Search
לוגו ישיבת הר ברכה
Search
Close this search box.


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

נשיאת ספר הזוהר

היי אני חייל שמשרת בבסיס מרוחק בדרום כל פעם שאני עולה לשאטל ביום ראשון מישהי מחלקת ספרוני זוהר קטנים ומבקשת שנשים אותם תמיד עלינו. האם יש סיבה באמת לשאת אותו עליי כל הזמן האם זה באמת מגן״ אני אישית פחות מאמין בקמעות ודברים כאלה השאלה אם יש טעם לדבר

הרב מלמד בדיוק כתב על נושא הקמעות בשבוע שעבר כאן -https://yhb.org.il/shiurim/revivim1103/

אביא לך את הנוגע לשאלתך:

מנהג החיילים ליטול בכיסם ספר תהילים או סידור קטן כסגולה לשמירה בקרב הוא מנהג משובח שאין בו שום פגם. וכן נהג הרב שלמה גורן זצ"ל לחלק לכל החיילים במלחמות ספרי תהילים קטנים. שכן לרוצים קמע, הרי שהסידור או תהילים הם הקמע המושלם ביותר, שיש בהם שמות קדושים ופסוקים לרוב, והם כתובים בהיתר, מפני שהם כתובים במסגרת ספר שלם או סידור תפילה. וגם למתנגדים לקמעות אין בהם שום פגם, שהרי מה טוב לחייל שיהיה בידו סידור או תהילים, ומעת לעת יוכל להתפלל על ידם לה' שיעזור ויושיע את עמו ישראל ויחזרו כל החיילים לביתם עטורי ניצחון.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-07-21 06:07:12

מתנה בימי בין המיצרים

כלי מטבח חדש שקניתי לזוג שהתחתן לפני שלושת השבועות אבל הגיע לידי רק אחרי י"זבתמוז- האם אני רשאי להעניק אותו במתנה לזוג או שראוי לחכות עד אחרי תשעה באב?

מותר לתת אותו עד ראש חודש אב, שהרי כיוון שהוא יהיה שייך לשניהם, ברכתו 'הטוב והמטיב' ולא שהחיינו, כמבואר בפניני הלכה זמנים פרק ח. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה (https://shop.yhb.org.il/product/kitzur/):

שהחיינו

יג. אין לקנות בכל שלושת השבועות דברים שצריך לברך עליהם 'שהחיינו', משום שלא מתאים בימים אלו לברך ברכה זו. אבל דברים שלא מברכים עליהם 'שהחיינו' מותר לקנות עד סוף חודש תמוז, כגון גרביים וגופיות (עי' בהלכות ברכות יז, ב-ה). גם הנוהג לברך על בגד חדש בזמן הלבישה ולא בזמן הקנייה (כפי המנהג הרווח), מותר לקנותו בלא ללובשו. וכן מותר לבני זוג לקנות רהיט, שהואיל והם שותפים בו, ברכתו 'הטוב והמטיב'. ומשנכנס אב ממעטים במשא ומתן משמח, ולכן גם כשלא מברכים על הקנייה 'שהחיינו', יש להימנע ממנה (להלן, טז-כ).

יד. מותר לברך 'שהחיינו' על פרי חדש בשבתות של ימי בין המצרים, אבל על בגד חדש יש יותר שמחה ולכן מותר לחדש אותו ולברך עליו רק בשבתות שלפני ראש חודש אב.

טו. נזדמן לידו בלא כוונה דבר שמברכים עליו 'שהחיינו' ולא ניתן לדחות את הברכה, מותר לברך, כגון מי שנולדה לו בת, או מי שברית המילה או הפדיון של בנו יוצאים בשלושת השבועות, וכגון הפוגש חבר ששמח לראותו ולא ראהו שלושים יום, או מי שנזדמן לידו פרי חדש ואין לו אפשרות לדחות את אכילתו לשבת.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-07-21 04:41:33

הספד בבית הקברות ע"י אישה

האם מותר לאישה להספיד או שיש בזה בעית צניעות? ואם אסור, האם נכון לחברא קדישא לאסור?

מותר לאישה להספיד במקום שכך המנהג, אבל אם הנוכחים בהספד נוהגים להחמיר בזה, יש להחמיר.

האם נכון לחברה קדישא לאסור? אני חושב שלא, זה עניין של המשפחה, ורק היא יכולה לדעת האם הדבר ראוי ונכון או לא.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-07-20 21:50:05

מורה מקצועי למוזיקה , לבנים ולבנות.

מורה למקהלות בנים ובנות בנפרד וזו פרנסתו. המנתח הוא מצח מקהלות של בנות מתחת לגיל מצווה ומעל גיל מצווה. מה ההיתר לכך ובאילו תנאים? אשמח למקורות לפסיקתך. תודה כבוד הרב.

האם מותר לגבר להיות מורה או מנצח מקהלה של בנות? לא.

מה ההיתר למי שיכול להתיר זאת? יש שתי סברות מרכזיות: א. הוא עוסק במלאכתו ולא מאזין לשירה היפה של הבנות, שזה הדבר האסור. וכמו שהתירו לרופא לטפל בנשים. ב. יש סברה המחלקת בין האיסור לשמוע אישה אחת שרה לבין ההיתר לשמוע כמה נשים ששרות יחד שהקולות נבעלים. אמנם למעשה כמבואר בפניני הלכה ליקוטים משפחה פרק ז יש להחמיר.

אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-07-20 21:03:04

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

דבר תורה לר"ה – במידה שאדם מודד מודדים לו*

בפיוט המופלא 'מכניסי רחמים', אנו אומרים:

מַכְנִיסֵי רַחֲמִים! – הַכְנִיסוּ רַחֲמֵינוּ לִפְנֵי בַּעַל הָרַחֲמִים.

מַשְׁמִיעֵי תְפִלָּה! – הַשְׁמִיעוּ תְפִלָּתֵנוּ לִפְנֵי שׁוֹמֵעַ תְּפִלָּה.

מַשְׁמִיעֵי צְעָקָה! – הַשְׁמִיעוּ צַעֲקָתֵנוּ לִפְנֵי שׁוֹמֵעַ צְעָקָה.

מַכְנִיסֵי דִּמְעָה! – הַכְנִיסוּ דִמְעוֹתֵינוּ לִפְנֵי מֶלֶךְ מִתְרַצֶּה בִּדְמָעוֹת.

הִשְׁתַּדְּלוּ וְהַרְבּוּ תְּחִנָּה וּבַקָּשָׁה, לִפְנֵי מֶלֶךְ אֵל רָם וְנִשָּׂא.

הַזְכִּירוּ לְפָנָיו, הַשְׁמִיעוּ לְפָנָיו, תּוֹרָה וּמַעֲשִׂים טוֹבִים שֶׁל שׁוֹכְנֵי עָפָר.

יִזְכֹּר אַהֲבָתָם, וִיחַיֶּה זַרְעָם, שֶׁלֹּא תֹאבַד שְׁאֵרִית יַעֲקֹב.

כִּי צֹאן רוֹעֶה נֶאֱמָן הָיָה לְחֶרְפָּה, יִשְׂרָאֵל גּוֹי אֶחָד לְמָשָׁל וְלִשְׁנִינָה.

מַהֵר עֲנֵנוּ אֱלֹהֵי יִשְׁעֵנוּ, וּפְדֵנוּ מִכָּל גְּזֵרוֹת קָשׁוֹת, וְהוֹשַׁע בְּרַחֲמֶיךָ הָרַבִּים מְשִׁיחַ צִדְקֶךָ וְעַמֶּךָ.

אנו מבקשים מהמלאכים שייקחו את תפילתנו, צעקותינו ודמעתנו ויביאו אותם לפני הקב"ה, כעין מה שאנו מבקשים בתפילת 'יעלה ויבוא', ש"יעלה, ויבוא, ויגיע, וייראה, ויירצה, וישמע, וייפקד, וייזכר – זכרוננו, ופקדוננו", אך יש לשאול מה הכוונה ש"מכניסי רחמים – הכניסו רחמים לפני בעל הרחמים"? בכל הדברים אנו מייחלים ומתפללים, בוכים וצועקים ומבקשים שהדברים יגיעו ויכנסו לפני כסא כבודו, אך כאן מה אנו עושים שאנו מבקשים שיגיע לפניו יתברך?

הביאור הפשוט הוא שהקב"ה יראה את הסבל והכאב, את המאמצים והקשיים, את הקורבנות והוויתורים שאנו עושים והרחמנות שמתעוררת בעקבות הסבל והכאב יעלו לפניו יתברך.

אכן זה מה שאומר דוד המלך בתהלים (כה, יח) "ראה עניי ועמלי ושא לכל חטאותי", ועל זה אנו אומרים בסליחות "פנה לתלאות ואל לחטאות", ועוד במקומות רבים מאד.

אך ניתן לפרש מכניסי רחמים הכניסו את רחמנו על עם ישראל ועל כל יהודי ויהודי, כלומר, מכניסי רחמים, ראו איך אנו מרחמים על כל יהודי ויהודי, ודנים אותו לכף זכות, והכניסו את זאת לפניו יתברך שידון אותנו לכף זכות.

שהרי חז"ל מלמדים אותנו 'במידה שאדם מודד – בה מודדים אותו' (משנה סוטה ח:), וכפי שאומר רבי אליעזר לרבי עקיבא (שבת קכז.): "כשם שדנתני לכף זכות כך ידינוך מן השמיים לכף זכות", וכדברי רבא (מגילה כח.): "כל המעביר על מידותיו, מעבירין ממנו כל פשעיו שנאמר: 'נושא עוון ועובר על פשע', למי שנושא עוון למי שעובר על פשע".

יתר על כן, מובא בשם הבעש"ט שהאדם דן את עצמו, וכך הוא מפרש את הפסוק (עמוס ד,יג): "ומגיד לאדם מה שיחו" , שהכוונה היא שבעת המשפט בפני בי"ד של מעלה, רואים מה הוא דיבר אם דיבר ודן לכף זכות כך דנים אותו.

וכעין מה שמצאנו אצל דוד המלך שנתן הנביא נותן לו לשפוט את גוזל כבשת הרש, ואומר דוד: "ויאמר אל נתן חי ה' כי בן מות האיש העושה זאת ואת הכבשה ישלם ארבעתים, עקב אשר עשה את הדבר הזה ועל אשר לא חמל", ובעקבות פסיקתו והכרעתו אומר לו נתן הנביא: "ויאמר נתן אל דוד אתה האיש!".

וכך כותב ה'בני יששכר':

"תמצא בדברי הגדולים הראשונים, דקדקו בדברי המשנה הסתכל בג' דברים וכו' ולפני מי אתה עתיד ליתן דין וחשבון וכו' (אבות פ"ג מ"א), דקדקו מהו דין וחשבון, הלא האדם אינו נותן את הדין רק חשבון, ופירשו ששואלין להאדם הנידון בעצמו בשעת הדין של מעלה לעוה"ב, אם יעשה האדם כך וכך מה דינו, והוא פוסק הדין וההלכה עפ"י התורה שלמד, ואח"כ נותן חשבון על כל מעשיו, ממילא האדם נותן הדין והחשבון, כי פסק הדין וההלכה תלוי במקבלי התורה, לנו ניתנה התורה במתנה".

וכותב סניגורם של ישראל, ר' לוי יצחק מברדיצ'ב (קדושת הלוי, דברים טז,יח):

"דהנה הקב"ה שופט את כנסת ישראל בבוא יום המשפט בגודל רחמיו וחסדיו, אך צריכין אתערותא דלתתא לעורר את המדה של רחמנות למעלה, ועל ידי מה נתעורר אותו המדה של חסד, כשאנו למטה מתנהגים בחסד ומלמדים זכות על כל איש מישראל לדונן לכף זכות, ואז על ידי זה גם מלמעלה נתעורר אותו המדה, ומלמדין גם עליו וגם על כל זרע ישראל חסדים, ואם כן האדם מעורר בעובדא שלמטה השער העליון לפתוח שערי חסד להריק ברכה על כל זרע ישראל."

ומכאן גודל הזהירות שאנו צריכים בימים אלו בכלל, ובר"ה בפרט לדון כל אדם לכף זכות, ולראות ולדבר את הטוב בכל אחד ואחד.

יהי רצון שנזכה לכך, בראש השנה וכל השנה, לראות כל אחד בעין טובה ולהרבות האהבה, והקב"ה יראה רחמינו ואהבתנו, וידון אותנו כולנו לכף זכות.

*הדברים מבוססים על החוברת 'אוהל מועד' של הרב איציק אמתי.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן