רביבים

קדושים וטהורים

מדוע נהוג לעשות יום טוב ביום פטירת רשב"י ● כשהצדיק מסתלק מהעולם נפתחים לפניו שערי אורה, וגם תלמידיו זוכים להבין טוב יותר את תורתו ● ל"ג בעומר, יום שמציין מפנה לטובה בהמשך תורתו של ר' עקיבא ● מסירות הנפש של ר' עקיבא על לימודו התורה ומותו על קידוש השם ● במעלות קדושות וטהורות – טלי חטואל וארבע בנותיה הי"ד

ההצלחה במשאל

בעקבות המפגש המבורך של אנשי ההתנחלויות עם עשרות אלפי משפחות של מתפקדי הליכוד מכל החוגים והעדות, בערים ובמושבים, בצפון, בדרום ובמרכז, התברר שיש בציבור כמיהה אמיתית לקירוב לבבות, ולבשורה אידיאית טהורה שלא נגועה בתחבולנות פוליטית קטנונית שמטרתה להשיג ג'ובים. 
מאור הפנים שבו התקבלו המתנחלים לומדי התורה, שנותנים את דמם וחלבם למען העם בשירות הקרבי ובהתיישבות, נותן תקווה גדולה. ההצלחה של המפגשים צריכה לעורר אותנו לרעיונות חדשים על שיתוף פעולה מלא יותר בין המתנחלים לשאר תושבי הארץ, בין דתיים ומסורתיים, בין האיחוד הלאומי ותנועת הליכוד. אולי גם בין המפלגות הדתיות והחרדיות לליכוד.

מנהג העלייה לקבר רשב"י במירון

יש נוהגים לילך בל"ג בעומר למירון, לקברותיהם של רבי שמעון בר יוחאי ובנו רבי אלעזר, ועורכים שם שמחה גדולה, ומדליקים מדורה, ורוקדים ומזמרים. ובין הנוהגים כך גם צדיקים ותלמידי חכמים. 

אמנם היו מגדולי ישראל שפקפקו על מנהג זה. בעל שו"ת חתם סופר תמה היאך אפשר לקבוע מועד לשמחה ביום שלא נעשה בו נס ולא נקבע על ידי חז"ל כמועד. ואמנם ידוע שאין נוהגים לומר בו תחנון ואין מתענים בו, אבל לא מצאנו מקור לכך שעושים אותו יום טוב (חת"ס יו"ד רלג). ואם הוא לכבוד יום פטירתו של רבי שמעון בר יוחאי – הרי בדרך כלל ביום פטירת צדיק ראוי להתענות, ואיך עושים שמחה והילולה ביום מותו של רבי שמעון בר יוחאי (שואל ומשיב מהדורה חמישאה לט)? 

טעם השמחה

אולם רבים נוהגים לשמוח שם שמחה של מצווה, ובתוכם צדיקים ותלמידי חכמים. ואף שבדרך כלל יום פטירת צדיק הוא יום של צער, מכל מקום מסרו המקובלים בשם רבי שמעון בר יוחאי שרצה שישמחו ביום פטירתו. המוות בעולם הזה נתפש באופן שונה בעולם הבא. בעולם הזה המוות נתפס כדבר העצוב ביותר. כאשר צדיק מת נותר אחריו חלל גדול, והעם מתאבל על אובדנו. אולם בעליונים מובן כי הכל לטובה, ולהפך – אחר הסתלקותו של הצדיק מכבלי העולם הזה הוא זוכה לקלוט את מלוא אורה של התורה. ובמיוחד אמורים הדברים לגבי צדיקים שעוסקים בתורת הסוד, שעיקר עניינם ועיסוקם באור הפנימי והנסתר של הנשמה, וכל זמן שהם שרויים בתוך המחיצות החומריות של העולם הזה אין הם יכולים לקלוט את כל האור הפנימי, אולם כשהם מסתלקים מן העולם הזה ומתעלים אל מעבר למחיצות החומריות, נפתחים לפניהם שערי החכמה והאורה הפנימית, והם עומדים על עומק הסודות שעסקו בהם בימי חייהם. וכבר ביום המיתה אפשר לחוש את התרופפות המחיצות והמחסומים של העולם הזה, וכפי שמסופר באידרא זוטא על רשב"י שביום פטירתו גילה סודות עמוקים ונפלאים שלפני כן לא הורשה לגלות, והיה בוכה ושמח. 

ההילולא כנישואין

בזוהר נקרא יום הסתלקותו של רבי שמעון בר יוחאי 'הילולא', שהוא כשמחת נישואין. והטעם שנקרא כך, מפני שההידבקות בשכינה בעולם הזה היא בבחינת אירוסין, וההידבקות שבעולם הבא היא בבחינת נישואין. בעולם הזה, מפני המחיצות, אין אפשרות להתקשר באופן שלם בשכינה. אבל אחר ההסתלקות זוכה הצדיק להתקשר עם השכינה באופן שלם, ונעשה מתורתו אור גדול בעולמות העליונים, ומתוך כך יכולים גם תלמידיו וממשיכיו שבעולם הזה להתקשר יותר אל עומק תורתו וסודותיו. ועל כן נהגו התלמידים העומדים על עומק העניין הזה לערוך הילולא ביום פטירת רבם הצדיק שגילה סודות התורה.

רבי שמעון בר יוחאי

נתייחד רבי שמעון בר יוחאי, שר הזוהר, שאת יום הסתלקותו מציינים גם יהודים שאינם עומדים על סודות תורתו. וכך נעשה ל"ג בעומר ליום שמחתה של תורת הנסתר, ורבים נוהגים לעלות למירון להילולת רבי שמעון בר יוחאי. הגדולים שבהם שמחים על הסודות שנתגלו להם בזכותו ובזכות תלמידיו וממשיכי דרכו. והמוני העם המשתתפים בהילולה, אף שאינם מבינים בסודות התורה, מכל מקום יש להם שמחה על שהתורה עמוקה מיני ים, ויש גדולים וצדיקים שמתקשרים לעמקי סודותיה, ועל ידי כך כל העולם הזה החשוך מתבשם. ועוד, שעצם ההכרה שיש סודות עמוקים שהם מעבר להשגת האדם הרגיל, יש בה ענווה וחכמה, ועל ידי הכרה זו אף פשוטי עם זוכים להתעלות.

רבי עקיבא

בהילולת ל"ג בעומר גנוז גם יום הזיכרון לגדול התורה שבעל פה, התנא המופלא רבי עקיבא, שאחד מחמשת תלמידיו הגדולים היה רבי שמעון בר יוחאי. וכן מסופר על רשב"י, שהיה מעודד את תלמידיו לחזור על דבריו, מפני שתורתו היא תמצית מתורת רבי עקיבא (גיטין סז, א). גם את מסירות הנפש על כבוד ישראל למד רבי שמעון בר יוחאי מרבו, שכן רבי עקיבא היה זה שתמך ועודד את מרד בר כוכבא כנגד הרומאים.

אכן, טעם השמחה בל"ג בעומר המופיע בדברי הראשונים ובשולחן ערוך (תצג, ב) הוא שביום ל"ג בעומר פסקו תלמידי רבי עקיבא מלמות. ויש אומרים שבל"ג בעומר החל רבי עקיבא ללמד תלמידים חדשים, שעליהם כבר לא חלה המגפה (פרי חדש). ויש אומרים שבל"ג בעומר סמך רבי עקיבא את חמשת תלמידיו הצעירים שלא מתו במגפה, והם: רבי מאיר, רבי יהודה, רבי יוסי, רבי שמעון בר יוחאי ורבי אלעזר בן שמוע, ומהם נמשכה מסורת התורה בישראל (שער הכוונות). נמצא איפוא שיסוד השמחה בל"ג בעומר הוא על תלמידי רבי עקיבא שהמשיכו את תורתו. 

ואף השמחה בל"ג בעומר על תורת הנסתר שייכת לרבי עקיבא, שהרי עליו אמרו (חגיגה יד, ב) שנכנס לפרדס, היינו לסודות העמוקים ביותר בתורה, ויצא בשלום. ואילו שאר החכמים שנכנסו עימו לא יצאו בשלום, שלא יכלו לעמוד ולקלוט את הסודות הנוראים שבפרדס. ורבי שמעון בר יוחאי תלמידו המשיך דרכו, בתורה ובמסירות הנפש, ולכן יום הילולת רבי שמעון בר יוחאי הוא גם יום הילולת רבי עקיבא. 

נהרג על קידוש ה'

עובדה שאי אפשר להתעלם ממנה: גדול התורה שבעל פה רבי עקיבא נהרג על קידוש ה'. מסירותו לאמונה ולתורה היתה ללא גבול, וכשגזרו הרומאים שלא ללמד תורה, מסר את נפשו ולימד תורה. תפסוהו וחבשוהו בבית האסורים וגזרו דינו למיתה קשה. ואמרו חכמים (ברכות סא, ב): "בשעה שהוציאו את רבי עקיבא להריגה זמן קריאת שמע היה, והיו סורקים את בשרו במסרקות של ברזל, והיה מקבל עליו עול מלכות שמים. אמרו לו תלמידיו: רבינו, עד כאן? (הרי במצב של יסורים נוראים כאלה אתה פטור מקריאת שמע, ומדוע אתה מתאמץ כל כך לקרותה?) אמר להם: כל ימי הייתי מצטער על פסוק זה 'בכל נפשך' – אפילו נוטל את נשמתך, אמרתי: מתי יבא לידי ואקיימנו, ועכשיו שבא לידי לא אקיימנו? היה מאריך באחד עד שיצתה נשמתו באחד. יצתה בת קול ואמרה: אשריך רבי עקיבא שיצאה נשמתך באחד… יצתה בת קול ואמרה: אשריך רבי עקיבא שאתה מזומן לחיי העולם הבא". 

זיכרון לקדושות

השמחה על הניצחון במשאל מהולה בצער נורא על עקידתן של אם וארבעת בנותיה, והעובר שעוד לפני שזכה לראות את פני העולם נעקד על קדושת שמו יתברך. טלי חתואל יכלה לבחור מקום מגורים אחר. היא יכלה להישאר אדישה בביתה. היא יכלה לומר אני בהריון וקשה לי לצאת. אבל היא בחרה לגור במושב קטיף ולקיים את מצוות יישוב הארץ ששקולה כנגד כל המצוות, ולמרות העול והקשיים החליטה לצאת עם בנותיה ולהתנדב למען העם והארץ. וכך עלתה בקדושה ובטהרה למרום. בקדושה – כי נהרגה על מצוות יישוב הארץ, ובטהרה – כי פעלה בהתנדבות.

כחנה ושבעת בניה הקריבה טלי את כל מה שהיה לה. ואף היא כחנה תעלה למרום ותאמר לאברהם אבינו: "אתה עקדת מזבח אחד, ואני עקדתי חמשה מזבחות ועוד מזבח קטן לעובר שבמעי אמו" (עפ"י גיטין נז, ב).

ואף היא, ככל הרוגי מלכות, תעלה עם בנותיה למדור העליון שבגן עדן, מדורו של רבי עקיבא גדול התנאים. שם תפגוש את קדושי זמנינו. והרופאים הצדיקים והקדושים – הרב ד"ר דוד אפלבאום וד"ר שמואל גיליס, ירחמו עליה ועל בנותיה, ויטפלו בהן כפי שטיפלו באהבה בכל חוליהם בעולם הזה. שם תפגוש את רבני גוש קטיף, הרב שמעון בירן מכפר דרום, והרב יצחק עראמה מנצר חזני, והם יסבירו לה את גודל מעלת הקדושים. 

ומלך מלכי המלכים, הקדוש ברוך הוא, שעל שמו הורגנו כל היום, יאספן אליו באהבה ובכבוד, וייטול את בגדיהן הספוגים בדם, ויעשה מהם מלבוש פאר לשכינה, ויישבע לנקום את דמן ולהביא גאולה לישראל ולעולם.

הצטרפו לקבלת רביבים

הרשמה לניוזלטר שלנו

עוד ברביבים

חיפוש בטורי רביבים

דילוג לתוכן