שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

ברכות ועוד

שלום 1. ראיתי שיש פוסקים שכניסה לשירותים בבית מהווה הפסק בברכה ראשונה בדברים שברכתם האחרונה בורא נפשות. לא ראיתי התייחסות לכך בפניני הלכה. מה דעת הרב? 2. בעניין מעבר בין 2 נשים, מה דעת הרב? (תוקף האיסור, מצבים שמותר וכ'ו)

  1. אינו הפסק. אם הרב היה סובר כך, ודאי היה מביא זאת. הכלל הוא כפי המובא בפניני הלכה.
    מתוך ספר הקיצור הלכה:
    https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/?srsltid=AfmBOorvXJh77tw_diIx7wSWAJ1-lc22zuFgNyIA2DcmvAK2JcLSZZP9
    שינוי מקום
    יט. האוכל או שותה בתוך ביתו דבר שברכתו האחרונה 'בורא נפשות', ויצא לרחוב או לבית אחר, אם רוצה להמשיך לאכול או לשתות, צריך לברך שוב ברכה ראשונה. אבל אם יצא למרפסת ביתו או לחצרו הפרטית או לחדר המדרגות, לא צריך לברך שוב, כיוון שהם טפלים לביתו. ואם רגיל לפעמים לצאת אליהם בזמן אכילתו, רשאי לעשות כן לכתחילה.

2. אין בזה איסור.
הבעיה שגבר יעבור בין שתי נשים היא משום כשפים (גמ´ בפסחים), וכיום אין הנשים שלנו עסוקות בכשפים ב"ה.
אמנם בזוהר כתוב שיש בזה בעיה אחרת, אך איננו פוסקים הלכות מחייבות על פי הזוהר אלא רק המלצות. לכן אם אפשר בקלות לא לעבור ביניהן, נכון להחמיר.
גם לאישה נכון שלא תעבור בין שני גברים כאשר אפשר בקלות לעקוף.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-22 23:54:07

פירוק סוכה האם גם זה נחשב עוסק במצווה?

שלום לכבוד הרב, יש לי שאלה, בתום חג הסוכות פירקתי את הסוכה. זו לא משימה של מה בכך, יש להוריד את הסכך, והקישוטים ולקפל את הבד ולפרק את העץ. עבודה של כמה שעות. עכשיו בהתחשב בעובדה שגם לקפל תפילין יש סגולה לאריכות ימים, ויש אף הלכה להוריד אותה בדרך בה הנחנו אותם בתחילה, וההלכה באה ומסבירה לנו שיש דרך לסיים את המצווה והרבה נכתב על הורדת התפילין, כמה שחכמים היה להם קשה להיפרד מהם והיו כאלה שהסירו אותם ביד אחת כדי להראות על קושי מפרידתם, איך הדברים הללו עולים בקנה אחד עם הסוגייה של פירוק סוכה? האם בפירוק סוכה יש גם שכר מצווה? צורכי הרבים, הרי לבנות זו מצווה ולפרק? זה כמו דין של לקפל תפילין ? אנשים מזיעים בפירוק סוכה, זו זיעה של מצווה או של עבודת השם. אודה למענה.

בכך שאדם מראה שקשה לו להוריד את התפילין, ניכרת אהבתו לה' ואהבתו למצוותיו, ועל כך השכר. בוודאי שכן הדבר בכל המצוות, אלא שבפירוק הסוכה אין אפשרות להדריך לפרק ביד שמאל ואין עניין להשאירה יותר מימי החג, לכן מה שנותר זה מה שקורה בלב של המפרק, ועל זה השכר.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-21 23:02:42

לגבי צואה בפי הטבעת

יש לי שאלה לגבי ההלכות השייכים לדברים שבקדושה (תפילה וכד׳). לגבי העניין של הניקיון בשירותים, כלומר – חוץ מכבודכם – על "צואה בפי הטבעת" (שו"ע או"ח עו, ה). מה גדר הנקיון?

המינימום הוא קינוח חיצוני עם דחיקה קטנה. אם אפשר עדיף בממחטה לחה, תלוי ברמת הלכלוך. כפי הנראה כיום שאנו מקפידים יותר על נקיון ויש לנו אמצעים קלים כדי לנקות טוב, כך נכון לעשות, אך אין זה מעכב.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-21 12:48:01

כשרות

האם צריך להכשיר מכסה סיר רותח שהנחתי בטעות על הכיריים? הייתי רוצה ללכת לפי הדעה המחמירה.

אין צורך להכשיר, שכן החצובות השחורות כשרות כל השנה אלא אם כן היה מקרה מיוחד, זאת משום שאש הגז שורפת ומכשירה אותם כל הזמן. מה שכמשירים לפסח זאת חומרה כפי שנוהגים לגבי הרבה דברים בפסח. וגם אם היה מקום להחמיר ולומר שהחצובות לא כשרות, במקרה הנכחי אין צורך להכשיר, שכן כלל הוא בהלכות בליעה, שהעברת טעמים נוצרת רק על ידי מאכל או נוזל, אבל כלי רותח שנגע בכלי רותח אחר – אין העברת טעמים ביניהם.

כל זה מבואר בפניני הלכה, וגם הלכה למעשה בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-20 16:24:53

יש לך שאלה?

דבר תורה לפרשות מטות מסעי | להיזהר מרווחים קצרי מועד

מעשה אבות סימן לבנים

בפרשת השבוע אנו נפגשים בבקשת בני גד ובני ראובן להתיישב בעבר הירדן המזרחי, ואת תגובתו החריפה של משה רבנו על בקשתם: "… וְהִנֵּה קַמְתֶּם תַּחַת אֲבֹתֵיכֶם תַּרְבּוּת אֲנָשִׁים חַטָּאִים לִסְפּוֹת עוֹד עַל חֲרוֹן אַף ה' אֶל יִשְׂרָאֵל. כִּי תְשׁוּבֻן מֵאַחֲרָיו וְיָסַף עוֹד לְהַנִּיחוֹ בַּמִּדְבָּר וְשִׁחַתֶּם לְכָל הָעָם הַזֶּה. "

גם בחז"ל אנו מוצאים ביקורת חריפה על בני גד ובני ראובן, ובדברינו היום נתמקד במדרש בילקוט שמעוני בנושא, וזו לשון המדרש:

'לב חכם לימינו' – זה משה, 'ולב כסיל לשמאלו' – אלו בני ראובן ובני גד שעשו את העיקר טפל ואת הטפל עיקר, שחבבו ממונם יותר מן הנפשות, שהן אומרים למשה 'גדרות צאן נבנה למקננו פה', ואחר כך 'ערים לטפנו' אמר להם משה אינו כך אלא 'בנו לכם ערים לטפכם 'ואחר כך 'וגדרות לצאנכם', זהו שאומר הכתוב 'חנוך לנער על פי דרכו גם כי יזקין לא יסור ממנה', כתיב 'וילך ראובן בימי קציר חטים' וכתיב 'יותן את הארץ הזאת לעבדיך לאחוזה'.

ועולה השאלה מה הקשר בין הדודאים של ראובן, לבין בקשת בניו לגור בעבר הירדן?

דודאים לפני חיטים

פרשני המדרש נחלקו האם דברי המדרש נאמרו לשבח או לגנאי. האם לשבח "שכמו שבנערותו נשמר מן הגזל, כן לבסוף ביקש הארץ שבעבר הירדן כדי להרחיק עצמו מן הגזל, שאילו יכנסו לא"י שאין המקום נאות למקנה יצטרכו לרעות במקום גזל", או האם לגנאי כפי שפירש רש"י "כלומר דרך שתפס ראובן, תפסו בניו אחריו, הוא תפס דבר שהיה מצוי לו יותר – דודאים, וכן בניו תפסו דבר שהוא מצוי להם יותר – עבר הירדן, אע"פ שהייתה א"י טובה הימנה". ה'ידי משה' מרחיב את הרעיון שהובא בדברי רש"י ומבאר כי המדרש הביא את הפסוק 'וילך ראובן בימי קציר חיטים'. על כך שואל ה'ידי משה' מה רוצה הפסוק ללמדנו בכך שהוא מציין את העונה החקלאית? אלא שהפסוק בא לומר שזאת עונת החיטים. אך למרות שהחיטים היו טובות יותר ראובן לוקח דווקא דודאים מדוע?

כי הדודאים הוא הצמח אותו מצא ראובן ראשון ובקלות – 'וימצא דודאים בשדה'. ההליכה אחרי המצוי, ולא אחרי הרצוי, אחרי המושג בקלות באופן עכשווי, ולא אחרי המועיל והטוב לטווח ארוך, המצריך מאמצים, סבלנות וחשיבה ארוכת טווח זוהי התכונה שהוריש ראובן לבניו, וזוהי התכונה שמציין יעקב

בברכותיו לראובן "פחז כמים אל תותר כי עלית משכבי אביך אז חיללת יצועי עלה". מידת הפזיזות, העכשוויות, היא המידה שמופיעה בשני המקומות אצל האב וזרעו.

על פי זה ניתן להביא גם את החלק הראשון של המדרש בדבר העדפת הממון על פני הנפשות. העדפה זו של בני גד ובני ראובן נעשית מתוך אהבת המוחש, המורגש ועכשווי על פני הנצח, על הטוב האמיתי – שפירותיו לא נראים מיד אלא ממבט רחב ומקיף.

הטווח הארוך

בהתאם לכך נשאל גם את עצמנו: האם אנו לא עושים שיקולים קצרי טווח כפי שעשו בני גד ובני ראובן? האם אנו לא שומעים לעיתים את הטענה, 'כיצד אגדל משפחה גדולה? הרי זו טרחה מרובה והוצאה מרובה…', האם זה לא להקדים ממון לנפשות?

המחשבה על הטווח הארוך נכונה ליחיד ולציבור, גם מנהיגי ישראל, צריכים להתגבר על המחשבות קצרות הטווח ועל הרצון לשקט המיידי והעכשווי, ולהילחם באויבי ישראל – משנאי ה' עד כלותם.

לצערנו המציאות מוכיחה ששיקולים לרווחים קצרי טווח, עולים ביוקר גדול לאחר מכן!

העכשיוויזם בכל תחום, יוצר פגיעה עמוקה במטרות הארוכות ועולה במחירים כבדים מנשוא!

"הזרעים שאתה שותל היום – יהיו הצל שלך מחר", "העולם שייך לסבלניים – לא למהירים".

יהי רצון שנזכה להנהיג את חיינו מתוך ראייה ארוכה ורחבה,
נתעלה מעל הרווחים המדומים,
ונזכה לטוב האמיתי  –
הנבנה מתוך עמל, חזון וסבלנות.

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן