שאל את הרב

שאלות ששלחתם

שאלות אחרונות

דיני פת הבאה בכיסנין

לגבי פת הבאה בכיסנין ראינו שיש שלושה גדרים שיכולים להחשיבו פת הבאה בכיסנין – א. הרכב הבצק. ב. מילוי. ג. נכסס. נתעלם לרגע מהנכסס. רציתי לשאול מדוע במילוי אנחנו תולים את הברכה בשאלה האם זה קינוח או ראוי לקביעת סעודה (לחם בשר זה המוציא ולחם ממולא פרג יהיה מזונות) ואילו בהרכב הבצק לא אכפת לנו אם זה קינוח או סעודה, תמיד מברכים מזונות כי בצקו שונה מלחם. וכך הרב פסק בפניני הלכה שגם בורקס גדול מברכים עליו מזונות כי בצקו שונה מלחם. הרי מילוי והרכב בצק שניהם מאפיינים אפשריים של פת הבאה בכיסנין, וכל שיטה סברה שהיא הפת הבאה בכיסנין והאחרים לחם ולכאורה השו"ע פסק את כולן מספק – מדוע בכל זאת אנחנו רואים בהרכב הבצק כמאפיין "רציני" יותר שלא משתנה.

האופי של פת הבאה בכיסנים היא שזהו מאכל שלא רגילים לאכול באופן קבוע לשם קביעות סעודה כלחם. כדי לעזור לאנשים לדעת על מה מדובר הביאו הפוסקים את שלושת הגדרים הללו, שכן ראו במציאות מה האופי של לחם ומה לא. באופן טבעי יש מקרי ביניים, אחד מהם הוא מאפה רגיל שאין בו בעיסתו משהו מיוחד שמבדילו מלחם, אבל שלא כלחם הוא ממולא, אך מצד שני הוא ממולא בדבר שרגילים לאוכלו עם לחם לשם קביעות סעודה ושביעה. לכן ההכרעה היא שהדבר תלוי בגודלו, זה הסימן שהכי קרוב להחלטה האם הוא נועד לשם קביעות סעודה כלחם או לא.

אביא לך את הדברים מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה. אולי דיוק הדברים שם באופן יותר חד יעזור לך לעמוד על הנקודה:

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

ו – חמשת מיני דגן

מיני דגן אפויים

א. הלחם הוא עיקר מאכלו של האדם, והדבר בא לידי ביטוי בכך שהדרך לאוכלו בסעודה שמתכוונים לשבוע ממנה. אבל על מיני דגן אפויים שאין רגילים לקבוע עליהם סעודה, מברכים "בורא מיני מזונות". ושלושה סוגי מאפים ישנם: א – מאפים שהוסיפו לבצק שלהם טעם שיוצר שינוי מהותי בינם לבין לחם, כגון עוגות וסופגניות אפויות. ב – מאפים שמילאו אותם לפני אפייתם במיני מתיקה, כגון אוזני המן ועוגיות ממולאות. ג – מאפים קשים, כדוגמת בייגלה, ביסקוויטים וקרקרים.

ב. אדם שהחליט במקום לאכול לחם בסעודה, לאכול ממיני המאפה הללו שיעור נפח של ארבע ביצים רגילות (200 סמ"ק), ולשבוע יחד עם שאר המאכלים כפי שהוא רגיל לשבוע בסעודה על לחם; כיוון שמתייחס למאפים אלו כלחם, צריך ליטול ידיים בברכה ולברך עליהם 'המוציא' וברכת המזון. שיעור המזונות לקביעות סעודה של זקנים וילדים הוא שלוש ביצים, כיוון שהם רגילים לשבוע מכמות פחותה. משערים רק את עיסת המזונות על כל המעורב בה, ולא את המילוי שבתוכה.

ג. לכתחילה נכון שלא לקבוע סעודה אף על שיעור נפח של שתי ביצים ממאפה המזונות, כדי שלא להיכנס לספק ברכות. וכן המתכוון לאכול רק מיני מזונות שלא לשם שביעה, נכון שיאכל פחות משיעור ארבע ביצים. ובדיעבד שנכנס לספק ואכל מזונות אפויים בשיעור ארבע ביצים ויותר, כל עוד לא שבע מהם כפי שרגיל לשבוע בארוחה רגילה, יברך 'מזונות' ו'על המחיה'.

מקרים שונים

ד. התכוון לאכול מעט ממאפה המזונות, ותוך כדי אכילה החליט לאכול ממנו שיעור ארבע ביצים ולשבוע מכל הארוחה: אם מכאן ואילך יאכל שיעור של ארבע ביצים מזונות, ייטול ידיו בברכה ויברך 'המוציא' וברכת המזון. ואם רק בצירוף מה שכבר אכל יהיה שיעור ארבע ביצים של מזונות, ימשיך בסעודתו ויברך בסוף ברכת המזון.

ה. התכוון לאכול ממאפה המזונות שיעור קביעות סעודה, ונטל ידיו ובירך 'המוציא', ותוך כדי אכילתו החליט שלא לאכול מהמזונות שיעור ארבע ביצים; מרגע זה צריך לברך ברכה ראשונה על שתייתו ושאר המאכלים שאינם מזונות אפויים, ובסוף אכילתו יברך 'על המחיה' ו'בורא נפשות', ולא ברכת המזון.

ו. קבע סעודתו על מאפה מזונות, ובטעות בירך עליו 'מזונות' ו'על המחיה' – יצא. וכן כשלא קבע עליו סעודה ובטעות בירך עליו 'המוציא' וברכת המזון – יצא.

ז. על מאפה שיש ספק האם דינו כלחם או כמאפה מזונות, יברך 'מזונות'. והרוצה לצאת מהספק, יקבע עליו סעודה ויברך 'המוציא', או יאכל עמו 'כזית' (חצי ביצה) לחם.

מאכלים שונים

ח. חלה ולחמניה מתוקה דינם כלחם, שכן רגילים לקבוע עליהם סעודה כלחם ולא לאוכלם בין הארוחות למתיקה או להרגעת הרעב. וממילא גם הרוצה לאכול מהן מעט בין הסעודות, צריך ליטול ידיו ולברך 'המוציא' וברכת המזון.

ט. המצה בחג הפסח מחליפה את הלחם וברכתה 'המוציא'. למנהג יוצאי אשכנז, כל השנה ברכתה 'המוציא', כיוון שהדרך לקבוע עליה סעודה. אבל למנהג יוצאי ספרד, כיוון שמצת מכונה קשה ונכססת, ברכתה 'מזונות', ורק המתכוון לאכול שלוש מצות ולשבוע מכל סעודתו, דינן כלחם. אמנם לכתחילה רצוי שיוצאי ספרד יאכלו מצת מכונה בתוך סעודת לחם, או שיקבעו עליה את הסעודה. ובמוצאי פסח, כל זמן שלא יכולים לקנות לחם, נחשבת המצה כלחם.

י. מאפה ממולא בגבינה או בשר: כאשר המאפה עשוי כלחם, כיוון שמילאו בו דברים שנועדו לשביעה ולא מיני מתיקה – אם ייעודו לקביעות סעודה, כגון שהוא גדול, דינו כלחם, ואף אם אוכל ממנו מעט ברכתו 'המוציא'. ואם ייעודו לאכילת עראי, דינו כמאפה מזונות. אבל דין בורקס לעולם כמאפה מזונות, הואיל וגם בצקו שונה מאוד מלחם.

יא. פיצה: ברוב המקרים דין הפיצה כדין לחם, משום שעושים את הבצק שלה כבצק של לחם, ואף שמניחים עליו רסק עגבניות וגבינה צהובה ומיני תבלינים, הרי זה כפרוסת לחם שמרחו עליה ממרחים שונים. אבל אם לשו את הבצק עם מי ביצים או מי חלב ונעשה טעמו שונה במקצת, דין הפיצה כדין מאפה מזונות, ורק אם קבע עליה סעודה, דינה כלחם.

יב. טורטייה וופלים: דינם כמאפה מזונות שאם קבע עליו סעודה נחשב כלחם, שכן הם דקים ודומים למאפה, וייעודם לאכילת ארעי וכדי לתת בהם מילוי.

בישול וטיגון עמוק

יג. על תבשילים של מיני דגן, כגון אטריות, פתיתים ודייסה, לעולם מברכים 'מזונות' ו'על המחיה', כיוון שהם שונים בתכלית מלחם. וכן דין ביסלי, שקדי מרק, קוגל וסופגניות שמתבשלים בטיגון עמוק.

יד. מלאווח, מופלטה, כובאנה וג'חנון, דינם כמאפה מזונות שאם קבע עליו סעודה דינו כלחם. ואף שיש בהם שמן, אין דינם כבישול, שכן במלאווח ומופלטה השמן מועט, ובכובאנה וג'חנון אף שהשמן מרובה, אינם מתבשלים בו אלא נאפים בסיר ואינם מתרככים כתבשיל.

טו. פנקייק, לחוח, בלינצ'ס, וופל בלגי וקרפ צרפתי, דינם כמאפה מזונות שאם קבע עליו סעודה דינו כלחם. ואף שמתחילה עיסתן נוזלית, המראה שלהם דומה למאפה.

טז. כאשר הקמח או הבצק נחלטו במים רותחים, כמו פחזניות ובייגלה גדול, כל עוד האפייה היא שהכינה אותם לאכילה ולא רק השביחה את טעמם (כמו בקוגל), הם נחשבים מאפה.

לחם מבושל או מטוגן

יז. חתיכות לחם גדולות משיעור 'כזית' (חצי ביצה), שבושלו או טוגנו בהרבה שמן, אפילו אם נשתנתה צורתן ואינן נראות כלחם, נשאר דינן כלחם. אבל אם החתיכות קטנות מ'כזית', אפילו אם נשארה עליהן צורת לחם, כגון קרוטונים שטוגנו בשמן עמוק, דינן כתבשיל מזונות שלעולם ברכתו 'מזונות' ו'על המחיה'.

יח. אפה חתיכות קטנות של לחם, כל עוד ניכר עליהן צורת לחם, נשאר דינן כלחם, כגון קרוטונים שנאפו בתנור. אבל אם לא ניכר עליהן צורת לחם, דינן כמאפה מזונות, וכך הוא דין כל מאפה העשוי מפירורי לחם או קמח מצה.

יט. טיגון שאינו עם הרבה שמן וגם לא עם מעט מאוד שמן, ספק האם נחשב כבישול או כאפייה. לכן המטגן באופן זה חתיכות לחם או מצה קטנות מ'כזית' ('מצה-בריי'), ראוי שיברך תחילה 'המוציא' על 'כזית' לחם או מצה ויפטרם בכך. ומי שלא רוצה לאכול לחם או מצה, ואוכל מהמאכל המטוגן פחות משיעור שביעה, מחמת הספק יברך 'מזונות', ואם הוא מתכוון לקבוע עליו סעודה, הרי שהוא מחשיבו כלחם, ולכן ייטול ידיים בברכה ויברך 'המוציא' וברכת המזון.

גרנולה, שלווה ופריכיות חיטה

כ. דרך חמשת מיני דגן לאוכלם כמאפה או תבשיל, אבל האוכל אותם חיים או קלויים או מבושלים מעט, מברך 'האדמה' ו'בורא נפשות', הואיל ולא אכלם כפי מעלתם. אבל אם הכינו מהם מאכל חשוב, כמו גרנולה, שלווה ופריכיות חיטה, כיוון שהם מוכנים כל צורכם ואנשים מחשיבים אותם כמאכל שאינו נחות ממיני דגן מבושלים ואפויים, ברכתם 'מזונות' ו'על המחיה'.

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-11-05 15:26:18

אופן לימוד התורה

שלום כבוד הרב, אני לאחרונה משקיע יותר בלימוד תורה ולומד מפרשים, אך הרבה פעמים אני מתקשה להבין כיצד המפרשים הסירו את מסקנתם, היכן הם למדים את מסקנותיהם, אני מבין שיש הרבה ״כללים״ בפירוש התורה למשל שאין מוקדם ומאוחר, או שכל ו- בא להרבות, איך איני מכיר את כל החוקים ואני מנסה להבין כיצד הם מסיקים את מסקנותיהם. כמו גם לרוב קשה לי אף להבין את פירושיהם בשפה שלהם. תוכל בבקשה לעזור לי כיצד ניתן להבין כל אלו? אני מאמין תקופה רבה אך אף פעם לא למדת הרבה תורה ולאחרונה אני מעמיק ונהנה אך מנסה גם להבין דברים אלו.

אין הרבה כללים, ומה שיש המפרש אומר אותו כך שאין צורך לדעת את הכללים, המפרשים כתבו אותם בשביל כל אחד ואחד כדי שאם הוא מבין ומתחבר תהיה לו מזה תועלת להבנת הכתוב, ואם איינו מבין – יחפש פירוש של זמנו כדי שתהיה לו הבנה. לכן אני ממליץ ללמוד פירושים של זמנינו – יש פירוש פשוט של שטיינזלץ על כל התנ"ך, יש פירוש דעת מקרא על כל התנ"ך. אלו פירושים מצויינים, כדאי מאוד להתחיל איתם, אין צורך להתעמת עם הטסקטס יותר מדי, התורה נתנה לכל ישראל כדי שיבינו אותה.

ממליץ מאוד בהלכה ללמוד את ספרי הרב אליעזר מלמד שליט"א – פניני הלכה. כל הספרים מובאים באתר של פניני הלכה. ויש גם ספר קיצור מצוין של כל הספרים שנקרא – קיצור הלכה.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

בהצלחה רבה

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-11-04 20:55:09

פניני הלכה זמנים פרק י״ב סעיף ז׳

בשבת חנוכה האם הנרות חנוכה צריכים להיות מחומרים הראויים לנרות שבת? תודה

יוצאים ידי חובה בכל חומר בערה שדולק לפחות חצי שעה

מתוך ספר הקיצור לפניני הלכה:

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

הנרות

ח. כל שמן ופתילה שיכולים לדלוק חצי שעה, כשרים לנר חנוכה, וככל שהנר מאיר יפה יותר, כך הוא מהודר יותר. ויש מהדרים יותר ומדליקים בשמן זית, מפני שבנוסף לכך שאורו יפה, הוא מזכיר את נס פך השמן.

ט. טוב להדר ולהדליק נרות ליותר מחצי שעה, מפני שכיום רבים הולכים ברחוב זמן רב לאחר צאת הכוכבים, וכך הנס יתפרסם יותר. ומי שיש לו רק מעט שמן או נר קטן שיכולים לדלוק פחות מחצי שעה, ידליק בלי לברך.

י. נר חנוכה נועד להזכיר את הנס שהיה במקדש, לפיכך עליו להיות דומה לנרות המנורה, וכיוון שבנורה חשמלית אין פתילה ושמן, אין יוצאים בה ידי חובה. אבל כשאין לאדם נר כשר, ידליק נורה חשמלית או פנס באופן שניכר שהדליקם לשם המצווה, אך לא יברך.

 

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-11-03 09:13:34

השבת אבידה

שלום רב. מצאתי שטר כסף,בחצר בית משותף,מה עליי לעשות? בכבוד התורה.

לא מבין מה זה אומר 'בית משותף'. ההלכה אומרת שאם לא מדובר על חצר המשתמרת – חצר שאין אנשים רשאים להכנס אליה שלא ברשות (בדרך כלל זו המציאות בבתים פרטיים שיש להם חצר), אלא על חצר של בניין וכד' – הכסף שלך. זהו הדין, אך לפנים משורת הדין, כיוון שמדובר על מעט דיירים, יש הידור לשאול אותם האם למישהו נאבד סכום כסף, אם ידעו להגיד שנאבד 1) שטר. 2) סכום מדוייק – תן להם.

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-11-03 08:02:12

קריאת ספרים

האם לדעת הרב מותר/ראוי לקרוא ספרים כמו הארי פוטר ופרסי ג'קסון ודומיהם? (אשמח אם השאלה תופנה לרב מלמד, וכן אם אפשר שיהיה מצוין מי הרב העונה, והאם אפשר להפיץ את התשובה?) בתודה

אין ראוי לאדם לבזבז את זמנו לריק בדברים שאין בהם שום תועלת של מסרים חיוביים או מידע חיובי, כמו ספרי הארי פוטר, גם אם הדבר גורם לו נחת, שכן אפשר לגרום לעצמו נחת גם מספרים שיש בהם תועלת. אם בכל זאת אדם רוצה לקרוא בספרים שאין בהם תועלת כי זו מנוחת הנפש שלו ואין הוא מעוניין לקרוא ספרים אחרים, ישתדל למעט כמה שיותר, ובטח שלא לעשות זאת בשבת שנועדה לקדושה ולימוד תורה. יסוד זה מבואר בדברי חכמים על הפסוק 'ודברת בם' – ולא בדברים אחרים. הדעה המקלה ביותר בהלכה לגבי סוגיה זו של ביטול תורה, אומרת שאף שחובה על אדם ללמוד תורה כמה שהוא יכול, מותר לו גם לעשות דברים מועילים אחרים, אלא שגם לדברים מועילים יש גבול, שכן אדם יכול לעשות כושר שעות מרובות באופן מוגזם מעבר לנצרך לגוף בריאותו, ויכול לטייל שעות וימים מרובים מעבר לנצרך לשם הכרת הארץ או מנוחת נפשו. כל אחד צריך לשקול בעצמו את הדברים כאשר הכלל המנחה הוא – השקעה מרובה בלימוד תורה, במיוחד בשבת (לפחות 6 שעות. פניני הלכה שבת), ועשיית דברים בעלי ערך. עניין ביטול תורה מובא בפניני הלכה ליקוטים א פרק א – המאבד את זמנו לבטלה מעבר למה שכל אדם צריך לנוח ולהינפש, הרי הוא עובר על איסור ביטול תורה. וכפי שאמרו חכמים (יומא יט, ב): "וְדִבַּרְתָּ בָּם- בם ולא בדברים אחרים". וגם אם עושה דברים שיש בהם צורך, מכל מקום חייב ללמוד זמן חשוב כל יום (זו הדעה הכי מקילה בגדר ביטול תורה!).

לפי זה, כיון שאין בקריאת ספר עב כרס זה שום ערך, ממילא אין בו צורך, וממילא קריאתו שעות על גבי שעות הינה דבר בעייתי. וגם אם יאמר אדם שבכל מקרה לא ילמד תורה בזמן הזה (או משום שרוצה להנות מעט וכד' או משום שמדובר על אישה שאינה מצווה בגדרי לימוד תורה כגבר), נאמר לו שלפחות יקרא ספר שיש ממנו תועלת. ברוך ה' יש כיום ספרים רבים שיש בהם תועלת, או תועלת של מידע, או של הסטוריה, או של שאר רוח ומידות וכד', ולכן אין זה נכון וראוי לקרוא ספר שאין בו שום תועלת, גם כשאין בדבר איסור.

אביא לך את תמצות הלכות תלמוד תורה כפי שהם כתובים בספר הקיצור לפניני הלכה:

קיצור הלכה – פסקי ההלכות מפניני הלכה / הרב אורן מצא

א – תלמוד תורה

ערך לימוד התורה

א. המצווה החשובה ביותר היא מצוות תלמוד תורה, שעליה אמרו חכמים שהיא שקולה כנגד כל שאר המצוות (פאה א, א). שתי סיבות עיקריות לכך:

ראשית, על ידי הלימוד ניתן להבין את הייעוד של הבריאה ולחיות על פי ערכי התורה המקודשים, לקיים את מצוות התורה ולתקן את המידות. וזהו שאמרו חכמים: "תלמוד גדול, שהתלמוד מביא לידי מעשה".

שנית, על ידי לימוד התורה האלוקית אנו מתקשרים אל המימד הרוחני שהוא שורשו של העולם הזה הגשמי, ומתוך כך נמשכת ברכה לעולם. וזהו שאמרו חכמים שהתורה קדמה לעולם, והוסיפו ואמרו שאילו היה העולם בטל רגע אחד מתורה, מיד היה חוזר לתוהו ובוהו.

מכיוון שכך, גם אדם שזכה לדעת את כל יסודות התורה (להלן, ה), צריך להוסיף ולהתעמק בה, כדי להמשיך אורה וברכה לעולם. שכן תכלית הלימוד אינה רק לדעת כיצד לנהוג וכיצד להתבונן בעולם, אלא הלימוד עצמו נחשב למצווה הנעלה ביותר, מפני שבלימוד התורה אנו עוסקים בדבר ה' שמופיע בעולם, ואין מצווה שמקשרת את האדם אל ה' יותר מאשר מצוות תלמוד תורה, שעל ידה דברי התורה האלוקית נספגים בשכלו של הלומד והופכים להיות חלק ממנו.

חובת הלימוד

ב. לרוב חשיבותה של מצוות תלמוד תורה, קיומה מבוסס על שלוש מצוות: ראשית, חובה על ההורים לדאוג לכך שילדיהם ידעו את יסודות התורה, שנאמר (דברים יא, יט): "וְלִמַּדְתֶּם אֹתָם אֶת בְּנֵיכֶם לְדַבֵּר בָּם". בנוסף לכך, חובה על חכמי ישראל ללמד את העם תורה, שנאמר (דברים ו, ז): "וְשִׁנַּנְתָּם לְבָנֶיךָ", וביארו חכמים שהכוונה לתלמידים, שגם הם קרויים בנים. בנוסף לכך, חובה אישית על כל אחד ללמוד בעצמו את התורה, שנאמר (דברים ה, א): "וּלְמַדְתֶּם אֹתָם וּשְׁמַרְתֶּם לַעֲשֹׂתָם".

ג. נאמר על דברי התורה (דברים ו, ז): "וְדִבַּרְתָּ בָּם", ודרשו חכמים: "בם יש לך רשות לדבר, ולא בדברים אחרים". וכן נאמר (יהושע א, ח): "לֹא יָמוּשׁ סֵפֶר הַתּוֹרָה הַזֶּה מִפִּיךָ, וְהָגִיתָ בּוֹ יוֹמָם וָלַיְלָה". מכאן למדנו שמצוות לימוד תורה היא מצווה תמידית, ולכן אסור לאדם לאבד את זמנו לבטלה, ואם אינו עושה דבר בעל ערך חיובי – אסור לו להתבטל מלימוד תורה.

אמנם גם העושה דברים בעלי ערך חיובי, כמו רוב האנשים העוסקים בפרנסה וביישובו של עולם, לא ימלא את כל יומו בהם, אלא עליו להקדיש בכל יום זמן ניכר עבור לימוד תורה, כל אחד לפי יכולתו. ובימים שבהם הוא טרוד מאוד, ילמד מעט בבוקר ומעט בערב, ובזה יצא ידי חובת "וְהָגִיתָ בּוֹ יוֹמָם וָלַיְלָה". ובשבתות וחגים שנועדו ללימוד תורה (ירושלמי שבת טו, ג), צריך כל אחד להקדיש שעות רבות ללימוד (עי' בהלכות שבת ה, א).

ד. חובה על כל אדם לחזור על תלמודו, כדי להיות כמה שיותר קשור לדברי התורה, וכדי לזכור את דברי התורה המדריכים את חייו, שנאמר "וְשִׁנַּנְתָּם", ולמדו חכמים – "שיהיו דברי תורה מחודדין בפיך, שאם ישאלך אדם דבר, אל תגמגם ותאמר לו, אלא אמור לו מיד". ומי שמתרשל ואינו חוזר על תלמודו ושכחו, עובר על האיסור: "רַק הִשָּׁמֶר לְךָ וּשְׁמֹר נַפְשְׁךָ מְאֹד פֶּן תִּשְׁכַּח אֶת הַדְּבָרִים" (דברים ד, ט).

דברי תורה שכל אדם צריך עבור חייו השוטפים, הן בהלכה והן באמונה – חובה על כל אחד לזכור. ורבנים שהציבור שואל אותם שאלות – צריכים לזכור יותר, וצריכים לדעת למצוא תשובות בספרים ובמאגרי המידע המצויים.

ידיעת יסודות התורה

ה. במשך הדורות נכתבו ספרים רבים מאוד כדי לבאר את דברי התורה, עד שכיום נעשתה התורה מרובה ומפורטת מאוד, ולא ניתן לדעת את כל מה שכתוב בה. אמנם את יסודות התורה המבארים כיצד לנהוג ולהתייחס למאורעות החיים, ניתן לדעת.

על כן חובה על כל אחד ללמוד את כל התנ"ך עם פירוש פשוט, ואת יסודות האמונה והמוסר המבוארים בספריהם של גדולי ישראל, וכן ללמוד את ההלכות הנצרכות לחייו בטעמיהן, בלא פירוט מדוקדק המחייב רק תלמידי חכמים. על גבי זה, יוסיף כל אחד להעמיק לפי זמנו, כישרונו ונטיית ליבו.

ו. המקור לכך שיש להקדים את הלימוד הנוגע למעשה, מן הפסוק (דברים ה, א): "וּלְמַדְתֶּם אֹתָם וּשְׁמַרְתֶּם לַעֲשֹׂתָם", כלומר צריך ללמוד כדי לדעת לשמור ולעשות. וכן אמרו חכמים (קידושין מ, ב): "תלמוד גדול, שהתלמוד מביא לידי מעשה", משמע שהעיקר הוא ללמוד את הדברים המביאים לידי מעשה, וכך הדריכו רבים מגדולי ישראל (עי' בפניני הלכה ליקוטים א' פרק א הערה 2).

לכן, נכון שבכל הישיבות ילמדו את המסכתות הנוגעות למעשה, עם שיטות הראשונים והאחרונים המרכזיות ועד ההלכה למעשה, מתוך מטרה להקיף בשנים המעטות של הלימוד בישיבה כמה שיותר סוגיות מעשיות, הן בהלכה והן בתנ"ך ואמונה, כך שכאשר הבחורים יסיימו את המסלול הישיבתי, יהיו מוכנים כראוי לחיי המעשה ולבניית ביתם.

לימוד תורה מול מצוות אחרות

ז. מצד אחד מצוות לימוד התורה היא המצווה החשובה ביותר, ומצד שני מגמתה של התורה להדריך את חיינו ולשם כך ניתנו כל המצוות. לכן, כל מצווה שיש חיוב אישי לקיימה, כגון תפילה וסוכה – חייב כל אחד לקיימה, גם אם הדבר יבוא על חשבון זמן לימוד התורה.

אבל מצווה שאינה חיוב אישי, ואנשים שאינם לומדים תורה יכולים לקיימה, כגון עזרה לזולת – אין ראוי לאדם לבטל תורה עבורה. ואם אין אחרים שיכולים לקיימה – חובה עליו לקיימה על חשבון זמן לימוד התורה. וכן הדין לגבי מי שצריך עזרה מחברו, שמתחילה עליו לפנות למי שאינו לומד תורה באותה שעה, ורק אם לא מצא, יכול לפנות למי שלומד תורה.

ח. בחורי ישיבה שמקדישים את כל זמנם ללימוד תורה במשך כמה שנים, כדי לדעת את יסודות התורה – אם עשייתם את המצוות שאין אחרים יכולים לקיימן, תפגע בידיעתם את יסודות התורה, או שתפגע בהתקשרותם לתורה, כגון כאשר מדובר בהתנדבויות שדורשות זמן רב – מצוות הלימוד גוברת, והמצווה האחרת תידחה מפניה (מצוות הגיוס לצבא, מובאת בהלכות העם והארץ ד, ד) .

ט. גם מצוות הנישואין נדחית מפני חובת לימוד יסודות התורה. לשם כך רשאים הבחורים לדחות את נישואיהם לכל היותר עד גיל עשרים וארבע (עי' בפניני הלכה שמחת הבית וברכתו ה, ט).

מחבר התשובה: הרב אורן מצא

2025-11-02 21:34:02

יש לך שאלה?

דיני עריות לבני נח ולגרים

תוכן עניינים

עריות לנוכרי

יסודות הדין

מחלוקת התנאים בנוגע לאשת האב ואחות האב

בגמ' בסנהדרין נז, ב, מובאת מחלוקת בין חכמים לרבי מאיר מהן העריות שנאסרו לנוכרי. לדעת חכמים כל העריות שנאסרו לישראל נאסרו לנוכרי[1], ולדעת רבי מאיר רק עריות שישראל נהרג עליהן נאסרו לנוכרי:

"כל ערוה שבית דין של ישראל ממיתין עליה – בן נח מוזהר עליה. אין בית דין של ישראל ממיתין עליה – אין בן נח מוזהר עליה, דברי רבי מאיר. וחכמים אומרים: הרבה עריות יש שאין בית דין של ישראל ממיתין עליהן, ובן נח מוזהר עליהן. בא על עריות ישראל – נידון בדיני ישראל, בא על עריות בן נח – נידון בדיני בן נח. ואנו אין לנו אלא נערה המאורסה בלבד".

שם בדף נח, א, מובאת מחלוקת רבי עקיבא ורבי אליעזר האם הפסוק "על כן יעזוב איש את אביו ואת אמו" בא להורות שאסור לנוכרי לגלות ערוות אחות אביו ואחות אמו (רבי אליעזר), או שבא לאסור לגלות את ערוות אמו ואשת אביו (רבי עקיבא). ומוסכם על הכל שהנוכרי אסור באמו, אשת איש, זכר ובהמה.

" "על כן יעזב איש את אביו ואת אמו" – רבי אליעזר אומר: "אביו" – אחות אביו, "אמו" – אחות אמו. רבי עקיבא אומר: "אביו" – אשת אביו, "אמו" – אמו ממש. "ודבק" – ולא בזכר, "באשתו" – ולא באשת חבירו. "והיו לבשר אחד" – מי שנעשים בשר אחד, יצאו בהמה וחיה שאין נעשין בשר אחד".

הגמ' שם מסיקה שלדעת רבי מאיר אליבא דרבי אליעזר כל ערווה שאסורה לישראל מצד 'שאר האם', כמו אמו, אחותו מאמו, אחות אביו או אמו מן האם – אסורה על בן נח, וכל שהיא מן האב, כמו אחותו מאביו, אחות אביו מאביו או מאמו, וכן בתו – מותרת לבן נח.[2]

לעומת זאת לרבי מאיר אליבא דרבי עקיבא רק ערווה שאסורה על ישראל במיתת בית דין אסורה על בן נח, ולכן אמו ואשת אביו אסורות לו, אך דודותיו, אחותו, אחות אשתו ואשת אחיו – מותרות:

[יצוין שמהמובא במדרש בראשית רבה יח, ה, עולה שדעת רבי מאיר היא שגם אחות מן האב אסורה לבן נח. וכן פירש עץ יוסף שם]

נחלקו הראשונים בביאור השיטות בגמ' בסנהדרין:

לרש"י

חכמים אוסרים על הנוכרי את כל העריות האסורות על ישראל, ללא יוצאת מן הכלל.[3]

רבי עקיבא[4] לומד מהדרשה "את אביו – לרבות אשת אביו" שכל העריות שחייבים עליהן מיתת בית דין אסורות, ובכלל זאת אמו, אשת אביו וכלתו (סקילה), חמותו, אימה ואם חמיו, בתו ונכדותיו, בת אשתו ונכדותיה (שרפה).

רבי אליעזר לומד מהדרשה "'את אביו' – לרבות אחות אביו" שכל העריות שחייבים עליהן כרת והן משאר האם בקשר דם אסורות, ובכלל זאת אמו, אחות האם או אחות האב מן האם, ואחותו מן האם. אך שאר האב או הנאסרות מחמת קשרי נישואין – מותרות לבן נח.

לסיכום דעת רש"י:

  1. חכמים – כל העריות שאסורות לישראל אסורות לנוכרי.
  2. רבי עקיבא – כל מיתות בי"ד אסורות לנוכרי: אמו, אשת אביו וכלתו, חמותו, אימה ואם חמיו, בתו ונכדותיו, בת אשתו ונכדותיה.[5]
  3. רבי אליעזר – כל עריות משאר האם בקשר דם, אסורות לנוכרי: אמו, אחות האם או האב מן האם, ואחותו מהאם.[6]
לר"ן

חכמים אוסרים על הנוכרי את כל העריות שחייבים עליהן כרת והן משאר האם, ולא נאסרו מחמת קשרי נישואין, ובכלל זאת אמו, אחות האם מן האם ואחותו מן האם.[7]

רבי עקיבא[8] לומד מהפסוק "את אביו ואת אמו" שרק אמו ואשת אביו אסורות, ושאר כל העריות מותרות.[9]

רבי אליעזר לומד מהפסוק הנ"ל שאחות אביו ואחות אמו אסורות, ואמו ואחותו אסורות מקל וחומר.

סיכום דעת הר"ן:

  1. חכמים – כל העריות משאר האם בקשר דם אסורות על הנוכרי: אמו, אחות האם מן האם, אחותו מן האם.
  2. רבי עקיבא – רק אמו ואשת אביו אסורות.
  3. רבי אליעזר – רק אמו, אחותו מן האם, ואחות האב או האם מן האם אסורות.

רש"י לא מכריע כמי ההלכה, אולם הר"ן (סנהדרין נח, א, 'הא') פוסק במחלוקת בין חכמים לרבי מאיר כחכמים, שכל העריות שמשאר האם בקשר דם אסורות, ובמחלוקת רבי עקיבא ורבי אליעזר מכריע כרבי עקיבא שאשת האב אסורה אף שהיא משאר האב ובקשרי נישואין, הואיל וזו גזרת הכתוב מיוחדת.

לתוספות

תוספות אמנם לא מבארים באופן סדור את כל שלוש השיטות, אך מדבריהם (נח, א, 'נשא') עולה שלשיטתם:

  1. רבי עקיבא סובר שכל חייבי מיתות בין דין נאסרו לנוכרי, ובכלל זאת אמו, אשת אביו וכלתו, חמותו ואימה, בתו ונכדותיו, בת אשתו ונכדותיה.
  2. רבי אליעזר סובר שמהפסוק למדנו שרק אמו ודודותיו מן האם אסורות, אך כל שאר העריות מותרות.

הנפקא מינה ההלכתית המרכזית מהסבר התוספות היא שלשיטתם לכל הדעות אחות הנוכרי מן האם מותרת לו. בתוספות ביבמות צח, ב, 'אשת אביו' כתבו התוס' (לעניין גר) שהלכה כרבי עקיבא, ו"יש ליזהר כרבי אליעזר".

מחלוקת הגרסאות בדעת רב הונא בנוגע לביתו

בגמ' בסנהדרין נח, ב, מובאות שתי גרסאות בדברי רב הונא ביחס לשאלה אם מותר לנוכרי לבוא על ביתו. לפי גרסה אחת רב הונא סובר שמותר, ואין היא בכלל העריות שנאסרו לנוכרים, ולפי גרסה שנייה אסור, שאף היא כלולה בהן:

"אמר רב הונא: נכרי מותר בבתו. ואם תאמר: מפני מה לא נשא אדם את בתו? – כדי שישא קין את אחותו, משום "עולם חסד יבנה". ואיכא דאמרי, אמר רב הונא: נכרי אסור בבתו. תדע, שלא נשא אדם את בתו. ולא היא, התם היינו טעמא – כדי שישא קין את אחותו, משום ד"עולם חסד יבנה" ".

רש"י (סנהדרין נח, ב, 'נכרי'), לשיטתו, מבאר שהגרסה המתירה את בתו היא בין לרבי עקיבא ובין לרבי אליעזר, ולשיטה זו ברב הונא ר"ע ור"א סוברים שרק מה שנדרש מהפסוק "את אביו ואת אמו" נאסר, ולא יותר.[10]

במחלוקת הגרסאות בדעת רב הונא פסק הרמב"ם (איסו"ב יד, י) כגרסה הסוברת שביתו של הנוכרי מותרת לו, ואילו המאירי (בסנהדרין שם 'ממה') פסק כגרסה שאסורה לו.

פסיקת ההלכה

רמב"ם

הרמב"ם (מלכים ט, ה) פסק ששש עריות אסורות לנוכרי: אמו, אשת אביו, אחותו מאמו, אשת איש, זכר ובהמה:

"שש עריות אסורות על בני נח: האם, ואשת האב, ואשת איש, ואחותו מאמו, וזכור, ובהמה. שנאמר: "על כן יעזוב איש את אביו" – זו אשת אביו, "ואת אמו" – כמשמעה, "ודבק באשתו" – ולא באשת חבירו, "באשתו" – ולא בזכור, "והיו לבשר אחד" – להוציא בהמה, חיה ועוף, שאין הוא והם בשר אחד, ונאמר: "אחותי בת אבי היא אך לא בת אמי, ותהי לי לאשה" ".

ה'כסף משנה' (שם) הקשה על הרמב"ם מדוע לא פסק כרבי מאיר אליבא דרבי עקיבא, ואסר עריות נוספות שחייבים עליהן מיתה, ונשאר בצ"ע.

ה'לחם משנה' (שם), מהרש"א (חידושי הלכות סנהדרין נח, ב, 'גמרא נכרי') ועוד, תירצו את קושייתו וכתבו שהרמב"ם מפרש את דברי רב הונא כרש"י, שלשיטתו רבי עקיבא למד מהפסוק 'את אביו ואת אמו' לרבות את אמו ואשת אביו בלבד, וכל שאר העריות מותרות. לגבי אחותו מן האם, שכתב הרמב"ם שאף היא אסורה, כתב הכס"מ שהרמב"ם למד זאת מכך שפשט הפסוק "אחותי בת אבי היא אך לא בת אמי" מורה שאחות מן האם אסורה לבן נח. וכן כתב ה'לחם יהודה', שפשט דברי רב הונא (לפי הלישנא שבתו מותרת, שכמוה פסק הרמב"ם) שרבי עקיבא אוסר את אשת אביו מהפסוק של 'את אביו ואת אמו', ואת אחותו מן האם מ"אחותי בת אבי היא אך לא בת אמי". [11] והגר"א (יו"ד רסט, ג, 'כיצד') כתב שהרמב"ם פסק כחכמים החולקים על רבי מאיר, ולא גרס "הרבה עריות יש שאין בית דין של ישראל ממיתין עליהן, ובן נח מוזהר עליהן", אלא "יש עריות שאין בית דין…", והכוונה לרבות רק את אחותו מן האם מחמת הפסוק "אחותי בת אבי היא", והלכה כחכמים.

רמב"ן

לרמב"ן (יבמות צח, א, 'ודכולי', 'ונמצא') רבי עקיבא ורבי אליעזר מסכימים ששאר האם בקשר דם אסורות, ונחלקו האם מהפסוק של "את אביו ואת אמו" למדנו שגם אשת האב אסורה, אף שהיא משאר האב ומקשרי נישואין, או שלמדנו משם שגם אחות האב מן האם אסורה, אף שהיא שאר האב. אך לגבי אחות מן האם ואחות האם מן האם, מוסכם שהם אוסרים, והלכה כרבי עקיבא.

לפיכך, לרמב"ן העריות האסורות הן: אמו, אשת אביו, אחותו מאמו, אחות אמו מן האם, זכר ובהמה (מוסיף על הרמב"ם רק את אחות האם מן האם).

ר"ן

הר"ן (סנהדרין נח, א, 'הא') מבאר שחכמים מסכימים כעיקרון עם רבי אליעזר, שרק שאר האם בקשר דם אסור לבן נח, אלא שחולקים עליו לגבי אשת אב. שלגבי אשת אב הם סוברים כרבי עקיבא שאף היא אסורה, למרות שאינה שאר האם. והלכה כחכמים. וכתב הר"ן שגם הרמב"ם פסק כן, אלא שתמה עליו (בשם הרמב"ן) מדוע לא אסר גם את אחות אמו מן האם (אלא רק את אמו ואחותו).[12]

מאירי

המאירי (סנהדרין נח, א, 'ממה') פסק כעקרון כרמב"ם, שאמו, אשת אביו ואחותו אסורות, אלא שפסק גם כלישנא השנייה בדעת רב הונא לפיה נוכרי אסור בביתו, משום שיש ללכת לפי 'איכא דאמרי' בתרא, ולפיכך מוסיף לרשימת הרמב"ם גם את בתו.

האומות גדרו עצמן מרוב העריות

מדרשים

בכמה מדרשים מובא ביחס לכמה הקשרים (ב"ר וירא נב, ד[13]; שם ויצא ע, יב; שם וישלח פ; ילקו"ש ויצא קכד; שם וישלח קלד; מדרש 'ילמדנו' ילקוט ת"ת בלק; פסיקתא זוטרתא וירא כ, א, ועוד), שמאז ימי נח האומות גדרו עצמן מרוב העריות, כולל עריות שלא נאסרו על בן נח.

לדוגמה, במדרש בראשית רבה וישלח פרשה פ, ו, מובא בקשר לאונס שכם:

"וכן לא יעשה – אפילו באומות העולם, שמשעה שלקה העולם בדור המבול – עמדו וגדרו עצמן מן העריות".

ראשונים

על סמך מדרשים אלו כתבו הראשונים שאף למ"ד שבן נח מותר בבתו, בנות לוט נצרכו להשקות את אביהן יין כדי לשכב עמו, משום שהאומות גדרו עצמן מכך. כ"כ תוספות נזיר כג, א ('ללוט'); רא"ש שם 'הוא'; תוס' חכמי איוורא שם ('ואתיא'); חידושי רבנו פרץ שם בשם רש"י; פירוש הטור על בראשית יט, לב, בשם 'מושב זקנים'; רבי חיים פלטיאל שם יט, לה. והוסיף הרמב"ן שם יט, לב, ש"היה הדבר מכוער מאד בעיני הדורות ההם, ולא נעשה כן מעולם", וצוטט באחרונים רבים. וכ"כ החיד"א בספר 'ברית עולם' על ספר חסידים סימן תפט, ש"האומות גדרו עצמן, ובעיניהם היה עבירה וגנות לולא שסברו לקיום העולם".

מעין זאת כתבו תוס' בסנהדרין נז, ב, ותוס' רא"ש שם ('לנערה'), על לוט, ש"סיפר הכתוב בגנותו, בדבר שעתידה תורה לאסור".

אמנם רבנו יונה על סנהדרין נח, ב ('ואיכא'), תמה מדוע נענש לוט על ששכב עם בנותיו, הואיל ולבן נח הדבר מותר.

ביאורים באחרונים לגבי העריות שנאסרו ושלא נאסרו על הנוכרים

  • הקשה רבי אברהם חיים שור (נפטר בשנת שצ"ב, 1632) בספרו 'תורת חיים' על סנהדרין נח, א: איך ייתכן שלרבי אליעזר אחות אביו ואמו אסורה, אך אחותו מן האם מותרת! ובאר: "לפי שהאיש מושל באשתו, כמו שנאמר: 'והוא ימשול בך'. ואינו מן הראוי שימשול אדם באחות אביו ואחות אמו, משום כבוד אביו ואמו". ועל פי עקרון זה באר מדוע אמו אסורה ובתו מותרת, אף ששתיהן באותה דרגת קורבה.
  • בספר 'תורה וחיים', לרב ישועה שמעון חיים עובדיה ממרוקו, הרב ישמ"ח, בעל שו"ת 'ישמח לבב', באר שהתורה לא אסרה במפורש (בפרשת העריות) את ערוות בתו, משום שהעריות שנאסרו הן אלו שהיו המצרים והכנענים נוהגים לשכב עמן, אך "לא נמצא בהם עד אחד שפגע בערות בתו, שזה היה דבר זר ומגונה ביותר גם בעיני העמים הפראים האלה, לפי נימוסם. ולוט אחד היה, ופרסמו הכתוב, וגם ללוט לא היה אפשר לשכב עם בנותיו בשום פנים, פן יהיה לחרפה ובוז בעיני הכל". ולכן לא הוצרכה התורה לפרש שערוות בתו אסורה.
  • בספר "משלי התלמוד" (על נזיר סימן קמ"ה הערה שנייה [**]) כתב הרב מרדכי יצחק אדלמן (בנו של הרב שמחה ראובן אדלמן) שדברים שהשכל מחייבם, אסור לבן נח לעשותם גם אם לא נאסרו רשמית בשבע מצוות בני נח, והוא צפוי להיענש עליהם.

עריות לגר

יסודות הדין

יבמות כב, א

בגמ' ביבמות כב, א, מבואר שאף שמהתורה מותר לגר לשאת גם את קרובות משפחתו שבהיותו נוכרי היה אסור בהן, כמו אמו, חכמים אסרו זאת מחשש שיתמהו על כך שהם "באין מקדושה חמורה לקדושה קלה":

"בעו במערבא: גזרו שניות בגרים, או לא גזרו שניות בגרים? אמר ליה: השתא ומה ערוה גופה, אי לאו שלא יאמרו: 'באין מקדושה חמורה לקדושה קלה' – לא גזרו בהו רבנן, שניות מיבעיא?".

כלומר, עריות שהנוכרי אסור בהן אסורות על הגר מגזרת 'באין', ועריות שהנוכרי מותר בהן, אך יש חשש שהרואים את הגר נושא אותן יטעו לחשוב שגם לישראל מותר לשאתן, אסורות עליו מגזרת 'אתי לאחלופי'. אולם כפי שראינו, בגמ' שם (כב, א) מבואר שמותר לגר לשאת קרובות משפחה שהן 'שניות לעריות', היות וגם לישראל הן אסורות רק מדברי חכמים.

דין זה, שאין לגר איסורי עריות (של קרובות משפחה) מהתורה משום שהוא כקטן שנולד, והאסורות עליו בעודו נוכרי נאסרו מגזרת 'באנו', נפסק להלכה ברמב"ם איסו"ב יד, יא-יב. וכן פסק השו"ע יו"ד רסט, א. גזרת 'אתי לאחלופי' מבוארת בשו"ע רסט, ג.

הטעם לכך שהגזרה היא רק בקרובים מן האם

רש"י (יבמות צז, ב, 'בתר') באר שהסיבה לכך שגזרו רק על קרובים מן האם היא משום שסתם נוכרית היא זונה, ולכן הרואים לא סבורים שאחים מן האב הם אכן אחים ביולוגיים. לעומתו הרא"ש (יבמות יא, ב) באר שהרואים יודעים שאחים מן האב לא נחשבים אחים אצל הנוכרים, ולכן לא יבואו לטעות שכך הדין גם אצל ישראל.

סנהדרין נז, ב – נח, ב

כפי שראינו לעיל, מוסכם על התנאים בסנהדרין נז, ב – נח, א, שאסור מהתורה לנוכרי לגלות את ערוות אמו, אשת איש, זכר ובהמה. אולם נחלקו התנאים אילו עריות נוספות נאסרו על הנוכרי, ונחלקו הראשונים בהסבר מחלוקת התנאים.

להלכה פסק הרמב"ם (מלכים ט, ה) כרבי עקיבא, שאשת אביו ואחותו מן האם אסורות על הנוכרי מהתורה ועל הגר מדרבנן (איסו"ב יד, יא), ואחות האב או האם מותרת גם לנוכרי וגם לגר. ואילו תוספות כתבו שאף שהלכה כר"ע, מכל מקום "יש ליזהר כרבי אליעזר" שגם אחות האב או האם אסורה (וכמבואר להלן).

מה הדין כשהיה כבר נשוי לה בעודם נוכרים

כתב הרמב"ם (איסו"ב יד, יג) שנוכרי שהיה נשוי באיסור לאמו או לאחותו, ולאחר שהתגיירו המשיך לקיימה – יוציא. ובאר הש"ך (רסט, ב) שאם לא נדרוש ממנו להוציאה, יבואו לומר: 'באנו מקדושה חמורה לקדושה קלה'. אולם אם היה נשוי לערווה המותרת לו בנוכריותו, וחכמים גזרו עליה לאחר גיורם משום 'אתי לאחלופי' – אינו צריך להוציאה אם המשיך לקיימה לאחר הגיור.

והוסיף הלבוש (רסט, ב-ג) שאם לאחר הגיור נשא את זו שאסור בה משום 'אחלופי', ולא היתה נשואה לו בנוכריותו – הואיל ועבר על גזרת חכמים – יוציא.

פירוט העריות האסורות והמותרות לגר

אשת אב (מחלוקת ראשונים אם אסורה לגר)

אף שמוסכם על כל הראשונים שהלכה כרבי עקיבא שאשת האב אסורה לנוכרי, נחלקו הראשונים האם היא אסורה על הגר.

הסוברים שאשת אב אסורה לגר

תוספות ביבמות צח, ב, כתבו בשם בה"ג שהלכה כרבי עקיבא שאשת אב אסורה על הנוכרי, שכן ר' אליעזר שמותי הוא. והואיל ואסורה על הנוכרי, אסורה על הגר משום 'באנו'. וכ"כ הרא"ש יבמות יא, ב; והראב"ד בהשגות על הרמב"ם איסו"ב יד, יג.

הסוברים שאשת אב מותרת לגר

לעומת זאת הרמב"ם (איסו"ב יד, יג) פוסק שאף שנוכרי אסור באשת אביו, לגר מותר לשאת את אשת אביו הנוכרי שהתגיירה, משום שלא גזרו חכמים איסור על קרובי הגר מאביו, ובכלל זאת על אשת אביו. וכן פסק הנימוק"י (יבמות לב, א, בדפי הרי"ף) בשם הרמב"ם והרמב"ן. וכן הבין הב"י (יו"ד רס"ט) בדעת הרי"ף יבמות לא, ב. וכן פסק השו"ע יו"ד רסט, ג. לעומת זאת הרמ"א שם מציין: "ויש אוסרים באשת אביו".

אשת אחיו מאמו ואשת אחיו מאביו (מחלוקת ראשונים אם אשת אחיו מאמו, או מאמו ומאביו, אסורה או לא)

הסוגיה בגמ'

אשת אחיו מאמו שנשאה האח קודם הגיור: בגמ' ביבמות צח, א, מובא מעשה בנפטיים הגר שהתירו לו חכמים לשאת את אשת אחיו מאמו. ומסיקה הגמ' שם שמדובר שהאח נשא אותה בנוכריותו ולא קידשה כדת משה וישראל לאחר הגיור, ולכן היא מותרת לאחיו כי אינה נחשבת לאשת האח. דין זה נפסק ברמב"ם (איסו"ב יד, יג) ושו"ע (יו"ד רסט, ג) ומוסכם על הכל.

אשת אחיו מאמו שנשאה האח לאחר הגיור: במסכת יבמות צז, ב, מובאת ברייתא שממנה מבואר ששני אחים שהתגיירו – איבדו את הזיקה המשפחתית ביניהם, ולכן אם לאחר הגיור אחד מהם נשא אשה ומת – אשתו פטורה מחליצה או ייבום, היות ומבחינה הלכתית הם לא נחשבים לאחים כלל. כמו כן, אם האח יישא את אשת אחיו המת, לא יעבור באיסור אשת אח.[14]

בגמ' שם הובא שמוסכם על רב אחא בר יעקב ורב ששת שאחים מן האב בלבד שהתגיירו ונשאו נשים, מותרים לשאת זה את אשתו של זה (לאחר שנפטר). ומובאות שתי גרסאות למחלוקת ביניהם:

לפי גרסה אחת, מוסכם עליהם שאם שני אחים מן האם בלבד התגיירו, אסורים לשאת זה את אשתו של זה, בשל גזרת חכמים שמא יטעו הרואים לחשוב שגם לישראלים מלידה מותר לעשות כן. ונחלקו במציאות של אחים מן האב ומן האם שהתגיירו, האם גם כאן יבואו לטעות בכך או לא.

לפי גרסה שנייה, מחלוקתם היא גם כשמדובר על אחים מן האם בלבד, משום שלדעת רב אחא בר יעקב אין מקום לגזור בזה שכן "גר שנתגייר – כקטן שנולד דמי".

פסיקת ההלכה

להלכה פסקו הרי"ף (יבמות לב, א) והרא"ש (יבמות יא, ב) כרב ששת לחומרא, שבין אם הוא אחיו מאמו בלבד ובין אם גם מאביו, אסור לגר לשאת את אשת אחיו, משום 'אחלופי'.[15]

לעומתם הרמב"ם (איסו"ב יד, יג) פסק כרב אחא בר יעקב לפי הלישנא המחמירה, שאם הם אחים מן האב ומן האם מותרים באשת אח, ואם מן האם בלבד אסורים.[16]

הריטב"א (יבמות צז, ב, 'מאי טעמא') בשם רבו, פוסק כרב אחא בר יעקב לקולא, ובאר הב"י שהוא פוסק כלישנא המיקלה בדבריו, שגם באחים מן האם בלבד הוא מיקל. דברי הריטב"א הובאו גם בנימוק"י. כדעת הריטב"א כותב גם הגהות מיימוניות (איסו"ב יד, יג, ב) בשם ראב"ן.

אחות האב (מחלוקת ראשונים אם יש להיזהר לכתחילה או לא)

כאמור לעיל, נחלקו ר"ע ור"א האם אשת האב אסורה לנוכרי (ר"ע), או אחות האב (ר"א). הרמב"ם פסק כר"ע, שהרי הלכה כר"ע במחלוקתו עם ר"א.[17] וכ"פ השו"ע, וממילא אחות האב מותרת לגר. אולם תוספות (יבמות צח, ב, 'אשת אביו') כתבו ש"יש ליזהר כרבי אליעזר" שאין לגר לשאת את אחות אביו. הרא"ש (יבמות יא, ב) מביא שבה"ג פוסק כר"ע אך יש פוסקים כר"א, ולא מכריע.

אחותו מאמו או מאביו

כפי שראינו לעיל, מוסכם על הכל שאחותו מאמו אסורה על הנוכרי, ולאחר הגיור גזרו עליה מטעם 'באנו מקדושה חמורה לקדושה קלה'. וכן אם נשאה באיסור קודם הגיור ואז התגיירו – יוציא.

לגבי אחותו מן האב, בברייתא ביבמות צח, א, מובא ש"נשא אחותו מן האם – יוציא, מן האב – יקיים", ומשמע שזה רק בדיעבד, אך לכתחילה לא יישאנה. אולם למעשה פסקו הרמב"ם (איסו"ב יד, יג), הרמב"ן, הרשב"א (יבמות צח, א), המ"מ וב"י בדעת הרי"ף, שאחותו מאביו מותרת. וכ"פ השו"ע.

דודתו מאמה

כתב הרא"ש על יבמות יא, ב, שכל העריות שהן משום 'שאר האם', אסורות לגר משום 'אתי לאחלופי'. וכ"כ הרמב"ם איסו"ב יד, יג, ובאר שהכוונה לאמו ואחותו מאמו (כנ"ל), וכן לאחות אמו מאמה.

ביתו ונכדתו

מוסכם בראשונים שביתו, בת ביתו ובת בנו, מותרות לגר, הואיל וזיקתן אליו היא מכוח 'שאר האב', ואין שאר האב לנוכרים. כ"כ רמב"ן ורשב"א יבמות צח, ב; וכ"פ הרמב"ם איסו"ב יד, יג; וכ"פ שו"ע יו"ד רסט, ג.

אשת אחי אביו (מחלוקת רמב"ם ראב"ד אם מותרת או לא)

הרמב"ם פוסק (איסו"ב יד, יג) שאשת אחי אביו מותרת, אולם בהשגות הראב"ד שם סובר שגם היא אסורה מטעם 'אחלופי', כמו אשת אחיו מאמו. המ"מ שם דחה את קושיית הראב"ד על הרמב"ם (ובאר שרק לעניין אשת אח מהאם מבואר בברייתא שגוזרים מטעם 'אחלופי'), ופסק כמותו. וכן פסק השו"ע יו"ד רסט, ג.

אשה ובתה או אמה (מחלוקת ראשונים אם מותרת לאחר מיתת אשתו)

הגמ' ביבמות צח, ב, מביאה שתי ברייתות שעוסקות באדם שנשא גיורת ומתה, ורוצה לשאת את אימה הגיורת. באחת הברייתות שנו: "מתה אשתו – מותר בחמותו" ובשנייה שנו: "אסור בחמותו". הגמ' מתרצת שהברייתא שמתירה לשאת את החמות לאחר מות אשתו היא לשיטת ר"ע, והברייתא האוסרת היא לשיטת רבי ישמעאל.

הרמב"ם (איסו"ב יד, טו) פסק כר"ע, שאם מתה אשתו מותר באמה או בבתה (שנולדה בנוכריותה), וכן פסק השו"ע (יו"ד רסט, ו). הרא"ש (יבמות יא, ב) הביא שר"ח פסק כר"י, ויש פוסקים כר"ע.

היה נשוי אשה ובתה או שתי אחיות והתגיירו

בברייתא ביבמות צח, ב, מובא: "נשא אשה ובתה – כונס אחת ומוציא אחת" (מטעם 'אתי לאחלופי'). וכתבו התוס' שם ('אשה ובתה') שהוא הדין אם נשא אשה ואחותה מן האם, או אשה ובת בתה. אולם אם נשא גיורת ואחותה מן האב, או גיורת ובת בנה – לא יוציא, ואולי מותר אף לכנוס לכתחילה, הואיל והקשר בא על ידי הנישואין. והרמב"ם (איסו"ב יד, טו) פסק בהדיא שמותר לשאת אחיות מן האב, וכ"פ הש"ך (יו"ד רסט, ח).

שניות לעריות לגרים

בגמ' ביבמות כב, ב, מובא שלא נאסרו שניות לעריות לגרים, שהרי אפילו העריות הגמורות נאסרו רק מדרבנן, ועל השניות לא גזרו כלל. וכן פסק הרמב"ם באיסו"ב יד, טז.

נשים שהנוכרים אסרו על עצמם משום 'נימוסיהם' (סתירה בדברי הריטב"א)

כתב ה'נימוקי יוסף' (יבמות לא, ב, 'ורב ששת') בשם "הריטב"א ז"ל בשם רבותיו ז"ל", ש"מה שלא נאסר להם מן התורה, אלא שהוא מחוקותיהם – אינו חשוב אפילו 'קדושה קלה', ואין חוששין לו כלל. ונפקא מינה לעובד כוכבים שנתגייר". וכך אכן כתב הריטב"א יבמות צז, ב, ש"במה שלא נאסר להם מן התורה, אלא שהוא מחוקותיהם – אינו חשיב אפילו 'קדושה קלה', ואין חוששין לו כלל. וכן קבלתי מ"ר בשם רבו רבינו הגדול ז"ל, וכן הדעת נוטה. ונפקא מינה לנוצרי שנתגייר".

אולם מנגד, הריטב"א ביבמות כב, א ('שניות'), כותב שקרובות שמותרות לנוכרי מהתורה, אך הנוכרים נהגו לאסור עליהם, אסורות לגר לאחר הגיור, שלא יאמרו: 'באנו מקדושה חמורה לקדושה קלה'.

שני אחים שאחד התגייר ואחד נולד כיהודי

הרא"ש ביבמות יא, ב, מביא בשם ר"י שכאשר נוכרי התגייר עם אמו, ואחר כך נולד לה בן נוסף, לא גזרו בהם משום 'אתי לאחלופי' היות והשוני ביניהם רב, ולא יבואו לטעות שכשם שהם נושאים זה את אשתו של זה כך גם לישראלים מותר הדבר. תוס' ביבמות צז, ב, 'והשני' כותבים זאת בלשון מסתפקת: "יכול להיות דשרי". וכ"כ הב"י לאחר שהביא את דעת ר"י המובאת ברא"ש: "אבל מדברי התוספות נראה שהם כמסתפקים בהיתר זה".

 

המאמר מאת הרב יאיר וייץ, חוקר תורני במכון הר ברכה, העוסק בבירור סוגיות עבור ספרי 'פניני הלכה', כותב מאמרים בתחומי התנ"ך וההלכה, מחבר סדרת בדרכה של תורה על חמשת חומשי התורה, והספר בדרכם של כתובים על חמש המגילות.


[1] כי מהפסוק שבפתח פרשת העריות: "איש איש אל כל שאר בשרו לא תקרבו לגלות ערוה", מרבים גם את הנוכרים. אמנם יש לציין כי אפשר שגם חכמים מודים ש'אין שאר אב לנוכרי', וממילא כל העריות שהן משום שאר האב מותרות.

[2] לגבי אחות אמו מאביו ישנה אי בהירות, שכן בדף נח, א, ד"ה: 'שהורתו', כותב רש"י שלדעת רבי מאיר אליבא דרבי אליעזר היא אחת מהעריות האסורות מטעם קורבת האם, ואילו בהמשך בד"ה: 'ר' מאיר' כתב שהיא אסורה על הגר מטעם גזרה משום שאתי לאחלופי באחותו מן האם, ומשמע שמצד 'באנו מקדושה חמורה לקדושה קלה' אין לאסור בזה. וצ"ע.

[3] רש"י סנהדרין נז, ב, ד"ה: 'הרבה עריות יש'.

[4] ורבי מאיר שנחלק על חכמים בדף נז, ב, סובר כמותו, כפי שאומרת הגמ' בדף נח, א, שדברי רבי מאיר בברייתא בדף נז, ב, הם אליבא דרבי עקיבא.

[5] רש"י על סנהדרין נח, א, ד"ה: 'ואיכא'.

[6] שם ד"ה: 'הא'.

[7] ההבדל בין חכמים לפי הר"ן לרבי אליעזר (לרש"י ולר"ן כאחד) הוא שרבי אליעזר מרבה גם את אחות האב, שלפי חכמים נחשבים לקורבת האב שמותרת לנוכרי, ולפי ר"א נאסרה אף היא מטעם 'את אביו' – לרבות אחות האב.

[8] וכן היא דעת רבי מאיר שנחלק על חכמים בדף נז, ב, כמבואר לעיל הערה 3.

[9] הר"ן (וגם הרמב"ן ביבמות צח, ב, 'ודכולי') מבאר שאין אישות לנוכרי, ולכן לא ניתן לאסור עליו את כל קרובות אשתו (חמותו ואימה, אם חמיו, בת אשתו ונכדותיה), ואת ביתו אין לאסור כי היא נחשבת משאר האב. ולמעשה גם אשת אביו היתה אמורה להיות מותרת, אלא שזו גזיה"כ מיוחדת.

[10] כלומר ההסבר שמסביר הר"ן במחלוקת רבי עקיבא ורבי אליעזר בלי קשר לרב הונא, מסביר רש"י בהסבר הלישנא הזו בדעת רב הונא. לעומת זאת, את הלישנא לפיה רב הונא אוסר בן נח בבתו, יבאר רש"י לפי שיטת רבי עקיבא, הסובר שכל העריות שיש בהן מיתת בית דין אסורות לנוכרי, ובכללן בתו.

[11] אלא שלפי זה לא מובן מניין למד הרמב"ם שאחותו אסורה? וצריך לומר שהרמב"ם למד זאת מדרשת הפסוק "אחותי בת אבי היא אך לא בת אמי", שמשמע מכך שלו היתה גם אחותו מאם היה אסור בה. ואף שהגמ' דחתה הבנה זו, אפשר שהרמב"ם גרס אחרת בגמ' שם, או שפירש אותה באופן שונה מהמקובל.

[12] יש לציין שישנה אי בהירות מסוימת בדבריו של הר"ן.

[13] הובא ברש"י בראשית כ, א.

[14] זאת בשונה מאחים שהורתם היתה בעוד אמם נוכרית ולידתם לאחר גיורה, שנשותיהם אמנם פטורות מחליצה וייבום, אך הם נחשבים אחים לעניין איסור 'אשת אח'. אם הורתם היתה לאחר הגיור, הרי הם כישראלים גמורים.

[15] ובאר הריטב"א (יבמות צז, ב) שאף שהמחלוקת היא בדין דרבנן, פסק הרי"ף כרב ששת הואיל ומסוגיית הגמ' משמע שרבא מצדד לדעתו.

[16] ובאר ה'מגיד משנה' שם שהטעם לכך הוא משום "שהוא פוסק כלישנא קמא דגמרא, וכרב אחא לקולא בשל דבריהם. אבל לא רצה לפסוק כלישנא בתרא וכרב אחא, משום דכולהו קולי לא נקטינן". ואמנם הציע הסבר נוסף לפסיקת הרמב"ם אך כתב שהעיקר כהסבר זה.

[17] מה גם שלרמב"ם אפילו אשת אביו מותרת לגר, אף שאסורה לנוכרי, כ"ש שאחות אביו מותרת לגר.

אולי יעניין אותך

רביבים 1168 - לבנות, ומהר

לבנות, ומהר

ודאי שעדיף לא להעסיק את מי שמתנגדים לקיומנו בארץ, אולם כל עוד אין לכך פתרון מעשי אסור לעצור את בניין ארצנו • מטרתנו היא להגיע לשני מיליון תושבים יהודים ביהודה ושומרון, עיכוב הבנייה עלול להכשיל אותנו בחטא המרגלים • לעתיד לבוא יבואו הגויים ללמוד מאיתנו כיצד הציצית מבטאת את היכולת להעניק קדושה לחיי השגרה • מידת חסידות היא לבדוק את הציציות לפני הברכה, אולם בימינו אין צורך להתעכב בשל כך אם אין חשש סביר שנקרעו
דילוג לתוכן