שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

ברכות ועוד

שלום 1. ראיתי שיש פוסקים שכניסה לשירותים בבית מהווה הפסק בברכה ראשונה בדברים שברכתם האחרונה בורא נפשות. לא ראיתי התייחסות לכך בפניני הלכה. מה דעת הרב? 2. בעניין מעבר בין 2 נשים, מה דעת הרב? (תוקף האיסור, מצבים שמותר וכ'ו)

  1. אינו הפסק. אם הרב היה סובר כך, ודאי היה מביא זאת. הכלל הוא כפי המובא בפניני הלכה.
    מתוך ספר הקיצור הלכה:
    https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?srsltid=AfmBOorvXJh77tw_diIx7wSWAJ1-lc22zuFgNyIA2DcmvAK2JcLSZZP9
    שינוי מקום
    יט. האוכל או שותה בתוך ביתו דבר שברכתו האחרונה 'בורא נפשות', ויצא לרחוב או לבית אחר, אם רוצה להמשיך לאכול או לשתות, צריך לברך שוב ברכה ראשונה. אבל אם יצא למרפסת ביתו או לחצרו הפרטית או לחדר המדרגות, לא צריך לברך שוב, כיוון שהם טפלים לביתו. ואם רגיל לפעמים לצאת אליהם בזמן אכילתו, רשאי לעשות כן לכתחילה.

2. אין בזה איסור.
הבעיה שגבר יעבור בין שתי נשים היא משום כשפים (גמ´ בפסחים), וכיום אין הנשים שלנו עסוקות בכשפים ב"ה.
אמנם בזוהר כתוב שיש בזה בעיה אחרת, אך איננו פוסקים הלכות מחייבות על פי הזוהר אלא רק המלצות. לכן אם אפשר בקלות לא לעבור ביניהן, נכון להחמיר.
גם לאישה נכון שלא תעבור בין שני גברים כאשר אפשר בקלות לעקוף.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-22 23:54:07

פירוק סוכה האם גם זה נחשב עוסק במצווה?

שלום לכבוד הרב, יש לי שאלה, בתום חג הסוכות פירקתי את הסוכה. זו לא משימה של מה בכך, יש להוריד את הסכך, והקישוטים ולקפל את הבד ולפרק את העץ. עבודה של כמה שעות. עכשיו בהתחשב בעובדה שגם לקפל תפילין יש סגולה לאריכות ימים, ויש אף הלכה להוריד אותה בדרך בה הנחנו אותם בתחילה, וההלכה באה ומסבירה לנו שיש דרך לסיים את המצווה והרבה נכתב על הורדת התפילין, כמה שחכמים היה להם קשה להיפרד מהם והיו כאלה שהסירו אותם ביד אחת כדי להראות על קושי מפרידתם, איך הדברים הללו עולים בקנה אחד עם הסוגייה של פירוק סוכה? האם בפירוק סוכה יש גם שכר מצווה? צורכי הרבים, הרי לבנות זו מצווה ולפרק? זה כמו דין של לקפל תפילין ? אנשים מזיעים בפירוק סוכה, זו זיעה של מצווה או של עבודת השם. אודה למענה.

בכך שאדם מראה שקשה לו להוריד את התפילין, ניכרת אהבתו לה' ואהבתו למצוותיו, ועל כך השכר. בוודאי שכן הדבר בכל המצוות, אלא שבפירוק הסוכה אין אפשרות להדריך לפרק ביד שמאל ואין עניין להשאירה יותר מימי החג, לכן מה שנותר זה מה שקורה בלב של המפרק, ועל זה השכר.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-21 23:02:42

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

סיפור קריעת ים סוף כפי שלא הכרנו

בדרך כלל כאשר אנו קוראים את סיפור קריעת ים סוף, רובנו נוטים 'לדלג' על מספר נתונים המופיעים בסיפור, שההקשר הכללי שלהם לסיפור מעורפל ולא ברור בקריאה פשוטה. אולם בכך אנו מפספסים למעשה חלק משמעותי מהסיפור המיוחד.

במה דברים אמורים?

התורה מתארת לנו כיצד נעשה הנס המיוחד של קריעת ים סוף: משה מטה את מטהו על הים, מתחילה רוח מזרחית עזה שהודפת את המים לצדדים, וחושפת את קרקעית הים, מייבשת את האדמה הבוצית, ובכך מאפשרת מעבר נח בתוך הים. הרוח מלווה את עם ישראל והודפת את המים לאורך כל הלילה שבמהלכו עברו ישראל בים.

המצרים רואים את עם ישראל נכנסים למעמקי הים, אך זה לא מרשים אותם במיוחד, וגם הם נכנסים לתוכו. אמנם, כבר בשלב זה עמוד הענן מסתיר מהם את הארת עמוד האש ההולך לפני מחנה ישראל, ובכך מסרבל את קצב התקדמותם, כדי שלא ישיגו את ישראל. "וְלֹא קָרַב זֶה אֶל זֶה כָּל הַלָּיְלָה".

עד כאן די מוכר, יחסית. אך כאן מגיעים הפסוקים שמובנם לוטה בערפל. תרתי משמע: "וַיְהִי בְּאַשְׁמֹרֶת הַבֹּקֶר וַיַּשְׁקֵף ה' אֶל מַחֲנֵה מִצְרַיִם בְּעַמּוּד אֵשׁ וְעָנָן וַיָּהָם אֵת מַחֲנֵה מִצְרָיִם: וַיָּסַר אֵת אֹפַן מַרְכְּבֹתָיו וַיְנַהֲגֵהוּ בִּכְבֵדֻת וַיֹּאמֶר מִצְרַיִם אָנוּסָה מִפְּנֵי יִשְׂרָאֵל כִּי ה' נִלְחָם לָהֶם בְּמִצְרָיִם"[1].

מה בדיוק קרה שם? מה הכוונה שה' השקיף על מחנה מצרים בעמוד אש וענן? מהו אותו 'ויהם' שנזכר בפסוק?

הדברים הבאים מבוססים על התבוננות רוחבית בפסוקי המקרא, ורמוזים בפרשני הפשט[2].

משמעות 'ויהם' במקרא

כאשר אנו 'סוקרים' את הופעת המילה 'ויהם' או 'ויהמם' במקרא, אנו מגלים שמשמעותה היא: קול חזק ומרעיד של רעם. בדרך כלל השימוש שנעשה בו הוא כדי להרתיע את אויבי ישראל, ליצור בהם בהלה, ובעיקר בקרב סוסיהם שנבהלים מרעמים.

ניתן לראות שלרוב כאשר שנזכר 'ויהם' במקרא, ישנם גם משקעים שמופיעים לצידו, גשם או ברד, מה שמוכיח שאכן המיה זו אינה אלא רעם:

במלחמת יהושע עם מלכי הדרום: "וַיְהֻמֵּם ה' לִפְנֵי יִשְׂרָאֵל וַיַּכֵּם מַכָּה גְדוֹלָה בְּגִבְעוֹן… וַה' הִשְׁלִיךְ עֲלֵיהֶם אֲבָנִים גְּדֹלוֹת מִן הַשָּׁמַיִם עַד עֲזֵקָה וַיָּמֻתוּ רַבִּים אֲשֶׁר מֵתוּ בְּאַבְנֵי הַבָּרָד מֵאֲשֶׁר הָרְגוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בֶּחָרֶב"[3].

במלחמת ברק עם סיסרא: "וַיָּהָם ה' אֶת סִיסְרָא וְאֶת כָּל הָרֶכֶב וְאֶת כָּל הַמַּחֲנֶה לְפִי חֶרֶב לִפְנֵי בָרָק… ה' בְּצֵאתְךָ מִשֵּׂעִיר בְּצַעְדְּךָ מִשְּׂדֵה אֱדוֹם אֶרֶץ רָעָשָׁה גַּם שָׁמַיִם נָטָפוּ גַּם עָבִים נָטְפוּ מָיִםנַחַל קִישׁוֹן גְּרָפָם נַחַל קְדוּמִים נַחַל קִישׁוֹן"[4].

במלחמת שמואל עם הפלשתים מפורש שהמהומה הזו שה' הביא על מחנה הפלשתים נבעה מהרעמת רעם:

"וַיְהִי שְׁמוּאֵל מַעֲלֶה הָעוֹלָה וּפְלִשְׁתִּים נִגְּשׁוּ לַמִּלְחָמָה בְּיִשְׂרָאֵל וַיַּרְעֵם ה' בְּקוֹל גָּדוֹל בַּיּוֹם הַהוּא עַל פְּלִשְׁתִּים וַיְהֻמֵּם וַיִּנָּגְפוּ לִפְנֵי יִשְׂרָאֵל"[5].

בהמשך נביא ראיה מקראית נוספת, שנקדיש לה בע"ה פרק בפני עצמו.

עמוד הענן והאש – ענני גשם וברקים

ראינו שההִמום המופיע בסיפור קריעת ים סוף הוא רעמים שמבהילים את המצרים וסוסיהם. עתה נחזור לחלק הראשון של הפסוק: "וַיַּשְׁקֵף ה' אֶל מַחֲנֵה מִצְרַיִם בְּעַמּוּד אֵשׁ וְעָנָן".

כאשר אנו מתבוננים בתיאור קריעת ים סוף באזכורים נוספים במקרא, אנו מגלים שאותם 'עמוד אש וענן' שבהם השקיף ה' על מחנה מצרים, אינם אלא ענני גשם וברקי אש (כלומר עמוד האש והענן שהלכו יומם ולילה לפני מחנה ישראל, קבלו כעת תפקיד נוסף):

חלקו האחרון של פרק עז בתהילים[6] עוסק בתיאור קריעת ים סוף, ומשם אנו לומדים על ברקים, רעמים ומטר ששותפים לנס:

"גָּאַלְתָּ בִּזְרוֹעַ עַמֶּךָ בְּנֵי יַעֲקֹב וְיוֹסֵף סֶלָה:

רָאוּךָ מַּיִם אֱלֹוהִים רָאוּךָ מַּיִם יָחִילוּ אַף יִרְגְּזוּ תְהֹמוֹת (מי ים סוף פחדו מה' ונבקעו [כמו: הים ראה וינס']):

זֹרְמוּ מַיִם עָבוֹת (העבות – העבים – העננים, הזרימו מים) קוֹל נָתְנוּ שְׁחָקִים (השחקים השמיעו קול רעם) אַף חֲצָצֶיךָ יִתְהַלָּכוּ (חיצי הברק התהלכו לארץ):

קוֹל רַעַמְךָ בַּגַּלְגַּל (קול הרעם מתגלגל) הֵאִירוּ בְרָקִים תֵּבֵל (הבזק הברקים האירו את העולם) רָגְזָה וַתִּרְעַשׁ הָאָרֶץ: בַּיָּם דַּרְכֶּךָ וּשְׁבִילְךָ בְּמַיִם רַבִּים וְעִקְּבוֹתֶיךָ לֹא נֹדָעוּ (עם ישראל עברו בתוך הים, ואחר שיצאו לא נותרו לכך עקבות וראיות):

נָחִיתָ כַצֹּאן עַמֶּךָ בְּיַד מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן".

שירת דוד מספרת על קריעת ים סוף

בשביעי של פסח, היום בו על פי מסורת חז"ל ארע נס קריעת ים סוף, אנו קוראים בתורה את סיפור קריעת ים סוף שבפרשת 'בשלח'. בהפטרה אנו מפטירים ב'שירת דוד' (שמואל ב כב; תהלים יח), ונהוג לחשוב שהקשר בין קריאת התורה להפטרה הוא השירה המופיעה בשתיהן.

זה כמובן נכון. אמנם אם נתבונן היטב בשירת דוד, נוכל למצוא בה רמזים עבים גם לנס קריעת ים סוף, בתיאור שממש מזכיר את התיאור שהובא בפרק עז בתהילים, הנזכר.

הבה נתבונן בקטע מתוך שירת דוד, ונראה כמה הדברים דומים לתיאור קריעת ים סוף[7]:

"וַיֵּט שָׁמַיִם וַיֵּרַד וַעֲרָפֶל תַּחַת רַגְלָיו:

וַיִּרְכַּב עַל כְּרוּב וַיָּעֹף וַיֵּדֶא עַל כַּנְפֵי רוּחַ:

יָשֶׁת חֹשֶׁךְ סִתְרוֹ סְבִיבוֹתָיו סֻכָּתוֹ חֶשְׁכַת מַיִם עָבֵי שְׁחָקִים:

מִנֹּגַהּ נֶגְדּוֹ עָבָיו עָבְרוּ בָּרָד וְגַחֲלֵי אֵשׁ:

וַיַּרְעֵם בַּשָּׁמַיִם ה' וְעֶלְיוֹן יִתֵּן קֹלוֹ בָּרָד וְגַחֲלֵי אֵשׁ:

וַיִּשְׁלַח חִצָּיו וַיְפִיצֵם וּבְרָקִים רָב וַיְהֻמֵּם:

וַיֵּרָאוּ אֲפִיקֵי מַיִם וַיִּגָּלוּ מוֹסְדוֹת תֵּבֵל מִגַּעֲרָתְךָ ה' מִנִּשְׁמַת רוּחַ אַפֶּךָ:

יִשְׁלַח מִמָּרוֹם יִקָּחֵנִי יַמְשֵׁנִי מִמַּיִם רַבִּים:

יַצִּילֵנִי מֵאֹיְבִי עָז וּמִשֹּׂנְאַי כִּי אָמְצוּ מִמֶּנִּי".

יש כאן תיאור של רוח שחושפת את אפיק המים, את יסודות העולם, ובעזרתה ה' מושה ('כי מן המים משיתיהו') ומוציא עם ישראל מתוך 'מים רבים'. בתוך כך הוא 'נעזר' ה' בחושך, במים שיורדים מעבי השחקים, בברד, בברקים וברעמים שמהממים.

אם כי ברור שעיקר שירת דוד היא על ישועתו מצריו, קשה שלא לראות את רמיזותיו על נס קריעת ים סוף, שהִווה מודל לעזרה האלוהית לעמו ישראל בכלל, ולכל יחיד בישראל הזקוק לישועה, כדוד, בפרט.

תפקיד הברקים והגשם

את תפקיד הרעמים בקריעת ים סוף כבר ראינו, כעת נותר לנו רק לברר מה היה תפקידם של הברקים והגשם.

הבה נתבונן שוב בפסוק שהבאנו בתחילת הדברים:

"וַיָּסַר אֵת אֹפַן מַרְכְּבֹתָיו וַיְנַהֲגֵהוּ בִּכְבֵדֻת וַיֹּאמֶר מִצְרַיִם אָנוּסָה מִפְּנֵי יִשְׂרָאֵל כִּי ה' נִלְחָם לָהֶם בְּמִצְרָיִם".

מהפסוק אנו לומדים שעמוד האש והענן גרמו לשני דברים: 1. הסרת אופני המרכבות. 2. התנהלות בכבדות.

קרקעית הים עשויה מאדמה חולית, רכה ואוורירית. הרוח המזרחית העזה שנשבה על הים ייבשה אדמה זו ואפשרה לעם ישראל לעבור עליה בבטחה ובמהירות.

אולם ברגע שהחל לרדת גשם על קרקעית הים, מיד הפכה האדמה לכעין בוץ טובעני[8] שעד מהרה שקעו בו המצרים ומרכבותיהם. דבר שהוביל לתנועה "בכבדות" של המצרים, ולהתפרקות אופני המרכבות מהן במהלך המאמצים לנוע ולצאת 'מהביצה'. גם הברקים תרמו לסרבול בכך שפגעו באופני המרכבות והוציאו אותם מכלל שימוש בשריפתם. כמובא במדרשי חז"ל ובכמה פרשנים. מסתבר שהם גם העלו באש מרכבות שלימות.

לאחר שראו המצרים את שילוב תופעות הטבע הללו: חושך שנוצר על ידי עמוד הענן שהסך עליהם וחסם את אור עמוד האש שלפני מחנה ישראל; רעמים שגורמים להם ולסוסיהם בהלה; גשם שמשקיע אותם, את סוסיהם ואת מרכבותיהם בבוץ; וברקים שמשביתים את מרכבותיהם מכלל שימוש; הגיעו למסקנה: "אָנוּסָה מִפְּנֵי יִשְׂרָאֵל כִּי ה' נִלְחָם לָהֶם בְּמִצְרָיִם". אך בדיוק אז, כשניסו המצרים לברוח, סיימו עם ישראל לצאת מן הים, ומשה הטה שנית את מטהו על הים. באחת פסקה הרוח שהדפה את מי הים לצדדים, והמים שבו לכסות את קרקעית הים כדרכם, ועימה כיסו גם את כל חיל מצרים.

אָשִׁירָה לַה' כִּי גָאֹה גָּאָה סוּס וְרֹכְבוֹ רָמָה בַיָּם!

 

המאמר מאת הרב יאיר וייץ, חוקר תורני במכון הר ברכה, העוסק בבירור סוגיות עבור ספרי 'פניני הלכה'. כותב מאמרים בתחומי התנ"ך וההלכה, מחבר סדרת בדרכה של תורה על חמשת חומשי התורה, והספר בדרכם של כתובים על חמש המגילות.


[1] שמות יד, כד-כה.

[2] למשל ברשב"ם וראב"ע על שמות יד, כד. וכן בפרשני המקרא על תהלים עז, המתאר את נס קריעת ים סוף, כפי שנראה בהמשך.

[3] יהושע י, י-יא.

[4] שופטים ד, טו; ה, ד; ה, כא.

[5] שמואל א' ז, י.

[6] פסוקים טז-כא.

[7] תהלים יח, י-יח.

[8] משמעות המילה ט.ב.ע במקרא היא דחיקת דבר בתוך דבר אחר, כך שהוא מותיר בו רושם. למשל, 'מטבע' היא מתכת שבה מוטבעת ומשוקעת 'שבלונה' של איור מסוים. גם 'טביעה' במקרא, היא לא במובן שבו אנו רגילים להשתמש בו – טביעה במים. שהיא לא קשורה להשקעת דבר בתוך דבר אחר, אלא לחנק שנוצר מבליעת מים לריאות. לכן, כשכתוב: "וּמִבְחַר שָׁלִשָׁיו טֻבְּעוּ בְיַם סוּף" (שמות טו, ד), הכוונה שהם שקעו בבוץ שנעשה בתוך ים סוף, ולא שהם טבעו במי הים כפי שנהוג לחשוב (כלומר הם אכן 'טבעו' במים ומתו, אך לא זו כוונת הפסוק). וכלשון קדשו של רש"י שם:  "אין טביעה אלא במקום טיט, כמו (תהלים סט, ג) 'טבעתי ביון מצולה', (ירמיה לח, ו) 'ויטבע ירמיהו בטיט', מלמד שנעשה הים טיט לגמול להם כמדתם, ששיעבדו את ישראל בחומר ובלבנים".

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן