שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?
הרב גור גלון

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

פרשת ויקרא ופורים – הקרבת השכל וההגיון

השבת אנו מתחילים את ספר ויקרא, העוסק (בחלקו הגדול) בעבודת הכהנים במשכן, כשמרכזה ניצבת עבודת הקורבנות. בנוסף, אנו נמצאים בפרשת ההכנה לקראת פורים, שבת זכור, בה אנו קוראים על עמלק, ובשל כך נקרא בהפטרה שאול ואגג, שגם שם מופיע עניין הקורבנות. וננסה לראות את הקשר שבין מצוות מחיית עמלק, לבין הקרבת הקורבנות.

שאול מכה את עמלק אך חומל על אגג ועל מיטב הצאן והבקר. שאול לא רצה לקחת, חלילה, את השלל לעצמו, אלא כפי שאומר שאול לשמואל: "אשר חמל העם על מיטב הצאן והבקר, למען זבוח לה' אלוקיך…".

למרות הרצון הטוב, תגובתו של שמואל, על פי ה', חריפה מאוד: "ולמה לא שמעת בקול ה', ותעט אל השלל ותעש הרע בעיני ה". שאול, שיודע את כוונות ליבו הטובות, אומר "שמעתי בקול ה'…", ואז מסביר שמואל את דבריו ואומר את המשפטים הידועים "החפץ לה' בעולות וזבחים כשמוע בקול ה', הנה שמוע מזבח טוב להקשיב מחלב אילים…".

כאן מתגלה היסוד של כל הקורבנות: המוכנות להקריב את מחשבות האדם, רצונותיו, חלומותיו ומעשיו, והמרתם ברצון ה'. זוהי ההקרבה הגדולה. חוסר ההיגיון שבלקיחת בהמה ושרפתה, שנידון הרבה בפרשנים, הוא היסוד העמוק של הקורבנות – לשמוע בקול ה'!

אם היה להקרבת הקורבנות הסבר וביאור, היה זה מקטין את משמעות הקורבן שהאדם נדרש לתת מעצמו. לעשות מעשים הגיוניים, שניתן להבין ולהסביר את עשייתם ונחיצותם, דורש התמסרות על לא הקרבה. לעשות דבר שהוא לכאורה חסר הגיון הוא להקריב את הדבר היקר ביותר שיש באדם, את השכל וההגיון.

גם מצוות מחיית זכר עמלק דורשת להקריב את אותו הקורבן. הגזענות והריגת כל נשמה: טף, נשים, קשישים ובהמות, הינה דבר המנוגד למוסר הטבעי של האדם. לכן, מחוברת פרשת הקורבנות עם מחיית זכר עמלק.

גם בחג הפורים, הקרב ובא, אנו נדרשים להסיר את הדעת וההגיון. "חייב איניש לבסומי בפוריא עד דלא ידע…". כנגד הטירוף המוחלט שהתגלה בדמותו של המן הרע, ושותפו, אחשוורוש: "להשמיד להרוג ולאבד את כל היהודים מנער ועד זקן טף ונשים ביום אחד", אנו נדרשים לגלות את קומת מסירות הנפש, את קומת הקורבן שלמעלה מהדעת, את הקומה האמיתית שמהווה בסיס לכל הדברים המודעים שאנו עושים בעבודת ה', את קומת הרצון הפנימי, את קומת הלב. רחמנא ליבא בעיי.

כך ניתן להסביר את מאמר חז"ל, מיסודות חג הפורים, "גדולה הסרת הטבעת יותר ממ"ח נביאים ונביאות שנתנבאו להם לישראל". כל הנביאים והנביאות דיברו על הדעת והמוסר של ישראל, אבל הטירוף העמלקי, סכנת ההשמדה שהייתה למעלה מכל הגיון ודעת, האירה בתוך ישראל את נקודת הרצון היותר פנימית. ואז זכינו לקבל את התורה באופן שלא זכינו לקבלה בכל הדורות- לקבלה ברצון עמוק. "הדור קיבלוה בימי אחשוורוש". וזו עבודתנו בפורים, להסיר את כל המחשבות ההגיוניות ולהתמלא ברצון עצום להקריב את כל חיינו לה'.

אולי כך ניתן להסביר את דברי הגמרא "קם רבה, שחטיה לרבי זירא" (אין לנסות בבית). פורים שמח!

 

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן