שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

דבר תורה לפרשת מסעי – מסעי גיבוש הזהות במדבר

בפרשתנו האחרונה בחומש במדבר מובא סיכום מסודר של מסעות בני ישראל. התורה מקדישה ארבעים ותשעה (!) פסוקים לתיאור המסעות, ומגדילה לעשות בכתיבתה כל מקום חנייה פעמיים. המקום מוזכר כשישראל הגיעו לחנות בו, ומצוין בשנית ביציאתם ממנו אל היעד החדש, כדוגמת: "וַיִּסְעוּ מֵאֵילִם; וַיַּחֲנוּ, עַל-יַם-סוּף.  וַיִּסְעוּ מִיַּם-סוּף; וַיַּחֲנוּ בְּמִדְבַּר-סִין" (במדבר לג , י-יא)

שאלות גדולות עולות נוכח קריאת פסוקים אלו:

  • מה ראתה התורה לציין בשנית את המסעות שכבר נפגשנו איתם?
  • אם כבר הוחלט לציין את מקום החניות, מדוע לא לכתוב בקיצור? הרי הנחה ידועה היא כי התורה מקצרת בלשונה, כפי שתואר בגמרא: "מקרא מועט והלכות מרובות" (חגיגה, יא, א).
  • מדוע הנהיגו חלק מבני אשכנז לקרוא את פסוקי המסעות בטעמים שקוראים את קריאת ים סוף? וכי אפשר להשוות נס המשדד את מערכות הטבע אל מול מסעות המדבר הרגילים?!

מסע מכיל בקרבו מטרה ראשית שלשמה הוא התחיל, ואלמלא הימצאותה רעיון המסע לא היה קורם עור וגידים. פנים רבות קיימות לתכלית המסע. בעוד שישנם מסעות שמטרתם תושג רק בסופם, כדוגמת הגעה לחוף מבטחים או פגישה עם קרוב משפחה, קיימים מסעות שמטרתם מושגת כבר בעצם היציאה למסע, כדוגמת צבירת חווית והיכרות עם תרבויות חדשות.

בענייננו, יציאת עם ישראל ממצרים נועדה להשגת מטרת הבורא: "וְלָקַחְתִּי אֶתְכֶם לִי לְעָם, וְהָיִיתִי לָכֶם לֵא-לֹהִים…" (שמות ו,ז), ולמימוש חזונו: "וְאַתֶּם תִּהְיוּ לִי מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים וְגוֹי קָדוֹשׁ" (שמות יט, ו). לשם כך, כבר במצרים משה הדגיש לבני ישראל כי לצורך בניית ממלכה היעד של המסע הוא ברור – ארץ ישראל: "וְהֵבֵאתִי אֶתְכֶם, אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר נָשָׂאתִי אֶת-יָדִי…" (שמות ו, ח).

באופן עמוק, מלבד המטרה להגיע לארץ המובטחת, המסע במדבר מכיל בקרבו גם מטרה פנימית שתושג בכל יום בחיי המסע – גיבוש הזהות הלאומית. כל מאורע וקושי הצריך מהעם לברר את זהותו ואת ההשתייכות לתעודתו. לעיתים רבות, חלק מההתבגרות של האומה היה בבדיקת הגבולות ושבירת המוסכמות. הנפילות היו בבחינת קטליזטור שהעמיקו את יסודות האומה השואפת לגלות לאנושות את צלם האלוקים שבאדם.

דרך סיכום החוזר של המסעות, התורה מבליטה את קיומה של המטרה הפנימית שהתלוותה לכל המסעות. התיאור המורחב מדגיש את חיוניותו של כל מקום בבניית גיבוש הזהות הלאומית, לרבות הכניסה אליו והיציאה ממנו. כשם שהגעת אדם למקום חדש מצריכה ממנו הסתגלות כל שהיא למאפייני המקום, כך גם הניתוק מהמקום והיציאה אל עבר יעד חדש דורשת משאב נפשי ובירור מחשבתי. כך, שלא דומה האדם בכניסתו ליציאתו. חניות ישראל במדבר נבחרו על ידי ההנהגה האלוקית בכדי שהעם ייפגש ויתמודד בכניסתו וביציאתו עם מאפייני המקומות. איננו יודעים את תוצאות כל מפגש בין ישראל למקום החנייה, אולם ציון שם המקום מעיד כי 'משהו חדש נרכש שם'…

קריעת ים סוף רוממה את ישראל למדרגת אמונה כה גבוהה עד אשר העיד עליהם הכתוב: "וַיִּירְאוּ הָעָם אֶת ה' וַיַּאֲמִינוּ בַּה' וּבְמֹשֶׁה עַבְדּוֹ" (שמות יד, לא). אולם, לא די בכך עבור בניית עם שעל כתפיו מונחת תעודת העולם! ברק אמוני נותן דחיפה משמעותית ו"מיישר את ההגה" בניווט ההתחלתי בדרך. לאורך זמן השפעת הברק תפחת וספקות יחלו לצוץ. בשלב זה מתבקש ליבון פנימי ובירור שכלי אודות הדרך שנבחרה – ולכך נועדו מסעות המדבר.

אם כן, מתברר כי קריעת ים סוף ומסעות ישראל במדבר משלימים זה את זו, ועל ידי קריאת שני העניינים בטעמי מקרא זהים נוכל להכיר כי מבט אמוני ובירור נפשי ושכלי צריכים להשתלב זה בזה.

 

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן