שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

פרשת לך לך – הבחירה הנצחית באברהם ובזרעו

פרשתנו מתחילה בציווי הקב"ה אל אברהם "לֶךְ-לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ, אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ". בשלב זה, התורה לא מרחיבה במתן פרטים אודות אברהם, והדבר מעלה מספר שאלות בסיסיות:

  • מדוע בכלל זכה אברהם לקבל ציוויי מה'?
  • מהן תכונות אישיותו?
  • האם הוא צדיק כמו נח שתואר במפורש בפרשה הקודמת?

מסוף פרשה שעברה אנו יכולים ללמוד: שאברהם נולד לאביו תרח, נשא לאשה את שרי שהיא עקרה, ואז בפרשתנו  ה' מתגלה אליו ומצווהו.

אי אמירה כאמירה

יש כלל בהלכות עדות – "שתיקה כהודאה דמי". כאשר שואלים בעל דין או עד האם הוא עשה דבר מסוים, והוא שותק – השתיקה מבטאת את הסכמתו לדברים שנאמרו. גם לענייננו, שתיקת התורה במתן פרטים אודות אברהם היא 'שתיקה רועמת" –  שתיקה המבקשת להעביר רעיון יסודי.

אם כן, מהו אותו מסר?

המהר"ל בספרו 'נצח ישראל' מלמד כי השתיקה מעידה על נצחיות הבחירה של ה' באברהם ובזרעו ישראל. אברהם לא נבחר בשל צדיקותו ומעשי החסד שלו אלא בגלל שכך בחר ה'!  אחד מעקרונות האמונה היהודית היא שבחירת האלוקים בנו היא בחירה שאיננה תלויה בדבר. אומנם מעשינו יקרבונו ומעשינו ירחקונו , כשם שאחיזתנו בארץ תלויה בטיב מעשינו, אולם הברית בין האלוקים לבין עמו היא נצחית.

כדוגמה לכך, ניתן ללמוד מהנביא עמוס שביטא בתוכחתו לישראל עקרון זה: "בנים גדלתי רוממתי והם פשעו בי",  וחז"ל למדו שחטאי ישראל מרחיקים אותם מהקב"ה מגוף שני (בנים) לגוף שלישי (והם), אולם, למרות החטא – הם עדיין נחשבים כבנים.

הכפירה בברית

תאולוגיית הנצרות המקורית צמחה מתוך שלילת נצחיות הברית בין ה' לעמו, והציבה עקרון חדש בשם "עקרון ההחלפה", האומר שיש להבדיל בין עם ישראל המקראי, לבין עם ישראל "החדש". בעצם כל אחד באשר הוא יוכל להיכנס תחת כנפי ה'אל', ובלבד שיאמין באותו האיש יש"ו.  הרבה לעשות אחד מפיצי הנצרות, פאולוס, שקבע שישנם "שני עם ישראל" : ישראל בבשר – המקוריים,  וישראל ברוח – הנוצרים.

בשביל לחזק את יסוד אמונתם, הנוצרים דאגו להעניש את עם ישראל המקורי ולבזות אותו לאורך כל הגלות, והצדיקו את מעשי הרצח והביזה בטענה: "ככה יעשה לעם שבגד ב'אל'".

שיבת ציון השלישית

חזרת עם ישראל לארצו נמשלה לתחיית המתים לאומית, ושמטה את הקרקע תחת אמונת הנוצרים ששפשפו את עיניהם בתדהמה ושאלו את עצמם: כיצד העם שזנח את ה'אל' קם לתחייה וחוזר לארץ מולדתו כפי שמופיע בנביאים??

בשביל לחזק את דתם נוכח מדינת ישראל,  החליטו בוותיקן להקים את וועדת הוותיקן השנייה (1962 למניינם)  שקבעה כי יש להבחין בין היהודים של העבר (תקופת המקרא), לבין  יהודים של דורנו (מדינת ישראל). כמו כן הוועדה הוסיפה שיש להימנע מאנטישמיות כיוון שהיהודים עדיין  קרובים ל'אל'.

כמו בכל סיפור הקשור למדינת ישראל, גם הערבים פה בתמונה. הליגה הערבית עם נוכחות של המופתי של י-ם אמין אל חוסייני האשימה את הציונות במשיכת חוטים של החלטת הכנסייה, והם תמהו כיצד אפשר לשנות עקרונות בסיסים בתאולוגיה שנמשכו כ2000 שנה?! ולכן אין ספק שזוהי החלטה ציונית מדינית.

בשנים האחרונות  נמשכה המהפכה של הנצרות, בקביעת האפיפיור: "כי היהודי הוא אח הבכור של הנצרות, של הברית המקורית עם הקב"ה שמעולם לא הופרה ולא תופר".

כלומר, הכומר הבכיר ביותר בנצרות הקתולית מודה בנצחיות הקשר בין ישראל לבורא!

פשוט לא יאומן!

אכן, "את שיבת ציון היינו כחולמים". שיבת ציון היא תופעה שמשנה סדרי בראשית בכל התחומים, שאפילו לא יכולנו לחלום!

לסיכום

יסוד אמוני רם מעלה נלמד מפרשת לך לך – בחירת ה' באברהם ובזרעו. לאורך שנות הגלות הארורה, מצבם של ישראל היה בכי רע והעיב על האמונה ביסוד זה. תקומת ישראל בארצו הסירה את כל הסיגים והאירה לעולם כולו את הברית הנצחית בין ה' לישראל, ובכך החל  מהפך בתאולוגיה הנוצרית שיסתיים בימים בהם "וְהָלְכוּ עַמִּים רַבִּים, וְאָמְרוּ לְכוּ וְנַעֲלֶה אֶל-הַר-ה' אֶל-בֵּית אֱלֹהֵי יַעֲקֹב, וְיֹרֵנוּ מִדְּרָכָיו, וְנֵלְכָה בְּאֹרְחֹתָיו:  כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה, וּדְבַר- ה' מִירוּשָׁלִָם" (ישעיהו ב).

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן