שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?
הרב גור גלון

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

פרשת וישלח – יעקב ובניו

בפרשתנו מתייצבים זה מול זה יעקב ועשו, ולכן היום נשוב ונתבונן בהבדלים העצומים שבין השניים (שכפי שכתבנו בפרשת תולדות, ההבדלים הללו הם לימוד חשוב ומשמעותי גם לדורנו, להבחין בין הצד ה"יעקובי" שבנו לצד ה"עשוי" שבנו).

כשהתורה מתארת את מחנה עשו היא מדגישה את גודלו הרב "וגם הולך לקראתך וארבע מאות איש עמו". וכן בסוף הפרשה התורה מדגישה את הריבוי המספרי העצום של עשו ואלופיו. עשו מעמיד את העיקר על הריבוי המספרי והעוצמה הפיזית, דבר שמתבטא באמירתו הידועה "יש לי רב". הסתכלותו של עשו העולם היא שיש צורך להשיג, לאסוף ולצבור כמה שיותר. זה לדעתו מקור הכוח והאושר של האדם.

לעומתו מחנהו של יעקב הוא מחנה משפחתי. כשיעקב מתפלל לקב"ה הוא מזכיר את המשפחתיות: "ויאמר יעקב אלהי אבי אברהם ואלהי אבי יצחק ה' האומר אליי שוב לארצך ולמולדתך… הצילני נא מיד אחי מיד עשו כי ירא אנכי אותו פן יבוא והיכני אם על בנים".

הבדלי הגישות באים לידי ביטוי גם בתיאור התורה את המפגש בין שני המחנות: "וישא יעקב עיניו וירא והנה עשו בא ועמו ארבע מאות איש ויחץ את הילדים על לאה ועל רחל ועל שתי השפחות".

כשעשו פוגש את יעקב הוא שואל אותו שאלה מעט תמוהה: "וישא (עשו) את עיניו וירא את הנשים ואת הילדים ויאמר מי אלה לך? ויאמר (יעקב) הילדים אשר חנן אלוקים את עבדך"- וכי לא ברור לו שזוהי משפחתו של יעקב?!

התשובה לכך היא שבתרבות האדומית, ה"עשווית", האיש היה מתהלך רק עם קבוצת הלוחמים- שחלקם הם בניו ונכדיו וחלקם אנשים אחרים שהצטרפו להיות בצבאו. אם היו נשים וילדים במחנה הרי שהיו אלה שבויי מלחמה שהתווספו למחנה באופן אקראי. כשעשו רואה את ילדי יעקב הוא מתפלא ושואל "מי אלה לך?"- מה הקשר שלך אליהם? האם אלו שוביי מלחמה?? אך יעקב מיד מעמידו על כך שאלו הם ילדיו הרכים המתהלכים עמו במחנה.

כשעשו מציע ליעקב להצטרף אליו: "ויאמר ניסעה ונלכה ואלכה לנגדך", עונה לו יעקב "ויאמר אליו אדוני יודע כי הילדים רכים…". יעקב אומר לעשו שאין לו אפשרות להצטרף למחנה שעשו מוביל שהוא מחנה אלופים, מחנה מלחמה, שמקבץ רכוש בכוח הזרוע, שכן המחנה של יעקב הוא אחר- מחנה בו המרכיב הדומיננטי והחשוב ביותר הוא הילדים.

השקפת העולם של יעקב מתבטאת במילים "יש לי כל"- ה"כל" איננו כמותי כי אם מהותי ואיכותי. יעקב אינו מתמקד בריבוי כמותי או בעוצמה פיזית, אלא בגידול ילדים בכדי שימשיכו לעשות טוב וחסד בעולם, לקדש שם שמים ולהפיץ את בשורת האמונה.

יעקב מבין שהדבר החשוב ביותר להשקיע בו הוא ילדיו. גם בפרשה הקודמת וגם הפרשות שלפנינו, עוסקות בתהליכי גידול הילדים, ב"צער גידול בנים" שיעקב מעיד שסבל ממנו. אך התוצאה של כל צער הגידול בנים הוא שחז"ל מציינים שיעקב אבינו לא מת שכן "מה זרעו בחיים אף הוא בחיים". מיתתו של יעקב הייתה שלמה, שכן כל זרעו ממשיך את דרכו. יעקב מסיים את חייו כשהוא שומע את בניו אומרים "שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד"- כשם שבליבך אחד כך אין בליבנו אלא אחד.

התמודדות זו בין ריבוי הכסף, הנכסים, התענוגות, הידע ועוד, לבין ההשקעה במשפחה בילדים ובחינוך קיימת עד ימינו. לצערנו רבים בוחרים להמשיך את דרכו של עשו (בין אם זה כתוצאה מבחירה 'מושכלת' ובין כתוצאה מהיגררות אחר הנורמות החברתיות המקולקלות).

בפרשיות אלו אנו צריכים לחזור למסורת אבותינו במעשה, ולמקד את ההשקעה והמעשים בחינוך ילדים ובהרחבת המשפחה. ללא ספק זהו הדבר שנותן חיים אמיתיים לאדם, חיים נצחיים, שזרעו ממשיך את דרכו לדורי דורות.

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן