שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

ברכת כהנים

אני כהן, ושאלתי היא אם נטלו לי הלויים ידיים בשחרית ושרוכי הנעלים שלי פתוחים, מדוע ליטול שוב ידיים לברכת כהנים במוסף, האם לא עדיף שאשאר בבית הכנסת ואענה אמן בחזרת הש"ץ, האם חייבים ליטול ידיים שוב. תודה, שתזכו למצוות

טעם הנטילה אינו רק משום נקיות אלא גם משום תוספת מעלה לקראת הברכה החשובה. לכן נוטלים גם לפני מוסף למרות שזה לפעמים בא על חשבון עניית אמן לחזרת השץ.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-31 06:54:08

כשרות

שלום הרב. יש לי שאלה, חברה של אישתי מהעבודה ששומרת בבית על מטבח כשר, והיא צמחונית, לא מכינה בשר בבית. במקור מבית דתי, אז היא מכירה את הכללים. היא רוצה להכין לאשתי עוגה ליומולדת. העניין היחיד, שהיא מבשלת גם בשבת (באופן כללי, לא את העוגה). האם זה בעייתי או שאפשר לאכול את העוגה?

אמנם לדעת רבים כלים שאדם בישל בהם בשבת, נאסרו עליו לעולם עד שיכשירם, ואמנם מן הסתם הכלים שלה גם לא טבולים, אבל אפשר להקל אם תכין את העוגה בתבנית חד פעמית (לא עוגה עם פירות, כדי שלא תהיה בעיה של קניה במקום שלא הפרישו תרו"מ).

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-30 10:02:13

מסכת כריתות

האם מי שעבר על אחד משלושת איסורים שבתורה שייהרג ולא יעבור אין לו כפרה כי אין באפשרותנו להביא קורבן לבית המקדש? מנסה להבין את מסכת כריתות האם יש לו דרך כל שהיא לכפר היום על מה שעשה?

התשובה כיום אינה תלויה בקורבן, שכן מה שאנחנו יכולים לעשות אנו עושים, ולכן על כל חטא שאדם עשה הוא צריך להתוודות לפני בורא עולם שחטא, לומר שהוא מתחרט על כך, ולקבל על עצמו שלא ישוב לעשות חטא זה לעולם. נא לעיין ברמב"ם הלכות תשובה פרק א.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-29 16:23:07

לביקת ציצית לאחר מקלחת

שלום האם לאחר שמתקלחים לפני השקיעה ולובשים ציצית, יש לברך ברכת על מצוות ציצית? וכנ״ל לגבי הורדת ציצית בבריכה או ים האם יש חילוק אם לובשים את אותו ציצית שלבשנו קודם או אחר? אם צריך לברך, איך אפשר לברך אם אני לובש את הציצית בחדר מקלחת שיש בו שירותים? האם ניתן לסגור את מכסה האסלה ולברך שם? או האם ניתן לברך מחוץ למקלחת לאחר לבישת הציצית?

רק על הפסק של זמן רב צריך לברך שוב. יש ספק מהו זמן רב. בינתיים ההוראה היא שספק ברכות להקל ולכן רק אם הוריד לשעה יחזור לברך, וכן אם התכוון להוריד לשעה – אף אם החזירה מיד, צריך לברך. יתכן שבספר שנכתב כעת ויצא בסוף השנה, הזמן יעבור לחצי שעה. החליף ציצית – צריך לברך שוב. אין לברך בחדר מקלחת גם אם אין בו שירותים, לכן הטוב ביותר לשים אותה מחוץ למקלחת ואז לברך וללבוש, אבל אם אין הדבר אפשרי, ילבש אותה וכשיצא יברך.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-29 15:53:32

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

פרשת מסעי – גיבוש הזהות הלאומית

בפרשתנו האחרונה בחומש במדבר מובא סיכום מסודר של מסעות בני ישראל. התורה מקדישה ארבעים ותשעה (!) פסוקים לתיאור המסעות, ומגדילה לעשות בכתיבתה כל מקום חנייה פעמיים. המקום מוזכר כשישראל הגיעו לחנות בו, ומצוין בשנית ביציאתם ממנו אל היעד החדש, כדוגמת: "וַיִּסְעוּ מֵאֵילִם; וַיַּחֲנוּ, עַל-יַם-סוּף.  וַיִּסְעוּ מִיַּם-סוּף; וַיַּחֲנוּ בְּמִדְבַּר-סִין" (במדבר לג , י-יא)

שאלות גדולות עולות נוכח קריאת פסוקים אלו:

  • מה ראתה התורה לציין בשנית את המסעות שכבר נפגשנו איתם?
  • אם כבר הוחלט לציין את מקום החניות, מדוע לא לכתוב בקיצור? הרי הנחה ידועה היא כי התורה מקצרת בלשונה, כפי שתואר בגמרא: "מקרא מועט והלכות מרובות" (חגיגה, יא, א).
  • מדוע הנהיגו חלק מבני אשכנז לקרוא את פסוקי המסעות בטעמים שקוראים את קריאת ים סוף? וכי אפשר להשוות נס המשדד את מערכות הטבע אל מול מסעות המדבר הרגילים?!

מסע מכיל בקרבו מטרה ראשית שלשמה הוא התחיל, ואלמלא הימצאותה רעיון המסע לא היה קורם עור וגידים. פנים רבות קיימות לתכלית המסע. בעוד שישנם מסעות שמטרתם תושג רק בסופם, כדוגמת הגעה לחוף מבטחים או פגישה עם קרוב משפחה, קיימים מסעות שמטרתם מושגת כבר בעצם היציאה למסע, כדוגמת צבירת חווית והיכרות עם תרבויות חדשות.

בענייננו, יציאת עם ישראל ממצרים נועדה להשגת מטרת הבורא: "וְלָקַחְתִּי אֶתְכֶם לִי לְעָם, וְהָיִיתִי לָכֶם לֵא-לֹהִים…" (שמות ו,ז), ולמימוש חזונו: "וְאַתֶּם תִּהְיוּ לִי מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים וְגוֹי קָדוֹשׁ" (שמות יט, ו). לשם כך, כבר במצרים משה הדגיש לבני ישראל כי לצורך בניית ממלכה היעד של המסע הוא ברור – ארץ ישראל: "וְהֵבֵאתִי אֶתְכֶם, אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר נָשָׂאתִי אֶת-יָדִי…" (שמות ו, ח).

באופן עמוק, מלבד המטרה להגיע לארץ המובטחת, המסע במדבר מכיל בקרבו גם מטרה פנימית שתושג בכל יום בחיי המסע – גיבוש הזהות הלאומית. כל מאורע וקושי הצריך מהעם לברר את זהותו ואת ההשתייכות לתעודתו. לעיתים רבות, חלק מההתבגרות של האומה היה בבדיקת הגבולות ושבירת המוסכמות. הנפילות היו בבחינת קטליזטור שהעמיקו את יסודות האומה השואפת לגלות לאנושות את צלם האלוקים שבאדם.

דרך סיכום החוזר של המסעות, התורה מבליטה את קיומה של המטרה הפנימית שהתלוותה לכל המסעות. התיאור המורחב מדגיש את חיוניותו של כל מקום בבניית גיבוש הזהות הלאומית, לרבות הכניסה אליו והיציאה ממנו. כשם שהגעת אדם למקום חדש מצריכה ממנו הסתגלות כל שהיא למאפייני המקום, כך גם הניתוק מהמקום והיציאה אל עבר יעד חדש דורשת משאב נפשי ובירור מחשבתי. באופן עמוק, לא דומה האדם בכניסתו ליציאתו. חניות ישראל במדבר נבחרו על ידי ההנהגה האלוקית בכדי שהעם ייפגש ויתמודד בכניסתו וביציאתו עם מאפייני המקומות. איננו יודעים את תוצאות כל מפגש בין ישראל למקום החנייה, אולם ציון שם המקום מעיד כי 'משהו חדש נרכש שם'…

קריעת ים סוף רוממה את ישראל למדרגת אמונה כה גבוהה עד אשר העיד עליהם הכתוב: "וַיִּירְאוּ הָעָם אֶת ה' וַיַּאֲמִינוּ בַּה' וּבְמֹשֶׁה עַבְדּוֹ" (שמות יד, לא). אולם, לא די בכך עבור בניית עם שעל כתפיו מונחת תעודת העולם! ברק אמוני נותן דחיפה משמעותית ו"מיישר את ההגה" בניווט ההתחלתי בדרך. לאורך זמן השפעת הברק תפחת וספקות יחלו לצוץ. בשלב זה מתבקש ליבון פנימי ובירור שכלי אודות הדרך שנבחרה – ולכך נועדו מסעות המדבר.

בכך מתברר, כי קריעת ים סוף ומסעות ישראל במדבר משלימים זה את זו, ועל ידי קריאת שני העניינים בטעמי מקרא זהים נוכל להכיר כי מבט אמוני ובירור נפשי ושכלי צריכים להשתלב זה בזה.

נכתב על ידי הרב יוגב כהן

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן