חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קריאת שמע שעל המיטה

היי שלום הרב אם אני הולך לישון בשעה 3 בלילה האם עדיף לקרוא קרית שמע שעל המיטה לפני שאני הולך לישון או לקרוא לפני חצות? והאם בכול אופן לא אומרים ברכת המפיל בברכה כי אני ישן אחרי חצות? (אני ספרדי נוהג לפי עדות המזרח)

קריאת שמע שעל המיטה אומרים על המיטה לפני שהולכים לישון.

דין הברכה מובא בפניני הלכה תפילה כו, ב וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור. אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה:

יש שלמדו על פי קבלת האר"י ז"ל, שרק מי שהולך לישון לפני חצות לילה יברך 'המפיל', אבל מי שהולך לישון אחר חצות לא יאמרנה. וכן נוהגים רבים מהספרדים, שאם הולכים לישון אחר חצות אומרים 'המפיל' בלא שם ומלכות (כה"ח רלט, ח, ועי' יחו"ד ד, עמ' קכב-קכד). אבל למנהג אשכנזים וחלק מהספרדים, כל זמן שהולכים לישון לפני עמוד השחר – מברכים 'המפיל'.

אם אינך יודע את מנהגך, תשאל את אביך וסבך, או את אנשי הקהילה הזקנים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-19 02:18:23

האם טבליות של tums מותרות בפסח

שלום כבוד הרב, לאחרונה עלתה הבעיה ששינו את נוסחת התרופה נגד צרבת tums. הרבנים ולא יודעים להגיד האם התוספת שנותנת טעם לtums היא חמץ או לא. מצד אחד אומרים הבגלל שזה תערובת טעמים אז אין לדעת איזה טעם נותן מה ולכן זה מותר, מצד שני אומרים שבגלל שהתוספת נותנת טעם אין להשתמש. מצרפת תשובה באנגלית לגבי עניין זה. מה פוסק ברב במקרה הזה? Tums (Passover) Status: Why does the cRc Pesach Guide say that all Tums aren’t acceptable but others list certain types as acceptable? The reason for the difference in policy is a Rabbinic difference of opinion as to whether one must refrain from consuming products which contain flavors of unknown kosher and Pesach status. Some Rabbis take a lenient position due to the fact that most of the flavor-contributing chemicals are not chametz, no single chemical’s taste is perceived in the final product (i.e. zeh v’zeh gorem), and the flavor is used in tiny proportions. Other Rabbis argue based on halachic and factual grounds which are beyond the scope of this document. The cRc follows the latter, stricter approach to this question. We are unable to determine whether the flavorings used in Tums are acceptable for Pesach, and therefore cannot recommend them. Others who list certain Tums products as acceptable for Pesach are aware of this but accept the lenient approach outlined above, which rules that flavors of unknown status do not compromise the Pesach status of the Tums. It is noteworthy that there is corn starch in every variety of Tums which we looked at, which means that even according to the lenient approach the Tums should only be consumed by those who are Sephardic or ill and permitted to eat kitnios.

מותר

כך כתב הרב מלמד בעיתון רביבים של שבוע שעבר:

כתבתי (בפניני הלכה ח, סוף הערה 9) שבשעת הדחק, כאשר לא ניתן לברר אם התרופה הטעימה כשרה, גם שלא לצורך פיקוח נפש, מותר ליטול אותה בפסח, שהואיל וברוב רובן של התרופות אין חמץ, אפשר להקל על פי הרוב, כמבואר בשולחן ערוך (יורה דעה קי, ג).

אולם עתה שלח לי ידידי הדגול הרב שאול דוד בוצ'קו שליט"א תשובה שכתב, ובה בירר שגם בתרופות הטעימות אין חשש חמץ. ראשית, מפני שרק באחוז זעיר מהן מעורב עמילן או אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן. וגם באלה שיש בהן עמילן שהופק מדגן אין חשש חמץ, מפני שעמילן זה הופרד משאר מרכיבי החיטה, והוא לבדו אינו יכול להחמיץ, וכפי שבירר הרב שאר ישוב כהן זצ"ל בתשובתו לגבי חומצת לימון (ראו פניני הלכה פסח ח, ח). וגם אם עירבו בתרופה אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן, הוא שונה מאלכוהול לשתייה, הואיל והוא נועד לצורך רפואי שנועד להמסה. ריכוז האלכוהול שבו בין 95 ל־99 אחוזים, ונוזל כזה אינו ראוי לשתייה, ולכן גם אם הופק מחמשת מיני דגן נפסל מאכילת כלב לפני פסח, ולכן אין בו איסור חמץ.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 18:15:59

לחיצת יד לאישה

האם מותר ללחוץ יד לאישה משום נימוס?

לא. היא צריכה להיות מנומסת כלפיך ולכבד את התורה שאתה מאמין בה ולא ללחוץ את ידך. ואם היא לא יודעת, אז תסביר לה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 06:33:18

מעשר כספים להורים

שלום רב, ההורים של אשתי בגיל פנסיה, סביב גיל 70 ואין להם קרן השתלמות ורק פנסיה מינימלית. חמי חולה והם אינם עובדים. ברשותם הדירה שהם חיים בה כך שאין להם שכר דירה לשלם. הם חיים בצמצום, אינם קונים לעצמם בגדים או תכשיטים. הם מסיימים כל חודש במינוס. גיסי עוזר להם כספית מידי פעם. האם ניתן לתת להם מכספי מעשר או שעדיף לתת לעמותה שמחלקת לעניים?

אביא לך את המובא בפניני הלכה ליקוטים ב' סוף פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):

טו – צדקה להורים

שאלה: האם אפשר לתת את כספי המעשר להורים נזקקים? תשובה: אם יש לבן אפשרות לפרנס את הוריו הנזקקים הוא חייב לפרנסם. ואמרו חכמים שאם ייתן את כספי הצדקה שלו להורים, תבוא לו מארה (קללה), שאין ראוי שייתן אדם להוריו צדקה אלא ראוי שיסייע להם מכספו האישי. אבל אם מצבו הוא, שבלא כספי מעשר כספים לא יוכל לעזור להוריו, הרי ההורים קודמים לבנים ולכל שאר העניים, ולכן ייתן להם את כספי המעשר (שו"ע ורמ"א יו"ד רמ, ה).

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:57:53

יש לך שאלה?

פרשות מטות מסעי – הכישלון והלימוד

חודש אב- הרצון והטוב

אנו עומדים בר"ח אב, ולכאורה יש כאן דבר מפליא. דווקא החודש של החורבן והצער, של הכישלון והחטא, מכונה "אב". המשמעות של אב היא שזהו היסוד, השורש העמוק, וכפי שכותב הרב קוק ב'ראש מילין' שהמילה אב היא מהשורש א.ב.ה שעניינו הרצון. השורש להכל הוא ברצון. כל מעשה מתחיל מהרצון הפנימי של העושה. ואפילו דברים יותר עליונים כדיבור ומחשבה מתחילים מהרצון.

ומכאן יש לשאול- כיוון שהחודש הזה כה עליון ונשגב, מדוע דווקא בו ארעו הכישלונות והחורבנות הנוראיים ביותר בעם ישראל?

אך לפני שנענה על השאלה נוסיף עוד מספר דברים על עניינו של החודש מספר יצירה בו כתוב על חודש אב: "המליך אות טי"ת בשמיעה". כלומר, האות של חודש אב היא האות "ט".

פעמים רבות בעבר כתבנו שכאשר רוצים לברר את משמעותה של אות או מילה, צריך לברר את המקום הראשון בו מופיעה אותה האות או המילה בתורה. הפעם הראשונה שמופיעה האות "ט" בתורה היא במילה 'טוב': "וירא אלוקים את האור כי טוב". כלומר, עניינה של האות 'ט' הוא הופעת הטוב האלוקי בעולם.

וכמובן שהשאלה שלעיל מתעצמת עוד יותר- האם זה החודש של הטוב האלוקי?

כדי להתחיל לענות על השאלה, נביא את דברי רש"י על הפסוק הנ"ל: "ראהו שאינו כדאי להשתמש בו רשעים והבדילו לצדיקים לעתיד לבוא". מדברים אלו מתגלה לנו שהטוב הגדול הוא הטוב שאינו נראה אלא טוב גנוז, טוב נסתר. וכך גם אומר המדרש: "ראה הקב"ה שאינו כדאי לרשעים, וגנזו" ו'בספר הבהיר' הוסיף מילה על המדרש וכתב: "וגנזו באורייתא". כלומר, האור מסתתר בתוך התורה והאדם צריך לעיין ולהעמיק בתוך התורה, בתוך דבר ה', כדי לגלות את האור הגנוז.

זו אולי המשמעות של דברי ספר יצירה: "המליך אות טי"ת בשמיעה". השמיעה היא הדבר העמוק ביותר, הרבה יותר מראיה שמסתכלת על הצד החיצוני. השמיעה קשורה למילה משמעות, כי עניין השמיעה הוא להבין  ולשמוע את הקול הפנימי בכל דבר.

הלימוד מהכישלון

הלימודים הכי פנימיים והכי עמוקים שאנו יכולים ללמוד, נמצאים דווקא בכישלונות, בנפילות הכי גדולות, שכן שם גם נמצאות ההזדמנויות והלמידה העמוקה ביותר שיש. וכפי שאומרים חז"ל: "אין אדם עומד על דברי תורה אלא אם כן נכשל בהם", ו"שבע יפול צדיק וקם". החידוש בפסוק זה אינו שלמרות שהצדיק נפל  הרי שבסופו של דבר הוא גם יקום, אלא בזכות שנפל מגיע הצדיק למעלה העליונה. דרכו של הצדיק עוברת דרך הנפילות.

וניתן דוגמא מעולם העסקים (קל לתת דוגמאות מעולם העסקים שכן שם הדברים מדידים יותר). נדיר מאוד לפגוש איש עסקים מצליח, מהאלפיון העליון של אנשי העסקים, ואשר בנה את הונו בעצמו, שלא נפל ונכשל בדרך. וכששואלים אותם על הכשלונות שלהם הם בדרך כלל אומרים שאלה היו השיעורים הטובים ביותר שהם קיבלו בדרך להצלחה.

הניסיונות להגיע לגבהים ולעלות כרוכים בלא מעט כישלונות, ודווקא כיוון שזה כה כואב, זה לימוד שחודר עמוק פנימה. זה מה שקרה בחודש אב, ומעניין לראות שזה גם מה שקרה לעם ישראל במדבר.

השבת אנו מסיימים את ספר במדבר, דבר שממנו יש את הלימודים הגדולים ביותר להנהגת האומה, לימודים שמגיעים דרך כישלונות ונפילות: דרך קורח, דרך זמרי, דרך המרגלים ודרך החוטאים בחטא העגל.

כל המציאות של ישראל במדבר היא תוצאה של כישלון. ישראל היו צריכים להגיע לארץ בתוך ימים אחדים, וכל המציאות של ארבעים שנה במדבר היא כתוצאה מחטא וכישלון. אבל כשמתבוננים בסוף אותם ארבעים שנה, ורואים את התהליכים שישראל עברו (וכפי שמופיעים בתמצית בפרשת מסעי), מגלים שעם ישראל עבר מ"ב מסעות ונבנה מהם.

כידוע המספר מ"ב רומז לאחד משמות ה' העליונים ביותר, שם של מ"ב אותיות. כלומר, מכל הכשלונות והנפילות של עם ישראל הם ממשיכים לנסוע ולהתקדם, ומגיעים לשם ה' העמוק והנשגב ביותר.

יהיה רצון שנלמד לרצות ולשאוף, וגם כשנתקל לפעמים בחוסר הצלחה, נדע ללמוד מהנפילה ולהמשיך הלאה ביתר שאת וביתר עוז.

 

הערה

הכוונה היא כמובן לכישלונות של אנשים ששואפים לקדושה וטהרה, לבניין וליישוב הארץ, וכיוון שהם רוצים דברים גדולים ומאתגרים, לא פשוטים ולא מובנים מאליהם, הרי שפעמים רבות הם לא מצליחים בהתחלה. דברנו אינם מכוונים לאנשים רשעים שחוטאים במזיד.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן