שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

פרשת בא – והיה לך לאות על ידך

תוכן עניינים

מיד אחרי יציאת ישראל ממצרים, מצטווים ישראל שלוש מצוות: קידוש הבכורות, עשיית עבודת הפסח (הכוללת אי אכילת חמץ, אכילת מצוות וקורבן הפסח) ומצוות תפילין. ונתמקד היום בציווי האחרון, מצוות הנחת התפילין, ע"פ פירושו של הרש"ר הירש (עם הוספות קלות).

התורה מצווה "והגדת לבנך ביום ההוא לאמר בעבור זה עשה ה' לי בצאתי ממצרים". מה הכוונה 'בעבור זה'? כותב הרש"ר הירש:

"בעבור זה – עבור מצוות מעשיות אלה, ועבור כל מעשי המצוות שאתה רואה בי. שעה שיצאתי מעבדות לחירות, הייתה תרומתי היחידה להשגת החירות – התחייבותי לקיים מצוות אלה לעד. קבלת עול זו הייתה הסיבה היחידה לגאולה, וקיומה של ההתחייבות – תכליתה היחידה. בכל השאר פעל עבורי – האלוקים. מכאן תבין מה גדול לאין שיעור הוא ערכן של הליכותינו אלה. כל קיומנו המבוסס על ה' והתלוי בה' – מושתת עליהם".

ניתן לומר יותר מכך, שכל מהלך השיעבוד והגאולה, הירידה למצריים והעלייה משם, עבודת הפרך ומכות מצרים, היו כדי שעם ישראל לדורותיו יקיים את המצוות יום יום. המאורעות הניסיים המופלאים אינם התכלית, אלא האמצעי בכדי שנזכה לתקן את העולם בתיקון הדרגתי יום יומי גאולת העולם מגיעה בצעדים קטנים ועקביים.

על הפסוק "והיה לך לאות על ידך ולזיכרון בין עיניך למען תהיה תורת ה' בפיך כי ביד חזקה הוציאך ה' ממצרים…", כותב הרש"ר הירש כי:

"ונראה שפסוק זה, וכן הבא אחריו, שייכים לדברי האב אל בנו. זכירת הגאולה לא תתבטא בעריכת חג – זיכרון בלבד. אלא כך נאמר כאן: כל קיומך החופשי כיום מעשה ידו החזקה של ה' הוא. כל יישותך משועבדת אפוא לה'. עובדה זו תהיה האות לכל מעשיך: לאות על – ידך, ולבסיס הכרעה ושיקול לכל עשתונותיך: ולזיכרון בין עיניך. למען תהיה תורת ה' בפיך: כל מלה היוצאת מפיך – והמלה משקפת רצונו ומחשבתו של האדם – תהיה נובעת מתורת ה', עד שתהיה אתה מבשרה של תורת ה'. כל הווייתך הפעילה והרוחנית תהיה מושרשת בתורת ה' ותתפתח ממנה; אתה תשמש לתורת ה' ביטוי והמחשה".

"מסקנה ראשונה מגאולתנו היא היות "ידנו" קנויה לה'. לנו לא הייתה יד בגאולה זו. רק יד ה' הייתה חזקה בשבילנו. רק הודות ליד זו זכינו מחדש ב"יד" שלנו, שבמצרים לא הייתה ברשותנו. אולם בתנאי זה חזרה אלינו, כדי שנשתמש בה, עם שיחרורה בידי ה', לעבודתו".

החירות והעצמאות שקנו ישראל במצרים משחררת אותם משעבודי העולם הזה ותכתיביו ומאפשרת להם להיות משועבדים לאידאליים האלוקיים, לטוב האלוקי, להופיע אותו בחייהם, לחבר את ידם הכהה, היד האנושית החלשה, ליד האלוקית החזקה.

"למען תהיה תורת ה' בפיך" – תורת ה' מסורה לדיבור החי, ולא לכתב הדומם, וכן הוא אומר: "בפיך ובלבבך לעשותו" (דברים ל, יד); "ואשם דברי בפיך" (ישעיה נא, טז); "ודברי אשר – שמתי בפיך" (שם נט, כא)…עלינו לפנות לדברים, שהופקדו בפינו, ולא לכתב הערטילאי. מאלף בהקשר זה הנאמר ליהושע: "לא – ימוש ספר התורה הזה מפיך" (יהושע א, ח) – המלה הכתובה תעורר בלבך תמיד מחדש את שנמסר לפיך. גם הלומד בדד ישמיע לעצמו את דבר ה', וישננו באמצעות המלה החיה. כל אחד יהיה לעצמו מבשרה של תורה, והיא תמצא מסילות בלבו – דרך פיו. מכאן ההלכה: "לא הוכשרו למלאכת שמים (כגון ספרי תורה, תפילין ומזוזות) אלא עור בהמה טהורה בלבד" (שבת כח ע"א). החומר עצמו, עליו כתובה תורת ה', יאמר לנו כמו שאמר ה' ליחזקאל: "אכול את – המגלה הזאת" (יחזקאל ג, א) – קבל את תוכנה בקרבך בשלמותו; החדירהו בגופך עד היותו חלק ממך".

התפילין נקשרות אלינו והתורה הופכת להיות חייה בחיינו, בנשמת אפינו ובדיבורינו.

נסיים בדבריה הנפלאים של נחמה ליבוביץ זצ"ל על מצוות התפילין:

"לפי דברי הרמב"ן (שכתב: 'שיש לעולם אלוה – מחדשו ויודע ומשגיח ויכול. ונודה אליו שהוא בראנו, והיא כוונת היצירה, שאין לנו טעם אחר ביצירה הראשונה מלבד שידע האדם ויודה לאלהיו שבראו') יחסו של נס יציאת מצרים לתפילין הוא כיחס הנוזל החי, התוסס, הלוהט אשר בהצטננו נקפא ונקרש – אל הגבישים המשוכללים המופלאים בצורתם הקיימים לעד. החוויה הלוהטת של אהבת ה' שנתגלתה לדור יוצאי מצרים בניסים ובנפלאות שנעשו לנגד עיניהם באופן חד-פעמי, חוויה זו נשתמרה, נקרשה, בשביל הדורות הבאים בגבישי התפילין אשר בעטרם זרועו וראשו של המניח אותם, הנם מחיים במחשבתו ובלבו (כנגד הלב – כנגד המוח) שוב את החוויה הלוהטת ההיא, יחיו בו יום יום את האמונה".

יהי רצון שנזכה לחיות בחיינו את דבר ה' בעולם!

אולי יעניין אותך

רביבים 1167 - דרוש חשבון נפש רב־מערכתי

דרוש חשבון נפש רב־מערכתי

ועדת חקירה ממלכתית שתתמנה על ידי בית המשפט העליון לא תועיל במאומה • עלינו לערוך חשבון נפש עמוק • המלחמה שלנו על הארץ ועל תקומת עמנו כוללת מערכות רבות מאוד • כל המערכות צריכות תיקון • ישנם כמה תיקונים כלליים שכל אחד מהם מתפרט לאלפי פרטים • הטלית מבטאת את עולם החומר על ארבע רוחותיו, שטמונים בו כוחות אדירים • חוטי הציצית רומזים למצוות התורה, שמדריכות אותנו כיצד להוציא אל הפועל את כל הכוחות הטמונים באדם ובעולם
דילוג לתוכן