חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קריאת שמע שעל המיטה

היי שלום הרב אם אני הולך לישון בשעה 3 בלילה האם עדיף לקרוא קרית שמע שעל המיטה לפני שאני הולך לישון או לקרוא לפני חצות? והאם בכול אופן לא אומרים ברכת המפיל בברכה כי אני ישן אחרי חצות? (אני ספרדי נוהג לפי עדות המזרח)

קריאת שמע שעל המיטה אומרים על המיטה לפני שהולכים לישון.

דין הברכה מובא בפניני הלכה תפילה כו, ב וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור. אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה:

יש שלמדו על פי קבלת האר"י ז"ל, שרק מי שהולך לישון לפני חצות לילה יברך 'המפיל', אבל מי שהולך לישון אחר חצות לא יאמרנה. וכן נוהגים רבים מהספרדים, שאם הולכים לישון אחר חצות אומרים 'המפיל' בלא שם ומלכות (כה"ח רלט, ח, ועי' יחו"ד ד, עמ' קכב-קכד). אבל למנהג אשכנזים וחלק מהספרדים, כל זמן שהולכים לישון לפני עמוד השחר – מברכים 'המפיל'.

אם אינך יודע את מנהגך, תשאל את אביך וסבך, או את אנשי הקהילה הזקנים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-19 02:18:23

האם טבליות של tums מותרות בפסח

שלום כבוד הרב, לאחרונה עלתה הבעיה ששינו את נוסחת התרופה נגד צרבת tums. הרבנים ולא יודעים להגיד האם התוספת שנותנת טעם לtums היא חמץ או לא. מצד אחד אומרים הבגלל שזה תערובת טעמים אז אין לדעת איזה טעם נותן מה ולכן זה מותר, מצד שני אומרים שבגלל שהתוספת נותנת טעם אין להשתמש. מצרפת תשובה באנגלית לגבי עניין זה. מה פוסק ברב במקרה הזה? Tums (Passover) Status: Why does the cRc Pesach Guide say that all Tums aren’t acceptable but others list certain types as acceptable? The reason for the difference in policy is a Rabbinic difference of opinion as to whether one must refrain from consuming products which contain flavors of unknown kosher and Pesach status. Some Rabbis take a lenient position due to the fact that most of the flavor-contributing chemicals are not chametz, no single chemical’s taste is perceived in the final product (i.e. zeh v’zeh gorem), and the flavor is used in tiny proportions. Other Rabbis argue based on halachic and factual grounds which are beyond the scope of this document. The cRc follows the latter, stricter approach to this question. We are unable to determine whether the flavorings used in Tums are acceptable for Pesach, and therefore cannot recommend them. Others who list certain Tums products as acceptable for Pesach are aware of this but accept the lenient approach outlined above, which rules that flavors of unknown status do not compromise the Pesach status of the Tums. It is noteworthy that there is corn starch in every variety of Tums which we looked at, which means that even according to the lenient approach the Tums should only be consumed by those who are Sephardic or ill and permitted to eat kitnios.

מותר

כך כתב הרב מלמד בעיתון רביבים של שבוע שעבר:

כתבתי (בפניני הלכה ח, סוף הערה 9) שבשעת הדחק, כאשר לא ניתן לברר אם התרופה הטעימה כשרה, גם שלא לצורך פיקוח נפש, מותר ליטול אותה בפסח, שהואיל וברוב רובן של התרופות אין חמץ, אפשר להקל על פי הרוב, כמבואר בשולחן ערוך (יורה דעה קי, ג).

אולם עתה שלח לי ידידי הדגול הרב שאול דוד בוצ'קו שליט"א תשובה שכתב, ובה בירר שגם בתרופות הטעימות אין חשש חמץ. ראשית, מפני שרק באחוז זעיר מהן מעורב עמילן או אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן. וגם באלה שיש בהן עמילן שהופק מדגן אין חשש חמץ, מפני שעמילן זה הופרד משאר מרכיבי החיטה, והוא לבדו אינו יכול להחמיץ, וכפי שבירר הרב שאר ישוב כהן זצ"ל בתשובתו לגבי חומצת לימון (ראו פניני הלכה פסח ח, ח). וגם אם עירבו בתרופה אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן, הוא שונה מאלכוהול לשתייה, הואיל והוא נועד לצורך רפואי שנועד להמסה. ריכוז האלכוהול שבו בין 95 ל־99 אחוזים, ונוזל כזה אינו ראוי לשתייה, ולכן גם אם הופק מחמשת מיני דגן נפסל מאכילת כלב לפני פסח, ולכן אין בו איסור חמץ.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 18:15:59

לחיצת יד לאישה

האם מותר ללחוץ יד לאישה משום נימוס?

לא. היא צריכה להיות מנומסת כלפיך ולכבד את התורה שאתה מאמין בה ולא ללחוץ את ידך. ואם היא לא יודעת, אז תסביר לה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 06:33:18

מעשר כספים להורים

שלום רב, ההורים של אשתי בגיל פנסיה, סביב גיל 70 ואין להם קרן השתלמות ורק פנסיה מינימלית. חמי חולה והם אינם עובדים. ברשותם הדירה שהם חיים בה כך שאין להם שכר דירה לשלם. הם חיים בצמצום, אינם קונים לעצמם בגדים או תכשיטים. הם מסיימים כל חודש במינוס. גיסי עוזר להם כספית מידי פעם. האם ניתן לתת להם מכספי מעשר או שעדיף לתת לעמותה שמחלקת לעניים?

אביא לך את המובא בפניני הלכה ליקוטים ב' סוף פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):

טו – צדקה להורים

שאלה: האם אפשר לתת את כספי המעשר להורים נזקקים? תשובה: אם יש לבן אפשרות לפרנס את הוריו הנזקקים הוא חייב לפרנסם. ואמרו חכמים שאם ייתן את כספי הצדקה שלו להורים, תבוא לו מארה (קללה), שאין ראוי שייתן אדם להוריו צדקה אלא ראוי שיסייע להם מכספו האישי. אבל אם מצבו הוא, שבלא כספי מעשר כספים לא יוכל לעזור להוריו, הרי ההורים קודמים לבנים ולכל שאר העניים, ולכן ייתן להם את כספי המעשר (שו"ע ורמ"א יו"ד רמ, ה).

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:57:53

יש לך שאלה?

פרשת נשא – הדרישה למצוינות

כבר בפרשת במדבר מצאנו את הביטוי "שאו את ראש כל עדת בני ישראל", וגם פרשתנו מתחילה באותו עניין- "נשא".

חז"ל מתייחסים לביטוי נשא/שאו לא רק כמילה נרדפה ל-מנה/ספור, אלא גם כלשון הרמה. וכך כותב המדרש (במדבר רבה): "אמר הקב"ה לישראל לא חיבבתי בריה יתרה מכם, לכך נתתי לכם תלוי ראש (זקיפת ראש) ודימיתי אתכם לי, שכשם שיש לי תלוי ראש על כל באי העולם, שנאמר 'לך ה' הגדולה', כך עשיתי לכם להיות תלוי ראש. לכך נאמר 'שאו את ראש'. לקיים מה שנאמר 'וירם קרן לעמו', וכן הוא אומר 'ונתנך ה' אלקיך עליון על כל גויי הארץ'".

וכן כותב המדרש (פסיקתא): "אנו מוצאים במקומות הרבה שהקב"ה אמר למשה 'שאו את ראש…', 'כי תשא את ראש'. ולמה כן? אלא אמר הקב"ה למשה, משה כל מה שאתה יכול לרומם את האומה הזו רוממה, שכאילו לי אתה רומם…".

מניינם של ישראל מביע את ההתייחסות האלוקית לכל אחד ואחד מישראל, ולכל ישראל יחד, וזה מה שגורם להתרוממותם של ישראל ולגדולתם. אולם, מצאנו גם מדרש אחד שונה "אמר רבי פנחס בר אידי, מה כתיב בראש הספר 'שאו את ראש כל עדת בני ישראל'. רומם את ראש, גדל את ראש- לא נאמר. אלא 'שאו את ראש'. כאדם האומר לקוסטינר (ההורג את המחויבים מיתה למלך) סב רישיה דפלן (קח ראשו של פלוני). כך נתן רמז, למה 'שאו את ראש'? שאם יזכו יעלו לגדולה, כמה דתימא 'ישא פרעה את ראשך והשיבך על כנך'. אם לא יזכו ימותו כולם, כמה דתימא 'ישא פרעה את ראשך מעליך ותלה אותך על עץ'. והיה גלוי לפני המקום שימותו כולם במדבר וינטלו ראשיהן, לפיכך אמר הקב"ה למשה 'אך את מטה לוי'…".

ולכאורה יש מקום לשאול האם יש כאן מחלוקת? האם כשהתורה אומרת 'שאו' היא מתכוונת להגביה ולרומם, או חס ושלום לסמן את הראש המיועד לעריפה?

ונראה לומר שאין כאן שני דברים אלא אחד בלבד. עם ישראל, לגדולתו, לא יכול להיות בינוני. הוא חייב להתרומם ולהתגדל. ולכן, אם יתרומם- יעלה לגדולה, אך אם לא יתרומם- יערפו את ראשו.

משל למה הדבר דומה? לילד שיש ממנו ציפיות רבות בשל כשרונותיו ויכולותיו, ולכן תשומת הלב של מוריו נתונה לו. אם ישתמש בכישוריו הייחודיים ויתרומם- כמובן שהדבר יעורר שמחה רבה. אך אם יישאר בינוני ולא ינצל את כשרונותיו, וכל שכן אם יתנהג בצורה שאינה הולמת- הכעס והאכזבה שיתעוררו יהיו גדולים לאין ערוך מאלו שיעורר תלמיד ממוצע.

ההתייחסות האלוקית המיוחדת לעם ישראל גוררת שתי תנועות הפוכות, שבמהותן הן תנועה אחת של אכפתיות, קרבה וחשיבות. התנועה האחת: שפע וטוב וחסד. והתנועה השניה: קצף, הקפדה וכעס. כידוע, אף פעם לא כועסים על הבן של השכן, ומאידך גם לא משפיעים עליו טובה כמו על הבן שלנו…

דבר זה לא אמור לא רק כלפי עם ישראל אלא כלפי כל אחד ואחד מאיתנו. ככל שאדם הוא יותר קרוב אל הקב"ה, אל התורה, אל עם ישראל וארץ ישראל, כך יש ציפייה אלוקית עצומה למעשיו ופעולותיו. אין אפשרות להיות בינוני. האדם צריך כל הזמן לחתור להתקדמות ועשיה.

דברים אלו מסבירים, מעט, את מה ששמענו על הרב לוינגר זצ"ל, שבימיו האחרונים התוודה שלא פעל מספיק למען ארץ ישראל. ולכאורה יש מקום לשאול, האם זו ענווה מזוייפת או אולי חוסר מודעות? וכמובן שהתשובה היא שנדירים האנשים המגיעים ליושר ולמודעות של הרב לוינגר. אלא שדווקא קרבתו העצומה לקב"ה, לתורה ולארץ ישראל, הולידה בתוכו דרישה עמוקה לעשיה מופלאה וגדולה. ולגודל הדרישה הפנימית הוא חש שאיננו ממלא את חובתו כראוי.

יהי רצון שנחוש את הקרבה והאהבה האלוקית אלינו, והדבר יעורר בנו כוחות גדולים של עשיה ופעילות, ולקדש שם שמים.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן