שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?
הרב גור

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

חג סוכות – חג הדרך

כבר רבים תמהו הן על מקומו של חג הסוכות בציר הזמנים של השנה, מדוע הוא ממוקם דווקא במרכזו של חודש תשרי, וכן על מהותו הכללית של החג, אמנם התורה מפרטת ואומרת: "אַךְ בַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר יוֹם לַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי, בְּאָסְפְּכֶם אֶת-תְּבוּאַת הָאָרֶץ, תָּחֹגּוּ אֶת-חַג-ה', שִׁבְעַת יָמִים…", וכן אומרת התורה: "חַג הַסֻּכֹּת תַּעֲשֶׂה לְךָ שִׁבְעַת יָמִים, בְּאָסְפְּךָ מִגָּרְנְךָ וּמִיִּקְבֶךָ. וְשָׂמַחְתָּ בְּחַגֶּך…", אך החיבור של חג האסיף יחד עם הסוכות איננו מובן, ובכלל מה יש לקבוע חג על הסוכות – "ובַּסֻּכֹּת תֵּשְׁבוּ שִׁבְעַת יָמִים, כָּל הָאֶזְרָח בְּיִשְׂרָאֵל יֵשְׁבוּ בַּסֻּכת. לְמַעַן יֵדְעוּ דֹרֹתֵיכֶם כִּי בַסֻּכּוֹת הוֹשַׁבְתִּי אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּהוֹצִיאִי אוֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם", מדוע יש עניין לקבוע חג על הסוכות שישבו בני ישראל במדבר? – האם יש לנו חג על המן? על הבאר הניסית?
אם נחריף את השאלה, פסח – הוא התחלת היווצרותנו כעם, לידת עם ישראל, שבועות – עם ישראל מקבל תורה, זוכה לקבל את ייעודו הנצחי, את דרכו לדורי דורות, אך מה קורה בסוכות, היינו בדרך ממצרים לא"י, במדבר, וישבנו בסוכות, על זה חוגגים?

התשובה היא שסוכות זה חג הדרך, זה חג על המסע, אפשר לשמוח בהתחלה, אפשר לשמוח שמגיעים לפסגת הר, אבל רוב הזמן, רוב החיים, זה הדרך, והאמת היא שזה העיקר, התורה מדגישה שוב ושוב בחג הסוכות את מצוות השמחה, שלוש פעמיים מצווה התורה על השמחה, ומכאן למדו שאנו מצווים בשמחה יתירה בסוכות, והדגש הוא אולי משני כיוונים, הכיוון האחד הוא שלמרות שזה הדרך צריך לשמוח, והכיוון השני שהוא בעיניי המרכזי יותר הוא שבגלל זו הדרך צריך לשמוח יותר, כי העיקר זה הדרך, העיקר זה התהליך, זה נפלא שיש רגעי שיא, אבל הדבר המרכזי הוא היום יום, הוא הדרך.

על פי דברינו אפשר להסביר מדוע החליטה התורה שחג סוכות ימוקם לאחר ר"ה ויוה"כ, אחרי ימים נוראים ומופלאים, ימי עלייה והתעלות, מגיעים ימי שגרה, ועלולים לשקוע בשגרה, באה התורה להזכיר לנו שהשמחה והאושר הגדול מגיעים מהעבודה היום יומית, מהעשייה הקבועה, אחרי השיאים של ר"ה ויוה"כ, המבחן האמיתי הוא איך התנהל היום יום.

וחג הסוכות הוא מייצג את הימים הללו, ומה שהו אומר לנו תשמחו מאד ביום יום, במסע, בתהליך ובדרך, כי ה' איתכם, הוא מלווה אתכם בעננו הפרוש, בהשגחתו הצמודה והאוהבת, הוא מלווה אתכם בתהליך!

וכאן המקום לצרף את הסברו המופלא של הגר"א לתאריך חג הסוכות (בפירושו לשיר השירים א ד):, פסוק השלישי הוא נגד סוכות שהוא זכר לענני הכבוד שהיה תלוי בבניין המשכן כידוע, ובזה יתורץ וכו' סוכות בתשרי וכו' היה ראוי לעשות בניסן כי בניסן היה תחילת היקף עננים, אבל נראה לפי שכשעשו ישראל העגל נסתלקו העננים, ולא חזרו עד שהתחילו לעשות המשכן, ומשה ירד ביוה"כ, ומחרת יוה"כ ויקהל משה, וצוה על מלאכת המשכן, וזה היה בי"א תשרי, וכתיב והעם הביאו עוד נדבה בבקר בבקר, שני ימים, הרי י"ג תשרי, ובי"ד תשרי נטלו כל חכם לב ממשה את הזהב במנין ומשקל, ובט"ו [דהיינו יום ראשון של סוכות] התחילו לעשות, ואז חזרו ענני הכבוד, ולכך אנו עושין סוכות בט"ו בתשרי"

כלומר חג הסוכות נקבע במועד שבו התחילו לבנות את המשכן, הרמב"ן מסביר שהמשכן נועד לקבע בתוכנו את מעמד הר סיני, אותה השראת שכינה מופלאה שהייתה במתן תורה עוברת למשכן קבוע בתוכנו, דהיינו גם להסבר הגר"א חג הסוכות הוא הזמן שהשכינה עוברת לשכון קבע ביננו, זה על הקביעות, על היום יום, על שגרת החיים.

אפשר להאריך עוד הרבה, אך אסיים בכך, שהמיקוד תמיד צריך להיות על היום יום, כל דבר גדול נבנה מהמון צעדים קטנים יום יומיים, 'את הכבש אחד תעשה בבוקר ואת הכבש השני תעשה בין הערביים', הקביעות היום יומית הזאת היא הדבר החשוב ביותר.

כדברי המדרש הנודע:
"ואהבת לרעך כמוך', אמר רבי עקיבא: זה כלל גדול בתורה.
בן עזאי אומר: 'זה ספר תולדות אדם' – כלל גדול מזה".
בן זומא אומר: מצינו פסוק כולל יותר והוא 'שמע ישראל'.
בן ננס אומר מצינו פסוק כולל יותר והוא 'ואהבת לרעך כמוך'.
שמעון בן פזי אומר: מצינו פסוק כולל יותר והוא 'את הכבש האחד תעשה בבקר ואת הכבש השני תעשה בין הערביים'.
עמד רבי פלוני ואמר: הלכה כבן פזי, דכתיב: 'ככל אשר אני מראה אותך את תבנית המשכן"

דווקא בימים של בלבול וחוסר וודאות אנו נדרשים לשמור על שגרת יום יום בריאה, יום יום תפילות, יום יום לימוד תורה, יום יום השקעה בילדים, יום יום השקעה בזוגיות, מההשקעה היומית יומית מגיעים לדברים אדירים וגדולים.

חג דרך שמח, חג סוכות שמח מאד!

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן