הפעולה אסורה מהתורה, הדבר מותר רק במקום הצורך (דין מקרר מובא בפרק יז, י-יא).
א.איסור תורה שנעשה במזיד על ידי יהודי שעבר גיל מצוות, אסור לו עצמו ליהנות ממעשיו לעולם, ולכל ישראל מותר ליהנות ממעשיו רק במוצאי שבת. ואם עשה את המלאכה בשוגג, מותר גם לו ליהנות ממעשיו במוצאי שבת, ובמקום הצורך מותר ליהנות אף בשבת עצמה. אבל אם קטף פירות, צד דגים או חלב פרה בשוגג, אסור ליהנות מהם בשבת אף במקום הצורך, כי הם מוקצה.
ב.איסור מדברי חכמים שנעשה במזיד, מותר גם לו ליהנות ממעשיו במוצאי שבת. ואם עשה את האיסור בשוגג, מותר ליהנות ממעשיו אף בשבת עצמה (דין קטן מבואר בפרק כד, ה. ודין גוי בפרק כה, י-יא).
טז. הרוצים להדר כשיטת המחמירים, אינם יכולים לאכול ירקות עלים מגידול רגיל, כדוגמת חסה, כרוב, פטרוזיליה, שמיר וכוסברה, משום שגם שרייתם במים עם סבון ושטיפה טובה, לא תמיד מורידה את כל השרצים הזעירים שיש בהם. לכן הם קונים ירקות עלים שגידולם נקי יותר משרצים. אמנם גם אותם לפעמים צריך לנקות, לפי ההוראות שעל השקית.
יז. הנוהגים כדרך האמצע, משרים את ירקות העלים של גידולים רגילים כארבע דקות במים עם חומר שממוסס את הדבק שברגלי השרצים, כמלח, חומץ או סבון (סבון יעיל יותר, וסבון 'סטרילי' בריא יותר), ולאחר מכן שוטפים אותם במים זורמים. פעמים רבות התוצאה לאחר ניקוי טוב, מועילה גם לשיטת המחמירים.
יח. הרוצים ללכת כפי עיקר הדין, מסתפקים בשטיפה טובה והתבוננות בעלים במבט רגיל לוודא שאין שרצים. אבל נכון יותר לנהוג כדרך האמצע. לעיתים העלים מאיכות גרועה, ומלאים בשרצים שנראים היטב לעין, וכדי לנקותם צריך לשטוף שוב ושוב, עד שיהיו נקיים לגמרי.
יט. יש לשים לב בעת השריית העלים ושטיפתם, שהמים יגיעו לכל הקפלים והסדקים שבהם. לפיכך, בירקות כדוגמת חסה, כרוב וארטישוק, צריך לפרק את העלים לפני ניקיונם. כאשר מתכוונים לחתוך את העלים לסלט, עדיף לחותכם תחילה ואחר כך להשרותם ולשוטפם, מפני שככל שהם חתוכים יותר, כך המים מגיעים יותר בקלות לכל המקומות שבהם.
א. כדי לפתור את כל המצוקות בעולם ולבנות חברה טובה ובריאה, יש לעשות זאת לפי הסדר, מהמעגל הקרוב למעגל הרחוק יותר. לכן הן בענייני חסד והן בכל התחומים הכלכליים, כהעדפה בנתינת עבודה והעדפה בקנייה ומכירה, יש להקדים את הקרוב יותר. סדר הקדימה הוא: קרוב משפחה, שכן, המתגורר באותה עיר, יהודי קודם לגוי (בבא מציעא, עא; ספרא ויקרא כה, יד. ועי' פניני הלכה ליקוטים ב' ה, יג).
העדפת יהודי
ב. המצווה להעדיף יהודי היא גם כאשר המחיר שהוא דורש מעט יותר יקר. אולם כאשר ההפרש משמעותי, אין חובה להעדיפו. ובכל מקרה יש להשתדל ככל הניתן לא להעסיק ערבים שחשודים בעוינות כלפינו. אמנם אם מחיר היהודים או הגויים שאינם עוינים אותנו גבוה באופן משמעותי ממחיר הערבים שעוינים אותנו, והדבר עלול לפגוע בעסק או בבניין הארץ, עדיף לבנות עם הערבים כדי שאחיזתנו בארץ תתחזק. וחובה על המעסיק להתייחס אליהם בכבוד והגינות, ובטח שלא לבזותם ולא לעושקם או להלין את שכרם.
"שלום איתמר. תודה רבה לך ולכל העוסקים במלאכה על העבודה הנפלאה! בצלאל נשאר מאוד מאוד מרוצה. וזאת מחמאה גדולה כי הוא ילד מאוד ביקורתי. אמר שהיה ממש כיף. כך שהצלחתם בגדול!! יישר כוח ענק! מיכאל"
"ישר כח איתמר על הכל אנחנו שמענו במשך השבוע רק דברים טובים" וכמו שהספקנו להכיר מה שהישוב שלכם מחליט לעשות עושים זאת על הצד הטוב ביותר הן בתכנים באירגון גיבוש לימוד הכל. המשיכו לעשות חיל ובעז"ה ניפגש שוב במחנה התורני שלכם בשנה הבאה"
"שלום איתמר, תשמע אביהו חזר באורות, לא יודע מה עשיתים לו, הוא בעננים, מבחינתו הוא היה נשאר אצלכם כל החופש, הוא הצטער שזה נגמר, ושיתף אותנו בפעילויות ובמפגשים שערכתם. כל הכבוד לכם, הוא מאוד מעריך את זה ואנחנו עוד יותר מעריכים את זה. תעשו את זה כל שנה, כל חופש וגם בחול המועד – אנחנו שולחים."
"איתמר שלום. תודה רבה רבה על מחנה הנופש המדהים. היתה חוויה מעצימה עשירה ומדהימה מאד . המדריכים אורי וישמבל היו ממש נפלאים ומסורים. יצרו קשר אישי עם כל הנערים. תודה אישית על הקבלה ברגע האחרון והדאגה האישית גם כשלא היה מקום באוטובוס. תודה רבה על התמונות היפות שמראות חלק ממה שעברו הילדים. אוריאל לא מפסיק לספר. למשל על הצנחן שמואליאן וכו'. תזכו להמשיך להגדיל תורה ולהאדיר בדרככם הטובה החוויתית המאירה והמיוחדת. ד"ש למדריכים. משפחת א', קרית ארבע"
"שלום איתמר. ברצוננו להודות מקרב הלב על המחנה המוצלח. דרור חזר בעננים וממש הצטער שהוא נגמר. היה מגוון וכיף ואיתגר אותם מהרבה בחינות, וההודעה שלך היום ממש חיממה את ליבנו. יישר כוח גדול ושוב תודה. ד' וי' אפלבוים"
"וואי, אנחנו מלאי הערכה על השיתוף והעשיה. תודה רבה רבה על הכל. עשו חייל! משפחת ד' "
"תודה רבה על הכל. ישראל נהנה מכל רגע. יישר כח על היוזמה ועל ההשקעה"
מתגובות הבחורים:
"איתמר זה אביחי תודה על המחנה היה אחלה מחנה אחלה אווירה ובעזרת השם ניפגש בשנה הבאה."
"אהבתי מאוד את היישוב ואת האנשים במחנה ומהישיבת הסדר"
"מאוד אהבתי את הגיבוש שהיה ואת זה שליוו אותנו שני מדריכים שזרמו איתנו ועזרו לנו להתאקלם בישיבה."
"הפעילויות העצימו אותי מאוד ובמיוחד הסוסים ששברו לי פחד. השיחה של הצנחן הדהימה אפילו בפעם השנייה שלי,השיחה של הרב גור היתה ממש בעלת משמעות והשיחה של יוני נתנה קצת פרופורציות וידע כללי. השו"ת עם הרב הרשים וקיבלתי ממנו הרבה."
"היה מאוד כיף מקווה שהיה גם בשנה הבאה"
"היה ממש כיף מקווה שימשיך שנה הבאה"
"נהניתי מאוד. מחכה כבר לשנה הבאה בעז"ה.תודה רבה נהיה בקשר בעז"ה"
"אהבתי את האווירה של הישיבה ואת הסדר בוקר שעשינו בחברותות,החדרים היו מעולים וגם האוכל היה טעים. תודה רבה!!"
"היה כיף מאוד מקווה שהיה שנה הבאה כי אני יבוא"
"היה לי שבוע ממש טוב שאני פשוט בסערת רגשות ואין לי מילים לתאר את החוויה,וכמובן שהכל בזכותך,ישמבל ואורי וכל החברה. אני אסיר תודה,מקווה שיהיה גם בשנה הבאה ומקווה שנשמור על קשר(: "
"היה מדהים! ברוב הדברים שסימנתי 10….הייתי רוצה לסמן יותר :)"
"היה ממש אוכל טעים נהנתי מכל רגע תודה רבה"
"היה ממש ממש כיף וכנראה אהיה גם שנה הבאה"
"מאוד נהניתי, אשמח לבוא בשנה הבאה! "
"אהבתי מאוד את הגיבוש שנוצר ביני ובין החברים ואת האווירה התורנית ששרתה בכל זמן המחנה. תודה רבה!!"