שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

אכילה על שולחן מלוכך

שלום לכבוד הרבנים, לגבי החובה לנקות שולחן או מפה שאכלו עליהם חלבי לפני שאוכלים עליהם בשרי. האם מספיק לנקות פירורים או שחובה ממש להעביר מטלית לחה? והאם כשאני אוכל אצל אדם שאיני יודע מהי מידת הקפדתו על דין זה אסור לי לאכול אפילו בשרי/חלבי מעל מפת בד(שמתנקה רק בכביסה) שלו? או שאולי ניתן במקרה כזה להקל בגלל שאדע להקפיד לא לאכול דברים שנופלים מהצלחת על מפה זו?

1. השולחן צריך להיות נקי לגמרי לפי אופי האוכלים ואופי המאכלים שאכלו עליו. כל אחד יחליט לעצמו האם מספיק לשם כך ניקוי יבש או עם מטלית לחה.

2. האוכל אצל אדם שספק לו האם מקפיד על דין זה, מותר לאכול אצלו על גבי צלחת, כך שלחם או מאכל אחר לא נוגע במקום שיכול להיות שנפל עליו מהמין השני.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-11-18 20:37:56

ציצית

אני אדפיס שסובל מחום קיצוני האם חובה עלי לשים ציצית

החלטה שלך. ציצית אינה מצווה כמו תפילין שחייבים לקיימה בכל מקרה, אלא רק מי ששם על עצמו בגד של ארבע כנפות חייו לקשור בו ציציות, אבל מי שלא רוצה לקיים את המצווה ולא שם על עצמו בגד של ארבע כנפות – פטור מציצית. אמנם אמרו חז"ל שכדאי מאוד להשתדל לקיים מצווה זו, אבל אם אתה לא מסוגל, זה משהו אחר. ובכל זאת כדאי מאוד שתשים ציצית פעם ביום לכמה זמן שאתה יכול, אם אתה יכול להיות בזמן התפילה עם ציצית, זה הכי טוב. ואם לא, אז תשים בזמן שהכי נוח לך לעשר דקות ותוריד.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-11-18 12:19:30

תפילת שחרית יחיד

כשאני אני מתפלל שחרית יחיד , מה אני צריך לאמר?(אשמח לפירוט) ובנוסף, אדם שנוהג להאריך בתפילה ולאמרה בכוונה ובטעמים האם זה נורמלי שהוא יתפלל שחרית יחיד שעה ? , האם בכלל מותר לאדם להתפלל שחרית יחיד שעה ? תוד. מראש .

כמו בציבור רק בלי חזרת הש"ץ ובלי הקדישים ובלי תחנון ('אשמנו בגדנו…') אלא רק נפילת אפיים

אם הוא אומר גם קורבנות זה בהחלט נורמלי, ובלבד שאומר את קריאת שמע בזמן (8:40) וכן את תפילת עמידה (9:30)

יש לציין שעדיף להתפלל במניין גם אם קשה יותר לכוון, שכן מלבד זה שתפילת במניין זה חובה, תפילה במניין נשמעת תמיד כפי שאמרו חכמים.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-11-17 14:37:12

מעשר לוי

שלום לכבוד הרבנים אני רוצה לתת מעשר ראשון ע״י נתינת הלוואה ללוי וכל פעם המעשר שאפריש ירד ממנה, זה ההודעה שברצוני לשלוח ללוי: ״אתה תקבל ממני את המעשר ראשון שאפריש עד סוף שנת השמיטה הקרובה בלי נדר. מעביר לך 200 שקל בפייבוקס ששלחת לי שיהיו הלוואה כספית כנגד המעשרות שאפריש בשנים אלה. במידת הצורך אאעביר כסף נוסף״ האם ניסוח זה מספיק בשביל להחשיבו כמכר לוויה? איך לחשב שווי של כמות קטנה של פירות? אפשר לחשב בערך? איך לתת רשות גם למשפחה שלי להשתמש בזה?

  1. כן
  2. להשתדל כמה שיותר לדייק
  3. פשוט לתת רשות, רק הם צריכים להודיע לך כל פעם כדי שתרשום זאת.
  4. שווי הפירות להלן

דין זה מבואר בפניני הלכה כשרות פרק ט העוסק במצוות תרומות ומעשרות. אפשר לקרוא מספר דרך האתר.

אביא לך את הדברים הלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

י. אסור לפחות מאחוז אחד שמיועד לתרומת מעשר ועוד משהו שמיועד לתרומה גדולה, ואם טעה בזה, עליו להפריש שוב תרו"מ כסדר. לגבי מעשר ראשון ומעשר עני, צריך להשתדל לדייק, ולכן ימדוד פירות שרגילים למדוד את נפחם, ויספור פירות שרגילים לספור, והטוב ביותר לחשב לפי משקל, שהוא המדויק ביותר. אמנם בדיעבד, כשאין אפשרות לשקול או למדוד או לספור את הפירות, יפריש את המעשרות באומד. ואפילו אם יטעה הרבה, כל זמן שהתכוון להפריש כשיעור המדויק וטעה כדרך שאנשים לפעמים טועים – קיים מצוותו (ועי' להלן, כד).

כו. אפשרות נוספת היא שבעל הפירות ייתן ללוי ולעני הלוואה כספית כנגד המעשרות שהוא עתיד להפריש בשנה הקרובה, וכך מיד לאחר הפרשת המעשרות, הפירות עוברים לרשותם בלא צורך בפעולת קניין. ובכל עת שבעל הפירות יפריש מעשר, יחשב את שוויו, ויפחית אותו מן ההלוואה שהלוי והעני חייבים לו, ובכך פירות המעשר יחזרו לרשותו. אפשר לתת את ההלוואה לישיבה שמעניקה מלגות לאברכים שהם לוויים או עניים, או מעסיקה רבנים לוויים.

כז. בדיעבד, כאשר לא ניתן לעשות קניין או לסכם זאת מראש, ימיר בעל הפירות את פירות המעשר בכסף, וייתן אותו ללוי ולעני.

כח. מחשבים את שווי הפירות בשדה בגמר האיסוף, בלא שום טיפול נוסף ובלא חישוב ההוצאות עבור עבודת גידולם. כמו כן, החישוב תמיד לפי השווי הנמוך ביותר במשך כל העונה (עי' בפניני הלכה, 13).

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-11-17 08:43:42

יש לך שאלה?
הרב גור גלון

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

פרשת פקודי וחודש אדר – הסיום והתמונה השלמה

אנו נמצאים בתחילת חודש אדר, חודש הסיום של השנה. אחד הדברים המופלאים בסיום הוא היכולת לראות, במבט כולל, את כל מה שקרה והיה, ולהתבונן כיצד כל המאורעות השונים נארגים להרמוניה אחת.

זה מה שקורה כשאנו קוראים את מגילת אסתר. הפרטים הקטנים הולכים ומתחברים לתמונה אחת גדולה, תמונה שמראה את יד ה' במציאות, את הדחיפה האלוקית לגאולת העולם. לא לחינם אומרת המשנה (וקובעת ההלכה) כי הקורא את המגילה למפרע (שלא כסדרה)- לא יצא ידי חובה. וכן המחסיר מילה מן המגילה- לא יצא. כי רק כשמתבוננים ורואים את השתלשלות המאורעות כסדרם, על כל פרטיהם, ניתן להבין את התמונה הגדולה, ואת ההשתלבות המופלאה של יד ה' עם הבחירות האנושיות- שבסופו של דבר מובילה לגאולה וישועה.

גם בפרשתנו, פרשת פקודי, המסיימת את ספר שמות, והמסיימת את השראת השכינה בישראל טרם כניסת ישראל לארץ,  יש שמחה מיוחדת של ראיית המכלול. "וירא משה את כל המלאכה, והנה עשו אותה כאשר ציווה ה' כן עשו, ויברך אותם משה". כשמשה רואה את "כל המלאכה" הוא מתעורר לברך את ישראל, ואומר להם "יהי רצון שתשרה שכינה במעשה ידיכם ויהי נועם ה' אלוקינו עלינו ומעשה ידינו כוננה עלינו ומעשה ידינו כוננהו…" (רש"י שם). כשמשה רואה את "כל המלאכה" מתגלה לנגד עיניו החיבור המופלאה שבין נועם ה' – ההשראה האלוקית השורה על ישראל-  לבין מעשה ידיהם של ישראל שמגלים את אותה השראה, ובונים הן את ישראל והן את הגילוי האלוקי בעולם.

הדבר בולט מאוד גם במגילה, שמצד אחד, הקב"ה רוקם את כל העניינים: ושתי מסולקת; אסתר נלקחת; מרדכי שומע את מזימת בגתן ותרש; שנת המלך נודדת וכו'. מצד שני, כדי שכל קצוות החוטים יתחברו נדרשת אסתר למסור את נפשה ולהיכנס אל המלך. וכפי שאומר מדרש תנחומא בפרשתנו, על הקמת המשכן:

"היו מבקשין להעמידו ולא היו יודעין ולא יכולין להעמידו, וכשהן חושבין להעמידו הוא נופל מיד וכו', נכנסו כל ישראל אצל משה, אמרו, משה רבינו, כל מה שאמרת לנו עשינו וכל מה שצויתנו ליתן ולהוציא נתננו הכל והרי כל המלאכה לפניך, שמא חסרנו שום דבר או ויתרנו על כל מה שאמרת לנו וכו', והיה משה מיצר על דבר זה, עד שאמרו לו הקב"ה למשה, לפי שהייתה מיצר שלא היה לך עשייה ולא חלק במלאכת המשכן, לפיכך לא יכלו אותן חכמים להעמידו בשבילך, כדי שידעו כל ישראל שאם על ידך אינו עומד שוב אינו עומד לעולם, ואיני כותב לו הקמה אלא על ידך,ש נאמר ויקם משה את המשכן, וכן הוא אומר וכו'. אמר משה, רבונו של עולם איני יודע להעמידו, אמר ליה, עסוק בידיך ואתה מראה להעמידו והוא עומד מאליו ואני כותב עליך שאתה הקימותו, שנאמר וכו', ומי העמידו, משה, שנאמר ויקם משה את המשכן".

כך עובדים הדברים בעולם. מצד אחד אנו מצווים ומחוייבים לעסוק בידינו, ומצד שני הקב"ה הוא המעמיד את הדברים.

משל למה הדבר דומה? ליהודי שהלך ביער ולפתע נתקל בדב אימתני. בצר לו, מתוך חוסר אונים, לקח היהודי מקל, אחזו כרובה, כיוונו לעבר הדב, ולחץ על ההדק. בו ברגע נשמע ירייה והדב נפל והתבוסס בדמו. הביט היהודי בתדהמה על המקל המופלא, עד שלאחר מספר שניות יצא מאחורי השיחים ציד ואמר ליהודי: איזה מזל שבדיוק הייתי מאחוריך. כך גם מעשינו בעולם הזה: "ויהי נועם ה' אלוקינו עלינו ומעשה ידינו כוננה עלינו". האדם עושה והקב"ה פועל.

זו הסיבה העמוקה לשמחה פורצת הגבולות שאנו זוכים לה בפורים. האדם מסתובב בעולם מלא בפחד, דאגה ולחץ, שהרי כל כובד האחריות מונח על כתפיו. אך כשזוכים להגיע למבט האמיתי, להבנה שאנו אמנם עושים ופועלים, אך הקב"ה הוא העושה והפועל באמת, נכנסת בליבנו אמונה, ביטחון ושמחה, תחושת הבדידות מתפוגגת, והאדם חש את החיבוק האלוקי האוהב- ואז גם הכישלונות מתגלים כאבני דרך, וגם הנפילות הופכות למקור למידה וצמיחה, וחטא העגל הנורא והאיום מוביל ל"וכבוד ה' מלא את המשכן כי ענן ה'… על המשכן יומם ואש תהיה לילה בו לעיני כל בית ישראל בכל מסעיהם".

גם ההשתתפות של ישראל בסעודתו של אותו רשע מובילה לכך שליהודים הייתה אורה ושמחה וששון ויקר. זהו המהלך שהולך ומתגלה, שמצליחים להתבונן מהסוף אל כל המהלך.

יהי רצון שנזכה לשמוח מתוך החיבור העמוק אל הקב"ה.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן