שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

שידוך

בס״ד שלום כבוד הרב, אשמח לשאול האם מותר לשלוח עבור שידוך או בשביל כרטיס תמונה של הבחור או הבחורה כשהם יפים או חגיגיים מהרגיל או שיש בזה סוג של הונאה?

מותר. זה מה שכולם אמורים לעשות, כך שכל אחד יודע שמי שבתמונה, זה הכי טוב שלו, ויש בזה צד טוב, שכן אם אפילו בתמונה כזו אני לא מעוניין בשידוך, זה מרגיע ועוזר להחלטה. כמו כן, גם כשנפגשים לשידוך עצמו, כולם משתדלים להראות במיטבם כמו בתמונה, כך שזה בסדר גמור. אך יש לציין שגם התמונה הכי טובה אינה משתווה למציאות. כשרואים את המשודך פנים מול פנים זה עולם אחר. צריך לקחת את זה בחשבון כמחליטים על פי תמונה.

שיהיה בהצלחה רבה ובקלות בעז"ה.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-26 07:23:52

ברכת המזון ללא נעליים

שלום האם אדם שאוכל לחם בביתו ללא נעליים או בפיג׳מה נדרש לשפר את לבושו לפני ברכת המזון כפי שנהוג בתפילת עמידה כעומד לפני מלך?

אין בזה חובה, יש הידור. נעליים לא נהגו, אבל בגדים נאים יש יותר מקום להדר.

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

דרך אמירת ברכת המזון

יט. צריך להיות לבוש בשעת הברכה באופן שאם היה בא אליו אורח מכובד, לא היה מתבייש להיות לבוש כך. והמהדרים מקפידים להיות לבושים בזמן הברכה באופן מכובד כמו בתפילה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 17:58:13

ברכות קריאת ק"ש

אם לא התפלל עד שעברו 4 שעות- א. האם יאמר ברכות ק"ש ללא שם ומלכות? ב. ואם עבר חצות לא יאמר ק"ש?

א. הרב מלמד משתדל לא להביא מקרים שבהם אומרים ברכה בלי שם ומלכות, למרות שתמיד אפשר לומר ברכה בלי שם ומלכות. לכן למעשה ההלכה היא שאם אומרים, אז אומרים בשם ומלכות, ואם לא אומרים, אז לא אומרים כלל.

ב. אין עניין.

הדברים מבוארים בפניני הלכה תפילה פרק יא. אביא לך את ההלכה למעשה מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

סוף זמן קריאת שמע ותפילת עמידה

ז. זמן קריאת שמע של שחרית הוא עד סוף שלוש שעות זמניות של היום, וזמן ברכות קריאת שמע ותפילת עמידה הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. בדיעבד ניתן להתפלל עמידה עד חצות היום (ואם התאחר במזיד, טוב שיכוון שמתפלל בתורת נדבה), ויכול אז לומר גם את פסוקי דזמרה, אבל לא יאמר את ברכות קריאת שמע. ולמנהג חלק מיוצאי אשכנז, אם לא אמר את ברכות קריאת שמע לפני סוף ארבע שעות מחמת אונס, רשאי להשלימן עד חצות (משנ"ב). כאשר אומר את ברכות קריאת שמע, יאמר איתן גם את קריאת שמע אף שעברו שלוש שעות ואינו יוצא באמירתה ידי חובה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-25 16:59:30

עבודה בהפצה בחברת אנרגיה

היי, האם מותר לעבוד כמנהל מחלקת הפצה בחברת אנרגיה? העבודה היא, להיות אחראי לשבץ את הנהגים להובלות מכילי דלק לתחנות הדלק ובנוסף להיות מנהל ישיר של הנהגים. החברה פותחת תחנות תדלוק בשבת ובאים למלא דלק גם בשבת, האם יש כאן לפני עיוור? אשמח למקור הלכתי במידה ומותר.

אם אתה תהיה צריך לשבץ בפועל נהג יהודי לנסיעה בשבת – אסור. אם השיבוץ יותר כללי, כגון שאתה משבץ נהג להיות אחראי על תחנת דלק מסוימת, והוא יכול לבחור האם למלא ביום שישי או בשבת והוא מעצמו בוחר מפני נוחותו למלא בשבת – מותר. לגבי נהג גוי, אם שייך לשבץ לשבתות רק גויים, תגיד לי ואבדוק אם אפשר להקל. אם אין אפשרות כזו ולפעמים תהיה חייב לשבץ יהודי לנסיעה בשבת – אסור.

עניינים אלו מבוארים בפניני הלכה שבת. והלכה למעשה מובאים בספר הקיצור לפניני הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-10-23 16:34:17

יש לך שאלה?
הרב גור גלון

הצטרפו לקבוצות הלימוד שלנו!

הרב אליעזר מלמד

רביבים

הרב אליעזר מלמד

בקבוצה תוכלו לקבל את הטור 'רביבים' של הרב אליעזר מלמד מדי שבוע. הקבוצה שקטה.

לימוד יומי בנ"ך

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-10 דק, להאזנה, הכולל את הקראת הפרק בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת הנביאים והכתובים!

דף יומי

הרב מאור קיים

האזינו לשיעור בן כ-20 דקות, בליווי הסבר בהיר ומרתק ובצירוף תמונות להבנת הסוגיה!

פרשת השבוע

הרב יונדב זר

לימוד יומי בן כ-20 דקות להאזנה, הכולל הקראת העלייה של אותו יום בליווי הסבר קצר ובהיר לידיעת התורה!

דף יומי

הרב גור גלון

לימוד הדף היומי, בן כ-25 דק' להאזנה וקריאה הכולל הסבר קצר ובהיר של סוגיית הדף שלא ישאיר אותך מאחור!

פרק יומי במשנה

הרב נתן ארונס

הרב נתן ארונס מקריא ומסביר באופן בהיר ותמציתי על הפרק היומי במשנה. שיעור האזנה יומי בן כעשר דקות.

הפנינה היומית

הרב גור גלון

לימוד יומי בן כ-10 דק', לצפייה, האזנה וקריאה של שתי הלכות מתוך פניני הלכה, לידיעת ההלכה למעשה והקפת הנושאים הרלוונטיים לחיים!

פרשת ויצא – ואנוכי לא ידעתי

כאשר יעקב אבינו קם משנתו, שינה בה הוא חולם את חלומו הגדול על הסולם המוצב ארצה וראשו מגיע השמימה, הוא אומר "אכן יש ה' במקום הזה ואנוכי לא ידעתי". היום ננסה להבין את דברי יעקב בשלושה אופנים, שבעז"ה יתחברו זה לזה.

רש"י כותב "ואנוכי לא ידעתי'- שאם ידעתי לא ישנתי במקום קדוש כזה". על פי רש"י יעקב אבינו מתחרט על חוסר המודעות שלו למקום. על פי פירוש זה יש בדברי התורה הדרכה והכוונה לאדם שיהיה מודע: מודע לתהליכים שסביבו, מודע לאנשים, מודע למציאות ולמקום, וזאת כדי שיוכל לפעול באופן מתאים.

מעין דברים אלה כתב השל"ה הקדוש על דברי בלעם שאמר: "ויאמר בלעם אל מלאך ה' חטאתי כי לא ידעתי כי אתה ניצב לקראתי בדרך"- שהחטא שהחטא של בלעם הוא חוסר המודעות.

אחד מגדולי החסידות, רבי נפתלי רופשיץ', מפרש את דברי יעקב אבינו באופן שונה. לדעת רבי נפתלי, יעקב אבינו רואה באגו ובאנוכיות שלו כמי שחסמו אותו מלהבחין, שכל זמן שהאדם לא הגיע לביטול עצמי וה'אנוכי' שלו תופס מקום, הוא לא יכול להבחין בה'. בגלל ה"אנוכי"- "לא ידעתי". כפי שלמדנו השבוע בדף היומי (סוטה כא): "אין דברי תורה מתקיימים אלא במי שמעמיד עצמו ערום עליהם, שנאמר: 'אני חכמה שכנתי ערמה'. אמר רבי יוחנן: אין דברי תורה מתקיימים אלא במי שמשים עצמו כמי שאינו, שנאמר: 'והחכמה מאין תמצא".

מעין דברים אלו כתב הבעל-שם-טוב על הפסוק "אנוכי עומד בין ה' וביניכם…", שה'אנוכי' עומד בין ה' לבינינו. ה'אנוכי' הוא הבדיל והמפריד בנינו לקב"ה.

אופן שלישי בו ניתן לבאר את דברי יעקב נראה הפוך לפירוש הקודם. כשיעקב אומר "אכן יש ה' במקום הזה ואנוכי לא ידעתי" הוא מתכוון שהוא לא ידע את עצמו. לא כדברי נפתלי רופשיץ' שאמר שבגלל 'אנוכי'- 'לא ידעתי', אלא להפך- אנוכי לא ידעתי את עצמי, את הפנימיות שלי. אם הייתי יודע את עצמי הייתי גם מבחין בה' הנמצא במקום הזה. לפי פירוש זה חוסר המודעות של יעקב אל נשמתו הוא שהוביל לחוסר שימת הלב שלו להשראת השכינה במקום הקדוש. [הפירוש השלישי מתאים לרעיונות שכתבנו בשנים הקודמות בשם הזוהר ורבי חיים מוולוז'ין (בספרו נפש החיים), שהסולם המוצב ארצה הוא יעקב בעצמו].

לכאורה הפירוש השני והשלישי נראים כסותרים אך בעומק ניתן לראות שהם חלק משלמות אחת. לאדם יש שני רבדים: האני החיצוני והאני הפנימי; יצר טוב ויצר רע. כדי לחדור לעומק, לדברי התורה, האדם נדרש לבטל את רצונו החיצוני, אותו הרצון עליו דיברנו בשבוע שעבר- הרצון בהנאה עכשווית, בקניינים חיצוניים, בכבוד ובמעמד. ואלו הם דברי רבי נפתלי מרופשיץ'.

אולם, מן הצד השני, אחרי הביטול של ה'אני החיצוני' נדרש האדם לגלות את נשמתו, את ה'אני הפנימי' שלו, את הכוח האלוקי הנטוע בו, שרק דרכו הוא יכול להבין את דברי התורה, להיפתח לראות את המציאות נכוחה- כדברי רש"י- ולהתקשר לקב"ה באמת. וכפי שכתב מרן הרב קוק זצ"ל (יש לך כנפי רוח):

"כששוכחים את מהות הנשמה העצמית, כשמסיחים דעה מלהסתכל בתוכיות החיים הפנימיים של עצמו, הכל נעשה מעורבב ומסופק. והתשובה הראשית, שהיא מאירה את המחשכים מיד, היא שישוב האדם אל עצמו, אל שורש נשמתו, ומיד ישוב אל האלוקים, אל נשמת כל הנשמות, וילך ויצעד הלאה מעלה מעלה בקדושה ובטהרה… רק באמת הגדולה של התשובה אל עצמו ישוב האדם והעם, העולם וכל העולמים, ההויה כולה, אל קונה, לאור באור החיים…"

יהי רצון שנזכה להסיר את ה'אני החיצוני', שהוא באמת לא אנחנו- כדברי הגמרא: "זהו אל זר שנמצא בתוכו של האדם זה יצר הרע"- ומתוך כך להתחבר לאני הפנימי שלנו ובתוכו להתחבר אל הקב"ה ולפעול מתוך מודעות שאכן יש ה' במקום הזה.

 

אולי יעניין אותך

דילוג לתוכן