חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קריאת שמע שעל המיטה

היי שלום הרב אם אני הולך לישון בשעה 3 בלילה האם עדיף לקרוא קרית שמע שעל המיטה לפני שאני הולך לישון או לקרוא לפני חצות? והאם בכול אופן לא אומרים ברכת המפיל בברכה כי אני ישן אחרי חצות? (אני ספרדי נוהג לפי עדות המזרח)

קריאת שמע שעל המיטה אומרים על המיטה לפני שהולכים לישון.

דין הברכה מובא בפניני הלכה תפילה כו, ב וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור. אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה:

יש שלמדו על פי קבלת האר"י ז"ל, שרק מי שהולך לישון לפני חצות לילה יברך 'המפיל', אבל מי שהולך לישון אחר חצות לא יאמרנה. וכן נוהגים רבים מהספרדים, שאם הולכים לישון אחר חצות אומרים 'המפיל' בלא שם ומלכות (כה"ח רלט, ח, ועי' יחו"ד ד, עמ' קכב-קכד). אבל למנהג אשכנזים וחלק מהספרדים, כל זמן שהולכים לישון לפני עמוד השחר – מברכים 'המפיל'.

אם אינך יודע את מנהגך, תשאל את אביך וסבך, או את אנשי הקהילה הזקנים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-19 02:18:23

האם טבליות של tums מותרות בפסח

שלום כבוד הרב, לאחרונה עלתה הבעיה ששינו את נוסחת התרופה נגד צרבת tums. הרבנים ולא יודעים להגיד האם התוספת שנותנת טעם לtums היא חמץ או לא. מצד אחד אומרים הבגלל שזה תערובת טעמים אז אין לדעת איזה טעם נותן מה ולכן זה מותר, מצד שני אומרים שבגלל שהתוספת נותנת טעם אין להשתמש. מצרפת תשובה באנגלית לגבי עניין זה. מה פוסק ברב במקרה הזה? Tums (Passover) Status: Why does the cRc Pesach Guide say that all Tums aren’t acceptable but others list certain types as acceptable? The reason for the difference in policy is a Rabbinic difference of opinion as to whether one must refrain from consuming products which contain flavors of unknown kosher and Pesach status. Some Rabbis take a lenient position due to the fact that most of the flavor-contributing chemicals are not chametz, no single chemical’s taste is perceived in the final product (i.e. zeh v’zeh gorem), and the flavor is used in tiny proportions. Other Rabbis argue based on halachic and factual grounds which are beyond the scope of this document. The cRc follows the latter, stricter approach to this question. We are unable to determine whether the flavorings used in Tums are acceptable for Pesach, and therefore cannot recommend them. Others who list certain Tums products as acceptable for Pesach are aware of this but accept the lenient approach outlined above, which rules that flavors of unknown status do not compromise the Pesach status of the Tums. It is noteworthy that there is corn starch in every variety of Tums which we looked at, which means that even according to the lenient approach the Tums should only be consumed by those who are Sephardic or ill and permitted to eat kitnios.

מותר

כך כתב הרב מלמד בעיתון רביבים של שבוע שעבר:

כתבתי (בפניני הלכה ח, סוף הערה 9) שבשעת הדחק, כאשר לא ניתן לברר אם התרופה הטעימה כשרה, גם שלא לצורך פיקוח נפש, מותר ליטול אותה בפסח, שהואיל וברוב רובן של התרופות אין חמץ, אפשר להקל על פי הרוב, כמבואר בשולחן ערוך (יורה דעה קי, ג).

אולם עתה שלח לי ידידי הדגול הרב שאול דוד בוצ'קו שליט"א תשובה שכתב, ובה בירר שגם בתרופות הטעימות אין חשש חמץ. ראשית, מפני שרק באחוז זעיר מהן מעורב עמילן או אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן. וגם באלה שיש בהן עמילן שהופק מדגן אין חשש חמץ, מפני שעמילן זה הופרד משאר מרכיבי החיטה, והוא לבדו אינו יכול להחמיץ, וכפי שבירר הרב שאר ישוב כהן זצ"ל בתשובתו לגבי חומצת לימון (ראו פניני הלכה פסח ח, ח). וגם אם עירבו בתרופה אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן, הוא שונה מאלכוהול לשתייה, הואיל והוא נועד לצורך רפואי שנועד להמסה. ריכוז האלכוהול שבו בין 95 ל־99 אחוזים, ונוזל כזה אינו ראוי לשתייה, ולכן גם אם הופק מחמשת מיני דגן נפסל מאכילת כלב לפני פסח, ולכן אין בו איסור חמץ.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 18:15:59

לחיצת יד לאישה

האם מותר ללחוץ יד לאישה משום נימוס?

לא. היא צריכה להיות מנומסת כלפיך ולכבד את התורה שאתה מאמין בה ולא ללחוץ את ידך. ואם היא לא יודעת, אז תסביר לה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 06:33:18

מעשר כספים להורים

שלום רב, ההורים של אשתי בגיל פנסיה, סביב גיל 70 ואין להם קרן השתלמות ורק פנסיה מינימלית. חמי חולה והם אינם עובדים. ברשותם הדירה שהם חיים בה כך שאין להם שכר דירה לשלם. הם חיים בצמצום, אינם קונים לעצמם בגדים או תכשיטים. הם מסיימים כל חודש במינוס. גיסי עוזר להם כספית מידי פעם. האם ניתן לתת להם מכספי מעשר או שעדיף לתת לעמותה שמחלקת לעניים?

אביא לך את המובא בפניני הלכה ליקוטים ב' סוף פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):

טו – צדקה להורים

שאלה: האם אפשר לתת את כספי המעשר להורים נזקקים? תשובה: אם יש לבן אפשרות לפרנס את הוריו הנזקקים הוא חייב לפרנסם. ואמרו חכמים שאם ייתן את כספי הצדקה שלו להורים, תבוא לו מארה (קללה), שאין ראוי שייתן אדם להוריו צדקה אלא ראוי שיסייע להם מכספו האישי. אבל אם מצבו הוא, שבלא כספי מעשר כספים לא יוכל לעזור להוריו, הרי ההורים קודמים לבנים ולכל שאר העניים, ולכן ייתן להם את כספי המעשר (שו"ע ורמ"א יו"ד רמ, ה).

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:57:53

יש לך שאלה?

קורבנות המוספים ומשמעותם

תוכן עניינים

הקדמה

בפרשת פינחס שבספר במדבר מונה התורה את קורבנות המוספים של יום השבת, ראש חודש, וכל אחד ממועדי השנה: חג המצות, חג השבועות, יום התרועה, יום הכיפורים וחג הסוכות. קרבן המוסף הוא למעשה קרבן שאותו מוסיפים נוסף על קרבן התמיד שקרב בכל יום ויום, והוא מבטא את מעלתו וקדושתו המיוחדת של המועד.

במאמר זה נסקור את מספר הבהמות המוקרבות בכל אחד מימים אלו, ונבקש לעמוד על השווה והשונה בין מועדי השנה, ומתוך כך להבין מדוע יש שוני בין המועדים במספר הבהמות המוקרבות בהם לקרבן מוסף.

חשוב לציין שמלבד קרבנות המוסף המוקרבים בכל מועד ומועד, ישנם מספר מועדים שבהם יש קורבנות נוספים המוקרבים ל"חובת היום": ביום ט"ז ניסן, יום הנפת העומר, מקריבים טלה לעולה שבא כחלק ממעמד הנפת עומר השעורים הראשון לה'. בחג השבועות מקריבים שור, שני אילים ושבעה טלאים לעולה, שעיר עיזים לחטאת ושני טלאים לזבח שלמים, וכל אלו הוקרבו כחלק ממעמד הנפת שני לחמי ביכורי החיטה, וזאת ללא קשר לקורבן המוסף שהוקרב בחג השבועות. ביום הכיפורים, מלבד קורבנות המוסף כבכל מועד, הקריב הכהן הגדול פר ושעיר לחטאת הכיפורים ושני אילים לעולה, כמבואר בחלקה הראשון של פרשת אחרי מות.[1]

מוסף השבת

כשם שבפרשת המועדות שבפרשת אמור אשר בספר ויקרא (פרק כ"ג), התורה מקדימה למועדים את הציווי על יום השבת, כך גם בפרשת המוספים התורה מקדימה לבאר את קרבן המוסף של יום השבת:

וּבְיוֹם הַשַּׁבָּת שְׁנֵי כְבָשִׂים בְּנֵי שָׁנָה תְּמִימִם וּשְׁנֵי עֶשְׂרֹנִים סֹלֶת מִנְחָה בְּלוּלָה בַשֶּׁמֶן וְנִסְכּוֹ.[2]

ביום השבת מוסיפים על שני הטלאים המוקרבים לקרבן התמיד עוד שני טלאים המוקרבים לקרבן מוסף השבת. כלומר למעשה קרבן השבת כפול מקרבן יום החול: במקום שני טלאים – מוקרבים ארבעה. בכך רומזת התורה לברכתה הכפולה של השבת, כדוגמת המן שירד לקראת השבת, שאף הוא היה כפול וביטא את ברכתה של השבת, שהכל כבר מוכן לקראתה מבעוד יום:

וַיְהִי בַּיּוֹם הַשִּׁשִּׁי לָקְטוּ לֶחֶם מִשְׁנֶה שְׁנֵי הָעֹמֶר לָאֶחָד וַיָּבֹאוּ כָּל נְשִׂיאֵי הָעֵדָה וַיַּגִּידוּ לְמֹשֶׁה. וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם הוּא אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' שַׁבָּתוֹן שַׁבַּת קֹדֶשׁ לַה' מָחָר אֵת אֲשֶׁר תֹּאפוּ אֵפוּ וְאֵת אֲשֶׁר תְּבַשְּׁלוּ בַּשֵּׁלוּ וְאֵת כָּל הָעֹדֵף הַנִּיחוּ לָכֶם לְמִשְׁמֶרֶת עַד הַבֹּקֶר.[3]

מוספי יום התרועה, יום הכיפורים ושמיני עצרת

בבסיס כל החגים, למעט חג הסוכות, מוקרבים לקורבן מוסף שור, איל ושבעה טלאים לקורבן עולה, ושעיר עיזים לקורבן חטאת:

וַעֲשִׂיתֶם עֹלָה לְרֵיחַ נִיחֹחַ לַה' פַּר בֶּן בָּקָר אֶחָד אַיִל אֶחָד כְּבָשִׂים בְּנֵי שָׁנָה שִׁבְעָה תְּמִימִם.[4]

רש"י[5] מבאר בשם רבו, רבי משה הדרשן, שהשור הוא כנגד אברהם אבינו, האיל כנגד יצחק אבינו, ושבעת הטלאים כנגד יעקב אבינו. בשורות הבאות נבאר בע"ה את משמעותם.

שור

השור הוא הבהמה הגדולה והיקרה ביותר, לכן השור הוא מלך הבהמות וראש לכולן, כפי שעולה ממעשה המרכבה,[6].  אברהם אבינו הוא ראש האומה הישראלית, ולכן הוא מיוצג בקורבנות על ידי השור.

איל

כשנעקד יצחק על המזבח, וה' צווה את אברהם שלא ישלח ידו להקריבו, נשא אברהם את עיניו, וראה "וְהִנֵּה אַיִל אַחַר נֶאֱחַז בַּסְּבַךְ בְּקַרְנָיו וַיֵּלֶךְ אַבְרָהָם וַיִּקַּח אֶת הָאַיִל וַיַּעֲלֵהוּ לְעֹלָה תַּחַת בְּנוֹ".[7] לכן את יצחק מסמל האיל.

שבעה טלאים

הטלאים הם בני האיל. לכן שבעת הטלאים מסמלים את יעקב, בנו של יצחק. המספר שבע רומז לעם ישראל, שקדושתו מושתתת על המספר שבע: יום השבת הוא השביעי בשבוע, שנת השמיטה היא בשנה השביעית, הטהרה מהטומאות החמורות אורכת שבעה ימים, שבע ההזאות שמזה הכהן הגדול מכפרות על ישראל, ועוד ועוד. המהר"ל מבאר שהמספר שבע רומז לפנימיות שנותנת משמעות וערך לעולם, שכן לעולם ישנם שישה צדדים: ארבע רוחות השמיים, מטה ומעלה. והמספר שבע רומז לפנימיות שששת הצדדים מקיפים אותה.[8]

שעיר עיזים לחטאת

מלבד השור, האיל ושבעת הטלאים המוקרבים לקרבן עולה, מביאים בכל מועד מלבד השבת גם שעיר לחטאת. כדי להבין את משמעותו של שעיר העיזים, צריך להקדים ולבאר שמשמעותו של יום התרועה, שנקרא גם 'זיכרון תרועה', היא שעל ידי התרועה אנו נזכרים לטובה לפני ה' ביום שבו ה' משפיע שפע לעולם לשנה הקרובה, ואזי ה' דן אותנו לטובה ומעניק לנו את שפע החיים ביד רחבה.[9]

יום התרועה מהווה מודל לשאר המועדים, שגם בהם תוקעים כדי להיזכר לפני ה' לטובה. שכן גם בשאר המועדים ה' משפיע שפע לעולם, וגם בהם ה' דן את העולם כדי להעניק את השפע לבני האדם בצורה צודקת, על פי מעשיהם.[10] וזהו שנאמר:

וּבְיוֹם שִׂמְחַתְכֶם וּבְמוֹעֲדֵיכֶם וּבְרָאשֵׁי חָדְשֵׁיכֶם וּתְקַעְתֶּם בַּחֲצֹצְרֹת עַל עֹלֹתֵיכֶם וְעַל זִבְחֵי שַׁלְמֵיכֶם וְהָיוּ לָכֶם לְזִכָּרוֹן לִפְנֵי אֱלֹוהֵיכֶם אֲנִי ה' אֱלֹוהֵיכֶם.[11]

על פי זה ניתן להבין שכשם שביום התרועה אנו מקריבים לפני ה' שעיר עיזים כדי לכפר על החטאים ולבוא למשפט נקיים מעוון כדי להיזכר לטובה לפני ה' ביום הדין, כך גם בכל מועד ומועד אנו מקריבים שעיר עיזים כדי לכפר על החטאים ולבוא לדין לפני ה' נקיים מעוון.[12]

שנים עשר עשרונים

בכל אחד מהמועדים הנזכרים בפרשת פינחס, התורה מפרטת את מספר העשרונים (עשירית האיפה, כנפח 43.2 ביצים) שיש להקריב למנחה לצד כל אחת מבהמות קרבן המוסף: לצד כל שור יש להקריב שלושה עשרונים של סולת מעורבת בשמן, לצד כל איל שני עשרונים, ולצד כל טלה עשרון אחד.

הרי שעם הקרבת השור, האיל ושבעת הטלאים לקורבן מוסף, מקריבים גם שנים עשר עשרונים למנחה (שלושה לפר, שניים לאיל ושבעה לשבעת הטלאים). המספר שנים עשר מרמז לכך שקרבנות המוספים מוקרבים לפני ה' עבור ובשם כל שנים עשר שבטי ישראל.

המשותף ליום התרועה (ראש השנה), יום הכיפורים ושמיני עצרת

בשלושת המועדים: יום התרועה, יום הכיפורים ושמיני עצרת, מקריבים את תבנית המוספים הבסיסית: פר, איל ושבעה טלאים לעולה, ושעיר לחטאת. ימים אלו הם מועדים המיוחדים לעם ישראל בלבד: ביום התרועה מריעים ישראל לפני ה' כדי להיזכר לפניו לטובה, כאמור. ביום הכיפורים עם ישראל צמים לפני ה', וה' מכפר להם על כל חטאיהם. בשמיני עצרת עם ישראל חוגגים לפני ה' יום נוסף המיוחד להם, מעבר לשבעת ימי חג הסוכות שכפי שנראה בהמשך אלו ימי שמחה עבור כל העמים. וכך אמרו חז"ל:

משל למלך בשר ודם שאמר לעבדיו: עשו לי סעודה גדולה. ליום אחרון אמר לאוהבו: עשה לי סעודה קטנה, כדי שאהנה ממך.[13]

מוספי ראש חודש, חג המצות וחג השבועות

גם בראש חודש, בחג המצות ובחג השבועות מקריבים שור, איל ושבעה טלאים לעולה, ושעיר עיזים לחטאת. אלא שבמועדים אלו מוסיפים עוד שור. כלומר בסך הכל מקריבים שני פרים, איל ושבעה טלאים לעולה, ושעיר לחטאת.

כבר ראינו שהשור הוא מלך הבהמות, ולכן הוא מסמל את אברהם שהוא ראש האומה הישראלית. מטעם זה בשלושת המועדים הללו, שקשורים לראשית, מוסיפים עוד שור לעולה. ראש חודש הוא ראשית החודש, חג המצות הוא ראשית החירות הישראלית וראשית השנה[14], וכמו כן מקריבים בו את ראשית ביכורי קציר השעורים. חג השבועות הוא ראשית קציר החיטה, ולכן מקריבים בו את קרבן 'שתי הלחם' שהוא מנחה מראשית קציר החיטים.[15]

מוספי חג הסוכות

מיוחד הוא חג הסוכות, שבו הקריבו קורבנות מוסף שונים לחלוטין משאר מועדי השנה. ביום הראשון של חג הסוכות הקריבו שלושה עשר פרים, שני אילים וארבעה עשר טלאים לעולה (פי שניים משאר המוספים – איל ושבעה טלאים), ושעיר לחטאת. ביום השני הקריבו כיוצא בזה, אלא שבמקום שלושה עשר פרים – הקריבו שנים עשר פרים. ביום השלישי אחד עשר. ביום הרביעי עשרה, וכן הלאה. עד שביום השביעי הקריבו שבעה פרים.

חז"ל מבארים שסך כל הפרים שהוקרבו בחג הסוכות עלה לשבעים, ומשמעות הדבר היא שבחג הסוכות מקריבים ישראל קורבנות גם עבור שבעים אומות העולם שיצאו מצאצאי בני נח:

אמר רבי אלעזר: הני שבעים פרים כנגד מי? – כנגד שבעים אומות. פר יחידי למה? – כנגד אומה יחידה. משל למלך בשר ודם שאמר לעבדיו: עשו לי סעודה גדולה. ליום אחרון אמר לאוהבו: עשה לי סעודה קטנה, כדי שאהנה ממך. אמר רבי יוחנן: אוי להם לגויים שאבדו, ואין יודעין מה שאבדו. בזמן שבית המקדש קיים – מזבח מכפר עליהן, ועכשיו מי מכפר עליהן?[16]

אכן, מנבואת זכריה אנו לומדים שישנו קשר מיוחד של אומות העולם דווקא לחג הסוכות:

וְהָיָה כָּל הַנּוֹתָר מִכָּל הַגּוֹיִם הַבָּאִים עַל יְרוּשָׁלִָם וְעָלוּ מִדֵּי שָׁנָה בְשָׁנָה לְהִשְׁתַּחֲוֹת לְמֶלֶךְ ה' צְבָאוֹת וְלָחֹג אֶת חַג הַסֻּכּוֹת. וְהָיָה אֲשֶׁר לֹא יַעֲלֶה מֵאֵת מִשְׁפְּחוֹת הָאָרֶץ אֶל יְרוּשָׁלִַם לְהִשְׁתַּחֲוֹת לְמֶלֶךְ ה' צְבָאוֹת וְלֹא עֲלֵיהֶם יִהְיֶה הַגָּשֶׁם. וְאִם מִשְׁפַּחַת מִצְרַיִם לֹא תַעֲלֶה וְלֹא בָאָה וְלֹא עֲלֵיהֶם תִּהְיֶה הַמַּגֵּפָה אֲשֶׁר יִגֹּף ה' אֶת הַגּוֹיִם אֲשֶׁר לֹא יַעֲלוּ לָחֹג אֶת חַג הַסֻּכּוֹת. זֹאת תִּהְיֶה חַטַּאת מִצְרָיִם וְחַטַּאת כָּל הַגּוֹיִם אֲשֶׁר לֹא יַעֲלוּ לָחֹג אֶת חַג הַסֻּכּוֹת.[17][18]

רש"י מבאר שחג הסוכות הוא חג אוניברסלי, משום שבחג זה נידון העולם על המים, ולכן הקורבנות שמקריבים ישראל בחג מכפרים לגויים על חטאיהם, ומעלים רצון לפני ה' להשפיע על העולם כולו גשמי ברכה:

שבעים פרים – פרי החג שבעים הם, חוץ משל שמיני, כנגד שבעים אומות – לכפר עליהם שירדו גשמים בכל העולם, לפי שנידונין בחג על המים.[19]

אכן, הנביא זכריה מנבא שהעונש של האומות שלא יעלו לחוג את חג הסוכות בירושלים יהיה בצורת ומגפה. הבצורת קשורה באופן ישיר לאי ירידת גשמים: "לא עליהם יהיה הגשם". את המגפה הנזכרת ביחס לארץ מצרים, שאינה ניזונה ממי גשמים אלא מהנילוס, מבאר יונתן בן עוזיאל בתרגומו כירידת מפלס הנילוס הגוררת מגפת רעב במצרים, והביאוהו מפרשים רבים שם.[20] כלומר גם המגפה הנזכרת שם, קשורה לבצורת, אלא שזו מתחרשת באתיופיה ולא במצרים.[21]

אפשר להוסיף, שחג הסוכות מסמל את ההודאה על השלמת גידול ואיסוף היבול השנתי הביתה, שזוהי שמחה אוניברסלית שמאפיינת את כלל האומות וכלל הגידולים החקלאיים, בשונה מקציר השעורים והחיטים שבארצות רבות אינו מהווה חלק מכריע מתנאי הקיום. לכן, דווקא חג הסוכות מייצג את שמחת האנושות כולה על ברכת ה', ומסוגל הוא חג זה לאחד את כל משפחות האדמה להיעשות אגודה אחת לעלות כולם לה' בית ה' בהודאה על כל הברכה שהעניק לבני האדם השנה, ובתפילה שגם בשנה הבאה יזכו לברכת ה' עליהם ועל שדותיהם.


[1] במסכת יומא (ג, א) נחלקו רבי ורבי אלעזר ברבי שמעון האם אחד משני האילים הללו הוא הוא האיל הנזכר עם המוספים של יום הכיפורים בפרשת פינחס, או שמא זהו קרבן אחר.

[2] במדבר כח, ט.

[3] שמות טז, כב-כג.

[4] במדבר כט, ב.

[5] שם כח, יט.

[6] יחזקאל א, י.

[7] בראשית כב, יג.

[8] ראו למשל בספר פניני הלכה העם והארץ פרק א הלכה י.

[9] פניני הלכה ימים נוראים פרק א הלכה א.

[10] שם הלכה ג.

[11] במדבר י, י.

[12] חז"ל בארו ששעיר העיזים מכפר על טומאת מקדש וקדשיו (משנה שבועות א, ד), שכן כשעוסקים בקודש כדי להעלות את זכרון ישראל לטובה לפני ה', צריך שכל הפעולות שנעשות שם תהיינה מכוונות ומדויקות בתכלית הזהירות וטהרה.

[13] סוכה נה, ב.

[14] "הַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם רֹאשׁ חֳדָשִׁים רִאשׁוֹן הוּא לָכֶם לְחָדְשֵׁי הַשָּׁנָה" (שמות יב, ב). לפיכך חג הפסח הוא ראש השנה למלכים ולרגלים (משנה ראש השנה א, א).

[15] אמנם גם ראש השנה קשור לראשית, ולכאורה צריך היה להקריב בו שני פרים כמו בשאר מועדי הראשית. אולם מכיוון שהתורה הצניעה את עובדת היותו ראשית השנה, והזכירה רק שהוא 'יום תרועה', לכן גם בקורבנות המוספים עובדת היותו ראשית השנה הוצנעה, ומקריבים בו רק פר אחד. אכן, בראש השנה הקריבו נוסף על מוסף יום התרועה, גם את קורבנות מוסף ראש החודש: שני פרים, איל ושבעה טלאים לעולה, ושעיר לחטאת – כבכל ראש חודש.

[16] סוכה נה, ב.

[17] זכריה יד, טז-יט.

[18] אף על פי שיש לגויים זיקה מיוחדת לחג הסוכות, מצוות הישיבה בסוכה נתייחדה לעם ישראל, ואילו היו הגויים מצווים לשבת בסוכה, לא היו מקיימים מצוה זו בלב שלם. כך מבואר בגמ' במסכת עבודה זרה ג, א: "יבא בלדד השוחי וצופר הנעמתי ואליפז התימני (ואליהו בן ברכאל הבוזי), ויעידו בהם בישראל שקיימו את כל התורה כולה, שנאמר: "יתנו עידיהם ויצדקו". אמרו לפניו: רבש"ע, תנה לנו מראש ונעשנה, אמר להן הקדוש ברוך הוא: שוטים שבעולם, מי שטרח בערב שבת יאכל בשבת, מי שלא טרח בערב שבת מהיכן יאכל בשבת? אלא אף על פי כן, מצוה קלה יש לי, וסוכה שמה, לכו ועשו אותה… מיד כל אחד [ואחד] נוטל והולך ועושה סוכה בראש גגו, והקדוש ברוך הוא מקדיר עליהם חמה בתקופת תמוז, וכל אחד ואחד מבעט בסוכתו ויוצא, שנאמר: "ננתקה את מוסרותימו ונשליכה ממנו עבותימו". מקדיר? והא אמרת: אין הקדוש ברוך הוא בא בטרוניא עם בריותיו! משום דישראל נמי זימני דמשכא להו תקופת תמוז עד חגא, והוי להו צערא. והאמר רבא: מצטער פטור מן הסוכה! נהי דפטור, בעוטי מי מבעטי".

[19] רש"י שם דיבור המתחיל: 'שבעים פרים'.

[20] רש"י שם, ועוד.

[21] נילוס מצרים ניזון מהנילוס הלבן היוצא מאוגנדה ומבוסס על אגם ויקטוריה שזרימתו די יציבה, אך בעיקר ניזון מהנילוס הכחול הנמשך מגשמי המונסון שבאתיופיה, ושם מדי כמה שנים ישנה בצורת, ולעיתים אף בצורת קשה שמשפיעה משמעותית על מפלס הנהר.

אולי יעניין אותך

revivim1092

ארבע כוסות של חירות ושמחת הגאולה

חכמים תיקנו לשתות ארבע כוסות על סדר ההגדה, כדי שהשמחה והחגיגיות ילוו את כל שלביו של ליל הסדר • גם בימים שעם ישראל היה שרוי בגלות, המשיכו יהודים לשתות ארבע כוסות, כדי לבטא את האמונה בגאולה • שיעור כל אחת מארבע הכוסות הוא לכל הפחות רביעית הלוג • מי שאפילו מעט יין קשה לו, יכול לקיים בדיעבד את המצווה במיץ ענבים
דילוג לתוכן