שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

פרשת נשא – הדרישה למצוינות

כבר בפרשת במדבר מצאנו את הביטוי "שאו את ראש כל עדת בני ישראל", וגם פרשתנו מתחילה באותו עניין- "נשא".

חז"ל מתייחסים לביטוי נשא/שאו לא רק כמילה נרדפה ל-מנה/ספור, אלא גם כלשון הרמה. וכך כותב המדרש (במדבר רבה): "אמר הקב"ה לישראל לא חיבבתי בריה יתרה מכם, לכך נתתי לכם תלוי ראש (זקיפת ראש) ודימיתי אתכם לי, שכשם שיש לי תלוי ראש על כל באי העולם, שנאמר 'לך ה' הגדולה', כך עשיתי לכם להיות תלוי ראש. לכך נאמר 'שאו את ראש'. לקיים מה שנאמר 'וירם קרן לעמו', וכן הוא אומר 'ונתנך ה' אלקיך עליון על כל גויי הארץ'".

וכן כותב המדרש (פסיקתא): "אנו מוצאים במקומות הרבה שהקב"ה אמר למשה 'שאו את ראש…', 'כי תשא את ראש'. ולמה כן? אלא אמר הקב"ה למשה, משה כל מה שאתה יכול לרומם את האומה הזו רוממה, שכאילו לי אתה רומם…".

מניינם של ישראל מביע את ההתייחסות האלוקית לכל אחד ואחד מישראל, ולכל ישראל יחד, וזה מה שגורם להתרוממותם של ישראל ולגדולתם. אולם, מצאנו גם מדרש אחד שונה "אמר רבי פנחס בר אידי, מה כתיב בראש הספר 'שאו את ראש כל עדת בני ישראל'. רומם את ראש, גדל את ראש- לא נאמר. אלא 'שאו את ראש'. כאדם האומר לקוסטינר (ההורג את המחויבים מיתה למלך) סב רישיה דפלן (קח ראשו של פלוני). כך נתן רמז, למה 'שאו את ראש'? שאם יזכו יעלו לגדולה, כמה דתימא 'ישא פרעה את ראשך והשיבך על כנך'. אם לא יזכו ימותו כולם, כמה דתימא 'ישא פרעה את ראשך מעליך ותלה אותך על עץ'. והיה גלוי לפני המקום שימותו כולם במדבר וינטלו ראשיהן, לפיכך אמר הקב"ה למשה 'אך את מטה לוי'…".

ולכאורה יש מקום לשאול האם יש כאן מחלוקת? האם כשהתורה אומרת 'שאו' היא מתכוונת להגביה ולרומם, או חס ושלום לסמן את הראש המיועד לעריפה?

ונראה לומר שאין כאן שני דברים אלא אחד בלבד. עם ישראל, לגדולתו, לא יכול להיות בינוני. הוא חייב להתרומם ולהתגדל. ולכן, אם יתרומם- יעלה לגדולה, אך אם לא יתרומם- יערפו את ראשו.

משל למה הדבר דומה? לילד שיש ממנו ציפיות רבות בשל כשרונותיו ויכולותיו, ולכן תשומת הלב של מוריו נתונה לו. אם ישתמש בכישוריו הייחודיים ויתרומם- כמובן שהדבר יעורר שמחה רבה. אך אם יישאר בינוני ולא ינצל את כשרונותיו, וכל שכן אם יתנהג בצורה שאינה הולמת- הכעס והאכזבה שיתעוררו יהיו גדולים לאין ערוך מאלו שיעורר תלמיד ממוצע.

ההתייחסות האלוקית המיוחדת לעם ישראל גוררת שתי תנועות הפוכות, שבמהותן הן תנועה אחת של אכפתיות, קרבה וחשיבות. התנועה האחת: שפע וטוב וחסד. והתנועה השניה: קצף, הקפדה וכעס. כידוע, אף פעם לא כועסים על הבן של השכן, ומאידך גם לא משפיעים עליו טובה כמו על הבן שלנו…

דבר זה לא אמור לא רק כלפי עם ישראל אלא כלפי כל אחד ואחד מאיתנו. ככל שאדם הוא יותר קרוב אל הקב"ה, אל התורה, אל עם ישראל וארץ ישראל, כך יש ציפייה אלוקית עצומה למעשיו ופעולותיו. אין אפשרות להיות בינוני. האדם צריך כל הזמן לחתור להתקדמות ועשיה.

דברים אלו מסבירים, מעט, את מה ששמענו על הרב לוינגר זצ"ל, שבימיו האחרונים התוודה שלא פעל מספיק למען ארץ ישראל. ולכאורה יש מקום לשאול, האם זו ענווה מזוייפת או אולי חוסר מודעות? וכמובן שהתשובה היא שנדירים האנשים המגיעים ליושר ולמודעות של הרב לוינגר. אלא שדווקא קרבתו העצומה לקב"ה, לתורה ולארץ ישראל, הולידה בתוכו דרישה עמוקה לעשיה מופלאה וגדולה. ולגודל הדרישה הפנימית הוא חש שאיננו ממלא את חובתו כראוי.

יהי רצון שנחוש את הקרבה והאהבה האלוקית אלינו, והדבר יעורר בנו כוחות גדולים של עשיה ופעילות, ולקדש שם שמים.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן