שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

על המחייה ועל הכלכלה – פרשת בהר

הרב גור גלון

המצווה לעבוד והמצווה לשבות

פרשת בהר עוסקת בכלכלה הראויה על פי הדרכת התורה. במאות השנים האחרונות (ובאופן בולט מאז המהפכה הצרפתית) העולם עוסק בשאלת המדיניות הכלכלית הראויה. תנועות אדירות קמו ונפלו על שאלת המדיניות הכלכלית, ועד היום אין הכרעה מוחלטת בשאלה זו.

בפרשתנו אנו מוצאים מבט כללי על שאלה זו והשאלות הנלוות אליה.

הפרשה פותחת במצוות השמיטה, "שש שנים תזרע שדך ושש שנים תזמור כרמך ואספת את תבואתה, ובשנה השביעית שבת שבתון יהיה לארץ שבת לה' שדך לא תזרע…". שני דברים בולטים בפסוקים אלו: 1. ישנה מצווה לעבוד. 2. אף על פי שהעבודה חשובה מאוד, היא אינה חזות הכל. פעם בשבע שנים על האדם לשבות ממלאכה ולהקדיש את זמנו לה' – ללימוד תורה ולהתחזקות רוחנית (כפי הדרכת התורה בכל שבת).

השמיטה היא הנקודה החשובה, שכן בעולם בו הכסף והעבודה הם חזות הכל ברור הדבר שיהיו קלקולים גדולים בתחומי הכלכלה, והשמיטה באה על מנת שלא נגרר לכך. בשנת השמיטה שווים כולם – בין עני ובין עשיר, בין גר ובין אזרח הארץ – כולם יכולים לקחת מן השדות כדי צרכם ולהקדיש את זמן למילוי רוחני במשך שנה שלמה.

היובל – למנוע עבדות לצמיתות

הנקודה השנייה בפרשתנו היא שנת היובל. היובל ככלי חברתי-כלכלי, יצר מציאות בה גם אדם שכשל בהתנהלותו הכלכלית, לא הפך להיות תלותי לשארית ימיו באנשים שהצליחו לכלכל את צעדיהם כראוי. ונבאר מעט את העניין. בעבר מקור ההכנסה הבסיסי והעיקרי היה הקרקע, אשר אפשרה לכל אדם שעבד בחריצות להתפרנס בכבוד. אך ברגע שאדם כשל מסיבות שונות, ונאלץ למכור את הקרקע שלו, הוא נהיה תלותי בבעלי הקרקעות. מצב זה, אילולא היובל, יעבור לבניו ובני בניו עד סוף כל הדורות. התורה צוותה לנו את היובל המאפשר התחלה מחדש.

אין מניעה שייווצרו מעמדות ויהיה פער בין עשירים לאנשים רגילים (וודאי שהכספים שנאספו במשך השנים על ידי האדם שצבר הון וקרקעות, יישארו בידיו), אך כל אחד צריך לקבל את אפשרות הפרנסה הלא-תלויה. כחלק מחירות מתבקשת זו, נמחקים החובות ומשוחררים העבדים וכך נמנעים ממצבים בהם יש משפחות תלויות בחסדם וטובתם של בעלי הקרקעות.

כדי להבטיח שמנגנון זה יעבוד ישנה אזהרה  לא למכור את הארץ לצמיתות. על פי חלק מן הראשונים האיסור הוא למכור לגוי שלא יקיים את מצוות היובל וממילא תמנע זכותה של הבעלים הראשונים לחזור אל ארצם, כי עלול היה אדם לומר: 'מדוע אמכור ליהודי במחיר מוגבל, שהרי המכר רק עד היובל, אמכור לגוי במחיר גבוה כי זוהי מכירה לעולם…', לכן אסרה התורה למכור לצמיתות.

וחי אחיך עמך

הנקודה השלישית בפרשתנו, היא האפשרות אפילו בתוך היובל, לגאול את הקרקעות ואת העבדים, וכן להימנע מניצול הקשיים והמסכנות – איסור הריבית, האיסור לעבוד עבודת עבד באחיך, החובה להעניק תנאים סוציאליים נאותים. כלומר, חוץ מהחזרת המצב לקדמותו ביובל, יש גם לדאוג לעובד או למתקשה כל השנים.

השילוב של שלוש הנקודות הללו:

  1. ההבנה שהכלכלה איננה תכלית וחזות הכול, והעיקר הוא ההתקשרות אל הנצח – אל הקב"ה.
  2. היכולת לתת הזדמנות מחודשת לכל משפחה להתפרנס בכבוד.
  3. ההקפדה שגם מי שנאלץ לעבוד כשכיר יקבל את הזכויות הראויות, ומי שמתקשה יקבל סיוע ללא ניצול של מצבו.

יוצר מציאות כלכלית וחברתית בריאה.

יש מכאן גם לימוד חשוב לכל אחד ואחד מאיתנו. עלינו לזכור מה עיקר ומה טפל, לשמור על עצמאותנו –לא להשתעבד, לדאוג לעזור לחלשים ולהיזהר שלא לנצל את מצבם, להתייחס בכבוד ובאנושיות לאנשים 'המשרתים' אותנו ולהשתדל לעזור לאנשים לעמוד על רגליהם לבל יהיו תלויים באיש- 'והחזקת בו וחי אחיך עמך'.

ההתנהלות לפי צוויי פרשתנו היא התיקון העמוק בימים אלו של האבלות על תלמידי ר"ע שמתו כי לא נהגו כבוד זה בזה, ויהי רצון שנזכה מתוך העיסוק בהם לתקן את עצמנו, את חברתנו ואת כלכלתנו.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן