ביאורי אורות

מאת הרב זאב סולטנוביץ'
כריכת הספר אורות הקודש

לחמשה חלקים מוכרח עסק הלימוד להתחלק. א', שיטה, ב', ריהטא, ג'. גירסא, ד', לימוד, ה', עיון.[א] שיטה, היא שיטה מחשבית, בלא הגבלה, בלא ערך קצוב, הכל לפי גודל הרעיון, לפי אומץ השכל, ולפי חריפות הבינה, עם זיכוך כח הדמיון ועומק הרגש, והיא מקפלת בקרבה ענינים לאין חקר, דנה עליהם בסקירה מהירה, לא יאומן כי יסופר, מעלה פנינים מזהירות מקרקעות ימים, מגלה אוצרות חושך ומטמוני מסתרים. ריהטא, היא מין גירסא במרוצה גדולה, ברפרוף על הענינים, כמה שאפשר לקלוט, רק שהרבה ענינים יעברו דרך הפה והמחשבה, ולפעמים מדלגים איזה תיבות וענינים וקולטים אותם דרך המחשבה, מעשרים בזה את הידיעה בעושר כמותי, ומעודדים את חיי הרוח וחפץ של גדלות ורוחב התפשטות. גירסא, היא כבר מוגבלת, לדעת את [ב] הפשוט, בלא עיון ובירור, מ"מ הרצאת הענין באה[ג] בהגבלה,[ד] ובמהירות האפשרית. הלימוד, הולך במתינות ומלבן את הענין בהגבלתו המקומית יפה, והעיון כבר מתפשט הוא, יחד עם העמקתו המקומית, בהרחבה מענין לענין, מקושר הוא עם הגבלתו, ומרוכס עם יתר הענפים ברכיסה פנימית. יש לכל אלה סעיפים וענפים מרובים.

ודוגמת חמשת הדרכים שבתורה, יש כמותם בעבודה, בהדרכה ובתפלה.

והחיים הרוחניים בכללותם מתפשטים ע"פ חלוקה מוטבעת זו, וגם החיים המעשיים הנם בערך זה מסומנים. חמשה חומשי תורה, חמשה ספרי תהלים, וחמשה ברכי נפשי. חמשה חלקי הנשמה,[ה] נפש רוח נשמה חיה יחידה, וחמשת הפרצופים הסודיים,[ו] וחמשת העולמות,[ז] הנם עולים בחוברת עם הדרכה זו, הלימודית, והמעשית.

סדר ד. אִחוד הכללות והפרטות, נז – חמשת דרכי הלימוד

לחמשה חלקים מוכרח עסק הלימוד להתחלק. א', שיטה, ב', ריהטא, ג'. גירסא, ד', לימוד, ה', עיון.[א] שיטה, היא שיטה מחשבית, בלא הגבלה, בלא ערך קצוב, הכל לפי גודל הרעיון, לפי אומץ השכל, ולפי חריפות הבינה, עם זיכוך כח הדמיון ועומק הרגש, והיא מקפלת בקרבה ענינים לאין חקר, דנה עליהם בסקירה מהירה, לא יאומן כי יסופר, מעלה פנינים מזהירות מקרקעות ימים, מגלה אוצרות חושך ומטמוני מסתרים. ריהטא, היא מין גירסא במרוצה גדולה, ברפרוף על הענינים, כמה שאפשר לקלוט, רק שהרבה ענינים יעברו דרך הפה והמחשבה, ולפעמים מדלגים איזה תיבות וענינים וקולטים אותם דרך המחשבה, מעשרים בזה את הידיעה בעושר כמותי, ומעודדים את חיי הרוח וחפץ של גדלות ורוחב התפשטות. גירסא, היא כבר מוגבלת, לדעת את [ב] הפשוט, בלא עיון ובירור, מ"מ הרצאת הענין באה[ג] בהגבלה,[ד] ובמהירות האפשרית. הלימוד, הולך במתינות ומלבן את הענין בהגבלתו המקומית יפה, והעיון כבר מתפשט הוא, יחד עם העמקתו המקומית, בהרחבה מענין לענין, מקושר הוא עם הגבלתו, ומרוכס עם יתר הענפים ברכיסה פנימית. יש לכל אלה סעיפים וענפים מרובים.

ודוגמת חמשת הדרכים שבתורה, יש כמותם בעבודה, בהדרכה ובתפלה.

והחיים הרוחניים בכללותם מתפשטים ע"פ חלוקה מוטבעת זו, וגם החיים המעשיים הנם בערך זה מסומנים. חמשה חומשי תורה, חמשה ספרי תהלים, וחמשה ברכי נפשי. חמשה חלקי הנשמה,[ה] נפש רוח נשמה חיה יחידה, וחמשת הפרצופים הסודיים,[ו] וחמשת העולמות,[ז] הנם עולים בחוברת עם הדרכה זו, הלימודית, והמעשית.

בפרק זה מונה הרב את חמשת דרכי הלימוד מלמעלה למטה, משיטה עד עיון: מהלימוד הכללי ביותר שהוא עצם הגישה והכיוון של הלימוד עד להתבוננות המעמיקה בכל פרט ופרט כפי שהוא גם מתארגן לתוך מערכת שלמה.

השיטה היא אמנם הכללית והגבוהה ביותר, אך הרב מונה אותה כאן ראשונה, כיוון שהיא גם היסודית והראשונית ביותר, מפני שלא ניתן ללמוד ללא שיטה. שיטה היא הגישה בעצמה. מושג זה בא בהשאלה מ'שיטה' – שרטוט השורות בספר תורה, השורות הישרות שבהן מסודרות המילים. השורה הישרה קודמת לכתב והיא שקובעת כיצד יסודרו האותיות. השיטה אינה תוצאה של לימוד, היא קודמת להצטברות המידע, דרכי ההבנה והסקת מסקנות. עצם המבנה של האישיות הוא השיטה, וכיוון שאי-אפשר לגשת לשום לימוד בלא האישיות עצמה, הרי שהשיטה קודמת לשאר דרכי הלימוד. השיטה באה לידי ביטוי גם בעמדה ראשונית שיש לאדם לגבי כל מידע שנקלט אצלו, שהרי אדם איננו מחשב שרק קולט מידע, תמיד המידע יעורר אצלו אסוציאציות, רגשות, הבנות ומחשבות. השוני בין בני אדם מתבטא בשוני שבתפישותיהם הראשוניות, כאשר למשל אותה מילה מעוררת אצל כל אדם מחשבות שונות. השיטה איננה צורת לימוד שהאדם בוחר בה, אך אם הוא חוקר אותה ומעמיק בה, יכול להיות שיצליח להיות יותר מודע לעצמיותו ודרכי פעולתה: על מה הוא נותן את הדעת, מה מעניין אותו, איזה סוג של שאלות עולות על דעתו.

שיטה, היא שיטה מחשבית, בלא הגבלה, בלא ערך קצוב, מכיוון שאנו עוסקים בפעילות אינטלקטואלית, לימוד, הרב מדגיש כאן את הפן המחשבי של האישיות. אמנם, על פי חכמת הסוד, פן זה קודם לשאר תכונות האישיות כמו מוסר, מידות רגשות, כושר יצירה ועשייה. שיטה מחשבית – השרטוט, המבנה העקרוני של ההכרה, כללים וחוקים. מתאים לכך מושג 'התבונה הטהורה' של קאנט, שאת הדוגמא המובהקת לקיומה רואה קאנט במתמטיקה – חכמה שכולה כללים אפריוריים, שאינם תוצאה של ניסיון קודם כל שהוא ובלא שום תוכן מסוים, אך יכולה להכיל כל סוגי התכנים ללא הגבלה. בלא הגבלה, בלא ערך קצוב, טיבה של מחשבה שאינה כפופה להגבלות של מרחב וזמן ועל כן בעת ובעונה אחת יכולה להיות בעבר ובעתיד, כאן ושם, בפנים ובחוץ ושום סתירה מתחומי העולם החומרי אינה חלה עליה.

 

עוצמת המחשבה וגודל הישגיה אינם אפוסטריוריים, נובעים מן הניסיון, אלא – הכל לפי גודל הרעיון, לפי אומץ השכל, ולפי חריפות הבינה, עם זיכוך כח הדמיון ועומק הרגש. כל אלו ביחד הם האישיות. לפי העצמה האישיותית כך גם ייחודיות השיטה בולטת יותר. אם העצמה לא גדולה, גם השיטתיות הייחודית בולטת פחות. והיא מקפלת בקרבה ענינים לאין חקר, אישיות האדם כוללת הכל מכל כל, היא מלאה באין-ספור גוונים ופנים, ועל כן מסוגלת להתקשר, לקלוט ולהשפיע על אין-ספור פרטים שמחוץ לה, על ידי הניסיון. דנה עליהם בסקירה מהירה, זוהי פעולה בלתי-אמצעית של התרשמות מיידית שאיננה תוצאה של תהליך ועיבוד, ולכן היא כל כך מהירה – לא יאומן כי יסופר. מעלה פנינים מזהירות מקרקעות ימים, השיטה, שמשוקעת עמוק בתוך אישיות האדם עולה למודעות בצורת אותה התרשמות ראשונית שייחודית לכל אדם ואדם, אף שהיא עצמה בלתי-נראית לעין. מגלה אוצרות חושך ומטמוני מסתרים, בגלל ייחודיותו של האדם, הוא רואה דברים שאחרים לא רואים ולהם זהו חושך, שואל שאלות שאחרים לא שואלים ולהם אלו מסתרים, וזו הבקעה המיוחדת שלו בה הוא מתגדר (עי' חולין קי, א), והיא מלאה אוצרות ומטמונים שהם שלו בלבד. זוהי דרך הלימוד הראשונית ביותר שכל כולה בתוך האדם, אף שהיא מתגלה רק בפגישת האדם עם תכנים שמחוץ לו.

השלב הבא הוא כבר בהתמודדות עם תכנים שמחוץ לאדם:

ריהטא, היא מין גירסא במרוצה גדולה, ברפרוף על הענינים, כמה שאפשר לקלוט, רק שהרבה ענינים יעברו דרך הפה והמחשבה, ולפעמים מדלגים איזה תיבות וענינים וקולטים אותם דרך המחשבה, מעשרים בזה את הידיעה בעושר כמותי, ומעודדים את חיי הרוח וחפץ של גדלות ורוחב התפשטות. ריהטא היא התרשמות מעושר הפרטים של התוכן האמור להילמד, מבלי לסמן במדויק את גבולותיהם ומבלי להתעמק בתכונותיהם המיוחדות. כשם שתוך כדי ריצה אין אדם מבחין במדויק בכל העובר לנגד עיניו, אולם הוא מקבל רושם אודות המרחב והנוף, כך סוג כזה של קליטה מאפשר לאמוד באופן ראשוני את גודל המשימה ואת הכוחות של הלומד בהתמודדות עמה. התועלת הראשונה שמציין הרב בסוג כזה של לימוד היא התוודעות לעושר הכמותי של הידע הרצוי. התועלת השניה היא יצירת מוטיבציה נפשית להמשיך וללמוד, כדי להשיג את העושר הזה בפועל ולהעצים בכך את חיי הרוח וגדולתו בשליטה ממשית במרחב הידע. בשלב הזה של הלימוד מופיע מושג ה'גבול' בשני צדדים: א. בעצם ההבחנה שיש פרטים שונים ומרובים, ב. במודעות למוגבלות היכולת להכיל בבת-אחת את כל עושר הפרטים וברצון להתגבר על המוגבלות הזאת בהעצמת הרוח יותר ויותר.

גירסא, היא כבר מוגבלת, לדעת את הפשוט, בלא עיון ובירור, מ"מ הרצאת הענין באה בהגבלה, ובמהירות האפשרית. בשלב הזה של הלימוד מושג ה'גבול' הופך להיות מרכזי, מפני שהוא קובע את תוכן העניין הנלמד ואת המחויבות של הלומד כלפי התוכן הזה. מבחינה זו, זהו השלב הראשון של בירור התוכן כשהוא לעצמו, ולכן בעיקרו הוא סימון שטחו של הידע. הפשט מקבל כאן משקל חשוב ומשמעות ראשונה במעלה, מפני שהוא קובע את גבולות העניין הנלמד ואת בידולו מכל שאר העניינים. עבודה לימודית זו מחייבת חריפות וחשיבה הגיונית מדויקת ומבוססת.

הלימוד, הולך במתינות ומלבן את הענין בהגבלתו המקומית יפה לאחר הכרה מיטבית של שטח המידע המעניין, מגיע השלב של הלימוד – העמקה אל תוכן המידע באמצעות המאמץ להבין את ההיגיון שבמבנהו, על ידי הצבת שאלות שונות וניתוח קטגוריאלי.

והעיון כבר מתפשט הוא, יחד עם העמקתו המקומית, בהרחבה מענין לענין, מקושר הוא עם הגבלתו מצד אחד, ומרוכס עם יתר הענפים ברכיסה פנימית מצד שני. עיון נובע מהבנה שאי-אפשר להסתפק אך ורק בהגיון המקומי, אלא יש גם לשאול על הסיבות ועל התכליות. באופן זה הלומד מוכרח, דווקא מתוך רצון עז להבין את העניין הנלמד בעצמו, להבין את הקשרים שבין העניין הנלמד לבין עניינים אחרים, אלה הקודמים ואלה שנגזרים ממנו. זאת היא הרכיסה הפנימית – ההרחבה ההולכת ומתפשטת נובעת מהעניין הפנימי העצמי שבדבר הנלמד, ולא מאיזה הכרח חיצוני לשלב אותו במרחב לא לו. שלב זה של הלימוד מביא את הלומד לתודעת האחדות וליתרון שבחשיבה המערכתית, עם כל יתרונות הדיוק וכושר ההבחנה שנרכש בתהליך הלימוד בשלבים הקודמים.

בכל סוג של לימוד והכרה ישנם כל חמשת השלבים: האדם המכיר, הרושם הכללי שהוא מקבל ממה שהוא רוצה להכיר, הכרה ראשונית רציפה של הפרט, עמידה יותר מעמיקה על כל דבר ועניין, ואחר כך ראיית כל מה שנלמד כמערכת אחת. זוהי הדרך הטבעית ללמוד, אפילו כאשר נדמה שאנו יכולים לדלג על שלב כלשהו, אין זה כך, כיוון שזהו מבנה הגיוני הכרחי. ההבדל היחיד בין הלומדים הוא במידת הזמן והמאמץ המוקדשים לכל שלב ושלב.

[א] הערת רד"ך: סוכה ז', ברי"ף, שיטה, ושם כ"ט הא במגרס והא בעיוני,
מרהטי בגמרא והדר מעייני בסברא
[כח, ב – כט, א: "תנו רבנן (ויקרא כג,מב):
תשבו כעין תדורו. מכאן אמרו: כל שבעת הימים עושה אדם סוכתו קבע וביתו עראי. כיצד?
היו לו כלים נאים – מעלן לסוכה, מצעות נאות – מעלן לסוכה, אוכל ושותה ומטייל
בסוכה, ומשנן בסוכה. איני? והאמר רבא: מקרא ומתנא – במטללתא, ותנוי בר ממטללתא! לא
קשיא: הא – במגרס, הא – בעיוני. כי הא דרבא ורמי בר חמא כי הוו קיימי מקמיה דרב
חסדא מרהטי בגמרא בהדי הדדי, והדר מעייני בסברא"].

[ב] בכת"י (שמונה קבציםא, תשצב) ישנה מילה נוספת במקומה של ההערה: הפירוש.

[ג] המילה 'באה' אינה מופיעה בכת"י, אלא תוספת של רד"ך.

[ד] בכת"י ישנה מילה נוספת במקומה של ההערה: ובבירור.

[ה]הערת רד"ך: ב"ר פי"ד, ודברים רבה פ"ב [לז],
ה' שמות נקראו לה נפש, רוח, נשמה, חיה, יחידה. זהר ח"א ר"ו
[רה, ב – רו, א], וח"ג כ"ה [עמ' כד, ב – כה, ב] וע' [עמ' ב – עא, א], וח"ב צ"ד [עמ' ב: "תא חזי ב"נ כד אתיליד יהבין ליה נפשא
מסטרא דבעירא מסטרא דדכיו מסטרא דאלין דאתקרון אופני הקודש, זכה יתיר יהבין ליה רוחא מסטרא דחיות הקודש זכה יתיר יהבין ליה נשמתא מסטרא דכרסייא, ותלת אלין אינון
אמה עבד ושפחה דברתא דמלכא, זכה יתיר יהבין ליה נפשא בארח אצילות מסטרא דבת יחידה ואתקריאת איהי בת מלך, זכה יתיר יהבין ליה רוחא דאצילות מסטרא דעמודא דאמצעיתא
ואקרי בן לקודשא בריך הוא הדא הוא דכתיב
(דברים יד, א): בנים אתם לה' אלוהיכם, זכה יתיר יהבין ליה נשמתא מסטרא דאבא ואמא הדא הוא דכתיב (בראשית ב, ז): ויפח באפיו נשמת חיים מאי חיים אלא אינון י"ה דעלייהו אתמר (תהלים קנ, ו): כל הנשמה תהלל יה ואשתלים ביה 'י"ה"ו"ה', זכה יתיר יהבין ליה 'י"ה"ו"ה' בשלימו דאתוון יו"ד ה"א וא"ו ה"א דאיהו אדם בארח אצילות דעילא ואתקרי
בדיוקנא דמאריה ועליה אתמר
(בראשית א, כח): ורדו בדגת הים וגו' והאי איהו שולטנותיה בכל רקיעין ובכל אופנים ושרפים וחיוון ובכל חיילין
ותוקפין דלעילא ותתא, ובג"ד כד ב"נ זכי בנפש מסטרא דבת יחידה אתמר ביה (שמות כא, ז)
: לא תצא כצאת העבדים"],
תלת דרגין נר"ן, עי' של"ה מ' בית ישראל, ג' מעלות, והלא ה' מעלות נר"ן ח"י
[קמא צא-צט:"וקודם דברי אתעורר בקושיא חזקה, מה זה שתמיד מוזכר בדברי רבותינו
ז"ל חכמי האמת שלש מעלות בהנשמה, באמרם נפש רוח ונשמה. וכן בזהר (ח"ג עא-עב) זכאין אינון צדיקייא דאתדבקין נפש ברוח, ורוח בנשמה, ונשמה בהקדוש ברוך הוא. והלא
הן חמש מעלות, נפש רוח נשמה חיה יחידה (בראשית רבה יד, ט). ואין לומר כי מדרגת נפש רוח ונשמה תמיד מתדבקות, ואי אפשר לאדם לאחת בלתי אחרים, מה שאין כן
בחינות חיה יחידה הן תוספת נשמה יתירה, זה אינו, דבהדיא מבואר בזהר ויקרא (כה, א) דאית מאן
דזכה בנשמתא ואית מאן דזכה באתערותא דרוח ואית מאן דלא זכה אלא בנפש, עכ"ל. ועיין בפרדס בשער הנשמה (שער ל"א, ג), כי יש שאינם זוכים
אפילו לנפש, ואין בהם רק נפש החיונית הטבעית, שהיא מרכבה אל נפש אלוהית, וכשיזכה יזכה אל נפש אלוהית, ואם יזכה עוד ישפיעו עליו רוח, ואם יזכה עוד ישפיעו עליו
נשמה, עיין שם. אם כן הדרא קושיא לדוכתה… מתורץ הקושיא, למה על הרוב אין מוזכר רק נפש רוח ונשמה, הלא יש עוד חיה יחידה. אלא חיה יחידה סוד נשמה יתירה בעולם הבא, וג' ראשונות, נפש רוח נשמה, סוד העולם הזה…", ע"ש בראיותיו].

[ו] הערת רד"ך: בספרא דצניעותא ואדרא רבה שלושה פרצופים, עתיק יומין, זעיר אנפין ומטרוניתא, ובאדרא זוטא עוד
שנים, אבא ואימא, ומפורש בס' עץ חיים ועמק המלך, וע' שער השמים לר"א מ"ו
[לרב אברהם כהן
דה-הירירה, יא: "…כי באדם מה שקראו נפש, הוא חיות הגוף משתלשל מהדבריית
העומדת בעצמה ומתפשטת אל הגוף, ותשתמש ממנו ככלי ונקרא רוח, והנשמה היא השכל העצמי
אל הנפש הנשפע אליה מהעליון האלוהי והכללי, כאשר היא התאחדות ודבוק המשתתף והפרטי
עם השכל הצוריי והכללי, באופן כי תחתיה, ותחת פעולתה תעמד ותפעל החיה, והאחרונה
היחידה, אשר היא לקוצר דעתי התאחדות הנפש, אשר בו תדמה אל הסבה הראשונה ועמה תתדבק
ותתאחד; ותהיה אליה כראש לב או מרכז, אשר תשתלשל ממנה ואליה תשוב כל מה שהוא וכל
מה שכוללת ופועלת…"].

[ז] הערת רד"ך: ברכו י [עמ' א: "אמר רבי יוחנן משום רבי שמעון בן יוחי, מאי דכתיב (משלי לא, כו): פיה פתחה
בחכמה ותורת חסד על לשונה, כנגד מי אמר שלמה מקרא זה? לא אמרו אלא כנגד דוד אביו,
שדר בחמשה עולמים ואמר שירה; דר במ
עי אמו ואמר שירה, שנאמר (תהילים קג, א): ברכי
נפשי את ה' וכל קרבי את שם קדשו. יצא לאויר העולם ונסתכל בכוכבים ומזלות ואמר
שירה, שנאמר (שם כ):
ברכו ה' מלאכיו גברי כח עושי דברו לשמע בקול דברו ברכו ה' כל צבאיו וגו'. ינק משדי
אמו ונסתכל בדדיה ואמר שירה, שנאמר (שם ב): ברכי נפשי את ה'
ואל תשכחי כל גמוליו… ראה במפלתן של רשעים ואמר שירה, שנאמר (שם קד, לה): יתמו
חטאים מן הארץ ורשעים עוד אינם ברכי נפשי את ה' הללויה. נסתכל ביום המיתה ואמר
שירה, שנאמר (שם א):
ברכי נפשי את ה' ה' אלוהי גדלת מאד הוד והדר לבשת… הני חמשה ברכי נפשי כנגד מי
אמרן דוד? – לא אמרן אלא כנגד הקדוש ברוך הוא וכנגד נשמה: מה הקדוש ברוך הוא מלא כל
העולם – אף נשמה מלאה את כל הגוף; מה הקדוש ברוך הוא רואה ואינו נראה – אף נשמה
רואה ואינה נראית; מה הקדוש ברוך הוא זן את כל העולם כלו – אף נשמה זנה את כל
הגוף; מה הקדוש ברוך הוא טהור – אף נשמה טהורה; מה הקדוש ברוך הוא יושב בחדרי
חדרים – אף נשמה יושבת בחדרי חדרים; יבא מי שיש בו חמשה דברים הללו וישבח למי שיש
בו חמשה דברים הללו"], ויקרא רבה פ"ד [ז-ח: "ר'
יוחנן אמ' חמשה פעמים כתיב כאן נפש, חמשה פעמים כנגד חמשת סיפרי תורה. ר' יהושע בן
לוי אמ' חמשה פעמים כת' כאן נפש, כנגד חמשה עולמות שאדם רואה. ברכי נפשי את ה' וכל
קרבי וגו' (תהילים קג, א),
בשעה ששרוי במעי אמו. ברכי נפשי את ה' ואל תשכחי כל גמוליו (שם ב), בשעה שהוא
יוצא ממעי אמו. לא תנשייאן כל גמוליא טיבא דעבדית עימך. ברכי נפשי את ה' בכל
מקומות ממשלתו (שם כב),
בשעה שהוא עומד על עקימה שלו ויצא מפרקמטיא שלו. ברכי נפשי את ה' ה' אלוהי גדלת
מאד הוד והדר לבשת (שם קד, א),
בשעה שנפטר לבית עולמו. ואחת לעתיד לבוא, יתמו חטאים מן הארץ ורשעים עוד וגו' (שם לה)… מה ראתה
נפשו שלדוד לקלס להקב"ה, דוד אמ' נפש זו ממלא את הגוף והקב"ה ממלא את כל
העולם, דכתיב (ירמיהו כג, כד):
הלא את השמים ואת הארץ אני מלא נאם ה', תבוא הנפש שהיא ממלא את הגוף תקלס
להקב"ה שהוא מלא העולם. נפש זו סובלת את הגוף והק' סובל את עולמו, דכתיב (ישעיהו מו, ד):
עד זקנה אני הוא ועד שיבה וגו'. תבוא הנפש שסובלת את הגוף תקלס להקב"ה שסובל
את עולמו. נפש זו מבלה את הגוף והקב"ה מבלה את עולמו, המה יאבדו ואתה תעמד
וכולם כבגד יבלו כלבוש וגו' (תהילים קב, כז). תבוא הנפש שמבלה
את הגוף תקלס להקב"ה שהוא מבלה את עולמו. נפש זו אינה אוכלת בגוף והקב"ה
אין לפניו אכילה, דכתיב (שם נ, יב): אם ארעב לא אומר לך כי לי תבל ומלואה.
תבוא הנפש שאינה אוכלת בגוף תקלס להקב"ה שאין לפניו אכילה. נפש זו יחידה בגוף
והקב"ה יחיד בעולמו, שנאמר (דברים ו, ד): שמע ישראל ה'
אלוהינו ה' אחד. תבוא הנפש שהיא יחידה בגוף ותקלס להקב"ה שהוא יחיד בעולמו.
נפש זו טהורה בגוף והקב"ה טהור בעולמו, טהור עינים מראות ברע וגו' (חבקוק א, יג).
תבוא הנפש שהיא טהורה בגוף תקלס להקב"ה שהוא טהור בעולמו. נפש זו רואה ואינה
נראת והקב"ה רואה ואינו נראה, דכתיב (ירמיהו כג, כד): אם יסתר איש
במסתרים ואני לא אראנו נאם ה' הלא את השמים וגו'. תבוא הנפש שרואה ואינה נראת תקלס
להקב"ה שרואה ואינו נראה. נפש זו אינה ישינה בגוף והקב"ה אין לפניו
שינה, דכתיב (תהילים קכא, ד):
הנה לא ינום ולא יישן וגו'. תבוא הנפש שאינה ישינה תקלס להקב"ה שאין לפניו
ישינה. הנה לא ינום ולא יישן"], עץ חיים שער א ענף ג' ["…ופשיטא
הוא, שבחי' הנפש נאצלה תחלה, ואח"כ נאצל הרוח שהוא מדרגה יותר עליונה, כנודע
באדם התחתון, שבתחלה קונה נפש, ואח"כ זכה יתיר יהבין ליה רוח. כנזכר בזוהר
משפטים דצ"ד… וכן היה באדם העליון שבתחלה נאצלו ונתגלו בחינת העגולים, שהם
בחי' מדרגות הנפש, והכלים שלהם. ואח"כ נאצלו בחי' ב' דיושר, בציור אדם, שהם
מדרגות אורות רוח, והכלים שלהם, כנודע כי הרוח נק' אדם… אמנם ההפרש בין הכלים של
הנפש והכלים של הרוח, כבר נודע, כי אבר הכבד הוא משכן להאור הנק' נפש, וסימן לדבר:
כי הדם שהוא כבד שמלא דם, הוא הנפש (עי' דברים יב, כג). ואבר הלב משכן
לרוח. ואבר המוח משכן הנקרא נשמה…"].

אולי יעניין אותך

חיפוש בטורי רביבים

דילוג לתוכן