שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

"מובטח אני בזה שמורה הוראה בישראל"

שלוש פעמים בש"ס מוזכרת המימרא "מובטח אני בזה שמורה הוראה בישראל" (גיטין נח, א. פסחים ג, ב. ונזיר כט, ב. בשינוי לשון). ועניינה שכבר מקטנות ידעו על הילד שיגדל להיות מורה הוראה בישראל, ואכן בשלושת המקרים הדברים התקיימו ו"לא היו ימים מועטים עד שהורה הוראה בישראל". ונעמוד בקצרה על היסודות המוזכרים בגמרא בגיטין ובפסחים על מנת שנוכל להשתדל לדבוק בדרך רבותינו.

 

הגמרא בגיטין נח, א, מספרת:

"ת"ר: מעשה ברבי יהושע בן חנניה שהלך לכרך גדול שברומי (לאחר חורבן בית המקדש השני), אמרו לו: תינוק אחד יש בבית האסורים, יפה עינים וטוב רואי וקווצותיו סדורות לו תלתלים. הלך ועמד על פתח בית האסורים (לבדוק האם ראוי לפדותו או שמא כבר נטמע בין הגויים), אמר 'מִי נָתַן לִמְשִׁסָּה יַעֲקֹב וְיִשְׂרָאֵל לְבֹזְזִים' (ישעיה פרק מב, כד)? ענה אותו תינוק ואמר 'הֲלוֹא יְקֹוָק זוּ חָטָאנוּ לוֹ וְלֹא אָבוּ בִדְרָכָיו הָלוֹךְ וְלֹא שָׁמְעוּ בְּתוֹרָתוֹ'. אמר: מובטחני בו שמורה הוראה בישראל, העבודה (לשון שבועה)! שאיני זז מכאן עד שאפדנו בכל ממון שפוסקין עליו. אמרו: לא זז משם עד שפדאו בממון הרבה, ולא היו ימים מועטין עד שהורה הוראה בישראל. ומנו? רבי ישמעאל בן אלישע".

 

כמה וכמה פרשנים התמודדו עם השאלה מה החריפות שראה רבי יהושע בן חנניה בתשובת התינוק שהביאה אותו לקביעה שהוא יהיה מגדולי הדור הבא והתמקדו בתוכן תשובתו של התינוק. ולענ"ד פשט הדברים היא הבקיאות. הידע. ההיקף. אולם אם נתבונן יותר, יש כאן לא רק ידע, אלא עמל גדול ומסירות נפש לתורה. מעשה זה של הגמרא הוא באחת התקופות הקשות של ישראל. סמוך לחורבן בית המקדש השני. הבריונים שרפו את המחסנים והרעב השתולל בירושלים. ירושלים עומדת להיחרב וכהצלה אחרונה לתורה רבי יהושע בן חנניה ורבי אליעזר בן הורקנוס מוציאים בדרך מתוחכמת את רבן יוחנן בן זכאי מהעיר (והוא מבקש מאספסיינוס שלא יחריב את יבנה ולא יהרוג את חכמיה). הוא רבי יהושע בן חנניה שאחרי המלחמה הולך ופודה את רבי ישמעאל בן אלישע. ורבי ישמעאל בן אלישע בעודו תינוק לומד וגודל בתורה בתוך כל התקופה הקשה הזאת במסירות ועמל גדולים ומגיע לידי ידיעת התורה. אולם אם נתבונן יותר, בנוסף לידע יש גם אמונה עצומה. הגמרא מתארת אותו כ"יפה עינים וטוב רואי וקווצותיו סדורות לו תלתלים". בדרך כלל אסירים עיניהם עצובות, גופם מרושל ושערם מבולגן, אולם תינוק זה חי באמונה שלמה שהכל מהקב"ה ומאמין גדול בגאולתם של ישראל. השילוב של עמל תורה, ברכה בלימוד ואמונה גדולה מביאים לידי "מובטחני בו שמורה הוראה בישראל".

 

בנוסף לגדלות בתורה, הגמרא בפסחים ג, ב, מספרת:

"הנהו תרי תלמידי דהוו יתבי קמיה דהלל וחד מינייהו רבן יוחנן בן זכאי, ואמרי לה קמיה דרבי וחד מינייהו רבי יוחנן. חד אמר: מפני מה בוצרין בטהרה (מדוע בעת בצירת הענבים מקפידים על כלים טהורים) ואין מוסקין בטהרה (ואילו בעת מסיקת הזיתים לא מקפידים על כלים טהורים)? וחד אמר (אותה שאלה בניסוח אחר): מפני מה בוצרין בטהרה ומוסקין בטומאה? אמר: מובטח אני בזה (בראשון שדיבר בלשון נקיה) שמורה הוראה בישראל. ולא היה ימים מועטים עד שהורה הוראה בישראל".

 

לשון נקיה מלמדת על מתינות, על הבנה שהמציאות אינה שחור או לבן, על היכולת לתת דגש על הצד הטוב למרות שיש צד עם חסרון. דרכם של קפדנים לפסול בלשון חריפה כל דבר שאינו שלם. 'הוא טמא', 'הוא פסול'. ואילו הדרך הראויה היא לדבר בלשון נקיה 'הוא לא טהור', כאילו אומר 'הוא לא שלם אבל יש בו צדדים טובים'. אמרו חכמים (ברכות סד, א, ונזיר סו, ב, ועוד) 'תלמידי חכמים מרבים שלום עולם', "מכאן הדרכה חינוכית למי שרוצה לזכות לקנין תורה, יש לו להתקדם ולבנות מידותיו כך שירבה שלום בעולם" (שיחות הרצי"ה – תלמוד תורה, עמ' 30). היכולת להרבות שלום היא היכולת לראות טוב באחר, להדגישו ולהבליטו, ולתת לו ביטוי. לא חכמה גדולה 'לשרוף' את כולם, אולם תלמידי חכמים נדרשים לראיה עמוקה ולהדגשת הטוב. היא היא היכולת לדבר בלשון נקיה.

 

ישיבתנו בהר ברכה שואפת לגדל תלמידי חכמים שעמלים בתורה ובקיאים בה. שני דרכים ללימוד: עיון ובקיאות. לכל אחד יתרון וחסרון. יתרון העיון הוא העומק, היכולת להגיע לשורש הדין, למקורו, לסברא והטעם שמסתתרים מאחוריו. ולעומת זאת החיסרון הוא ההיקף. התורה רחבה מאוד. תרי"ג מצוות, ועוד גזרות ותקנות חכמים, ובעיון קשה מאוד להקיף הכל. אמנם "לא עליך המלאכה לגמור", אולם גם "לא אתה בן חורין ליבטל ממנה", ויש רצון וצורך לשאוף להכל. "תורת ה' תמימה משיבת נפש" – כשהיא תמימה היא משיבת נפש. "דברי תורה עניים במקומן ועשירים במקום אחר" (ירושלמי ר"ה פ"ג, ה"ה) הבנה שלמה וישרה תלויה בהיקף. וזה יתרון הבקיאות, הינה מקיפה ומאירה ברוחב שלה, אולם חסרה בעומק ובהבנה מדויקת (כשלומדים עיון רואים שלעיתים אפשר להבין את הגמרא בכמה אופנים). את שני הממדים הללו אנחנו שואפים לקנות בהר ברכה, העיון והבקיאות. העומק והרוחב. ובדרך זו אנט לומדים את תחומי התורה. גמרא עיון ובקיאות. תנ"ך בעיון ויחד עם זה לומדים ומקיפים את כל התנ"ך בבקיאות. הלכה בעיון ובבקיאות. אמונה בעיון ובבקיאות.

 

כאמור לעיל, שלמות בתורה באה עם סבלנות וראיית הטוב. היכולת להתמודד עם כל דעה וביחד עם זה לכבד אותה. אחד הענפים היוצאים משורש זה הוא עולם התפלה. לכבד כל עדה במנהגי התפלה שלה. נוסח התפלה נקבע על פי החזן. ובשבת יש מניינים שונים כל אחד עפ"י נוסח אבותיו, אשכנזי, ירושלמי. מרוקאי ותימני. ולאחר התפלה מתאגדים כולם לשיעור אחד – "תּוֹרָה צִוָּה לָנוּ מֹשֶׁה מוֹרָשָׁה קְהִלַּת יַעֲקֹב" (דברים לג, ד).

 

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן