שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

דבר תורה לפרשת כי תשא – חיסרון הספירה

בתחילת הפרשה, מתגלה עניין רוחני חשוב. כאשר רוצים למנות אנשים מישראל אסור לספור אותם ישירות, ולכן הם צריכים להביא מחצית השקל בעבור כך –  אחרת, יצא נגף על ישראל. לצערנו, דבר זה אכן התממש בהיסטוריה, כאשר דוד המלך מנה את ישראל באופן ישיר, ועם ישראל נענש במגפה שהרגה 70 אלף אנשים (שמואל ב, כד). זאת, בניגוד לקודמו שאול המלך שמנה את חייליו באמצעות צאנו (שמואל א טו).

לאור זאת, עולה לשאול: מדוע אסור למנות את ישראל באופן ישיר?

מילות המפתח

ננסה לעיין בפשט הפסוקים.

יא וַיְדַבֵּר ה', אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר.  יב כִּי תִשָּׂא אֶת-רֹאשׁ בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, לִפְקֻדֵיהֶם, וְנָתְנוּ אִישׁ כֹּפֶר נַפְשׁוֹ לַה', בִּפְקֹד אֹתָם; וְלֹא-יִהְיֶה בָהֶם נֶגֶף, בִּפְקֹד אֹתָם.  יג זֶה יִתְּנוּ, כָּל-הָעֹבֵר עַל-הַפְּקֻדִים–מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל, בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ:  עֶשְׂרִים גֵּרָה, הַשֶּׁקֶל–מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל, תְּרוּמָה לַה'.  יד כֹּל, הָעֹבֵר עַל-הַפְּקֻדִים, מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה, וָמָעְלָה–יִתֵּן, תְּרוּמַת ה'.  טו הֶעָשִׁיר לֹא-יַרְבֶּה, וְהַדַּל לֹא יַמְעִיט, מִמַּחֲצִית, הַשָּׁקֶל–לָתֵת אֶת-תְּרוּמַת ה', לְכַפֵּר עַל-נַפְשֹׁתֵיכֶם.  טז וְלָקַחְתָּ אֶת-כֶּסֶף הַכִּפֻּרִים, מֵאֵת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְנָתַתָּ אֹתוֹ, עַל-עֲבֹדַת אֹהֶל מוֹעֵד; וְהָיָה לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל לְזִכָּרוֹן לִפְנֵי ה', לְכַפֵּר עַל-נַפְשֹׁתֵיכֶם.  {פ}

מספר מילות מפתח נמצאות בפרשייה: פקידה, כפרה על הנפש, תרומה.

מציאת מילים הללו מלמדות כי עצם הפקידה הוא אסור גם אם משתמשים במניית בדבר אחר (!), שהרי מדוע צריך כפרה על דבר טוב שעשיתי? משמע, עצם הפקידה היא בעייתית. וההיתר לפקוד בדבר אחר הוא בלית ברירה, וצריך להביא כפרה על כך באמצעות הבאת תרומה לה'.

משמעות הפקידה

משמעות הפקידה היא לקיחת הכלל והפיכתו לאוסף של יחידים. לפני כן, הייתה כאן כמות לא ידועה המורכבת  מישראלים, ובאמצעות מנייתם אנו יכולים לדעת את כמותם המדויקת.

אז מה כ"כ הבעיה בזה??

בסקירת התורה, נגלה כי הפקידה היא פועל המשתייך להנהגתו של הקב"ה בעולם, כדוגמת: ""וַה' פָּקַד אֶת שָׂרָה כַּאֲשֶׁר אָמָר…", בראשית (נ, כה): "וַיֹּאמֶר יוֹסֵף אֶל אֶחָיו אָנֹכִי מֵת וֵאלוֹהִים פָּקֹד יִפְקֹד אֶתְכֶם…", שמות (ג, טז): "…פָּקֹד פָּקַדְתִּי אֶתְכֶם וְאֶת הֶעָשׂוּי לָכֶם בְּמִצְרָיִם", שם (ד, לא) ויאמן העם וישמעו כי פקד יקוק את בני ישראל וכי ראה את ענים ויקדו וישתחוו". שם (כ, ה) "לא תשתחוה להם ולא תעבדם כי אנכי יקוק אלהיך אל קנא פקד עון אבת על בנים על שלשים ועל רבעים לשנאי", ויקרא (יח, כה) "ותטמא הארץ ואפקד עונה עליה ותקא הארץ את ישביה".

הנהגת ה' היא פקידת היחיד והציבור. באמצעות הפקידה הקב"ה מקיים את הבטחתו לברואיו, כך שרה אמנו נפקדה בפרי בטן, ועם ישראל נפקדו לצאת ממצרים. וגם בצד השלילי, הקב"ה פוקד את עוונות ישראל שיביאו את היציאה לגלות. פקידת ה' אינה מעשה טכני, אלא היא כוללת שכלול של מספר פרמטרים:

הזמן – עבר, הווה עתיד.

המוסר – בדיקת עוונות מול זכויות.

יסודות הנצח – הנהגת האלוקים וקביעת יסודותיו.

לפי זה, כאשר אנו מונים ישראלים ישנה כאן התערבות "לא ראויה" מצדנו במלאכת הקב"ה. מדוע? למניית בני אדם שני חסרונות עיקריים:

  • חד ממדי – הפקידה שלנו היא בעלת ממד אחד. אין באפשרותנו לידע ולשכלל את כל הפרמטרים הרצויים, וככזו – עצם המנייה חוטאת למטרה. אנו מנסים לברר את מקומם של היחידים, אך הסתכלותנו היא צרה כיוון שכבני אדם איננו יכולים לגלות ולהכיל את כל הממדים של האדם העומד מולנו. כמו כן, לא נכון ערכית לבחון את האנשים ולראותם כמספר אובייקטים. האדם הוא יותר שלם מסך אבריו, תכונותיו ועולמו הפנימי והחיצוני.

דבר זה, נכון אצל כל אדם באשר הוא. וכבר אמרו בעלי המוסר לראות מה קרה בהיסטוריה האנושית שהתחילו לראות אנשים כאוסף של מספרים ואח"כ קעקעו אתם על בשרם, והסוף הטרגי ידוע לכל.

  • פגיעה בכלל ישראל – בנוסף, אצל עם ישראל, מניית האנשים מוסיפה חטא אל פשע. לקיחת הכלל והפיכתה לאוסף של פריטים מפוררת את רעיון היסודי של הכלל והפרט בישראל. בעם ישראל, רעיון הכלל נותן את המשמעות הערכית לפרט. ולכן, "התנועה" צריכה להיות מלמטה למעלה, מהפרט אל הכלל , ולא ההפך מהכלל אל הפרט כפי שמתבטא בפקידה.

לכן, צריכה לבוא כפרה על עצם המנייה. הכסף שמשמש לספירה יצא מעולם החולין ויתרומם לעולם הקודש, ויחשב כתרומה לה'. הכפרה אינה טכנית, איננו צריכים להביא "צדקה" בשביל להימנע מעונש, אלא צריכים להפנים את החיסרון שלנו כבני אדם במניית אנשים מישראל, והתרופה לכך היא לקיחת מעשה חול ולקדש אותו, כלומר לרומם את מבטנו החד ממדי אל עבר הקודש – הקניית מבט ערכי על מהותם של ישראל.

שבת שלום

 

 

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן