שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?
הרב גור גלון

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

פרשת משפטים – החידוש הוא בכלים

מיד אחר ההתגלות הגדולה והמופלאה, מעמד הר סיני, הגילוי הגדול בהיסטוריה, אנו נכנסים לעיקר החידוש של התורה, איך האור הגדול יכול להתגלות בסדרי חיינו הפשוטים והאנושים.

החידוש המרכזי של התורה הוא בגילוי המעשים הפשוטים, היום-יומיים, החברתיים והכלכליים שגורמים לאור הגדול של מעמד הר סיני להופיע במציאות הממשית.

אני יודע שיש רבים שיתקוממו על ההגדרה שזהו החידוש הגדול של התורה, יש שיגידו עיקר חידושה של התורה הוא בתחום המחשבה והפילוסופיה, יש שיגידו שעיקר חידושה של התורה הוא בתחום הנפשי הפנימי, בעבודת הרוח והנשמה, ובוודאי שהתורה הכוללת הכול, נוגעת ומלמדת גם תחומים אלה, אך לענ"ד עיקר חידושה של התורה נמצא בסוד המעשים שמצליחים לחבר את הנפש, הרוח והנשמה, המחשבה והרצון, האדם והעולם לה', גילוי המעשים המכוונים לכך הוא החידוש הגדול.

וכך כותב ברב קוק זצ"ל, באורות התורה (ח, ה): "לא בעצם השגת התכלית של השלמות הרוחנית הוא עיקר הפלא שבו, כי אם באופן ההגעה אליה ע"י הדרכים המיוחדים וראויים להשגתה. על כן צריך שיברר האדם לעצמו מה הנה הדרכים, שעל ידם דוקא יהיו ציוריו הפנימיים עומדים במעלה טובה, שהם גורמים שיהיו מתעלים כל מעשיו חפציו ורגשותיו, – ובהם ידבק…ולפיכך עניני תוכחת מוסר והדרכה כוללת, שהם דברים יסודיים ותכליתיים, היה להם מקום להתגלות גם ע"י כל הנביאים, אבל הדברים המעשיים שבתורה, שהם בערך אמצעיים ומכשירים אל התכלית, צריכים להתגלות דוקא ע"י נבואת משה ע"ה אדון הנביאים".

כלומר, הנביאים מלאים בדברים עליונים ואידאליים כלליים, דברי מוסר ודבר מחשבה, ואילו התורה שבכתב מאת אדון כל הנביאים, דווקא היא מלאה במצוות מעשיות, כי זהו עיקר חידושה של תורה.

זהו אולי עניינו של הסוד הגדול, הרז המלאכי: 'כל אשר דיבר ה' נעשה ונשמע'- העשייה היא העניין ומתוכה נגיע לשמיעת קול ה' באופן השלם ביותר.

כדברי הרב חרל"פ (מי מרום, ה, קסו): "הנה כל הדברים שיצאו מפי הקב"ה, לא שייך לומר שרק אז אמרם, ואחר כך נפסק הדיבור, כי זהו יחס של גשמיות והבנה פעוטה כלפי מעלה, אלא האמת היא שהדברים יוצאים תמיד מפיו של הקב"ה בלי הפסק, ואם היינו מזוככים, היינו זוכים לשמוע אותם גם עתה, ורק חולשתנו הרוחנית היא המעכבת בעדנו מלשמוע אותם, והתפקיד הנדרש מאיתנו להגיע לידי מעלה זו, וזהו 'נעשה ונשמע', שעל ידי ריבוי ה'נעשה' הוא השמירה על דיקדוקי המעשים, נזכה ל'נשמע' היינו לשמוע תמיד את קול ה' המדבר תדירות".

כלומר, המעשים הם המכשירים את חיינו לקלוט את האור האלוקי, את הדיבור האלוקי שאיננו נפסק.

לאור דברים אלו אפשר להבין מדוע הסוגיה הראשונה שהתורה עוסקת בה היא סוגיית העבדות והחירות, כי הנדרש מאיתנו הוא לעשות, לפעול, להיות אקטיבי, יוזמים ובוחרים, זה התפקיד שלנו, וכל עניינה של העבדות הוא הפוך להיות נפעל ולא פועל, להיות מונהג ולא מנהיג, אנו נדרשים לפעול ולעשות את המעשים הנכונים, את המצווה עלינו, כדי לשמוע את דבר ה'.

העבד גם מה שעושה לא מרצונו עושה ומעשה בלא רצון הוא חסר ערך, הוא מעשה קוף בעלמא, לכן סוגיית העבדות והחירות היא הסוגייה הראשונה בה אנו עוסקים.

מתוך פרשת השבוע נלמד לעשות ולפעול, להנהיג ולהוביל, ליצור ולבחור, לקחת אחריות גדולה על מעשינו, ולכוונם על פי הכוונת התורה, ומתוך כך נזכה לשמוע קול ה'.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן