חיפוש


הדרך שלך להקיף את התורה!

שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

קריאת שמע שעל המיטה

היי שלום הרב אם אני הולך לישון בשעה 3 בלילה האם עדיף לקרוא קרית שמע שעל המיטה לפני שאני הולך לישון או לקרוא לפני חצות? והאם בכול אופן לא אומרים ברכת המפיל בברכה כי אני ישן אחרי חצות? (אני ספרדי נוהג לפי עדות המזרח)

קריאת שמע שעל המיטה אומרים על המיטה לפני שהולכים לישון.

דין הברכה מובא בפניני הלכה תפילה כו, ב וכן בספר הקיצור לפניני הלכה שיצא כעת לאור. אפשר לקרוא מספרי פניני הלכה דרך האתר של פניני הלכה:

יש שלמדו על פי קבלת האר"י ז"ל, שרק מי שהולך לישון לפני חצות לילה יברך 'המפיל', אבל מי שהולך לישון אחר חצות לא יאמרנה. וכן נוהגים רבים מהספרדים, שאם הולכים לישון אחר חצות אומרים 'המפיל' בלא שם ומלכות (כה"ח רלט, ח, ועי' יחו"ד ד, עמ' קכב-קכד). אבל למנהג אשכנזים וחלק מהספרדים, כל זמן שהולכים לישון לפני עמוד השחר – מברכים 'המפיל'.

אם אינך יודע את מנהגך, תשאל את אביך וסבך, או את אנשי הקהילה הזקנים.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-19 02:18:23

האם טבליות של tums מותרות בפסח

שלום כבוד הרב, לאחרונה עלתה הבעיה ששינו את נוסחת התרופה נגד צרבת tums. הרבנים ולא יודעים להגיד האם התוספת שנותנת טעם לtums היא חמץ או לא. מצד אחד אומרים הבגלל שזה תערובת טעמים אז אין לדעת איזה טעם נותן מה ולכן זה מותר, מצד שני אומרים שבגלל שהתוספת נותנת טעם אין להשתמש. מצרפת תשובה באנגלית לגבי עניין זה. מה פוסק ברב במקרה הזה? Tums (Passover) Status: Why does the cRc Pesach Guide say that all Tums aren’t acceptable but others list certain types as acceptable? The reason for the difference in policy is a Rabbinic difference of opinion as to whether one must refrain from consuming products which contain flavors of unknown kosher and Pesach status. Some Rabbis take a lenient position due to the fact that most of the flavor-contributing chemicals are not chametz, no single chemical’s taste is perceived in the final product (i.e. zeh v’zeh gorem), and the flavor is used in tiny proportions. Other Rabbis argue based on halachic and factual grounds which are beyond the scope of this document. The cRc follows the latter, stricter approach to this question. We are unable to determine whether the flavorings used in Tums are acceptable for Pesach, and therefore cannot recommend them. Others who list certain Tums products as acceptable for Pesach are aware of this but accept the lenient approach outlined above, which rules that flavors of unknown status do not compromise the Pesach status of the Tums. It is noteworthy that there is corn starch in every variety of Tums which we looked at, which means that even according to the lenient approach the Tums should only be consumed by those who are Sephardic or ill and permitted to eat kitnios.

מותר

כך כתב הרב מלמד בעיתון רביבים של שבוע שעבר:

כתבתי (בפניני הלכה ח, סוף הערה 9) שבשעת הדחק, כאשר לא ניתן לברר אם התרופה הטעימה כשרה, גם שלא לצורך פיקוח נפש, מותר ליטול אותה בפסח, שהואיל וברוב רובן של התרופות אין חמץ, אפשר להקל על פי הרוב, כמבואר בשולחן ערוך (יורה דעה קי, ג).

אולם עתה שלח לי ידידי הדגול הרב שאול דוד בוצ'קו שליט"א תשובה שכתב, ובה בירר שגם בתרופות הטעימות אין חשש חמץ. ראשית, מפני שרק באחוז זעיר מהן מעורב עמילן או אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן. וגם באלה שיש בהן עמילן שהופק מדגן אין חשש חמץ, מפני שעמילן זה הופרד משאר מרכיבי החיטה, והוא לבדו אינו יכול להחמיץ, וכפי שבירר הרב שאר ישוב כהן זצ"ל בתשובתו לגבי חומצת לימון (ראו פניני הלכה פסח ח, ח). וגם אם עירבו בתרופה אלכוהול שהופק מחמשת מיני דגן, הוא שונה מאלכוהול לשתייה, הואיל והוא נועד לצורך רפואי שנועד להמסה. ריכוז האלכוהול שבו בין 95 ל־99 אחוזים, ונוזל כזה אינו ראוי לשתייה, ולכן גם אם הופק מחמשת מיני דגן נפסל מאכילת כלב לפני פסח, ולכן אין בו איסור חמץ.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 18:15:59

לחיצת יד לאישה

האם מותר ללחוץ יד לאישה משום נימוס?

לא. היא צריכה להיות מנומסת כלפיך ולכבד את התורה שאתה מאמין בה ולא ללחוץ את ידך. ואם היא לא יודעת, אז תסביר לה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-18 06:33:18

מעשר כספים להורים

שלום רב, ההורים של אשתי בגיל פנסיה, סביב גיל 70 ואין להם קרן השתלמות ורק פנסיה מינימלית. חמי חולה והם אינם עובדים. ברשותם הדירה שהם חיים בה כך שאין להם שכר דירה לשלם. הם חיים בצמצום, אינם קונים לעצמם בגדים או תכשיטים. הם מסיימים כל חודש במינוס. גיסי עוזר להם כספית מידי פעם. האם ניתן לתת להם מכספי מעשר או שעדיף לתת לעמותה שמחלקת לעניים?

אביא לך את המובא בפניני הלכה ליקוטים ב' סוף פרק ו (ניתן לקרוא מהספר דרך האתר של פניני הלכה):

טו – צדקה להורים

שאלה: האם אפשר לתת את כספי המעשר להורים נזקקים? תשובה: אם יש לבן אפשרות לפרנס את הוריו הנזקקים הוא חייב לפרנסם. ואמרו חכמים שאם ייתן את כספי הצדקה שלו להורים, תבוא לו מארה (קללה), שאין ראוי שייתן אדם להוריו צדקה אלא ראוי שיסייע להם מכספו האישי. אבל אם מצבו הוא, שבלא כספי מעשר כספים לא יוכל לעזור להוריו, הרי ההורים קודמים לבנים ולכל שאר העניים, ולכן ייתן להם את כספי המעשר (שו"ע ורמ"א יו"ד רמ, ה).

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2024-04-17 18:57:53

יש לך שאלה?

הרב גור גלון

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

פרשת קדושים – כוחה של המחשבה

בפרשתנו מופיע הציווי "לא תקלל חרש ולפני עיוור לא תיתן מכשול ויראת מאלוקיך אני ה'". באופן פשוט אין כוונת התורה להגביל את האיסורים הנ"ל דווקא לחרשים ועיוורים. התורה מצווה לא לקלל ולא לתת מכשול אפילו לפני העיוור והחירש, כפי שכותב הרמב"ן במקום: "הזהיר הכתוב בנכבדים בעם, הדיין והנשיא, שאמר 'אלוהים לא תקלל ונשיא בעמך לא תאור' וחזר והזהיר באומללים שבעם, והוא החרש, ומהם ילמדו בניין אב אל כל שאר העם, כי מן הראש ועד הסוף הכל בכלל האזהרה". הרמב"ן מוסיף טעם נוסף לכך שהתורה מנתה דווקא את החרש והעיוור, שכ"שאדם מקלל החרש ומכשיל העיוור שלא יירא מהם כי לא ידעו ולא יבינו, על כן 'ויראת מאלוקיך'- שהוא רואה הנסתרות".

נלע"ד שניתן לבאר בדרך נוספת את הסיבה בגינה ציוותה התורה "לא תקלל חרש". היה אפשר לחשוב שסיבת איסור הקללה היא הפגיעה, עוגמת הנפש והצער של האדם שמקללים אותו. לחילופין ניתן היה לחשוב כי סיבת הקללה, בדומה לאיסור לשון הרע, היא הביזיון והמחשבות הרעות שיחשבו הציבור על המתקלל. על כן באה התורה ואמרה "לא תקלל חרש"- אפילו אם האדם לא שומע את קללתך, ואף אחד חוץ מהמקלל לא יודע על הקללה- עדיין איסור הקללה עומד בעינו.

כך ניתן גם להסביר פסוקים וציוויים נוספים. כך לדוגמה, הפסוק שהביא הרמב"ן "אלוהים לא תקלל ונשיא בעמך לא תאור". סביר להניח שמי שמקלל את המלך ו/או הדיינים לא עושה זאת בפניהם (שהרי אנו יודעים מה דינו של אדם שמחרף ומגדף את המלך. ייתכן שהאדם אף לא מעז להגיד את הקללה בפני אנשים, שמא יגיע הדבר לאוזני המלכות ויבולע לו). אף על פי כן ציוותה התורה "אלוהים לא תקלל ונשיא בעמך לא תאור".

דוגמה נוספת, המופיעה בפרשתנו, היא הציווי "לא תשנא את אחיך בלבבך הוכח תוכיח את עמיתך ולא תישא עליו חטא… ואהבת לרעך כמוך". ניתן להסביר שהאיסור לשנוא הוא אפילו אם השנאה היא רק בלב, ולא יהיה לה שום ביטוי במציאות.

ואכן, כך כותב הרמב"ם לגבי האיסור לקלל חרש (ספר המצוות, לא תעשה, שיז): "לפי שאין התורה מביטה על מצב המתחרף בלבד, אלא הביטה גם על מצב המחרף, שהוא הוזהר שלא יעורר את נפשו לנקמה ולא ירגילנה לכעוס".

ניתן לראות שהתורה מקפידה לא רק על הביטויים החיצוניים, ועל תיקון העולם המעשי והפרקטי, אלא גם מדגישה את חובת ניקיון הלב. את החשיבות העליונה של בניית אישיות בעלת לב טוב ועין טובה.

רבים נוטים לזלזל במחשבות הפנימיות, בקול שבראש, אך האמת היא שהדיבור הפנימי, המחשבות שרצות לנו בראש, הן המעצבות את אישיותנו, ובסופו של דבר גם קובעות את המציאות הממשית. לא לחינם, כפי שהסברנו היום המחשבה הטובה, הלב הטוב והעין הטובה אינן מידת חסידות או עצה טובה, אלא הלכה פסוקה.

פעמים רבות שאפילו בין הקרובים ביותר- בני זוגנו, הורינו וילדינו- אדם רואה דבר שלא כרצונו, מסנן באופן פנימי קללה, כדוגמת 'טיפש', 'אידיוט'  או 'מטומטם'. אולם כיוון שהדבר לא הוצא כלפי חוץ האדם לא מתייחס לדיבור פנימי זה כאל בעיה הצריכה תיקון, אך לאור דברנו חובה על האדם לשים לב אף לדיבורים פנימיים אלה ולהשתדל ככל יכולתו לתקנם.

 

את החשיבות העליונה שבקול שבראש, שבשיחה הפנימית רואים גם מסיפור אמיתי על האיש ששרד הכי הרבה לבדו בלב הים. בשנת 1982 סטיבן קלאהן, שהיה שייט מומחה, חצה את האוקיינוס האטלנטי לבדו בסירת מפרש. לאחר מספר ימים בים, עצם לא ברור פגע בספינה הקטנה שלו וחורר אותה. קלאהן מצא את עצמו בלב ים, על סירת הצלה באורך שני מטרים מגומי, עם אספקה בסיסית בלבד. סטיבן קלאהן נמצא לאחר 76 ימים בים על ידי ספינת דייג, כשהוא בחיים. זהו הזמן הארוך ביותר שאדם שרד לבדו אי פעם בלב ים. אחד הדברים המעניינים והחשובים בסיפור שלו הוא ההתמודדות המנטלית שלו: איך הוא לא איבד תקווה? חודשיים וחצי בלב ים, בלי ציוד, בלי אוכל ומים, בלי איש לדבר איתו. מה עשה קלאהן שגרם לו להמשיך למרות כל הקושי? בספר הזכרונות שלו הוא מספר איך הוא שוחח עם עצמו. בכל פעם שהרגיש בודד, חלש או חסר סיכוי, סיפר לעצמו סיפור מהעבר, על אנשים שבמצבים גרועים יותר הצליחו ויצאו מהקושי, ושגם לו יש סיכוי, אם רק ישמור על התקווה. מה שסטיבן קלאהן עשה בעצם, זה לשמור על טוהר המילה. במילים אחרות, הוא לא הרשה לעצמו להיגרר לשיחה פנימית שלילית ומייאשת.

מניסיוני, השיחה הפנימית הזו היא הגורם המעכב ביותר של כל אחד מאיתנו. הקול הפנימי שמשכנע אותנו לוותר. כשאנחנו מרגילים את עצמנו לא לאפשר את השיחה הזו, ומחליפים אותה בשיחה חיובית, התוצאות לא מאחרות לבוא.

יהי רצון שנזכה בימים אלה של ספירת העומר, ימים בהם אנו מכינים עצמנו לקבלת התורה, שעיקר ההכנה היא כמובן הדרך ארץ שקודמת לתורה (שמשום כך אנו מתאבלים על תלמידי רבי עקיבא שלא השכילו לתקן עצמם במידות אלה, ולכן ארע בהם מה שארע), להגביר את האהבה והעין הטובה בתוכנו, ולתקן את הלב- שכלל ענייני הספירה הוא לב-טוב (בגימטריה: 49).

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן