שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

ברכות ועוד

שלום 1. ראיתי שיש פוסקים שכניסה לשירותים בבית מהווה הפסק בברכה ראשונה בדברים שברכתם האחרונה בורא נפשות. לא ראיתי התייחסות לכך בפניני הלכה. מה דעת הרב? 2. בעניין מעבר בין 2 נשים, מה דעת הרב? (תוקף האיסור, מצבים שמותר וכ'ו)

  1. אינו הפסק. אם הרב היה סובר כך, ודאי היה מביא זאת. הכלל הוא כפי המובא בפניני הלכה.
    מתוך ספר הקיצור הלכה:
    https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?srsltid=AfmBOorvXJh77tw_diIx7wSWAJ1-lc22zuFgNyIA2DcmvAK2JcLSZZP9
    שינוי מקום
    יט. האוכל או שותה בתוך ביתו דבר שברכתו האחרונה 'בורא נפשות', ויצא לרחוב או לבית אחר, אם רוצה להמשיך לאכול או לשתות, צריך לברך שוב ברכה ראשונה. אבל אם יצא למרפסת ביתו או לחצרו הפרטית או לחדר המדרגות, לא צריך לברך שוב, כיוון שהם טפלים לביתו. ואם רגיל לפעמים לצאת אליהם בזמן אכילתו, רשאי לעשות כן לכתחילה.

2. אין בזה איסור.
הבעיה שגבר יעבור בין שתי נשים היא משום כשפים (גמ´ בפסחים), וכיום אין הנשים שלנו עסוקות בכשפים ב"ה.
אמנם בזוהר כתוב שיש בזה בעיה אחרת, אך איננו פוסקים הלכות מחייבות על פי הזוהר אלא רק המלצות. לכן אם אפשר בקלות לא לעבור ביניהן, נכון להחמיר.
גם לאישה נכון שלא תעבור בין שני גברים כאשר אפשר בקלות לעקוף.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-22 23:54:07

יש לך שאלה?

פרשת עקב – ברכת המזון כחיבור שמיים וארץ

ברכת המזון

בפרשת השבוע, פרשת עקב, אנו נפגשים עם מצווה יסודית אותה מקיים האדם בכל יום, מצוות ברכת המזון, כשהפסוק הפותח פרשייה זו הוא "כל המצווה אשר אנוכי מצווך היום תשמרון לעשות למען תחיון ורביתם ובאתם וירשתם את הארץ אשר נשבע ה' לאבותיכם". פסוק יסודי זה, שנותן את מטרת כל המצוות, מגלה לנו שמגמת המצוות הינה חיים, "למען תחיון". אדם המקיים את מצוות ה' וממילא מקושר לקב"ה, למקור החיים, למשמעות העולם, הוא החי באמת, "ואתם הדבקים בה' אלוקיכם חיים כולכם היום".

המצוות מקשרות את האדם לבורא

כאשר אדם עושה את כל המצוות הוא זוכה להיות מקושר לקב"ה בכל חושיו, רגשותיו, מחשבותיו וכוחותיו. לא לחינם לא כתבה התורה "כל המצוות אשר אנוכי מצווה היום" אלא "כל המצווה", שכן כאשר האדם עושה את כל המצוות הדברים מתחברים לשירה אחת, לגוף אחד, להרמוניה שלמה, בה האדם הופך להיות מחובר ומדובק לחיי החיים, וממילא לעולם הזה ולעולמות כולם.

ריבוי בזכות המצוות

מתוך החיים מופיע היסוד השני בפסוק, "ורביתם", ודבר זה מתואר כעובדה ולא כציווי. כאשר אתם עושים את כל המצווה, הרי שתזכו לחיים ולרבייה.

משמעותה של המילה רבייה כפולה. המשמעות האחת היא ריבוי והתרחבות, והמשמעות השנייה- התגדלות (כפי דברי רש"י על הפסוק בדברים א,ו "רב לכם שבת בהר הזה" ש"הרבה לכם גדולה ושכר על ישיבתכם בהר הזה"- כלומר, המילה רב היא גדולה. וכן דברי הספרי על הפסוק בדברים ג,כו "רב לך אל תוסף דבר אליי עוד בדבר הזה" ש"ויאמר ה' אליי רב לך- אמר לו: משה, הרבה לך בידי לעולם הבא").

אומרת התורה שכאשר נקיים את כל המצווה הרי שנהיה דבקים בה' חיים, והביטוי הבסיסי והיסודי ביותר של החיים הוא ההגדלות וההתרבות בכמות ובאיכות. וכפי משמעותה העמוקה של המשנה "לא נברא העולם אלא לפרייה ורבייה".

המדד לחיים הוא היצירה וההתפתחות. והיצירה הגדולה ביותר שהאדם יכול ליצור היא כמובן יצירת החיים- הולדת ילדים- המעשה הנשגב בו, ע"פ עדות חז"ל, מתקיימת שותפות בין האדם לקב"ה, המעשה הנשגב שחייב לבוא מתוך חיבור של אהבה בין איש לאשתו- הוא הוא היצירה העליונה ביותר שאדם יכול ליצור.

בכל מקום בו מוצאים ריבוי של חיים, ילדים וילדות ממלאים את הבתים, את גני השעשועים, את המעונות, גני הילדים ובתי הספר, שם יש חיים אמיתיים שהם דבקות בה'. לעומת זאת, במקום שהדברים הללו לא קיימים, כמידת חסרונם כך החיסרון של החיים.

הדבקות בארץ ישראל

ההמשך הישיר של החיים והרבייה הוא הקשר לארץ ישראל, כפי שממשיך הפסוק "ובאתם וירשתים את הארץ אשר נשבע ה' לאבותיכם". מתוך הדבקות בה' מתגלה גם הדבקות בארץ, הרצון לרשת את הארץ, כדברי הרמב"ן בהשגותיו לספר המצוות שעניין ירושת הארץ הוא ההתיישבות הבלעדית של ישראל בכל מרחבי הארץ.

הקשר אל הקב"ה מוליד קשר לארץ אשר "עיני ה' אלוקיך בה מראשית השנה ועד אחרית שנה", כי כאשר רצונו של האדם לחיות חיים גשמיים- "למען תחיון", ולחיות חיים שיוצרים חיים- "ורביתם", ושכל החיוניות הזו תהיה מתוך הדבקות בה', אין לו אפשרות לעשות זאת אלא בארץ. ולכן ההשתוקקות לארץ ישראל, ההשתוקקות לבנות בניינים, להפריח חיים בשממה, היא המשך ישיר של הדבקות בה'.

ברכת המזון מרוממת את האכילה

מתוך הבנת הפסוק הזה אנו באים להבנת עניינה של ברכת המזון. האוכל והאכילה, שללא ספק מכניסים שמחה ועונג לחיינו, חייבים להיות מקושרים ומשמשים כאמצעים מקרבים ומדבקים אותנו לקב"ה.

מטרתנו היא שהאוכל לא יגשם את האדם וירחיק אותו מהקב"ה, אלא להיפך, שהאוכל יהיה אחד מהדברים שמקשרים ומקרבים את האדם לדבקות בה'. וכפי שאנו מוצאים שהמצווה הראשונה שנצטווה האדם הראשון היא "מפרי עץ הגן אכול תאכל", וכן עיקר עבודת המקדש הינה על ידי אכילת הקורבנות- "כהנים אוכלים ובעלים מתכפרים".

דבר זה אפשרי על ידי ברכת המזון, בה אנו לוקחים את כל השמחה וההנאה, את כל החיוניות והכוחות שניתנו לנו מהאוכל וזוכרים מה מקור החיוניות הזו, וזוהי ברכת הזן. ומתוך כך אנו זוכרים שכדי להצליח לחיות את החיוניות האלוקית הזאת בעולם, הקב"ה נתן לנו את הארץ ואת מרכזה- ירושלים. (ואלה גם היסודות שחייבים מדאורייתא להזכיר בברכת המזון).

אל יסודות אלה מצטרפת ברכת הטוב והמטיב, שנתקנה כאשר ניתנו הרוגי ביתר לקבורה. "הטוב"- שלא הסריחו, "והמטיב"- שזכו להיקבר. שם התגלה הדבר המופלאה שאותם האנשים הנלחמים על ארץ ישראל ומדינת ישראל (שהרי הרוגי ביתר היו חלק ממרד בר כוכבא), גם במותם ממשיכים הם להיות חיוניים, ולכן לא הסריחו. ולא זו בלבד אלא שהם הופכים להיות חלק מן הארץ וזוכים להיקבר באדמת ארץ ישראל. ובמקום להוסיף חיים באופן פרטי, הם הופכים להיות מוסיפים חיים לכלל ישראל, דרך אדמת הארץ.

זו עניינה של ברכת המזון כאשר מברכים אותה כראוי. וכך הברכה האלוקית שניתנת לנו בשפע העצום של המאכלים על טעמם, צבעם ומרקמם, הופכת להיות דבר המקשר ומחבר אותנו עם האידיאלים האלוקיים ועם הקב"ה.

יהי רצון שנזכה להודות לה' כראוי על כל הטוב והחסד שגמל עמנו, ומתוך ההודאה הגדולה נזכה להמשיך בחיינו ברכה וחיים והגדלות בכל המישורים.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן