שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

הכוח שברוח – דבר תורה לפרשת חוקת

בפרשת השבוע מספרת התורה על פטירת מרים.
חז"ל (תענית ט.) מונים את מרים כאחת משלושת הפרנסים הטובים שעמדו לעם ישראל במדבר.
בהתבוננות עמוקה יותר מתגלה, כי בזכות מרים הגיע משה לעולם והפך למנהיג העם – אך בזכות מרים משה גם סיים את הנהגתו.

מרים בתחילתו ובסופו של משה

מחד, מרים היא זו שעודדה את עמרם לשוב ליוכבד וללדת את משה רבנו.
מאידך, מותו של משה בא על רקע חטא מי מריבה – חטא שהתרחש לאחר פטירת מרים:
"וַתָּמָת שָׁם מִרְיָם…וְלֹא הָיָה מַיִם לָעֵדָה".
חז"ל מסבירים שבאר המים שליוותה את ישראל במשך שנות המדבר נעלמה עם מותה.

אור מקיף מול אור פנימי

מרים מייצגת את האור המקיף, ומשה את האור הפנימי.

  • האור המקיף הוא אור נשגב ועוצמתי המקיף את העולם והאדם. הוא לא נתפס באופן ישיר, אך משפיע בעוצמה.
    דוגמה לכך היא אווירה תרבותית-חברתית תורנית – המשפיעה על האדם גם בלי שיבחין בכך.
  • האור הפנימי לעומתו, הוא גילוי ברור של הדרכה אלוקית. הוא מופיע באופן גלוי בתוך האדם, אך השפעתו מצומצמת וממוקדת.
    כמו רב המלמד את תלמידו – הדרכה ברורה ומעשית.

מרים – יוצרת אווירה רוחנית

מרים נועדה לרומם את רוחו של עם ישראל.
היא מורדת בגזירות פרעה, שותפה עם יוכבד בהולדת הילדים – תוך יצירת אווירה של חום ואמונה.
"פועה זו מרים… משעשעת את הוולד", מפרש רש"י – היא משרה שמחה כבר מהלידה.

אמונה שמובילה לשמחה

ביציאת מצרים, האמונה של מרים מובילה גם לשמחה:
"ותיקח מרים… את התוף בידה, ותצאן כל הנשים אחריה בתופים ובמחולות".
המדרש שואל – כיצד היו להם תופים במדבר?
ועונה: מתוך ביטחון בגאולה העתידה – הן התכוננו מראש.
זו עדות לעוצמת האמונה של מרים, ולמחויבותה ליצירת אווירה של תקווה, חיים ושמחה.

האווירה היא זאת שתקבע

בחיינו הפרטיים ובחיינו הלאומיים, האוירה היא זו שקובעת את הדברים בסופו של דבר.
זו אולי הסיבה שחז"ל אומרים שהאשה היא הקובעת את הדברים, למרות שבתחילה נראה כאלו הגבר הוא המוביל:
מעשה בחסיד אחד, שהיה נשוי לחסידה אחת ולא העמידו בנים זה מזה. אמרו אין אנו מועילים להקדוש ברוך הוא כלום, עמדו וגרשו זה את זה. הלך זה ונשא רשעה אחת ועשתה אותו רשע, הלכה זאת ונשאת לרשע אחד ועשתה אותו צדיק. הוי, שהכול מן האשה" – כי האווירה והאטמוספירה הם שמכריעים בסופו של דבר.

האם ביתנו הוא בית של אמונה ותורה, שמחוברים עם שמחה ואהבה, זה לא מה שאומרים קובע אלא מה שמרגישים. אנו נמצאים בחופש הגדול, לא האמירות יקבעו אלא האווירה שניצור.
האם עם ישראל יתקדם וינצח במלחמתו או שמא  ידשדש וישקע בבוץ – התשובה היא לא מה שיגידו הפרשנים באולפנים – אלא מה שרוח האומה ייקבע.

יהי רצון שנזכה כולנו ליצור אווירה של אמונה, תקווה, שמחה וציפייה לגאולה. אווירה כזו תוליד קידוש ה' גדול ותאפשר לעם ישראל להתקדם לעבר ייעודו.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן